Železničářů: ochranné cyklopruhy

Publikováno: 12. března. 2018, 1 min. čtení
Aktualizováno: 16. ledna. 2021
Publikováno: 12. března. 2018, 1 min. čtení
Aktualizováno: 16. ledna. 2021

Stavba budovy Visionary od společnosti Skanska na rohu ulic Plynární a Argentinská v Holešovicích si vyžádala změnu uspořádání jízdních pruhů v ulici Železničářů.

Budoucí podoba budovy Visionary. (zdroj: Skanska)

V zákrutu ulice se předpokládá zvýšený provoz automobilů na novém příjezdu k budově, což si vynutilo úpravu jízdních pruhů a zlepšení rozhledových poměrů v křižovatce. Společně s touto změnou se přistoupilo i na zvýšení bezpečnosti cyklistů a chodců v ulici – toho bylo dosaženo vyznačením ochranných cyklopruhů a přidáním ochranného ostrůvku na přechodu pro chodce, který byl zároveň legalizován pro jízdu cyklistů.

Nový odbočovací pruh na příjezdu k budově Visionary v projektu.

Nový odbočovací pruh po realizaci.

Ochranný cyklopruh (v zákoně nazvaný jednoduše jako jízdní pruh pro cyklisty) mohou na rozdíl od vyhrazeného jízdního pruhu pro cyklisty pojíždět rozměrnější vozidla, která se do svého jízdního pruhu nevejdou. Musí dát ale přednost cyklistům jedoucím v cyklopruhu. Pro méně rozměrná vozidla se pak ochranný cyklopruh chová stejně jako vyhrazený cyklopruh. Jde o ochranné integrační opatření, které lze používat i ve stísněnějších podmínkách, zároveň ale poskytuje větší ochranu než obyčejný piktokoridor.

Zároveň s vyznačeným sdruženého přejezdu došlo k prodloužení legalizovaného chodníku, který je nyní doveden až ke křižovatce s ulicí Jablonského. Podél Argentinské tak cyklisté, kteří si netroufají do rušného provozu, mohou projet bez kontaktu s motorovou dopravu již v celém úseku od Holešovické tržnice až po stanici metra Nádraží Holešovice. V okolí budovy Visionary pak byla původní společná stezka pro pěší a cyklisty nahrazena režimem stezky pro pěší s povolenou jízdou cyklistů, která jednoznačně upřednostňuje chodce před cyklistickým provozem.

Stezka pro pěší a cyklisty nahrazena stezkou pro pěší s povolenou jízdou cyklistů.

Nový sdružený přechod s přejezdem na výjezdu z ulice Železničářů do Plynární v projektu.

Nový přechodopřejezd s novým ochranným ostrůvkem v realitě. Vlivem výstavby nové budovy lze očekávat, že přechod na trase od budovy k metru začne být více využívaný, přičemž dříve vedl nebezpečně přes tři rušné jízdní pruhy.

Ke změně nájezdů, tak aby byly snížené v celé šířce přechodopřejezdu zatím nedošlo. Bude nutná stavební akce.

Přechodopřejezd má být v celé šířce doplněn bezbariérovým nájezdem. To zabraňuje zbytečným konfliktům plynoucím ze zúženého prostoru. (zdroj: TP179)

Ochranný cyklopruh v ulici Železničářů o standardní šířce 1,5 metru (respektive kolísá mezi 1,5 m a 1,7 m. Když se rozšiřuje vozovka, tak se zlepšují parametry cyklopruhu, zatímco šířka sousedního jízdního pruhu zůstává stabilně na 2,5 metru. Filozofie prioritizující zranitelnější účastníky silničního provozu.

Podél parkování je bezpečnostní odstup počítající s dveřní zónou – cyklopruh má luxusní šířku 2 metry. Sousední jízdní pruh stále 2,5 metru.

Začátek realizace na rohu Jablonského a Železničářů.

Jedná se o poměrně krátkou realizaci bezprostředně navazující na budovaný objekt Visionary. Nutnost vyznačit nový odbočovací pruh směrem k parkingu novostavby tak přinesla:

  • Zvýšenou ochranu chodců formou středového ostrůvku na přechodu přes ulici Železničářů.
  • Nové ochranné cyklopruhy v ulici.
  • Změnu režimu chodníku kolem budovy Visionary ze stezky pro pěší a cyklisty na stezku pro pěší s povolenou jízdou cyklistů. Tím zíkávají pěší na chodníku vyšší stupeň ochrany.
  • Prodloužení legalizovaného chodníku až ke stanici metra Nádraží Holešovice. Cyklisté se tak dostanou mimo provoz až ke stanici metra.

Některé věci je však třeba ještě dořešit:

  • Ochranný ostrůvek u přechodopřejezdu řešit i stavebně.
  • Prodloužit bezbariérový nájezd z přechodopřejezdu na chodník. Opět nutno vyřešit stavebně (na obou stranách).
  • Spravit výtluk ve vozovce u přechodopřejezdu a kanálovou vpusť tamtéž nahradit variantou vhodnější pro umístění v cyklopruhu.

Závěrem je nutné poznamenat, že celé realizace je protkána legislativními novinkami z roku 2016, které přinesla tehdejší novelizace zákona o silničním provozu (č. 361/2000 Sb.). Najdeme zde sdružený přechodopřejezd, stezku pro pěší s povolenou jízdou cyklistů a ochranné cyklopruhy. Ještě před dvěma lety by tak celý projekt pravděpodobně vypadal velmi odlišně.

Před budovou Visionary se již rýsují nové cyklostojany – spirála.

Jiří Motýl
V domovské Praze jezdí na městském kole na vzdálenosti do osmi kilometrů. V redakci od roku 2013, od roku 2015 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

vlákno 12. 3. 2018, 09:59

Zužování pruhů je pozitivní, ty současné šířky jsou absurdní. S legalizací chodníků ale není potřeba na nic čekat a mělo by se to udělat kde to jde (např. Plynární aspoň na Orteňák), aby vznikla aspoň nějaká souvislá síť. Teď se dá odsud dostat souvisle leda tak k tržnici.
Taky doufám, že nové Bubny budou s chráněnou cykloinfra (zcela oddělené od aut) počítat od začátku. Cyklopruh je určitě lepší než pikťák nebo nic, ale ve vnitřním městě to beru jako provizorní řešení, které není sjízdné za každého počasí a většina lidí pojede radši vedle po chodníku (je-li).

David 12. 3. 2018, 10:10

Mě se to tedy líbí. Zdá se, že silniční správní úřad celkem zaválel a projektanti překročili svůj stín. Že by na poměry Prahy vizionářské řešení :)

martin M 12. 3. 2018, 15:36

To, ze se nezapomelo na cyklisty souvisi s tim, ze je to na P7 nebo na to mistni radnice nema vliv?

Pavel 12. 3. 2018, 17:51

Ochranny cyklopruh je super, ale nerozumim tomu, proc v oblouku rozsirovat cyklopruh a cast pro vozidla nechat 2,5 m. Jsou to prece vozidla, ktera to rozsireni potrebuji, ne cykliste. Takze mame caru nakreslenou v poloze, ve ktere bude neustale prejizdena, a cyklista vedle vetsiho auta projede v prime v pohode, ale v oblouku se mu to same auto natlaci do "jeho" casti pruhu. To mi moc bezpecne neprijde a radsi bych nechal fixni sirku cyklopruhu.

Jiří Motýl 12. 3. 2018, 18:36

Pavel: V kterém oblouku se rozsiruje? Ja v tom hlavním vidím všude 1,5m.

Pavel 12. 3. 2018, 18:47

Vychazim z textu clanku: "Když se rozšiřuje vozovka, tak se zlepšují parametry cyklopruhu, zatímco šířka sousedního jízdního pruhu zůstává stabilně na 2,5 metru. "

A i v te casti vykresu, co tu je, neni zrejme, ze by v krizovatkove casti nekdo moc resil vlecne krivky.

Jak to je v jizni zatacce v realu nevim, vykres tu neni.

David 12. 3. 2018, 19:35

Pavel:
Vzhledem k §14 odst. 5 zákona o provozu

(Na jízdní pruh pro cyklisty smí řidič jiného vozidla vjet v podélném směru rovněž tehdy, není-li přilehlý jízdní pruh pro toto vozidlo dostatečně široký. Při vjíždění na jízdní pruh pro cyklisty nesmí řidič ohrozit cyklistu jedoucího v tomto pruhu.)

se domnívám, že u těchto "ochranných" pruhů je to jedno. Pokud by byly vyhrazené, bylo by to jinak a bylo by potřeba vlečné křivky skutečně důsledně prověřit. V případě ochranných pruhů je naopak zdůrazněna "vlečná křivka cyklisty" (přeháním), reálně skutečnost, že ani náklaďák zde nemá právo cyklistu zrakvit. Což by však neměl udělat, ani kdyby tam žádný cyklopruh nebyl, že.

P.S.: Nejmenovaná parafráze: Cyklista i motorové vozidlo jsou si dle zákona rovni - pokud tak motorista uzná za vhodné...

Pavel 12. 3. 2018, 19:43

Dnes jsem se schválně byl na místě podívat. A je to takové... polovičaté.

Nechápejte to špatně, městskou cyklistiku podporuju, nové prvky podle nových TP 179 jakbysmet, ale to, co tady vzniklo, nějak nedává smysl. Pro koho to je určeno? Kdo to inicioval? Bude to fungovat?

Tak prvně vezměme třeba legalizované chodníky. V principu super počin, ale v praxi? Odkud kam po nich kdo pojede? Na jedné straně končíme v křižovatce Argentinská Plynární. Pokud umím jet na kole Argentinskou, nepotřebuju chodník v Plynární. Pokud chci pokračovat směr Komunardů, tak jak se tam dostanu? Kolikrát budu sesedat z kola, než se dostanu přes křižovatku, kde stejně pojedu mezi auty? A z druhé strany se dostanu k Jablonského. Co pak?

Zajímavé je taky značení legalizovaných chodníků. Značí se jen začátky úseku. Ve směru z východu to celkem funguje, ale ve směru od metra můžu úplně v pohodě projet po chodníku až někam k Jateční, protože legalizovaný chodník není v nároží křižovatky ukončen - můžu tedy legálně jet po chodníku vedle Argentinské. Ale jen když pojedu směrem od metra. Pokud přijedu z východu, tak jet na jih legálně nemůžu.

Takže k čemu to vlastně je? Nějaká průjezdná trasa z toho nebude, takže je to jen cyklo-friendly napojení budovy na okolí?

A co ta Železničářů? Pro koho to je? Kolik cyklistů pojede zrovna tudy a na železný most? Nevím, přijde mi, že bych volil jinou trasu a radši viděl preferenční opatření tam.

V principu mi vadí to, že si tady soukromý investor překreslí jeden kraťoučký úsek komunikace a zavede v něm režim, který nepokračuje široko daleko žádným směrem. To odporuje zásadě, že se stejné situace na pozemních komunikacích mají řešit stejně. Vzniká nepřehledný guláš s různými šířkami pruhů, vyhrazenými pruhy, parkováním atd. se spoustou změn na malých vzdálenostech.

Tohle řešení měla iniciovat městská část a mělo to být koncepční, odněkud někam, třeba viz Veletržní, ne soukromý investor, ten si měl normálně nakreslit odbočovací pruh a jít od toho. Když to vezmu do extrému - co když si investor stavby o 50 metrů vedle vymyslí, že místo cyklopruhů tam dá dva pruhy každým směrem, a další investor za dalších 50 m tam udělá středovou alej?

Pavel 12. 3. 2018, 19:56

David: Zákon znám, to nerozporuju. Ale řeším bezpečnost. Pokud jedu na kole a vedle mě jede auto, co se vejde mimo ochranný cyklopruh, tak je přece špatně, když se v zatáčce už mimo cyklopruh nevejde a nažene mě na obrubník!

Ostatně podle kompletního výkresu, který jsem ještě našel na webu ODA, to opravdu je tak, že i v zatáčce na jižním konci úseku není pruh nijak rozšířen. Tzn. autobus, který v přímé tak nějak jede svým pruhem, mě při průjezdu ostrým obloukem namáčkne na obrubník. To jako sorry, ale takhle si bezpečnou infrastrukturu nepředstavuju. Tohle je past.

David 12. 3. 2018, 22:43

Pavel:
Ano, odkaz je tady:
http://urdeska.praha.eu/files/oop%20komplet.pdf?ids=CwXrGGYuVzCaXeVlHRIW9A==

"Tak prvně vezměme třeba legalizované chodníky. V principu super počin, ale v praxi? Odkud kam po nich kdo pojede?"

Tak - samozřejmě. Pokud to beru podle sebe, když jedu po Praze na kole sám, tak je nepotřebuji. Když občas vezmu do Prahy na kole svého šestiletého syna, nebo nedej bože s námi chce na svém kolečku šlapat i má tříletá dcera, jsem za každý legalizovaný kus vděčen, protože já s nimi po chodníku pak jedu nelegálně. Zeptám se jinak - ublíží toto řešení někomu?

"Zajímavé je taky značení legalizovaných chodníků. Značí se jen začátky úseku."

No ale to je přece správně. Příkazové značky končí křižovatkou. Viz §3 odst.3 vyhl. č. 294/2015 Sb. Jen u nás je zvykem dávat cedule i tam, kde nejsou potřeba...

"A co ta Železničářů? Pro koho to je? Kolik cyklistů pojede zrovna tudy a na železný most?"

Dle dat z navigačních aplikací tudy vloni projelo v průměru 36 cyklistů denně. Je to málo, nebo moc?

"Nevím, přijde mi, že bych volil jinou trasu a radši viděl preferenční opatření tam."

Tak to byste tam asi musel přesadit i investora zdejší budovy :o)

"To odporuje zásadě, že se stejné situace na pozemních komunikacích mají řešit stejně."

Tak logicky to asi odpovídá směru, kterým se ubírá místně příslušný SSÚ. Ten samozřemě nemá možnost a kapacitu sám projektovat (až na výjimky na některých MČ) a svůj správní obvod mění po částech. Tak, jak jednotlivé projekty přicházejí... Každé opatření někde začíná, a jinde končí.

" Když to vezmu do extrému – co když si investor stavby o 50 metrů vedle vymyslí, že místo cyklopruhů tam dá dva pruhy každým směrem, a další investor za dalších 50 m tam udělá středovou alej?"

Právě to je přece ta míra podrobnosti a vhodnosti navrženého opatření, o které rozhoduje silniční správní úřad. Mimochodem - vždy je k tomu stanovisko PČR a dotčených DOSS.

Nemůžu si pomoci, ale z Vašich posledních dvou samostatně přidaných odstavců jednoznačně plyne, že zcela pomíjíte 2 podstatná ustanovení zákona o provozu. Parafrázuji tedy (bez citací): Každý je povinen jezdit ohleduplně. Nadměrné vozidlo může na cyklopruh podélně vjet, ale nesmí ohrozit cyklistu v něm jedoucího (tedy zdůraznění principu že "silnější nesmí ohrozit slabšího", běžně používaného v západních zemích, avšak u nás uchopeného jako "rovnost všech". Ano, před zákonem jsou si u nás motorista i cyklista rovni. Až na některé výjimky jako je právě cyklopruh však jen ve chvíli, pokud tomu tak motorista chce...

Pavel 12. 3. 2018, 23:13

Ne, tak jako začátek to je super, pokud to opravdu je začátek a bude se nějak pokračovat. Pokud se v nejbližších měsících až letech pokračovat nebude, tak je to takový troufnu si říct zbytečný výkřik do tmy.

Když už, tak mohla MČ něco přihodit ze svého a cykloopatření protáhnout aspoň k mostu, aby byla hotová Železničářů a někam to vedlo... ten současný konec nenavazuje fakt vůbec na nic. Legalizace chodníku zas mohla jít přes ulici k metru, stačil jeden sdružený cyklopřejezd a byla by napojena stanice vlaku i metra...

Ad chodníky - možná to tak nevyznělo, ale to nebyl příspěvek proti legalizovaným chodníkům, ale proti legalizovaným dvěma nikam nenavazujícím chodníkům. Když už, tak to mohlo tvořit celek s chodníkem podél Argentinské, která je co do značení taky dost nedotažená... (snad si někdo i myslí, že to ten celek tvoří, ale značení je tam dost nejasné)

Jak se na chodníku pozná křižovatka, a teda konec platnosti příkazové značky? Podle křižovatek přilehlých komunikací? Podívejte do TP 179, obr. 33 vpravo nahoře. Podobná situace, jen v reálu mi chodník uhýbá vpravo do Argentinské a přechod vede rovně. Končí teda i v tom obrázku v tomto místě stezka?

David 12. 3. 2018, 23:39

Pavel:
Ano, když chodník "zahne", pokračuje stezka po něm až dokud chodník nekončí (např. přechodem, či prostě fyzicky nekončí). Jak správně uvádíte odkazem na TP 179, vodící čára která by stezku "za rohem" ukončila zde skutečně chybí. Děkuji, že mě zkoušíte. Můžete to sem klidně napsat přímo :o)

Jinak to ponechám bez komentáře. Za mě to vnímám jako jednu z prvních příjemných vlaštovek, které by mohly znamenat obrat veřejného prostoru na cestu, která nekriminalizuje lidi na kolech, pokud mají pud sebezáchovy a přesto se chtějí pohybovat po městě legálně na kole. Jako další obdobné vlaštovky vnímám třeba Veletržní, Bubenskou x Heřmanovu, Sokolovskou x Ke Śtvanici, Hybernskou, Příkopy, Barrandovskou - a obecně všechny cykloobousměrky, cyklopruhy, stezky a pěší zóny s povoleným vjezdem kol, pokud ještě jsou...

Není to tak dávno, co se nám o uvedených opatřeních (s výjimkou pěších zón s povoleným vjezdem kol na Praze 1, které jsou již celkem vousaté a díky Láďovi Malému za ně) ani nezdálo.

Pavel 12. 3. 2018, 23:46

No vidite, takze se nam tedy "vjezd cyklistum povolen" prelil i do Argentinske a do Jablonskeho, kde se da donekonecna krouzit kolem bloku. Ale jen kdyz jedu z toho spravneho smeru, abych projel kolem znacky.

David 13. 3. 2018, 00:27

Pavel:
Kolegové o mě občas v práci říkají, že vykládám legislativu rigidně. Jenže proti Vám jsem hubkař :o)
¨
Ale ano, máte pravdu.

Je tam chyba. Mělo by se to asi celé zrušit...:o)

Vratislav Filler 13. 3. 2018, 06:53

Legální průjezd dál podél Argentinské je v pořádku, tam je přece už aspoň deset let cyklostezka podél Argentinské skoro až k tržnici... a i kdyby nebylo, salámovka je korektní metoda, přece když se ten kus ulice upravuje, tak je snad správné, že se udělá tak, jak to má být. Prodloužení na druhou stranu řeší plácání se cyklistů v rušné křižovatce, dvojí křížení s autobusy, atd. převádí jejich vjezd do další křižovatky, kde už nesmí projíždět tranzitní IAD. Smysluplnost mi tedy přijde naprosto jasná.

Pavel 13. 3. 2018, 07:12

Vratislav: Argentinska je paskvil. Kdyz prijdu po prechodu z vychodu z Plynarni a jdu jizne po chodniku podel Argentinske, tak jsem na chodniku. Pokud tam ale prijdu od zapadu, tak na tom samem chodniku najednou je povolen vjezd cyklistu. No a jestli panorama na mapy.cz jeste plati, tak kdyz v Argentinske jdu ne od severu, ale od jihu, tak jsem na spolecne stezce. Tri ruzne rezimy na tom samem chodniku jen podle toho, odkud jdu.

Ad salamova metoda... no jenom jestli to tak opravdu je. Jsem zvedav na dalsi stanoveni DZ na Praze 7, jestli pujdou ve stejnem duchu. Budu potesen pokud ano.

David: Dopravni znaceni by melo byt jednoznacne, jakmile se stane predmetem vykladu, je neco spatne... takze doplnit nejakou tu caru na narozi apod.

Vratislav Filler 13. 3. 2018, 10:32

No tak technické nekonzistence nerozporuju. To by se mělo opravit, nejednoznačný režim je vždycky problém.

újezďák 14. 3. 2018, 11:58

Praha údajně přihodila 50 milionů na cyklistiku :)
http://www.ceskenoviny.cz/zpravy/prazsky-magistrat-vlozi-do-cyklodopravy-skoro-100-milionu-kc/1596955

A hodně z toho k nám, na východní stranu Prahy :)

Naty 6. 4. 2018, 06:56

Pavle je zbytecne procvicovat a trolit zdejsi ochotne diskutujici, kteri na praci projektantu vesmes nemaji vliv. Jestli te to tolik trapi, dohledej si projektanta techto uprav a konzultuj to s nim, urcite ti pomuze pochopit jak to chodi, odkud kam dosahoval projektovany usek a proc a jak to naprojektoval (projekty schvaluje policie a urad mesta, ktery nemusi na vyjadreni policii brat ohled, ale az na vyjimky bere). Pripadne popichni urad aby prosadil doznaceni zbytku a vzniklo neco souvislejsiho. (Nejsem odbornik, vse znam jen z doslechu, takze vse muze byt i jinak nez pisu)

Pavel 6. 4. 2018, 07:09

Fakt je postesk nad tim, ze vzniklo par metru cykloopatreni, ktera vedou odnikud nikam a vlastne jen z vule investora, bez koncepce v sirsim okoli, a navic s faktickymi chybami ve znaceni, trolenim?

Vratislav Filler 6. 4. 2018, 09:12

Pavel: Cyklopruhy mají být na hlavních ulicích všude, takže jsou systémově naprosto v pořádku.Chyby při realizaci pošlete na městskou část, oni si s tím nějak poradí.

Pavel 6. 4. 2018, 09:19

Maji byt, ale nejsou, a z patricnych mist k tomu ani neni vule - jako klidne se radujte nad sto metry ochrannych cyklopruhu, ale ze strany mestske casti a magistratu zatim vidim nulovou iniciativu necim na to navazat, a to nejen tady, ale obecne kdekoliv. Pro vas je tenhle kousek ukazkou toho, ze to jde, na me to naopak pusobi opacne - ze pokud se to nahodou nepovede v ramci nejake uplne jine akce, tak se cyklopreference nerozviji.

Chyby s dotycnymi resim, diky za zajem.

Vratislav Filler 6. 4. 2018, 09:36

Pavel: Ano, cyklopruhy se kreslí téměř jen v rámci jiných akcí. Ale pokud vím, tak magistrát nějaké akce připravuje, ale s jejich oblibou to bude asi jako s přechodem na Střelničné.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Kolik cyklostezek přinese Praze rok 2024?
Praha,

Kolik cyklostezek přinese Praze rok 2024?

03. dubna. 2024, 4min. čtení6