Jak již jste mohli zaznamenat z naší krátké zprávičky, před týdnem v pátek 16. září bylo oficiálně otevřeno nové B+R parkoviště u nedávno rekonstruovaného klánovického nádraží. Jedná se o první pražské B+R parkoviště nabízející kombinaci uzamykatelných cykloboxů a krytých městských stojanů. Výstavba byla umožněna díky vstřícnosti Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), která poskytla svůj pozemek, městské části Praha Klánovice, která zpracovala projekt a Technické správě komunikací, která stavbu realizovala.
Nové tři skleněné přístřešky nabízejí celkovou kapacitu stojanů až pro 30 kol, 8 nových cykloboxů pojme 16 bicyklů. Cykloboxy bude městská část pronajímat na jeden rok konkrétním zájemcům, mezi těmi bude vybráno pomocí dražby. Minimální částka byla stanovena na 1000 Kč za rok.
B+R (Bike and Ride) stanoviště slouží cestujícím k zaparkování kola u stanice městské hromadné dopravy, na kterou přesedají. Jedná se o jeden z nástrojů, jak propojit výhody rychlosti a pohodlí jízdního kola s využitím prostředků městské hromadné dopravy na delší vzdálenosti.
Podobná podpora je považována za jeden z nástrojů, jak snížit tlak na parkovací místa na nádražích a jak zvýšit počet lidí využívajících kolejovou dopravu na úkor jízdy autem do centra měst.
Praha nyní skrze komisi RHMP pro cyklistickou dopravu zvažuje, kde by mohla být zbudována další podobná parkoviště B+R. Ta byla doposud jen na několika málo místech, navíc v mnohem skromnější formě. Uvažuje se například o nádražích v Kolovratech nebo Horních Počernicích.
Vše do budoucna záleží na přáních jednotlivých městských částí a dohodě všech aktérů a institucí, včetně vstřícnosti SŽDC. Náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek k tomu dodává: „pracujeme na tom, aby se i drobná opatření pro cyklistiku stala nedílnou součástí přípravy každého dopravního projektu a to na všech úrovních. O smysluplnosti celé této akce svědčí už samotný fakt, že stání na kola byla postupně obsazována již během výstavby a také neutuchající zájem kolemjdoucích o možnost použití právě montovaných cykloboxů.“
újezďák 23. 9. 2016, 09:51
Dobré je, že ani ty úplně původní staré cyklostojany ze stanice nebyly vyhozeny a že pod střechou na peronu je dalších asi 15 moderních stojanů dvojího druhu. To je dobrá zpráva.
Pak jedna spíš špatná/podivná ? :
Ohledně těch boxů je spíš neuvěřitelné,i s ohledem na to za čí peníze a na jakých pozemcích to stojí, že mají být údajně vydraženy jen lidem s trvalým bydlištěm v Klánovicích. Otevírání se účastnili i představitelé okolních obcí a taky je to poněkud překvapilo.
V rámci Klánovic je to úplně nejdál na nádraží asi 2,9 km. ale v průměru řekněme kilák a lze si těžko představit, že někdo bude spíš drahé kolo které musí být tak bezpečně uloženo, využívat tak, že s ním pojede 5 minut na nádraží a tam ho na celý den zamkne v rámci celoročního pronájmu ... spíš bych věřil že by to bylo lákavější pro lidi z delší vzdálenosti, kteří tam jinak jezdí autobusem nebo autem a mohlo by je to přivést ke kolu ...
josuk 23. 9. 2016, 12:53
btw v Praze má přece taky každá MČ úplně jiná parkovací pravidla bez ohledu na ostatní, centrální koncepce žádná není a v česku máme kolik? cca 6000 (?!) samostatných samospráv.. ;-)
újezďák 23. 9. 2016, 14:30
U nás je právě zvláštní, že máme cosi co se jmenuje Praha 21 ale když se zastupitelé Prahy 21 sejdou stříhat pásku u stojanů tak zjistí, že 3 městské části jsou z toho využití cyklobeden čtvrtou částí dopředu vyloučené....
No u Běchovic to asi fakt neva, ty mají dokonce dvě nádraží :)
Šesťajovičák 10. 10. 2016, 15:51
Všechno je to krásné, jen bych prosil vzhledem k Manuálu tvorby veřejných prostranství, jestli by nešlo asi pět různých typů cyklostojanů sjednotit do jednoho. Teď to na nádraží vypadá trochu jako ve sběrně železa. A připojuju se k Újezďákovi - vyhradit cykloboxy jen pro obyvatele Klánovic je nešťastné, protože na nádraží jezdí právě hodně lidí z okolních čtvrtí (včetně mě).
újezďák 11. 10. 2016, 10:08
1
sběrna železa, popravdě některá tak kola tam fakt jsou asi ze sběrny :) Poslední týden mastím koloběžkou ( počasí a logistické důvody) na vlak a musím říci, že v rámci kombinované dopravy v období dešťů je to , řekněme do 3 kiláků (sám to mám asi 2 a kousek po silnicích ) 10x lepší než celé kolo ve smyslu použití jen k jízdě na nádraží/z nádraží tam ho přivázat a Prahou chodit pěšky.....
Nepotřebuju stojany
Nepotřebuju se oblíkat
Nezpotím se
Popojedu si v Praze prakticky rychlostí kola
Nezaberu praktický žádné místo ve vlaku, v metru, na chodníku na mě lidi neřvou že mám jet po silnici.
Nemusím to nikde vázat, ještě nikde mě z tím nevyhodili a ani se nesnažili
atd samá pozitiva
újezďák 11. 10. 2016, 10:11
1
a nemůžu píchnout :)
Šestajovičák 12. 10. 2016, 08:28
Na webu Klánovic už jsou podrobnosti k cykloboxům. Budou se dražit, minimální roční nájem za jeden (vejdou se do něj dvě kola) je 800 Kč. Přednost mají obyvatelé Klánovic. Deadline nabídek je 21. října.
újezďák 12. 10. 2016, 14:00
Počkáme uvidíme.
Nějak si nedovedu představit, k čemu bude obyvateli Klánovic CELOROČNÍ pronájem boxu na kolo na místě, kam se dá prakticky z celých Klánovic v pohodě dojít pěšky a kde je asi dalších 40-50 pozic, kam celkem bezpečně upoutat kolo-plečku :)
Na druhou stranu jako nějaký distribuční minisklad zboží to bude za ty peníze hóodně levný, takže se klidně vsadím, že místo kol tam budou třeba balíky letáků :)
Šestajovičák 12. 10. 2016, 15:05
Osobně s předností pro Klánovické v podstatně souhlasím - dokážu si přestavit ty hejty, které by se na místní radnici sesypaly, kdyby dala přednost přespolním. Prakticky je to ale trochu nesmysl, protože na nádraží jezdí na kole hlavně lidé ze vzdálenějších čtvrtí. Ale počkal bych až na konec října, jaký bude o boxy mezi místními zájem. Já si stejně beru kolo s sebou do vlaku, protože ho potřebuju k pohybu po Praze (a jedno kolo mi už v Klánovicích na nádraží ukradli - našlo se za pár měsíců v Karlíně v zastavárně).
Šestajovičák 13. 10. 2016, 05:29
A ještě dodatek - trochu tu vázne komunikace Českých drah a Klánovic. Když se cykloboxy na nádraží v srpnu objevily, byl jsem zeptat v pokladně na podmínky pronájmu. Paní mě odkázala na městský úřad s tím, že České dráhy nemají s boxy nic společného. Rovnou jsem na úřad napsal e-mail (v srpnu) a po nějakém čase dotaz zopakoval (v říjnu), ale do teď bez reakce. Přitom jsem psal na stejnou adresu, jakou úředníci uvádějí ve své výzvě. Škoda
újezďák 13. 10. 2016, 13:08
Mě ta logika parkování v park-drive boxu pro místní přijde poněkud zoufalostní . Představ si, že by současná park/drive místa, také placená z dotací, prostě místní radnice zablokovaly prioritně pro místní a to formou pronájmu na celý rok.
Přišlo by ti to normální a něčemu prospěšné ?
Z Klánovic se na vlak lze, díky několika autobusovým linkám dostat docela dobře, stejně tak z většiny Újezda to není úplně špatný, ale právě maličko přespolnější mají tento pravidelný servis prakticky nulový, přitom na kole by to dali bez problémů a opět mi připadá jako naprostá pitomina mít , jako místní, celý den zaparkované kolo v celoročně zaplaceném boxu kvůli 5-7 minutám jízdy na kole domů :)
Když by to mohlo přivést lidi, kteří jedou na nádraží 5-10 minut autem:)
Nevím jak na klánovické straně, ale na straně újezdské už kolona zaparkovaných aut dosahuje až na odbočku k nádraží, čili dobrých 400 metrů silnice
Jiří Motýl 13. 10. 2016, 18:20
Máte k tomu pánové docela fajn komentář. Zároveň chápu MČ, že si něco takového vymyslí, když nyní přebírá ty boxy a stojany po vybudování do správy a ještě zpracovávala projekt. I když se mi to také nezdá extra rozumné, ale holt z povahy fungování MČ, to tak dopadlo.
Nechcete to jako podnět napsat na cyklo@praha.eu, aby se mohli při plánování dalších cykloboxů nad tím zamyslet, zda by pro Prahu nebylo lepší to zorganizovat jinak?
újezďák 14. 10. 2016, 08:51
J.Motýl
dávám copyright :)
újezďák 14. 10. 2016, 10:10
Zajímavé řešení
http://regiony.impuls.cz/aquacentrum-a-sportovni-hala-maji-specialni-boxy-na-kola-pkn-/moravskoslezsky-kraj.aspx?c=A161013_175731_imp-moravskoslezsky_sucha
Šestajovičák 14. 10. 2016, 12:32
Posláno (píše mi to, že je komentář moc krátký, tak ještě přidávám tuhle závorku)