Nad Kazankou: Druhá nejdelší pražská cykloobousměrka

Publikováno: 12. května. 2024, 2 min. čtení
Úvodní foto: Jiří Motýl
Publikováno: 12. května. 2024, 2 min. čtení
Úvodní foto: Jiří Motýl

V pražské Troji byla v posledních dnech vyznačena co do délky ulice druhá pražská nejdelší cykloobousměrka, hned po ulici K Radonicům v Satalicích. Pro cyklisty se stala obousměrně průjezdnou celá ulice Nad Kazankou.

Tato cykloobousměrka o délce přibližně 900 metrů především usnadní lokální spojení, vzhledem k délce ulice může výraznět zkrátit cestu i místním. Zároveň ale může poskytnou i klidnější alternativu průjezdu danou oblastí. Kromě nadřazené cyklotrasy A2, vedoucí odklonem podél Vltavy, je v zastavěné oblasti Troji jedinou alternativou ulice Trojská, která je poměrně výrazně dopravně zatížená, včetně četného průjezdu autobusů směrem do zoo.

Podnět na vznik cykloobousměrky podal v roce 2022 člen redakce MNK z pozice občana (nikoliv autor článku, pozn. red.). Ačkoliv se jedná o samosprávné území MČ Praha-Troja, státní správu zde vykonává odbor dopravy Prahy 7, který tak stanovil příslušné dopravní značení.

Cykloobousměrka je značena na vjezdu i výjezdu chráněným cyklopruhem, který zvyšuje bezpečnost cyklistů v místě, které bývá v cykloobousměrkách nejvíce rizikové z hlediska vzájemného míjení cyklistů a motoristů. V průběhu ulice je pak protisměrný provoz cyklistické dopravy připomenut občasnými piktokoridory směřující lidi jedoucí ulicí spíše do jejího středu, kde je nejlepší vzájemná viditelnost. Při míjení je samozřejmostí vzájemné vyhnutí se, piktokoridory jsou pouze informativním značením. Zároveň došlo i k odstranění zpomalovacích polštářů v místech, kde je předpokládaný koridor průjezdu na kole.

Jiří Motýl
V domovské Praze jezdí na městském kole na vzdálenosti do osmi kilometrů. V redakci od roku 2013, od roku 2015 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

Komentáře k článku

MaT 12. 5. 2024, 20:12

Wow, že se tyhle žluté kulaté retardéry označují jako „polštáře“ by mě v životě nenapadlo. :-) Já mám prostě slovo polštář spojený s něčím, co je buď rovnou měkké, nebo aspoň trochu pružné... Ne tahle kovová věc, na kterou když člověk na kole najede, tak je to všechno možné, jen ne měkké.

Ale pořád jsou pro mě na kole lepší tyto, mezi kterými skoro vždy lze nějak „bez drncnutí“ projet, než takové ty dlouhé, které se dívají napříč vozovky a bohužel u kterých to často to nejde. Buď jsou natažené schválně až k obrubníkům, nebo sice u obrubníku pár centimetrů bez nich je, ale zase na ten chodník třeba zrovna někdo dá nějaké zábradlí, sloupek značky, stožár osvětlení... Nebo prostě jen zaparkuje tak, aby náhodou cyklista o drncnutí nepřišel.

Nevíte někdo, jestli už není třeba aspoň v Praze zřízené třeba nějaké kontaktní místo, kde by se taková místa dala hlásit a časem by třeba ty dlouhé retardéry měnili za tyto? V Praze je takových míst spousta, teď asi nejrychleji se mi vybavila třeba ulice Pod Smetankou (poblíž meandrů Rokytky). Jako chápu, že je zde zájem zpomalit auta (není to žádná magistrála, je to asi pro pár chatařů/chalupářů), je tu velký pohyb chodců (ještě teď se zmrzlinou), ale je fakt nutné, aby těmi retardéry trpěli i cyklisté?

Pokud už jde někomu o to, aby to i ty cyklisty trochu zpomalilo (ale většina jich stejně nejede víc než 20 km/hod), tak ty kulaté retardéry když jsou těsněji u sebe, tak je třeba k jejich projetí bez drncnutí stejně někdy třeba trochu zpomalit (aby je třeba člověk projel trochu šikmo)...

Jinak zpět k té cykloobousměrce - díky za každou další, i když zrovna touhle ulicí jsem možná ještě ani nikdy nejel, byť přes Troju jezdím často. Buď přímo u Vltavy, nebo teď v poslední době častěji po hrázi. Kromě těch, co přímo v ulici bydlí a nebudou si muset zajíždět by to mohlo být fajn pro ty, co přijedou od zoo a budou chtít pokračovat Trojskou nahoru. Mně na tu cestu po hrázi kdysi vyhnali od Vltavy při nějakých závodech kanoisti, a dokonce mi tvrdili, že ta A2 ve skutečnosti vede po hrázi a to že se většinu času (tzn. když tam zrovna nejsou žádné závody) přeci jen Vodáckou ulicí je vlastně jen jejich dobrá vůle...

Mně se ta cesta „vrchem“ ale od té doby celkem zalíbila, je tam o dost méně lidí, asi jsem tam ještě nepotkal inlinisty a on pak ten úsek těsně před mostem Barikádníků je dost zvlněný od kořenů, to když se kolem tenisových kurtů pokračuje také horem, je to asi komfortnější...

Piskvor 13. 5. 2024, 11:46

Sláva nazdar výletu, tohle se hodí fakt dost. (Ano, šlo si dosud udělat menší výlet a objet to, ale ne každý cestovatel je turista :)) Odpadá konečně přetlačovaná v Trojský.

@MaT: to je terminus technicus z angličtiny - asi mají v Británii tvrdší polštáře ;o) https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag%3Atraffic_calming%3Dcushion

Nightrider 13. 5. 2024, 16:01

Tyhle lentilky jsou někdy zákeřnější než souvislý práh: když jsou mokré nebo namrzlé, umí odkopnout kolo do strany. Nemluvě o tom, že přívěs nebo tříkolku místo celkem neškodného drncnutí rozkývají. Jediné vozidlo, se kterým jdou přejet rychle a bezpečně, je auto :-/. Jsem moc rád, že tady udělali tu mezeru.

Martin Šnobr 13. 5. 2024, 18:50

MaT – co se týče příčných prahů a jejich výměny, žádná systematická změna neprobíhá, ale pokud vnímáte nějaký problematický pro jízdu na kolo, pošlete výměnu jako podnět přes aplikaci Zmente.to nebo na příslušný odbor dopravy. Třeba Praha 11 za bývalého radního z Pirátů přistoupila k tomu, že už bude dělat jenom „lentilky", jak tomu říkám já.

Jinde je potřeba hlídat úřední desku aby úřady neschvalovaly nevhodné prahy nové.

Goldi 18. 5. 2024, 17:01

Martin Šnobr: neprijemne je, ze aplikace Zmente.to nefunguje ani s prihlasenim, ani anonymne. Tedy mne, ale podle recenzi na appstoru nejsem sam. Napr. aplikace Lepsi sestka taky nezvladne nezamrznout pred odeslanim podnetu. Takze zatim se mi podarilo odeslat jen podnet, ze odesilani podnetu nefunguje.

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat