Při rekonstrukci Hlávkova mostu zmizí z vozovky kamenná dlažba, nahradí ji asfalt, naopak chodníky budou nově dlážděné, doplněné o hladký cyklopás. Dále most získá na Štvanici a pravém břehu bezbariérový přístup. Část mostu přes plavební komoru bude zbourána a nahradí ji nová konstrukce.
Novinářům to minulý týden řekl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě). Radní před týdnem schválili architektonicko-technickou studii, na jejímž základě Technická správa komunikací vypíše veřejnou zakázku. Památkově chráněný Hlávkův most slouží pro silniční a tramvajovou dopravu, vytížené zhruba 110 let staré soumostí je ve špatném stavu.
Jedním z největších zásahů bude zbourání části mostu vedoucí přes plavební kanál. „Jelikož je tento most ve velmi špatném technickém stavu, tak se navrhuje jeho zbourání a postavení nové konstrukce,“ řekl Scheiherr. Vzhledem k tomu, že nový most bude subtilnější, zvýší se tzv. podjezdná výška pro lodě z nynějších 4,8 na 5,25 metru.
Výše uvedená část se skládá ze tří mostních konstrukcí. Zbourány musí být podle náměstka všechny tři. V budoucnu se tak bude dít po částech, aby nemusela být zastavená doprava. Most bude při rekonstrukci vždy ze dvou třetin průjezdný.
Oprava čeká také navazující konstrukce z počátku 20. století, ke kterým byla později přistavěna jedna paralelní. Všechny jsou propojeny panely, po které vede tramvajová trať. Také v této části budou opravy uskutečňovány postupně. Přerušen bude provoz tramvají, nikoliv aut. To se ale stane nejdříve v roce 2025, kdy skončí výluka a opravy na nedalekém Libeňském mostě.
Promění se také povrchy, kdy ze silnic zmizí kočičí hlavy a nahradí je asfalt. Naopak na chodnících nahradí asfalt typická pražská dlažba. Vznikne oddělený cyklistický pás v úrovni chodníku. Po mostě je vedena významná cyklotrasa A41 zajišťující chráněné spojení Prahy 7 s centrem města. V budoucnu je zde plánováno vedení cyklotrasy A4 kopírující trasu magistrály až na Chodov.
Přestavěna budou také předpolí mostu, kdy to holešovické bude řešeno souběžně s výstavbou plánované budovy filharmonie na Vltavské. Na druhém břehu se změní podchody, které budou rozšířeny a otevřeny směrem k řece. „Už to nebude takové neutěšené prostředí, smradlavé, ale provzdušněné,“ řekl Scheinherr. Bezbariérový bude vstup i na Štvanici.
TSK vypíše zakázku v režimu tzv. design&build, kdy vybraná firma dodá městu projekt a následně provede práce. Zhotovitel by mohl být podle Scheinherra vybrán v příštím roce. Nejdříve bude dodělán projekt a následně vítěz tendru zajistí veškeré nutné dokumenty včetně stavebního povolení. Oprava pak začne přemístěním inženýrských sítí do již vybudovaného podzemního kolektoru.
Opravu mostu chystá magistrát již několik let. Projekt měl připraven v roce 2018, avšak tehdy jej kvůli demolici mostních oblouků odmítli památkáři a práce se tak zbrzdily.
Památkově chráněný Hlávkův most složený z několika částí je 13. mostem od jihu Prahy a slouží pro silniční a tramvajovou dopravu. Železobetonový most se stavěl ve dvou etapách v rozmezí let 1909 až 1912 a byl otevřen 6. února 1912. O další části se most rozšířil v letech 1958 až 1962. Od svého vzniku nebyl přejmenován. Denně po něm přejede skoro 70.000 aut.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Kuba 28. 9. 2022, 09:47
6
3
Je fajn,ze ten pas bude vyvysenej, ale vypada sakra uzkej na misto, kde budou auta tesne vedle jezdit 70+. Je jasny, ze s tim soucasnym stavem je treba neco udelat, ale tohle. Bude pro lidi na kolech mozna i zhorseni.
Timur 28. 9. 2022, 12:35
6
4
@kuba Pokud bude cyklopás skutečný vyvýšený což vypadá, že ano), pak nevidím problém, že je užší. I kdyby tam auta jezdila sto km/h, cyklistů by se to podle mě nemělo nijak dotknout…
Ploki 28. 9. 2022, 12:43
2
9
@Timur
Právě se to dotkne hodně. Proč si myslíte, že nikdo nejezdí cyklopruhy, které se houfně po rekonstruovaných silnicích zcela zbytečně kreslí? Že by tím, že se v tom pruhu necítíme komfortně a raději jedeme po rovnoběžném chodníku? A je jedno, jestli auto kolem jede 30 nebo 90. Tady je sice obrubník, ale v podstatě je to to samé jako cyklopruh.
Akorát nevím, proč je na obrázcích pouze směr P7 -> P8. Opačně se pojede po druhé straně mostu? A to si někdo myslí, že tam budeme šplhat po schodech?
Zuzka 28. 9. 2022, 15:13
6
1
Proc v cyklopruhu neni planovany asfalt? Na silnicku to je dost nevhodne.
újezďák 28. 9. 2022, 15:26
5
2
ploki jak nikdo, jezdím každý den a potkávám v nich cyklisty :) Mimochodem " houfně kreslené cyklopruhy" jsou momentálně jen na zhruba dvou procentech veřejných komunikací v Praze ...
újezďák 28. 9. 2022, 15:31
1
1
Zuzka, no vzhledem ke zoufalému stavu veřejných komunikací a krajnic mi přijde silnička do Prahy spíše jako kolo druhé až třetí volby :) ( silničku mám ale po Praze jezdím na MTB ) . Mě třeba vysloveně štvou cyklostezky " v přírodě" které vznikají v zásadě jen plošným asfaltováním a leckde nahrazují sjízdné cesty. Navíc část Pražských " dopravních " cyklostezek právě kvalitní asfalt v podstatě na značnou část dne zabil...
Sch 28. 9. 2022, 16:16
6
Cyklisté na Letné mají úplně jiná kola než ve zbytku Prahy, byl jsem překlen, když jsem se tam po dlouhé době vyskytl.
Jinak už vidím ty kočárky na cyklopasu, který i pro ne bude pohodlnější než pražská mozaika... To je podle me největší nedostatek.
Kuba 28. 9. 2022, 19:24
2
2
Timur: to je bohužel podle mě dost naivní. Větší auto, třeba dodávka nebo obří Stupidní Užitkuprostý Vehikl, ve vysoké rychlosti s člověkem na kole slušně zacloumá už jenom tlakovou vlnou. Nemluvě o tom, že může vyčnívat zrcátkem nad ten pás. A pokud bude pás úzký a nepůjde v něm tím pádem jet dál od toho obrubníku, zejména na širších kolech (cargo, kolo s vozíkem) může to být sakra nebezpečné i s tím vyvýšením. Samozřejmě lepší, než pruh ve vozovce, ale oproti současnému stavu zhoršení...
V tomhle by byl IMHO o mnoho lepší obousměrný široký cyklopruh na jednom tom chodníku, než takovéto rozdělení. Lidi na kolech by potom v tom směru, který by byl přímo u aut, aspoň ta auta viděli a v případě očividného problému měli aspoň nějaký čas zareagovat.
pekas 29. 9. 2022, 01:05
3
2
Mně to přijde dobré. Přimlouval bych se za zachování signalizovaného přechodu / přejezdu pro cyklisty na Štvanici, ten na vizualizacích nevidím.
MaT 29. 9. 2022, 01:37
6
No taky první co mě zarazilo na tom obrázku je to, že je ten cyklopruh jednosměrný. Takže když pojedu od Těšnova směrem na Letnou, tak se budu muset jako nejdřív dostat na druhou stranu mostu? A jak? A jak se pak na druhé straně Vltavy zase dostanu směrem k Letné? Tím podchodem? Jezdím tímhle směrem dost často a takhle by to pro mě znamenalo podstatné zhoršení a prodloužení mé trasy...
Taky mi v minulosti přišlo vtipné, jak se povrch pro auta nedávno řešil znovupoložením dlažby. Na dotaz, proč tam rovnou nedají živičný povrch byla odpověď, že to nejde, že na to ten most není stavěný, protože přes asfalt by neprotékala žádná voda a před dlažbu ano a ten most to tak nějak asi "čeká" že skrz poteče voda... No jo, jenže oni ty dlažební kostky stejně zalily asfaltem, resp. mezery mezi nimi...
Brahma 29. 9. 2022, 10:07
3
1
Cokoliv je lepší, než stávající stav obrovských zvlněných dlažebních kostek s nepravidelnými mezerami. V současnosti tam jezdím po chodníku zejména z důvodu nesjízdnosti povrchu silnice. Mám 3.2cm širokou pneumatiku.
Pokud na Holešovické straně zachovají tu hlubokou soutěsku pro auta jedoucí podél Vltavy, tak ať zapomenou na bezbariérový přechod pro chodce. Staří lidé tu soustavu schodů nahoru a dolů nepřekonají.
David 29. 9. 2022, 11:19
1
Brahma: Myslím, že to, co je na kresleno na doprovodném obrázku na Hlávkáči fakt nechcete. Pokud přijedete ve vozovce (jak jste evidentně zvyklý), tak v ní už pro vás nezbyde místo na bezpečnou koexistenci s auty. Bude užší. Na konci mostu skákat zpět do vozovky?
Pokud pojedete z Lannovy do Holešovic, budete se muset nějak dostat na druhou stranu mostu, protože pruhy jsou jednosměrné. Takže Petrská, Těšnov, Na Poříčí, Ke Štvanici? Děkuji pěkně...
A za odměnu pak přijde pás z "hladších kostek". Sice jen trochu klouzající a jen trochu nic moc pro silničky, ale dost dobrý pro všechny maminky, bruslaře, a dámy v podpatcích, pokud se náhodou v okolí vyskytnou.
Osobně si myslím, že vyhrazený cyklopruh, klidně stavebně vyvýšený, ale oddělený obrubníkem od chodníku a provedený v asfaltu s tím, že vedlejší chodník je legalizován pro jízdy kol (tedy v obou směrech) jako stezka pro chodce s povoleným vjezdem kol by zde byl k nezaplacení, ale prostorově stejně (ne)náročný jako zde představované řešení.
tik 29. 9. 2022, 23:16
3
6
Kuba 28. 9. 2022, 09:47
sice tam na 99% bude padesatka, ale proc si nehejtnout auta.
To je jako napsat, ze ty chodniky jsou moc uzke, takze tam bude dochazet ke kolizim chodcu z cyklisty
Oboje je proti vyhlasce a u obojiho se najdou pitomci, co to udelaji. Ale postavit na tom argument proti cyklopasu je super.
Hele, tak to bych tam ten pas radsi nedelal, normalne jezdit v pruhu a tim padem 1.5m na predjeti, takze uberbezpecne. Tak je to ok?
MaT 1. 10. 2022, 18:36
2
2
Padesátka je tam už teď. Ale ono tak nějak když jsou někde dva pruhy, tak spousta řidičů má pocit, že se automaticky maximální povolená rychlost zvyšuje tak o těch 15-20 km/hod. Teď je tam od toho možná ještě odrazuje ta dlažba, ale živičný povrch pak k tomu přeci jen vybízí trochu víc... To je ze skupiny pravidel, jako třeba že když je někde zákaz zastavení, tak blinkry takový zákaz ruší... :-)
Kuba 3. 10. 2022, 17:49
1
MaT: přesně tak, stačí se podívat třeba na Patočkovu kolem Kajetánky. Limit je tam 50, ale realita o dost výš. Když tam člověk jede 50, je za otravnou brzdu provozu. Nebo kamkoli jinam, kde je ulice podobných parametrů a je na ní papírově padesátka. Stejná situace se dá čekat tady. Minimálně kdykoli nepojede tramvaj, protože pak budou ty prázdné koleje na řidiče působit stejně jako zelený pás mezi směry na té Patočkově.
Pavel Mašek 5. 10. 2022, 08:39
1
- památkáři :-(
- 70 000 aut denně? :-(
- zachování stejného počtu pruhů pro IAD :-(
- cyklopás juch juch :-)
- stavebně neoddělený od chodců :-(