V pražských Čakovicích staví tři cyklostezky

Publikováno: 13. března. 2021, 2 min. čtení
Autor: Martin Šnobr
Úvodní foto: Hubert Nemo
Publikováno: 13. března. 2021, 2 min. čtení
Autor: Martin Šnobr
Úvodní foto: Hubert Nemo

Praha-Čakovice, městská část na severovýchodním cípu města letos investuje do cyklostezek. Přebudovává tři polní cesty ve svém okolí tak, aby byly dobře sjízdné na kole (i na inline bruslích). Vytvoří se tak několik bezmotorových spojek, které budou alternativou k jízdě po frekventovaných silnicích, třeba na cestě do školy či do práce.

V první fázi dochází k vybudování nových asfaltových povrchů. Následně se okolí cest upraví v souladu s projektem krajinářského ateliéru Terra Florida. V rámci výstavby cyklostezek dochází k podrobnému zhodnocení stavu okolní zeleně.

Důsledná péče o zeleň

Základní podmínky výstavby z hlediska zeleně jsou dle městské části: posoudit zdravotní stav a perspektivu okolní zeleně, zvolit druhy stromů, které nabízejí vyšší environmentální hodnotu, nekácet dřeviny bezdůvodně, dřeviny v kolizi se pokusit přesadit a chránit stromy během samotné výstavby.

Téměř dva kilometry cyklostezek

Nejdelší cyklostezka s délkou jednoho kilometru propojí Třeboradice a Miškovice (ul. Svěceného). Další úsek povede z Miškovic směrem na čakovický cyklostezkový trojúhelník, o kterém jsme psali zde. Třetím úsekem je ulice Tryskovická, které vede po západní části Třeboradic a spojuje je s Čakovicemi. V tomto úseku je částečně vedena cyklotrasa A50.

Tyto tři úseky mají v součtu zhruba 1700 metrů.

Martin Šnobr

Student architektury se zájmem o urbanismus, udržitelnou dopravu a fungování měst. Členem redakce je od roku 2018.

Komentáře k článku5

Václav Sýba 15. 03. 2021, 20:35
8
4

Nic proti cyklostezkám, ale úprava polních cest zalitím asfaltem není nic ekologického nad čím bychom měli jásat. Pokud si chceme udržet v okrajových částech Prahy alespoň trochu přírodní ráz, tak takové projekty tady nemají co dělat. Stačilo stávající cesty udržovat a vyspravit a asfalt použít třeba jen v zastavěných částech. Na kole je taková cesta sjízdná v pohodě a pro méně zkušené bruslaře je díky reliéfu a několika problematickým úsekům stejně obtížně sjízdná. Proti krajinářským úpravám cest, pokud se dělají s ohledem na okolní krajinu může těžko někdo něco namítat. Celý problém spočívá v dotacích , které obsahují tyto nesmyslné podmínky bez ohledu na okolní prostředí.

Martin Šnobr 15. 03. 2021, 20:54
8
4

@Václav Sýba – jako někdo, kdo 6 let dojížděl po mlatové cyklostezce Vám mohu říct, že to doopravdy není praktické. Během deště se to rozmočí a v následujících dnech se to lepí na kolo, špiní to oblečení a navíc to eroduje. Pokud na to vjede auto nebo vstoupí kůň, stává se z toho tankodrom. A městské části nemají na to to každý rok předělávat.
Jsem proti zbytečnému asfaltování a betonování, ale myslím si, že jsou jiná místa, kde dávají zasakovací a podobná řešení větší smysl. Co třeba lány parkovišť? Oproti těm jsou tyto cyklostezky jen kapkou v moři. A navíc: slouží k podpoře dopravy, která krajinu šetří.

Jan Vorel 15. 03. 2021, 22:55
7
3

Kdo někdy byl na kole v Rakousku ví, že mlatová, nebo hutněná štěrková cesta se dá udělat tak, že vydrží i provoz těžké techniky. A to i ve svahu v lese, kudy se na jaře valí potoky vody. Naše firmy se to bohužel ještě nenaučily. A to je škoda. Výjimky samozřejmě existují.
Jinak při letmém pohledu do mapy je zřejmé, že tyhle cesty v polích mají rekreační, nikoli dopravní charakter a byl by na nich lepší odpovídající přírodní povrch...

Marek Turnovec 16. 03. 2021, 00:04
8
4

Fajn, tak ať se to ty naše firmy naučí. Ale zatím to ještě neumí. Jak dlouho jim to učení asi tak může trvat?

Viz třeba cesta u meandrů Rokytky v Hrdlořezích. Staré je to sotva pár let a už to zdegradovalo až až. Po dešti je to samá díra a kaluž a bláto.

Mimochodem, jak podle mapy poznáte, že tam někdo bude jezdit jen rekreačně? V těch obcích nikdo nebydlí? Někdo, kdo by z nich třeba mohl chtít jezdit do práce, na nákupy?

Já tam sice nejezdím tak často, ale občas ano - obvykle na jaře, jezdím do Hostína pro chřest nebo do Polabí na medvědí česnek. Je to také rekreace, nebo spíš nákup? A na nákupy už bych tu asfaltku jako mohl dostat? :-)

Zbyněk 17. 03. 2021, 20:38
6
1

Nepřestává mě udivovat, že se najdou lidé, kteří mají asfaltovou cyklostezku za největší zločin, zatímco dálnice, parkoviště, satelity, haly podél dálnic, atd. nevidí...

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat