Korunovační třída v Praze 7 po přestavbě získá cyklopruhy a legalizaci jízdy po chodníku

Publikováno: 17. února. 2022, 5 min. čtení
Úvodní foto: edit! architects
Publikováno: 17. února. 2022, 5 min. čtení
Úvodní foto: edit! architects

Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy spolu s Prahou 7, magistrátem a architekty edit! architects připravuje proměnu ulice Korunovační, která se nachází v prostoru mezi Letenskými sady a Stromovkou. V ulici, kde v současnosti jakékoliv cykloopatření chybí, vzniknou téměř souvislé ochranné cyklopruhy, zároveň bude povolena jízda po chodníku.

Koncepční studie byla zpracována jako důležitý materiál pro koordinaci jednotlivých projektů, které změní ráz této významné letenské třídy. Cílem je sladit obnovu veřejné infrastruktury a další plánované úpravy, které budou postupně realizovány různými organizacemi. […] V ulici Korunovační chceme především zvýšit bezpečnost dopravy, zajistit podmínky pro obnovu a doplnění uličního stromořadí či předzahrádek a celkově zvýšit estetiku zdejšího veřejného prostoru,“ říká místostarostka Prahy 7 Lenka Burgerová (Praha 7 sobě).

“Cílem je zjednodušit a zpřehlednit průjezd ulicí na kole a umožnit bezpečně vjet cyklistům na chodník zejména kvůli přítomnosti základní školy a dvou mateřských škol v ulici Na Výšinách.” řekl k plánu jeden z autorů studie, architekt Šimon Dočekal.

Zkušení do vozovky, ostatní na chodník

Na ulici pro cyklodopravu vznikne „duální řešení“. Zkušenějším lidem na kole (dle studie “sportovním cyklistům“) nabídne cyklopruhy v provozu. Druhou možností bude jet po chodníku, kde se ovšem cyklistický provoz bude „motat“ mezi pěšími. V křížení s vedlejšími ulicemi dojde k vyznačení podélných smíšených přechodů pro chodce a cyklisty, na kterých ale dle současné legislativy cyklisté ztrácí přednost.

Bez kvalitní oddělené cyklostezky

Podle vyjádření Institutu plánování a rozvoje na stole varianta vést cyklistickou dopravu po odděleném páse na chodníku byla. „Prozatím však tato řešení nejsou v souladu s představou dotčených orgánů, přesněji oddělením silničního správního úřadu. Situaci komplikuje i to, že se neposouvá obruba ulice a stromy zůstávají na svých místech. To zúžilo možnosti, jak s prostorem pracovat.“

Studie k tomu dodává další důvody, proč na ulici dánské ani holandské pásy nebudou: „Dříve zvažované samostatně oddělené cyklostezky v rámci chodníkového prostoru byly zavrhnuty vzhledem k vysokému počtu příčných vazeb přes ulici Korunovační, které by vyvolaly chaotická řešení v blízkosti křižovatek, jako například nutnost prodloužení přechodů pro chodce přes pás stromořadí a cyklostezky až k samotným chodníkům, nebo několikanásobné přerušování daných cyklostezek v podélném směru. S tím by souviselo značné navýšení svislého dopravního značení v rámci chodníků, což je nežádoucí. Rovněž se předpokládá, že by takové řešení bylo z bezpečnostního hlediska považováno za nevhodné Policií ČR při budoucím vyjadřování k projektu. Dalším faktorem byly normové šířky cyklostezek a chodníků a jejich bezpečné oddělení, které by mělo za následek snížení zelených ploch, což je vzhledem k vytíženosti ulice Korunovační nežádoucí. Zřízení plnohodnotných “dánských” pasů je vzhledem k prostorovým nárokům rovněž neproveditelné.“

Cyklopruhy a piktokoridory

Korunovační ulice má přes 400 metrů. Směrem z kopce zde v celé délce bude ochranný cyklopruh, který částečně povede podél zaparkovaných aut. Ve směru ke třídě Milady Horákové (do kopce) ochranný cyklopruh částečně povede podél zaparkovaných aut. Zhruba v půlce ulice skončí a do křižovatky cyklisty dovede pouze cyklopiktokoridor v jízdním pruhu.

88 míst pro kola

V současnosti se na ulici nachází pouze 7 stojanů pro kola, studie jich zde navrhuje celkem 44. Celkem 28 z nich bude stát před místní školou.

Realizace proběhne po etapách

Jde o pouhou koncepční studii a na plnou realizaci si tak Pražané ještě dlouho počkají. Proměny ulice budou probíhat po etapách: nejdřív přijdou dočasné nové přechody pro chodce na křižovatkách s ulicemi Jana Zajíce a Sládkova, dále budou doplněny přechodopřejezdy pro chodce i cyklisty a bude povolen vjezd cyklistů na chodník.

Postupně proběhne také položení nového povrchu vozovky, obnova chodníků i zeleně. Část akcí se bude realizovat v rámci programu BESIP, konkrétně půjde o křižovatku s ulicí Sládkova.

Pro srovnání: Studie na vylepšení sousedního Letenského kříže byla veřejnosti představena už v roce 2018. Občané se z ní zatím dočkali jen menších nestavebních změn jako částečná realizace cyklopruhů nebo zvýšení bezpečnosti přechodů pro chodce.

Místo si v mapě MNK můžete prohlédnout zde.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Václav Řehák 17. 2. 2022, 09:44
4
3

Nepřijde mi smysluplné dávát před školu 28 stojanů. Spíš by to chtělo nějaké zamykatelné boxy.

Ondra 17. 2. 2022, 10:04
10

Cyklopruhy poslouží jako stání pro mamataxi. Change my mind..

LukášMěkota 17. 2. 2022, 10:07

Na P7 mě pro jízdu na kole spíš vadí ulice U Výstaviště než Korunvační...

Kubajsu 17. 2. 2022, 10:23
2
3

Myslím, že tady nikdy moc kol nebude - skoro jakákoliv cesta by vedla na kopec a hned dolů. Většina lidí vždy pojede Stromovkou nebo dál po Letné...

kuba 17. 2. 2022, 10:50
1
1

Kubajsu: za stavajici situace asi ne. Otazkou je, co s tim udela chystana prestavba zeleznicni trati, ta by s tim IMO mohla slusne zamichat. Bohuzel Korunovacni na to asi holt pripravena nebude.

Tonda 17. 2. 2022, 11:02

Vidím na obrázcích ochranné pruhy podél zaparkovaných aut, to je horší než nic.

majkl.nem@gmail.com 17. 2. 2022, 11:37
14

Tohle už je docela na případovou studii, proč u nás (v Praze) nemůže vzniknout kvalitní oddělená cykloinfrastruktura. Co jsem tak z komentářů od IPRu a projektantů na FB pochopil:
1. nejde hnout obrubou, protože památkáři ?,
2. proto se na silnici vejde jen ochranný cyklopruh, a protože tam zároveň přibude parkování,
3. kvalitní řešení mimo vozovku, ale nemůže vzniknout, protože by tam dopraváci zřejmě nasázeli na každém křížení s vedlejší ulicí ceduli s přerušením stezky.
Abych ale nehanil jenom dotyčné aktéry, na vině jsou i projektanti, když nedokážou navrhnout vyvýšené křížení s vedlejší ulicí, jako to dělají v Nizozemí...

jirikadlec2@gmail.com 17. 2. 2022, 14:43

Korunovační ulici někdy jedu z Letné směrem na Dejvice, ale není to nic příjemného. Stále chybí šikovné cyklistické propojení z Letenského na Vítězné náměstí, dalo by se jet přes Hradčanskou a pak Dejvickou ulici, ale tam je to v protisměru jednosměrnou a nedá se to moc dobře objet ;-(

MaT 17. 2. 2022, 20:57

jirikadlec: No mě by právě taky nebavilo jen zbytečně z kopce, abych pak musel zase vystoupat. Já bych tedy jel normálně po Milady Horákové, je tam část trasy cyklopruh, část se může jet i po chodníku (a asi když někdo jede po chodníku i v místech, kde se to nesmí, tak tam moc chodců, kterým by to vadilo, obvykle nepotká). Případně se dá z Milady Horákové zmizet už o něco dřív - ulice U Vorlíků. No a z Pelléovy najet na Československé armády a po ní až na ten Kulaťák. A je to v podstatě po rovině. Pokud jste schopný jezdit po Korunovační a nevadí Vám provoz, tak tu Československé armády už asi zvládáte dobře také. Dejvická mě tedy moc neláká ani v opačném směru - možná klidnější, ale je tam ta dlažba... A teoreticky zrovna na té Dejvické a v okolí možná ještě šance na nějaké cykoobousměrky je, Praha 6 je na rozdíl třeba od Prahy 2 i zřizuje...

Kuba 17. 2. 2022, 22:12

MaT: obousměrka je nově v zrekonstruované Jaselské. Bohužel zrekonstruované kočičíma hlavama. A dostat se tam Muchovou znamená taky kočičí hlavy. Plus teda Dejvická taky kočičí hlavy.

Na Milady Horákové je celkem fajn smíšená chodníkostezka na straně pláně, kde chodí minimum chodců. Pruhy na straně u stadionu jsem zkusil jednou a znovu to dělat nebudu. Zejména tam u bývalýho tréninkovýho hřiště, dnes stavební jámy, kde se to rozvětvuje do 3 pruhů pro auta kvůli vjezdu do tunelů je to moc pěkný. Bohužel na straně pláně nepochopitelně chybí legalizace na posledních 50 metrech od ústí tunelu ke smyčce na Špejcharu, kde je cyklopřejezd a dá se po legalizovaným chodníku pár desítek metrů zpět do tý U Vorlíků. Legální objížďka do hloubi pláně je nesmyslně dlouhá a je na ní závora. Klasická pražská spousta infrastruktury (a cedulí) aby použitelnost zabil pitomej krátkej nesmyslně chybějící kousek.

Martin P. 18. 2. 2022, 23:34
6
1

Z vizualizací to je na komplexní rekonstrukci celkem bída. Ale asi jsem zmlsaný Novodvorskou, kde to až na dveřní zónu je ve vyhrazeném pruhu celkem pohoda. Ovšem co bychom za podobné (polo)řešení dali v Bělehradské, kde není po rekonstrukci nic (slovy zase "nic"). Já si tam s dovolením legalizuju chodník (neskutečně široký a ve stoupání, kde jedu krokem), ale cítil bych se líp, kdyby tam ta cedule visela fyzicky, nikoli jen v mém sebeobhajovacím monologu.

Vratislav Filler 19. 2. 2022, 08:55

Na tohle se ani nemusela dělat koncepční studie, stačil by projekt veřejné zeleně.

Jen upřesním, že nehýbat s obrubami bylo potřeba také kvůli stromořadí. Maloval jsem si cvičně dánské pásy, a šly by pod podmínkou, že jeden směr bude za stromama, ořeže se nějaké parkování a řaďák před Letenským náměstím zkrátí na minimum.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Praha 9: Nová cyklostezka podél Granitovy
Praha,

Praha 9: Nová cyklostezka podél Granitovy

15. června. 2024, 2min. čtení4