Rok 2016 je již několik týdnů za námi, pojďme finálně zrekapitulovat, co vše se pro kola podařilo postavit. O některých stavbách jsme již detailně informovali, jiné jsme představili alespoň krátkou zprávičkou. Některé jsme však zcela opomněli.
Nadcházející poslední zimní týdny tak využijeme k podrobnějšímu představení těch loňských realizací, které si svůj detailní článek stále zaslouží. Dnes však začneme celkovým přehledem všech a vyhodnocením čtenářské ankety o pražskou cyklostavbu roku 2016.
Přehled realizací 2016
Následující mapa sestavená Markem Bělorem ukazuje všechny loňské cyklorealizace. Jedná se o její čtvrtou revizi, snad již je tedy téměř kompletní.
Loňská zlepšení cyklistické infrastruktury jsou v mapě zanesena červenou barvou. Žlutě jsou naopak vyznačena místa, kde došlo ke zhoršení. Mapovým podkladem je generel cyklotras, zeleně jsou zaneseny veškeré proznačené městské cyklotrasy. Mapa tak zároveň ukazuje postup realizace celého cyklogenerelu.
Mapa sice nezachází do detailu, popisný text ale napoví, co se v tom kterém místě konkrétně událo. Jak již bylo řečeno, mapa zobrazuje realizace, o kterých jsme se dozvěděli. Je možné, že nám některé akce mohly uniknout. Pokud víte o jakékoliv další cyklostavbě z roku 2016, která v mapě chybí, napište nám. A ano: 600 nových stojanů raději v mapě pro přehlednost není.
Pražská cyklostavba roku 2016
Již jsme to psali mnohokrát, rok 2016 byl především o projektech městských částí. Magistrát měl vlastních projektů poskrovnu. Projektová příprava se ale snad pomalu rozběhla a v letech 2017–2018 by město mohlo opět pomalu převzít vlastní iniciativu.
Vyhlášení toho nejlepšího cyklistického počinu uplynulého roku je jistě velmi subjektivní, podívejme se tedy, co zvolili čtenáři Prahounakole.cz jako pražskou cyklostavbu roku 2016:
- Cyklostezka Zeleneč – Lázně Toušeň (15 hlasů)
- Cyklistické výhybky V Olšinách – Průběžná (12 hlasů)
- Cyklopruhy v Bubenské (11 hlasů)
Hlasování probíhalo v průběhu ledna na webu Prahounakole.cz, celkem se zapojilo 82 čtenářů. Hlasy se rozprostřely, žádná z realizací hlasování nedominovala. Trochu paradoxně jde tentokrát titul pražské cyklostavby do Středočeského kraje, neboť zvítězila cyklostezka napojující Prahu na cyklostezky podél Labe. Středočeskému kraji tak gratulujeme k vítězství titulu „pražská cyklostavba roku 2016“. Jedná se o velmi zásadní a vítané cyklistické spojení, přestože měl Středočeský kraj vítězství nejspíš ulehčeno poměrně nízkým počtem větších realizací v samotné Praze.
Nicméně stříbro i bronz již do Prahy míří. Konkrétně cyklistické výhybky na křižovatce V Olšinách – Průběžná získávají druhé místo a cyklopruhy v Bubenské (s prvním nepřímým odbočením skrz světelnou křižovatku v Praze) jsou v těsném závěsu na třetím místě.
1. místo:
https://mestemnakole.cz/2016/05/z-libne-az-polabi-cyklostezka-zelenec-lazne-tousen/
vlákno 14. 2. 2017, 11:59
Mně nejvíc potěšilo B+R v Klánovicích , taková první vlaštovka intermodality v Praze a okolí. Nevíte někdo jak je to využívané přes zimu?
újezďák 14. 2. 2017, 13:06
Soudě dle stop ve sněhů tak asi vůbec....
Chodím okolo toho každý ráno a pokud někde na nádraží nějaké kolo, tak je na stojanech v prostorech nástupiště, ve skleněném budníku B and R " na ulici " jsem ještě od otevření kolo neviděl a ty cyklokóje vypadají, že by ani přes sníh nešly otevřít . Může to být samozřejmně ovlivněno místními podmínkami, v Újezdě i v Klánovicích už asi měsíc pořád leží sníh a dost vedlejších cest je ledovatých jako blázen
Poslední nabídka na " dodražení" údajně posledního z cykloboxů byla, pokud si pamatuji dobře, vyhlášena ke konci ledna 2017 , údajně za 800 na rok...
Prvotní dražba v září 2016 se vůbec nepovedla/neprovedla ? , pravděpodobně díky tomu, že byla pouze pro Klánovické občany a že byla stanovena cena minimální 1000 kč za rok.
Pak byla nabídka koncem října , již za pevnou cenu 800 s tím, že inzerovali, že se tam narvou až tři kola a že občanoé se mohou spojit :)
Zkusím místně zjistit více ve smyslu zda se potvrdil můj předpoklad, že snaha to přidělit jen místním byla evidentně nesmyslná a kontraproduktivní :) Místní jezdí na neuvěřitelných plečkách na nádraží už léta a jen těžko si představit nějakou poptávku od lidí, kteří to mají na nádraží +- kilák, sváží je k němu několik místních a spádových autobusů a a kteří vesele parkují auta všude v okolí nádraží kde to jen trochu jde...
vlákno 14. 2. 2017, 13:45
Díky za informaci. Však ono se to časem chytne, lidé si na to zvyknou v létě, na podzim nepřestanou a v zimě začnou vyžadovat řádnou údržbu cest. Aby měl jejich hlas ale nějakou váhu, bude jich muset být víc než kolik je tam těch stojanů, takže se budou muset nějaké časem dostavět, 30 mi přijde málo.
újezďák 14. 2. 2017, 14:00
pro jistotu, nekritizoval jsem ty cykloboxy, jen ideu, že je to jen pro místní a všechny ostatní obce byly vyloučeny.... ten záměr " jen pro Klánovice" tenkrát na slavnostním otevření překvapil všechny starosty okolních obcí, kteří tam byli .
Ad údržba, můžu mluvit za Újezd, ale v Klánovicích je to podobné, ono když ten sníh vypluží a posypou ( ve většině Klánovic a části Újezdu se navíc nesmí solit) tak to ještě neznamená, že to přes den na krajích netaje a přes noc to ze silnic neudělá zrcadla. Takže řádná údržba by znamenala permanentní sypání a nebo mechanické odstraňovaní ledu.... dneska u nás třeba silnice jeden led... cesty přes les ( i pěšinky) jeden led
Add stojany, podle mě je momentálně na Klánovickém nádraží možno zaparkovat okolo 35-40 kol u stojanů přímo na nástupišti směr Praha , pak je tam ten box 8x 2 až 3 kola :) a pak skleněný budky vedle pro 30 kol.... nikdy jsem to tam neviděl plný, část cyklistů navíc nastupuje do vlaku s kolem .
Jiří Motýl 14. 2. 2017, 15:56
újezďák: vážně v tom přístřešku kola nebývají (nemluvím teď o zimě, ale třeba na podzim)?
Já jsem tam byl tedy jedinkrát asi deset dní po otevření, abych napsal článek, a vypadal přístřešek docela populárně:
http://mapa.prahounakole.cz/media/photo/jm_klanovice_bikeandride.jpg
btw. nevíte, jestli už dodělali v Klánovicích tu kameru, co byla k B+R slibována?
újezďák 15. 2. 2017, 08:46
Můj problém je, že když je jen trochu počasí tak jedu na kole do práce rovnou, tak o podzimu na nádraží moc nevím :) ale v době kdy jsem kombinoval koloběžku a vlak ( což u nás teď ani nejde díky ledu na silnici a ledu / sněhu na cestách v lese ) se vždy plnil spíš prostor na nádraží přímo pod střechou nad peronem... tam se vejde určitě 25-30 kol .... a venku nic moc , ale to lovím z paměti z pozdního podzimu ..
Ale ... dneska jsem měl, díky zpoždění vlaku možnost si to ( v 7,15 ráno) projít a zdokumentovat :
a)Ta nová Bike and Ride část vně nádraží :
z 8 boxů jsou zámky v oku dveří jen na 3, ale jen u jedněch dveří se zámkem v oku je sníh sešlapán a svědčí tedy o tom, že v posledních zhruba 40 dnech ( co leží sníh na Praze 21:) byl použit nebo je používán. Tedy to vypadá zatím na jeden používaný bez ohledu na počasí...
Zároveň ve skleněném přístřešku Bike and Ride byla dnes ráno dvě kola.
b) V části která nepatří pod Bike and Ride, tedy na peronu :
jsem napočítal možnost zaparkování 46 kol a tam zaparkována kola celkem 5 kusů pod střechou
c) před nádražím jsou ještě mimo ten Bike and Ride a mimo peron stojany pro celkem 18 kol... tam nestálo žádné kolo
Kameru jsem neviděl, ale to se přiznám že jsem nehledal, zkusím kouknout....
Jinak můžu poslat fotky z dnešního rána to není problém
újezďák 15. 2. 2017, 09:03
tak jsem poslal 3 fotky na váš mail redakce@prahounakole.cz
újezďák 15. 2. 2017, 09:21
hm našel jsem, že 18/9/2016 byla zastupitelstvem Klánovic schválena koupě kamerového systému od firmy Elzed za 107,000 kč pro železniční stanici Praha Klánovice, tak to snad už stačili namontovat a zprovoznit :)
David 15. 2. 2017, 12:50
Přiznejte se, kdo si v tom jednom používaném boxu nechává tašku, když chodí za školu? :)
újezďák 15. 2. 2017, 14:55
Za 800 kaček ročně je to výborný a zdaleka nejlevnější skladovací prostor, navíc přímo na dopravě. Klidně by si tam mohl dát věci nějaký bezdomovec... nic levnějšího nesežene