Praha 6 koná

Publikováno: 25. července. 2016, 1 min. čtení
Aktualizováno: 30. ledna. 2021
Publikováno: 25. července. 2016, 1 min. čtení
Aktualizováno: 30. ledna. 2021

Možná jste zaznamenali, že vznikly cykloobousměrky v ulicích Dejvická a Národní Obrany. Není to ale jediná akce, která na Praze 6 probíhá nebo se připravuje. Podívejme se tedy na nedávné realizace podrobně.

Cykloobousměrky v Dejvicích

Podrobný popis najdete v naší nedávné zprávičce. Realizaci cykloobousměrek navrhli Cyklisté sobě z Prahy 6 společně se zavedením zón placeného stání. Původního cíle, tedy zřízení legálního průjezdu bočními ulicemi od Hradčanské až po Vítězné náměstí mimo koridor ČS. armády, nebylo dosaženo. Nepodařilo se k tomu nezbytné zobousměrnění ve východní části Dejvické ani v ulici Jaselské. Jak ukazuje následující schéma, i tak se ale síť místních ulic v Dejvicích pro cyklisty částečně zprůjezdnila. Zobousměrněné úseky jsou podbarveny modře.

ulice_dejvicka_okoli_2016

Cykloobousměrky jsou provedené podle výkladu TP 179, vyžadujícím vyhrazené pruhy, a to dokonce při současném zřízení zóny 30 km/h.

vr-cko-dejvicka

Cykloobousměrka v Dejvické. Foto Václav Římal.

Přitom podle Technických podmínek 179 (dále TP 179) není v ulicích obousměrných pro cyklisty v zónách 30 nebo 20 km/h nezbytné zřídit vyhrazený jízdní pruh. V kap. 7.2.2 TP 179 je uvedeno: Je-li v protisměru jednosměrné komunikace veden jízdní pruh pro cyklisty, platí stejné šířkové uspořádání jako ve standardních případech (atd.). A dále: Na komunikacích s dovolenou rychlostí < 30 km/h a se šířkou mezi obrubami cca 4,00 m se ve výjimečných případech nemusí jízdní pruh pro cyklisty v protisměru vyznačovat vodorovným značením.

TP 179 tedy připouštějí v cykloobousměrce v zónách 30 km/h nezřizovat protisměrné jízdní pruhy pro cyklisty. TP 179 dále specifikují minimální šířku komunikace (4,0 m) pouze v případě, že je protisměrný jízdní pruh pro cyklisty zřízen. V případě, že zřízen není, uvádějí pouze přibližnou šířku komunikace a nestanovují šířku minimální. Pokud tedy policie ČR vyžaduje v zóně 30 vyhrazené pruhy, nevyužívá možností, které TP 179 nabízejí.

Dodávám, že i při zachování 50 km/h je zřizování cykloobousměrek v klidných ulicích formou vyhrazených pruhů (mimo výjezdy na hlavní ulice) zoufale technokratický nesmysl. Vyhrazené pruhy za parkujícími auty nutí cyklisty jezdit v nepřítomnosti protijedoucího vozidla zbytečně blízko parkujících aut. Malování podobných dopravních hřišť v takto klidných ulicích pak vede k tomu, že jsou cykloobousměrky považovány za megalomanský nesmysl, případně jejich vyznačení svádí k parkování přímo v pruzích, jak je již na Praze 6 zdokumentováno.

Cykloobousměrka Dělostřelecká

V roce 2016 byl zobousměrněn také blok ulice Dělostřelecké mezi ulicemi Buštěhradskou a Pod Hradbami. Cykloobousměrka odstranila jeden z posledních problémů na krásně klidné trase propojující Letnou s Červeným Vrchem či Petřinami. I zde byla cykloobousměrka realizována s protisměrným cyklopruhem.

delostrelecka

jm_delostrelecka_small

Dělostřelecká. Tato a následující fotografie Jiří Motýl.

Drobné legalizace

Cykloobousměrka v Dělostřelecké byla součástí balíku návrhů na možná cykloopatření, navržených na dopravní komisi Prahy 6 p. Žižkou, a připravených ve spolupráci s Jiřím Motýlem. Ze stejného balíku pocházejí také následující popsané úpravy.

V ulici Norbertov byl zákaz vjezdu všech vozidel s povolením dopravní obsluhy nahrazen zákazem vjezdu vozidel motorových. Klesání v druhé půli ulice je zklidněno obytnou zónou. Protože jsou na dolním konci ulice osazené patníky, byla zde situace elegantně vyřešena bez dalšího dopravního značení.

jm_norbertov_02_cut

V dolní části Markétské ulice se podařilo, byť poněkud minimalisticky, odstranit krátký zákaz vjezdu všech vozidel, a sice náhradou zákazy vjezdu vozidel motorových (a to ještě ne ze všech směrů). Některé přilehlé značky slepých ulic zatím neobsahují dodatkovou tabulku, informující o průjezdnosti pro kola. Snad příště.

jm_marketska

Taková úprava, tedy doplnění dodatkové tabulky „mimo kolo“ ke značce slepé ulice, se nicméně realizovala v ulici Pilotů.

Na vjezdu z Evropské do Studentské ulice byl zákaz vjezdu všech vozidel nahrazen zákazem vjezdu všech motorových vozidel.

jm_studentska_cut

Připravuje se

Dle zápisů z dopravní komise se na Praze 6 zvažují ještě další opatření zlepšující bezpečnost a legálnost jízdy na kole. Ze seznamu vybírám následující:

  • Legalizace jízdy na kole v sídlišti Dědina na cestách mezi ulicemi Dědinská a U Valu a do ulice Navigátorů.
  • Legalizace jízdy na kole v prodloužení ulice Skupova (spojky ulic Bělohorská a Pod Marjánkou).
  • Vyznačení a legalizace odbočení z cyklopruhů v ulici Milady Horákové na Hradčanské na chráněnou stezku ve směru k ulici Pod Hradbami.

Některé další navržené akce byly zatím odloženy. Jako málo urgentní byl vyhodnocen chaos ve značení bezmotorového dopravního režimu kolem Národní technické knihovny. Jako nevyhovující pro zřízení cykloobousměrek pak byly zatím vyhodnoceny ulice Šolínova (před FEL), Salabova (10 metrů zpoza odbočky od FSv ČVUT), Cukrovarnická (V Podhledu – Pod Vyhlídkou), spojka mezi ulicemi V Průhledu a Na Ořechovce, a ulice U šesté baterie.

Praha 6 se snaží

Oproti minulým rokům se Praha 6 rozhodně výrazně snaží. Existují desítky městských částí, kde by podobná zlepšení nebyla realizována, ba dokonce ani zadána k prověření – a to ani ne pro jejich obtížnou proveditelnost, ale daleko spíš pro naprostý nezájem o cyklistickou dopravu jako takovou.

Přeopatrný přístup k cykloobousměrkám, které se nedaří zřizovat bez vyhrazeného pruhu, přikládám za vinu technokratickému přístupu policie, která je automaticky odmítá i ve chvíli, kdy není možné zřídit protisměrný cyklopruh, byť by ulicí projíždělo třeba jen deset aut denně. Na většinu potřebných cykloobousměrek na Praze 6 si tedy nejspíš budeme muset počkat až při nejbližší aktualizaci TP 179.

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

Jirka 25. 7. 2016, 10:34

Super zpráva a palec nahoru. Jen je škoda, že se stále nepodařilo zlegalizovat průjezd ve směru od Špejcharu na Dejvické nádraží.

Poslední místo v Praze, kde občas jedu po chodníku.

Jirka 25. 7. 2016, 10:34

Super zpráva a palec nahoru. Jen je škoda, že se stále nepodařilo zlegalizovat průjezd ve směru od Špejcharu na Dejvické nádraží.

Poslední místo v Praze, kde občas jedu po chodníku.

tik 25. 7. 2016, 13:41

jako Bubenecak mam z tehle uprav dost smisene pocity.
Obcas se resi prujezdnost v mistech, kde se holt jelo o kousek dal, naopak dejvicka/narodni obrany je z kategorie "decka, namalovali nam pruhy, je to vsechno lepsi, juchu", ale dokud se tam bude parkovat tak je to jen zbozne prani. A ze se tam parkuje i ted v lete, kdy je intenzita provozu daleko mensi.
Coz by mohly resit parkovaci zony, ale ty jsou v soucasnem stavuj jen projekt k nasrani mistnich (ostatne nejen na p6) a pokud se projdete po bubenci, tak cary, kde se bude parkovat jsou malovane tak, ze tam snad neprojede ani osobni auto (puskinovo nam, ceskomalinska, haineho X sibirske nam), obcas davam nejake foto na twitter @_tik.

Takze je to zase z meho pohledu "uspech" - cykloaktiviste si odskrtnou " zlepsenou propustnost a budovani cyklostezek", automobilisti se naserou, co ze se dela pro kolare a mistni silnice se zatim meni v tankodromy, chodci budou nadavat tez na kolare, kteri si to (kvuli usekum bez cykloopatreni budou zkracovat po chodniku ci jednosmerkami (prvni cast dejvicke) a cykliste ? Misti to zvladaji i bez toho a prespolnim to moc nepomuze.

Mozna udelat nejakou vzorovou ctvrt sakumprask, protoze vyseldky teto salamove metody tady-kousek-tamhle-kousek cykloopatreni je imho pomerne tristni a vede spis k nevrazivosti mezi vsemi zucastnenymi.

Jiří Motýl 25. 7. 2016, 14:01

tik: V zásadě souhlas, pokud hovoříme o těch cykloobousměrkách. Občas mám pocit, když vidím výsledek nějaké mé vznesené připomínky, že jsem radši měl být zticha a zkousnout "nulové" řešení.

Co se týče té aktivity na dopravní komisi, na které jsem měl větší podíl, to je takových pár drobností, které asi nikoho neurazí ani moc nenadchnou. Říkal jsem si, že jejich přípravou hlavně upozorním, že by se při stanovování nového značení mohlo na podobné věci myslet více a systematicky. No, zatím mám dojem, že se to úplně pravidlem nestalo a viděl jsem podobná opomenutí se replikovat i v nových případech. Takže změna nastala spíše jen u přednesených konkrétních podnětů, nikoliv ve všeobecném přístupu.

To mě vede k úvahám, jestli se lze poučit, přeskočit slepé vývojové fáze z jiných měst a rovnou začít s kvalitní infrastrukturou. Ála ta navrhovaná celá čtvrť. Asi ano, chci tomu věřit, ale pořád je možná reálnější postupné vzdělávání skrze různé mezikroky, jako že se občas ozvu, že tamtudy se jezdí na kole a ten zákaz vjezdu všech vozidel není úplně nezbytně nutný. Třeba se po stém ozvání začne skutečně takto plánovat více automaticky a ne jen na nějakých osamocených jednotlivostech, kde se zrovna někdo ozve.

Jiří Motýl 25. 7. 2016, 14:08

Aneb nejsem si úplně jistý, kde by se vzala sakumprásk hezká čtvrť, když i jednotlivé připomínky dopadají tak, jak dopadají.

Vratislav Filler 25. 7. 2016, 17:35

Slepé vývojové větve lze přeskočit jen obtížně, pokud je vyžadují policajti tupým výkladem vágně napsaných a jinak myšlených technických požadavků.

vlákno 26. 7. 2016, 21:44

jejich vyznačení svádí k parkování přímo v pruzích
Tak aspoň je to parkování v cyklopruhu prokazatelně nelegální, narozdíl od parkování jak ho známe třeba z Karlína. Myslím že ten pruh k parkování nesvádí a bez něj by se tam parkovalo tuplem. Obecně mi tyhle cyklopruhy nevadí, nemám problém jet uprostřed a když vidím protijedoucí auto, zpomalím a stáhnu se do pruhu. Ten pruh aspoň opticky zužuje prostor pro protijedoucí auto, což mi chybí v Karlíně - tam leckdy auta lížou mizející piktokoridor a jedou v zóně 30 klidně 50+. Zúžené pruhy prokazatelně snižují rychlost a hodí se všude, kde je vozovka příliš široká. proto to třeba na Křižíkově spíš podporuju, i když vím, že se tu proti tomu protestovalo.
Jinak to co se v Praze děje není žádná systematická podpora cyklodopravy, pouze se při rekonstrukcích občas někdo podívá, jestli se tam nevejde něco pro cyklisty. Souvislá řešení nevznikají, na městě neexistuje nikdo, kdo by to považoval za prioritu. Jsem každopádně vděčný za lidi z cyklistů sobě, kteří tomu věnují vlastní čas, aby něco prosadili. Tyhle změny taky myslím jdou ještě za Kolínskou, ale třeba tam v tom někdo ještě pokračuje, kdo ví.

Lei 10. 8. 2016, 19:16

Už jsem to psal pod tu stručnou zprávu - samozřejmě veliký dík za tu práci, zvlášť když už jsem si myslel, že se P6 rozpadla (tehdy jednou ze začátku jsem na hospodskou schůzi dorazil jediný kromě organizátorky, a další výzvy ke sdružování ke mně už nedoputovaly, možná když jsem párkrát zazdil výzvu/schůzku s radnicí, nějak jsem to nedával).

Bohužel, zatím zůstává smutným faktem, že ve směru Hradčanská > Kulaťák se člověk nemá šanci legálně dostat, leda že bych si chtěl zazávodit na Čsl. armády se zajížďkou přibližně 200 %.

Jinak jen houšť!

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat