Jednou z novinek pražské cyklistické infrastruktury, která zatím dostala jen minimum pozornosti, je nový úsek budoucí nadřazené cyklotrasy A8 podél Českobrodské ulice v Kyjích. Stezka byla otevřena na podzim loňského roku.
Nový park, jehož je stezka součástí, se rozprostírá v úzkém pásu jižně od Kyjí mezi Českobrodskou a železniční tratí. Nová stezka má na délku zhruba 800 metrů a rozprostírá se od Průmyslové po Objízdnou.
Na západním okraji navazuje nová cyklostezka na současné neformální terénní cyklotrasy od Malešic a na nedávno legalizované chodníky podél Průmyslové. Východní konec nové stezky je ale v současnosti zaslepený a stezka východním směrem na žádný jasný cyklistický koridor přímo nenavazuje. Pravděpodobně tak v současnosti z hlediska cyklistické dopravy najde využití spíše pouze západní část nového úseku.
Zbylé východnější části budou zatím sloužit především rekreaci, což naznačuje i množství zamýšlených odpočinkových míst, i vybudování kruhového zakončení.
Výrazným zlepšením, již v rámci v současnosti nově vybudovaných stezek, je lepší napojení Kyjí na cyklistické koridory podél železniční trati od Malešic, nebo na nedávno legalizované cyklochodníky podél Průmyslové. Na křižovatce Českobrodské a Rožmberské sice byly zřízeny cyklopřejezdy již v roce 2013, ty ale doposud na jihovýchodní straně navazovaly na nelegalizované chodníky. Nynější zbudování parku v tomto místě tak kromě opravy povrchů těchto chodníků přineslo i jednoznačný režim povolující vjezd cyklistů. V místě je vyznačena stezka pro chodce a cyklisty.
To není ale jedinou novinkou v napojení Kyjí. Společně s novou stezkou a parkem vznikl i další zcela nových přechod sdružený s cyklopřejezdem přes Českobrodskou o něco východněji pro přímější spojení do Dářské. Lze očekávat, že do budoucna vznikne i lepší napojení přímo do Sýkovecké.
Ačkoliv se může současná stezka jevit jako poměrně velkorysý projekt pro takto zapadlý park mezi rušnou silnicí a železnicí, nabízející z hlediska cyklistické dopravy jen několik spíše lokálních propojek, do budoucna by situace mohla být jiná. Dle pražského systému cyklotras by místem měla procházet nadřazená cyklotrasa A8 propojující podél železnice a v koridoru bývalé vlečky oblast Nákladového nádraží Žižkov s Malešicemi, Dolními Počernicemi, Běchovicemi a Horními Počernicemi.
Na celý úsek lze tak pohlížet spíše jako na součást budoucího cyklistického koridoru z Vinohrad a Žižkova směrem na východ Prahy. V místě je také do budoucna plánována výstavba železniční stanice Praha Kyje – Jiráskova čtvrť, což opět celému projektu dodá další význam, který v současnosti nemusí být na první pohled patrný.
Aby ale skutečně měla celá investice tento smysl, musí dojít k realizace těchto projektů. Redaktor Městem na kole hovořil neformálně s několika aktéry, kteří se v cyklistických projektech dané lokality aktivně angažovali, a ti potvrzují, že existují plány na navazující stezky západní i východním směrem, bohužel se je ale nedaří posouvat dále do dalších stupňů projektové přípravy. Rozhodně tak nelze očekávat návazné kusy cyklotrasy A8 v nejbližších měsících nebo letech.
Zároveň ale při návštěvě redaktora MNK v červenci letošního roku šlo již vidět, jak se některé nově vybudované rekreační části projektu začínají postupně navracet zpátky přírodě. Lze tak jen doufat, že alespoň železniční zastávka zde vznikne co nejdříve, a přiláká tak i ve větší míře uživatele daného parku.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Ondra 4. 11. 2023, 08:28
8
To množství těch stojanů tam je fakt crazy. Ať to raději dají tam, kde fakt chybí
MaT 4. 11. 2023, 21:20
7
Tak tohohle jsem si když jsem tam jel také všiml - hele, kus nové cyklostezky. Jel jsem od východu po Českobrodské, chtěl jsem na ten nový úsek najet, ale ono to moc nejde, jedině asi přejet příkop a nějaké křoví. První místo, kde to vypadalo nadějně - na úrovni Spolské, tam je konečně z Českobrodské na tu novou cyklostezku kus zpevněné cesty (betonová dlařba), po kterém by se tam dalo dostat, ale bohužel je tam závora, která je ještě širší než ta cesta, tak jedině tu závoru objet přes vedlejší trávník (a trávník bude mít určitě radost). Při tom je tam značka B11 Zákaz vjezdu motorových vozidel. Takže kola tam legálně můžou, ale prakticky přes tu závoru ne. Proč tam nejsou třeba sloupky?
Nakonec jsem tam najel myslím až u té autobusové zastávky Spolská. Tam je další propojka. Akorát je škoda, že z Českobrodské tam není aspoň sražená obruba.
Když jsem se na tuhle „cyklostezku“ nikam konečně dostal, tak jsem se jel podívat na východ, zjistil jsem, že nikam nedojedu (jen se můžu otočit). Celkově jsem z toho měl pocit, že někdo kdo to postavil asi fakt nechtěl, aby se tam vůbec nějací cyklisté dostali. Asi to má jít jen od východu a slepé je to schválně, asi tam budou jezdit jen děti na odrážedlech, dojedou na tu točnu a zase pojedou zpátky. A aspoň je tam nebudou ohrožovat rychlejší cyklisté, protože ty tam zatím absolutně nemají důvod jezdit, tím spíš, když se tam nemají od západu jak dostat - a pro cestu z druhé strany je to použitelné taky jen do poloviny tohoto nového úseku, dál už ne...
Za mě tedy v létě dojem nic moc. Ale snad je to tedy opravdu jen začátek a časem na to na východě něco naváže a bude to pak snad trochu smysluplnější...
mirek 5. 11. 2023, 14:18
9
Krásná stezka odnikud nikam, na kterou se ani nejde pořádně dostat. Než to někam napojí, tak ten původní úsek proroste kořeny a bude zralý na rekonstrukci. Takhle si tu žijeme...
Mickey 5. 11. 2023, 23:44
A ještě se tam u té točny drží velká kaluž vody