Ukázka z knihy Městem na kole: přímé a nepřímé levé odbočení

Publikováno: 16. května. 2018, 1 min. čtení
Aktualizováno: 18. prosince. 2020
Úvodní foto: Maruška Stočesová
Publikováno: 16. května. 2018, 1 min. čtení
Aktualizováno: 18. prosince. 2020
Úvodní foto: Maruška Stočesová

Pokud jste to již nepostřehli, v těchto dnech vychází tištěné vydání našich návodů, které vydává Grada pod názvem Městem na kole.

Její obsah si můžete představit na základě seznamu hlavních částí knihy:

1 Proč na kole
2 Základy
3 Jezdíme v provozu
4 Překonáváme výzvy
5 Kolo pro všechny

A jako ochutnávku vám nabízíme část kapitoly 3.4. Bezpečně ve slabším provozu. Ukázka se týká techniky přímého a nepřímého odbočení vlevo.


Ukazujte směr odbočení

Když všichni ví, že budete odbočovat, dají vám na to víc času a prostoru. Cyklista má sice povinnost ukazovat jen před započetím odbočovacího manévru (nebo jiného jízdního úkonu), praxe však praví, že čím víc, tím líp. Ukazujte dlouho předem. Pokud to zvládáte, ukazujte i během odbočování. Směr odbočení signalizujte zřetelně, ne jenom nějakým ležérním mávnutím. Není se za co stydět, ruku pořádně natáhněte! V zimě, za šera a za tmy je dobré mít na ukazování světlou bundu nebo rukavice, či alespoň reflexní pásku přes zápěstí.

Pokud jste v komplikované situaci, je důležitější pevně držet řídítka a bezpečně ovládat své kolo. V takovém případě raději neukazujte. Odbočení vpravo může cyklista (stejně jako řidič) signalizovat levou paží ohnutou v lokti nahoru. Případně obdobně pravou rukou pro odbočení na druhou stranu. To ocení především lidé, kteří nemají tak dobře vycvičenou rovnováhu a neradi drží kolo jen svou méně šikovnou rukou. Dejte však pozor na to, že na tento signál – byť je upraven v zákoně o silničním provozu – nejsou lidé zvyklí, a proto se může stát, že nebude všem srozumitelný.

Ohlížejte se při odbočování vlevo

Bez ohlédnutí za sebe se při odbočování vlevo prostě neobejdete. Překvapivě se snáze ohlíží při vyšší rychlosti. Zvládnete-li se ohlédnout jen na okamžik, naučte se to dělat dvakrát za sebou. Ohlížení vlevo je snazší, pokud při něm zároveň signalizujete odbočení levou rukou.

Zabrání pruhu

Ačkoliv se má na kole jezdit při pravém okraji vozovky, ne vždy je to bezpečné. V úzké jednosměrce obložené z obou stran parkujícími auty, při jízdě podél ostrůvku tramvajové zastávky, na kruhovém objezdu, zkrátka všude, kde vás řidiči nemohou předjíždět s bezpečným bočním odstupem, se vyplatí posunout se více vlevo a zabrat na tu chvíli celý pruh. Zabrání pruhu je také součástí techniky pro přímé odbočení vlevo a je tak skutečně potřebné naučit se tento manévr spolehlivě zvládat.

Technicky je to snadné: ohlédnete se, ukážete vlevo (velmi důležité pro čitelnost vašeho záměru!) a posunete se od kraje tak, aby vás auta na tu chvíli nemohla předjet. Často ani nemusíte pro zabrání pruhu něco speciálního dělat, protože mnohdy je pruh tak úzký, že úplně postačí, když si zachováte standardní bezpečný odstup od obrubníku. Rozhodně se v úzkých místech nesnažte řidičům vyhovět tím, že pojedete nebezpečně blízko obrubníku. Vytvořením takto úzkého místa na předjetí akorát vytváříte potenciálně velmi nebezpečnou situaci, která může skončit nehodou, stačí vjet do kanálu nebo si škrtnout pedálem o obrubu.

V živějším provozu vyžaduje zabrání pruhu vyčkání na větší mezeru mezi vozidly. Ohlížejte se, ukazujte, místo v koloně vozidel si tím nakonec vyjednáte.

Zabrání pruhu rozhodně nezkoušejte tam, kde auta jezdí rychleji než padesátkou, a dvakrát si jej rozmyslete, když ulice výrazněji stoupá a vy jedete rychlostí sotva 10 km/h. Zabrání pruhu cyklistou, který jede třikrát pomaleji než auta, nebývá dobrý nápad.

Přímé odbočení vlevo

Přímé odbočení vlevo v provozu můžete považovat za jakousi závěrečnou zkoušku prvního stupně cyklistických dovedností. Postup je následující:

  1. Ohlédnete se přes levé rameno,
  2. ukážete vlevo,
  3. zaberete pruh (stále ukazujete),
  4. dáte přednost protijedoucím vozidlům (můžete zastavit při levém okraji svého pruhu),
  5. odbočíte.

Na křižovatkách s více pruhy se nezdráhejte odbočovací pruh zabrat, je to pro vás bezpečnější. Vždycky se ale držte zásady, že je-li na vás křižovatka moc velká, bude lepší odbočit nepřímo.

Nepřímé (neboli dvojfázové) odbočení vlevo

Tento trik vám umožní projet i místa, kde byste se báli odbočit přímo. To se týká zejména velkých světelných křižovatek a podobných lahůdek.

Princip nepřímého odbočení je jednoduchý a zřejmě ho už podvědomě používáte, křižovatkou projedete v podstatě nadvakrát. Postup je následující:

  1. Vjedete do křižovatky jako byste pokračovali dále rovně.
  2. Na konci křižovatky zastavíte vpravo. Buď před auty čekajícími v kolmém směru, nebo někde u chodníku či kolmého přechodu. Musíte ale vidět na semafor v kolmém směru.
  3. Až kolmému směru padne zelená, projedete křižovatkou napodruhé a jste tam, kde jste chtěli být.

Jediné, na co je skutečně potřeba dát pozor, je vhodné místo pro zastavení na konci křižovatky. Nemůžete překážet projíždějícím autům. Pokud křižovatku neznáte, není pro nepřímé odbočení vlevo uzpůsobená nebo je velmi složitá, raději zastavte bezpečně před ní a vše důkladně prostudujte. Někdy se vyplatí sesednout na chodník a použít rovnou přechod pro chodce.


Zveme vás na křest

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat Městem na kole
Fotky ze křtu knihy Městem na kole
Redakční blog,

Fotky ze křtu knihy Městem na kole

23. května. 2018, 1min. čtení