Nový cyklopřejezd Blanická / Francouzská – Uruguayská

Publikováno: 30. prosince. 2020, 1 min. čtení
Aktualizováno: 25. ledna. 2021
Publikováno: 30. prosince. 2020, 1 min. čtení
Aktualizováno: 25. ledna. 2021

V rámci obnovy světelné signalizace na křižovatce ulic Blanická, Francouzská a Uruguayská na Praze 2 došlo v uplynulých týdnech k realizaci krátkého jednosměrného cyklopřejezdu přimknutého k přechodu pro chodce. Ten slouží pro nepřímé cyklistické odbočení z ulic Blanická nebo Francouzská do ulice Uruguayská, případně z Blanické do Francouzské ve směru Vršovice.

Pohled z Blanické do Uruguayské.

Na standardy Vinohrad se jednalo i před realizací přejezdu o hodně poptávané cyklistické dopravní propojení, které ve všedních dnech dle údajů magistrátu využívalo zhruba 70 až 90 lidí na kolech denně. Před realizací přejezdu bylo potřeba k tomuto manévru převést kolo přes přechod pro chodce.

Nový jednosměrný přejezd pro cyklisty.

Projekt obnovy křižovatky. Zdroj: Úřední deska

Realizovaná varianta představuje minimum, které bylo možné pro legalizaci udělat. Oproti předchozímu stavu nepřináší kromě legalizace poptávaných průjezdů žádné dodatečné zvýšení komfortu pro jízdu na kole. Pro jízdu z Blanické do Uruguayské je nadále nutné překonat dva (de facto tři) semafory těsně za sebou, přičemž u následného přechodu/přejezdu je tlačítko na vyžádání zelené daleko v prostoru pro pěší, pro lidi na kolech obtížně dosažitelné.

Tlačítko na vyžádání zelené je z kola obtížně dosažitelné.

Zároveň je ale nutné zmínit, že podobné legalizace průjezdů v rámci rekonstrukcí světelných křižovatek doposud ve vnitřní Praze rozhodně nebyly standardem. Jedná se o jednu ze zajímavých vlaštovek, jak při minimálním zásahu do fungování křižovatky, a tudíž při minimálních dodatečných finančních nákladech, umožnit poptávaný cyklistický průjezd skrz křižovatku ve vnitřní Praze, navíc v místě kudy nevede žádná oficiální cyklotrasa.

Schéma nových legálních možností průjezdu cyklistů.

Jiří Motýl
V domovské Praze jezdí na městském kole na vzdálenosti do osmi kilometrů. V redakci od roku 2013, od roku 2015 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

Jenda 31. 12. 2020, 14:56

Výtečně, tohle byl veliký problém kdykoli jsem se z Vinohrad potřeboval dostat na Nuselák! (pozn. ještě jsem přes to nové značení fyzicky nejel)

Marek Turnovec 1. 1. 2021, 00:22

Jezdím tam dost často - bydlím kousek a je to na začátku jedné (resp. více) z mých možných cest (nejkratších) do práce. Ale stejně bych víc ocenil legální možnost odbočit z Francouzské rovnou do Urugayské. Ano, pro méně zkušené cyklisty to sice moc není, ale já bych s tím problém neměl, stejně jako nemám s levým odbočením jinde a i na daleko frekventovanějších místech.

Tohle nové řešení strašně zpomaluje, když jsem si to zkoušel párkrát projet, tak to bylo zdržení třeba i o 2 minuty. To fakt ráno při cestě do práce potřebuju...

Marek 1. 1. 2021, 20:01

Marek T:

Ale ono to nebylo přímé odbočení či toto, ale toto nebo nic. Tak asi tak.

josuk 1. 1. 2021, 21:19

napadá mě kacířsky, jestli by nebylo užitečnější cyklisty povšechně spíš tiše nechávat "žít" (např. obecné městské zóny s povolením jízdy v protisměru? křížení i mimo přejezdy..?) než jim přesně malovat chlívky a regulovat je balisety a značkami.
Po Francouzské denně projede 10 tis.OA + 800 tram + 200 busů, a 70-90 cyklistů(!) (nejspíš v sezóně..?). Pokud to tam teď oba zimní projíždějící na kole střihnou jinak, je z toho 100% nerespektovanost ;-) a vlastně zbytečná investice.
(nejsem proti cykloopatřením, ale setkávám se s tím, že tam, kde jsem jezdil jako tiše trpěný chudák, co prostě jinak a jinudy nemůže, se častěji setkávám s netolerancí až agresivitou..a nevím, zda se to dá vysvětlovat jen celkově špatnou náladou..)

Štěpán 2. 1. 2021, 01:08

josuk: Přesně hlavně ty cykloobousměrky. Co bych za to dal kdyby se to bez barviček a blbinek dalo projet legálně s totální předností aut v protisměru.

Viditelná řešení by měla být na páteřních trasách (cyklistů, ne aut).

David 2. 1. 2021, 19:40

Štěpán: Napadá vás, jak by ta totální přednost aut měla být legislativně uchopena?

Jinak silniční správní úřady jsou na většině vedlejších ulicích odbory dopravy MČ. Asi je na první pohled zřejmé, jak zrovna k cykloobousmerkam přistupují úřad od úřadu rozdílně...

josuk 2. 1. 2021, 20:22

Asi nejjednodušší řešení by bylo prostě změnit význam značky B2 na zákaz vjezdu vozidel s výjimkou jednostopých bezmotorových, což se ale dá vzhledem k nutnosti změny zákona očekávat těžko. (dodatkové tabulky by se ve velkém ušetřily)
Současné malovací „dobrodiní“ (asi spojené se současným náměstkem pro dopravu??) je totiž dvousečné. § 57 (Je-li zřízen jízdní pruh pro cyklisty, vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty, stezka pro cyklisty nebo je-li na křižovatce s řízeným provozem zřízen pruh pro cyklisty a vymezený prostor pro cyklisty, je cyklista povinen jich užít), to říká jasně čímž predikuje, kudy cyklista pojede. (ten by imho měl mít v městě svobodu pohybu co nejširší..)

David 2. 1. 2021, 20:38

Takže navrhujete zakázat vjezd motorových vozidel mimo sběrné komunikace do celého centra, případně i na sídliště?

Štěpán 3. 1. 2021, 09:12

David: Fakt nejsem právník, ale předpokládám že podobně jako křižovatka, tedy nesmí ohrozit, omezit + nesmí vjíždět pokud nemá možnost projet / uhnout.

josuk 3. 1. 2021, 18:04

Nelíbí se mi svazování cyklistů na mnoho let dopředu i když věřím že je to myšlené"dobře".. v praxi to totiž nefunguje, protože hledání pruhu, nebo chlívku rozptyluje pozornost a ani ne každý to nakreslené značení respektuje. (myslel jsem to tak že by značka B2 obecně nepotřebovala dodatkové cedulky povolující cyklo, což asi není v kompetenci odboru dopravy MČ a asi ani národniho zákona.)

Saljack 3. 1. 2021, 19:43

Já si nedokážu představit, že by cyklisti měli všude absolutní přednost v jednosměrkách. Hlavně někde to místo fakt není (centrum, sídliště atp.) prostě buď se tam to auto a kolo vejde pak ok nebo nevejde a smolík. Prostě přistupovat k tomu s rozumem a ne na sílu. A i pro řidiče aut je dobré vědět, že tam v protisměru může jet kolo. Mě hrozně štve když pak vyjedu někam na západ např. Berlín a je tam cykloinfrastruktura oddělena od silnic a vede po chodníku a u nás se jenom čmárají pruhy na silnici a nikdo neřeší, že by to šlo udělat pořádně a pak by to lidi konečně začali brát vážně a ne jako srandu pro pár nadšenců.

Jenda 3. 1. 2021, 20:12

> Já si nedokážu představit, že by cyklisti měli všude absolutní přednost v jednosměrkách.

Já jsem předřečníka pochopil přesně naopak. Tj. cyklista by mohl jet, ale naopak by nesměl omezit nikoho dalšího.

Je to zajímavý nápad -- změnit výchozí stav. Protože teď je to tak, že tam někdo musí explicitně dát dodatkovou tabulku, a na to se téměř vždy zapomene (viz třeba celá ta hrůza kolem https://www.cyklistesobe.cz/threads/339 a https://www.cyklistesobe.cz/threads/1412, kdy v rámci omezování tranzitu aut udělali omylem jednosměrky i pro cyklisty a pak trvalo 4 roky než se to podařilo opravit). Zatímco potom by to bylo naopak a dodatkovou tabulku že tady to neplatí dali jenom na magistrálu a spol., kde to dává smysl.

> Mě hrozně štve když pak vyjedu někam na západ např. Berlín a je tam cykloinfrastruktura oddělena od silnic a vede po chodníku

Možná je to jenom moje špatná zkušenost s českými chodníkovými stezkami, ale mně přijde, že taková věc dost zpomalí, nedejbože se tam ještě budou motat chodci.

Saljack 3. 1. 2021, 20:32

V Berlíně mají ty chodníky fakt vymakané samozřejmě, že s přesností na křižování silnic. Takže to určitě nezpomaluje než se motat někde na straně silnice a jenom se modlit aby vám tam nějaký debil neotevřel dveře od auta. S těmi chodci bych to neviděl tak vážně (stejně tak se to dá říct s nadsázkou i cyklistech na silnicích) největší rozdíl vidím v tom na jakých kolech se tam jezdí, to totiž nejsou silničky nebo horská kola jako u nás, ale staré křápy, kde všichni mají zvonek a pokud se tam někdo plete tak zacinkají. A taky jakým stylem se tam jezdí, prostě na pohodu lážo plážo, žádný sportovní výkony. Tady často vidím, že snad spousta cyklistů jezdí nějakou časovku do práce a z práce.

Martin P. 6. 1. 2021, 13:22

Salcjack: Hlavně někde to místo fakt není (centrum, sídliště atp.) prostě buď se tam to auto a kolo vejde pak ok nebo nevejde a smolík. Prostě přistupovat k tomu s rozumem a ne na sílu.

Že jsou některé jednosměrky neprůjezdné (i tím správným směrem) jen proto, že jsou zasekané po obou stranách parkujícími auty, je trochu sporný argument proti cykloobousměrkám. Ony by i ty jednosměrky měly zůstat průjezdné i pro hasiče a záchranky a pak by se v nich i to kolo s osobákem (přiměřeně zpomaleným) potkat mohlo. Ano, je pravda, že leckdy jsou auta natěsno a uhnout mezi ně, je skoro neřešitelné.

Ale nebavme se jen, kdy a proč to nejde. Jsou i ulice, kde by to s trochou dobré vůle šlo, ale implicitně to tam není povoleno. A jsou ulice, kde by to šlo naprosto bez problémů a taky to tam není povoleno. O jednu takovou se snažím už přes dva roky a dospělo to pouze do fáze projektu.

Martin P. 6. 1. 2021, 14:08

Salcjack:S těmi chodci bych to neviděl tak vážně ... jakým stylem se tam jezdí, prostě na pohodu lážo plážo,

Takhle pojedu na Náměstí republiky nebo 28, října, spousta místa na vyhnutí a pojedu tak na vzdálenost cca 1km. Ale nenuťte nikoho jet takhle 15 km z domova do práce. To už nějakou cestovní rychlost potřebujete a je nepříjemné často a výrazně měnit tempo.

Berte to tak, že není univerzální, všem a vždy vyhovující jedno jediné řešení. Obvykle ne a je lepší nabídnout k výběru alternativy, které se v parametrech liší. Dveřní zóna je nepříjemná, ale když jedete po vnější straně a hlídáte si v zrcátku provoz za sebou, máte šanci jet naplno.

Když se pokusíte jet rychle mezi chodci, koledujete si vždycky. Jednou mi na liduprázdném nábřeží u Podolské porodnice zkřižovala tu krátkou vyhrazenou cyklostezku dáma, která v náhlém popudu bez rozhlédnutí zabočila doleva. Ubrzdil jsem, vina byla jednoznačně na její straně, ale i tak bych ji nerad srazil.

A u Žlutých lázní byste se mohl uzvonit, když vyhřeznou skupiny rozjařených hostů po zavíračce.

V obou případech máte mezi auty lepší šance a větší pohodlí. Ale dítě nebo začátečníka bych poslal mezi chodce asi vždycky, i když ani mezi nimi to nebude mít bez rizika.

Saljack 6. 1. 2021, 15:09

Martin P.:
Jenže je rozdíl využívat kolo pro sportovní výkony a pro vyloženě městskou/příměstskou dopravu. Stejně jako auta nejezdí ve městech 90km/h. Kolik těch kilometrů v městě za den najezdíte? Myslím, že by každý měl mít dost rozumu a že když pojedu centrem, kde se pohybuje spousta lidí, tak tam nepojedu 40km/h ale těch 15km/h. Protože když cyklisté nebudou ohleduplní a bude přibývat nehod, tak se opět může stát, že se zakáže vjezd cyklistům do centra na náměstí a do pěších zón nebo se taky klidně může stát, že ty cyklostezky z náplavky zmizí což by byla velká škoda.

Vtipné je, že když jsem u Vyšehradského tunelu psal, že si myslím, že by tam cyklisti mohli sesednout a ten kousek to kolo vést, tak mě málem ukamenovali a že chodci nejsou problém, tak teď opravdu nevím (myslím to ze srandy).

K té dveřní zóně: jenže se otočíte a v tu chvíli vám otevře někdo dveře a vystoupí. Jako kdyby se mi to na Vršovické několikrát nestalo tak bych tomu asi taky nevěřil a myslím, že se to stalo skoro každému kdo po takovém úseku jezdí. Lidi jsou schopni otevřít dveře když jste přímo vedle auta. Mému dědovi na mopedu v asi 30km/h otevřeli dveře od Avie a měl z toho nadvakrát zlomenou nohu a lízal se z toho jak dlouho. Takže za mě je mnohem lepší jet po chodníku pomaleji než mít nějakou vážnou nehodu ale to je můj názor.

Saljack 6. 1. 2021, 15:17

A k těm jednosměrkám a parkování, tak tam musí zůstat 3m a když jsou to opravdu ty 3m, tak se tam prostě kolo a auto proti sobě nevedou. Pojďme opět počítat, Octavia 3 šíře 2,16m + 50cm doporučený bezpečný rozestup, takže vám zbývá na kolo +-34cm z toho vyplívá, že se tam kolo a auto nevejde. I kdybych vynechal ten bezpečný rozestup, tak se tam pořád to kolo a auto nevejde.

David 6. 1. 2021, 16:52

Saljack:
Ony jsou na na plavkách nějaké cyklostezky?

A co princip jednopruhové obousměrné komunikace? Tak, jak je i v Praze aplikován na mnoha místech i pro auta. Ten funguje i ve 3,0 m. Nebezpečný není. Pravda je, že může zdržovat ...

Jenda 7. 1. 2021, 21:18

Saljack: To je zajímavé, že když by se pro auta zavedla v Praze plošně třicítka, tak by to předpokládám bylo strašné omezování, ale když chce jet ve městě cyklista po rovině 25 a z kopce 30, tak je to sportovní výkon a nemá to dělat.

> Kolik těch kilometrů v městě za den najezdíte?

Aktuálně 7 do práce a 7 zpět, na kole trávím cca. 50 minut (20 minut tam, 30 zpět (je to do kopce)) a určitě bych nechtěl jezdit pomaleji. A to jezdím z Pankráce do Holešovic po magistrále, kdo jezdí z Počernic/Zličína/Hájí/Hostivaře…, tak může v pohodě najet dvojnásobek. Nebo třeba když jsem studoval matfyz: ráno tělocvik v Hostivaři (10+10 km), odpoledne výuka na Malé Straně (6.5), večer v Tróji (5.5) a pak zpátky domů (8) = 40km. (furt mě překvapuje, jak jsem ten prvák zvládl) To rozumnou cestovní rychlost (nezapomínej, že je potřeba započítat čekání na semaforech atd.) opravdu ocením.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 20 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat