Praha 7: na podzim vznikne cyklistická a pěší propojka Holešovic a Letné

Publikováno: 18. ledna. 2023, 2 min. čtení
Úvodní foto: Městem na kole, Apple Maps
Publikováno: 18. ledna. 2023, 2 min. čtení
Úvodní foto: Městem na kole, Apple Maps

V rámci modernizace pražské železniční trati na letiště Správa železnic (SŽ) vybuduje novou významnou pěší a cyklistickou propojku. Nová stezka již letos na podzim spojí ulici Dělnická v Holešovicích a Veletržní v horních Holešovicích / Bubnech.

Dvě části Prahy 7 se tak pro aktivní dopravu propojí po 130 letech. Nová 400 metrů dlouhá spojka cestu mezi oběma čtvrtěmi zkrátí o 700 metrů: z 1,2 kilometru na 500 metrů.

Správa železnic stavbu realizuje v rámci výstavby železniční stanice Praha-Bubny. Nová cyklostezka podjede železniční trať zhruba v místě, kudy v budoucnu povede nová městská třída Nicholase Wintona. Ta vznikne v rámci plánované čtvrti Bubny–Zátory, kde bude bydlet 25 tisíc obyvatel a vznikne zde 29 tisíc pracovních míst. Po dokončení nové čtvrti je po této třídě plánováno vedení páteřní cyklotrasy A16.

Magistrát naváže obnovou křižovatky Veletržní–Bubenská

Pražský magistrát zřejmě letos realizuje obnovu křižovatky Veletržní–Bubenská, ve které se počítá se zlepšením podmínek pro cyklisty, pěší i řidiče. Na Veletržní ulici budou v celé délce doplněny ochranné cyklopruhy. Zároveň vznikne z Bubenské nepřímé odbočení přímo na novou stezku. Stejně tak cyklisté jedoucí ze stezky budou k překonání rušné Bubenské moci využít ostrůvek pro kola. Při jízdě na Bubenské směrem Vltavská se cyklisté nově nebudou muset řadit do levého pruhu, ale zůstanou v pruhu pravém.

V rámci akce dojde také k výraznému zkrácení přechodů. Na křižovatce Veletržní–Janovského vznikne bezpečný přechod s ostrůvkem. Vzniknou zde nová parkovací místa pro zásobování, rezidenty i motorky a jízdní kola (bez fyzických stojanů). Křižovatky budou v rozhledových místech doplněny antiparkovacími sloupky.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Tik 18. 1. 2023, 06:24
6
20

Kdyz naplavy maluji mapu Prahy... #letna

Ostatne nadrazi "Praha - Letna" je svym nazvem proslule...

Tik 18. 1. 2023, 06:28
5
17

"Křižovatky budou v rozhledových místech doplněny antiparkovacími sloupky."

Balisety! Vidim balisety vsude! Zkvalitneni verejneho prostoru, zvyseni esteticna a v neposledni rade mezi nimi na kole jde jezdit slalom!

Vratislav Filler 18. 1. 2023, 07:22
15
4

Tik: Pokud je mi známo, tak Letná skutečně sahá až pod kopec, pro potvrzení ráčejí nahlédnout do Wikipedie.

V představeném projektu jsou sloupky umístěné tak, že žádný slalom potřeba nebude. A je otázka, zda kvalitu veřejného prostoru (a bezpečnost provozu) zvyšuje spíš sloupek (na P7 se instalují šedé, případně ty úzké), nebo SUVčko narvané přes roh z půlky na chodníku.

Martin Šnobr 18. 1. 2023, 08:24
17
3

@TiK Ta stezka bude propojením dolních a horních Holešovic, který se říká Letná (podle kopce, na kterém jsou). Hlavní je, že jste pochopil, odkud kam to vede. ;)
Ad. antiparkovací sloupky – to nemusí být vždy zelené balisety, v Praze 7 používají černé tenké a jsou celkem estetické. Samozřejmě by vznikat nemusely, kdyby mnozí řidiči neparkovali před/na přechodech a rozhledových místech křižovatek. ;)

Kuba 18. 1. 2023, 08:54

Super, ta propojka je skvela zprava. Veletrzni osobne necham i nadale v maximalni mozne mire ostatnim, ale Maly Berlin je relativne prujezdny i po klidnejsich ulicich, vcetne cykloobousmerek, takze tam se nejaka alternativa snad najde i v tomto smeru.

Zdenek X 18. 1. 2023, 09:03
7
7

Po upravach zmiznou odbocovaci pruhy do obou smeru ulice U Smaltovny, jinak by se tam cyklopruhy nevesly. Nedokazi rici, jaky to bude mit vliv na plynulost provozu, kdyz budou muset odbocujici auta zastavit v pruhu. Z pohledu cyklisty mi pripada u takto slozite a (auty) vytizene krizovatky vyhodnejsi, kdyz soubezne pruhy jsou uzke, jak tomu bylo doposud. Jedu-li Veletrzni smerem ke krizovatce s Bubenskou (za vetsiho provozu) v pravem pruhu, zadne auto me nemuze predjet a ja klidne ukazu rukou a presunu se do leveho pruhu. Po zmene pojedu v pravem cyklopruhu, legalne a pochopitelne me budou mijet auta v pravem pruhu, a prejezd do leveho bude komplikovanejsi. A az budu v levem cyklopruhu, budu mijen auty po prave i leve ruce.

Mozna budu mile prekvapen, ale zatim mam pocit, ze je to ukazka opakujiciho se vzorce chovani "my ukazeme, ze cyklistickou upravu lze narvat kamkoliv" bez ohledu na potreby lidi (odboceni do ulice), chovani vetsinove spolecnost (pomer auta:kola), ale i potreby cyklistu (z meho subjektivniho pohledu je planovana uprava horsi nez soucasny stav).

Ale mozna je muj pohled spatny, a zamerem autoru bylo udelat krizovatku predevsim vice auto-friendly: v pripade vetsiho poctu cyklistu bude vlastne krizovatka (az na to odboceni do bocni ulice) pro auta lepe prujezdna nez doposud, nebot mijeni cyklistu (zvlaste pak pomalych na sdilenych herkach jedoucich v sukni, obleku, polobotkach, ...) bude snazsi a legalni.

Jiří Motýl 18. 1. 2023, 10:33
14
5

Zdenek X: "my ukazeme, ze cyklistickou upravu lze narvat kamkoliv"
Já bych z té úvahy nevynechával ta nová parkovací místa, co tam jsou nakreslená. Občas mi úpravy v okolí mého bydliště (Praha 6) připomínají spíše přístup "my ukazeme, ze parkovaci mista lze narvat kamkoliv".
Ale ani se nechci vyjadřovat k různým variantám s cyklopruhy, jak jste je popisoval, nemám k tomu žádný moc názor. Za sebe tady budu rád, když nová parkovací místa pro zásobování budou v daném místě znamenat méně dodávek na chodníku.

Zdenek X 18. 1. 2023, 20:29
2
1

@J.Motyl: mate pravdu, ten novy pruh pro parkovani jsem prehledl. Celkem by me zajimalo, zdali to byla vlastni iniciativa projektanta, nebo to vyplynulo z pozadavku/potreby obyvatel. A je pravda, ze bez nej by mozna slo udelat cykloupravy jinak a lepe (presto mam pochybnosti o spravnosti maluvek smerujicich cyklisty do pruhu mezi dve kolony aut).

To, ze se parkovaci mista cpou kamkoliv, nijak neospravedlnuje budovani obtizne pouzitelnych cyklopruhu. A naopak. Nechci parkovaci mista nijak do krve branit, ale poptavka obyvatel po parkovacich je neoodiskutovatelna skutecnost.

(Nevim, co je horsi: kratkodobe zaparkovana PPL dodavka na chodniku v diskutovanem miste, kdy ridic predava balik obyvatelce domu , nebo trvale zaparkovana kolobezka, oboje viz https://goo.gl/maps/Th5xPEPPPg1GbJdSA . Ale to uz rypu, osobne mi netrha zily ani jedno, tu zaparkovanou dodavku planovana uprava vyresi, myslim, ze to obyvatele prilehlych domu privitaji.)

Jiří Motýl 18. 1. 2023, 22:56

Zdenek X: Tak o kus výš před křižovatkou je v tom obrázku i parking pro ty koloběžky, tak snad to vyřeší i to. Jinak, když se pohybuji po ulici s kočárkem a tříletým dítětem vedle něj, tak často překáží oboje. Koloběžku alespoň na rozdíl od dodávky můžu někam přesunout, když už není zbytí.

Nightrider 19. 1. 2023, 13:18

Ta spojka přes nádraží je bomba. Veletržní jezdím často, má široko daleko nejlepší povrch, nejmírnější sklon a navíc cyklopruhy. Přímé pokračování na libeňský most mi vždycky chybělo.

Cyklopruh pro levé odbočení z Veletržní na sever do Bubenské je podle mě dobrý nápad. Tam je totiž cyklopruh taky, takže se tam kolo vždycky vejde - tím pádem plynulosti provozu jedině prospěje, když nebude zabírat místo v koloně před semaforem, projede před ni a zmizí ze společného pruhu hned jak padne zelená. Ještě by se to mohlo vylepšit malým žlutě vykřížkovaným kouskem, aby tomu mizení nepřekážela auta naštosovaná před zavřeným přejezdem.

Kuba 20. 1. 2023, 09:41

Nightrider: ten přejezd v rámci téhle stavby taky zmizí, celá ta trať by měla být až na začátek Stromovky nově na estakádě.

U toho odbočování na sever do Bubenské furt nevím, přijde mi, že tam není moc kam jet. Respektive teď jo, pokud se člověk odváží na ten úzkej most, ale to nahradí ten novej průchod pod tratí. Do oblasti kolem Výstaviště a teplárny je podle mě daleko příjemnější sjet už shora z Letný Stromovkou a pokud by člověk jel až odněkud od Kamenický, tak po Dukelských hrdinů nebo některou paralelní mezi ní a Bubenskou. Jasně, najde se asi pár lidí, kteří pojedou přímo do té části Bubenské, ale nebude jich asi moc.

Piškvor 20. 1. 2023, 17:56

Dosud neexistující (pěší a cyklo) propojení Manin s Letnou (přes Bubny, nikoli "turistická vyhlídková trasa kolem některého metra") je rozhodně velký rest, ten brownfield tam dělá hlavně tu bariéru. Spolu s lávkou do Karlína tohle povede k velkým změnám, snad i k lepšímu.

Honza S 4. 3. 2023, 21:00

Přemýšlím, pokud budu potřebovat projet z té propojky do Veletržní (tj. překřížit ten pruh směrem na sever) nebo doleva směrem k Vltavské? Z toho plánku nejsem schopný rozluštit, budou tam světla?

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat