Praha 7 vyznačila cykloobousměrku ve Skalecké ulici

Publikováno: 26. května. 2024, 1 min. čtení
Úvodní foto: A. Bílek
Publikováno: 26. května. 2024, 1 min. čtení
Úvodní foto: A. Bílek

Městská část Praha 7 vyznačila cykloobousměrku ve Skalecké ulici, umožňuje lepší stoupání směrem do Letenských sadů.

Nová cykloobousměrka navazuje na stezku pro pěší a cyklisty v Letenských sadech, kterými se dá bez kontaktu s provozem dojet nahoru na Letnou. Dochází také k lepšímu obsloužení místních domů i vedlejší školy.

Kromě cykloobousměrky bylo v ulici zrušeno šikmé parkování, nově je na obou stranách ulice parkování podélné. To umožnilo nový, 1 metr široký průchod po severní straně ulice. V křižovatce s ulicí Dukelských hrdinů bylo před přechodem doplněno bez-stojanové stání pro kola a krátký protisměrný cyklopruh i sloupky.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Komentáře k článku

Tik 26. 5. 2024, 15:25
6
13

Když nepočítám kšeft na barvu a sloupky - kde je to zlepšení pro kohokoliv?

MaT 26. 5. 2024, 21:57

No jezdím tudy celkem často, dosud tedy z nábř. Kapitána Jaroše do Kostelní. Zkusím tohle taky, ale dopředu nevím, jestli to pro mě bude až taková výhra. Tou Skaleckou jsem občas jezdil dolů a ta dlažba je tam nic moc. Kostelní má myslím asfaltový povrch, vystoupá ze stejné výšky do stejné výšky, ale asi na o něco větší délce, takže možná i to stoupání je tam trošku mírnější. Zároveň jsem v Kostelní nikdy neměl problém s tím, že by tam byl moc velký provoz, že by to nějak příliš zvedalo úroveň mého dopravního stresu...

Výhoda by možná mohla být v tom, že na křižovatce se Skaleckou není semafor, takže když bude menší provoz, projedu to nahoru bez čekání. Zase pokud trochu provoz je, tak člověk je na té křižovatce s Kostelní za ten semafor i rád...

No prostě vyzkouším a uvidím, jestli to pro mě nějak komfortnější bude. Zatím s tou místní znalostí co mám mi to jako nějaký game changer prostě nepřijde...

Kuba 27. 5. 2024, 10:14

MaT: Zdaleka ne každej chce stoupat Kostelní v provozu. Pro ty, kdo nechtěj, to game changer může být (a nemusí, souhlasím, že ty kostky nejsou ideální. Ale navazuje to docela dobře na park, pro toho, kdo dosud tlačil Kostelní nahoru po chodníku může být příjemnější tlačit po chodníku tudy).
A rozhodně je to game changer pro ty, kdo jedou zespodu a maj cíl přímo ve Skalecký. Dobrá infra není ani omylem jen o co nejlepších hlavních tazích. Je i o odstraňování zbytečnejch překážek, který bráněj plošný prostupnosti. Právě proto, že zdaleka ne každej má start/cíl/"mezipřistání" přímo na tý hlavní trase. A co "nadšenec" na dlouhý jízdě v podstatě přehlídne jako nedůležitý, může být přesně ta bariéra, která nesmyslně brání tomu, aby kolo používalo daleko víc lidí na krátký cesty na nákupy a podobně.... Jednotlivě to samozřejmě nějaký velký "game changery" pro spoustu lidí nejsou. Dohromady, když se takový "prkotiny" podaří zautomatizovat, aby došlo k odstranění bariér pro jízdu na kole v celý čtvrti, je to asi největší "game changer" kterej si umím představit...

Ondra 27. 5. 2024, 11:36

Navíc když má člověk elektrokolo, tak se to vyjede fakt v pohodě :-)

MaT 27. 5. 2024, 13:28
3
1

Kuba: Tak pravda, na ty, co by měli cíl přímo tam jsem úplně nepomyslel, pro takové je samozřejmě dobrá každá cykloobousměrka...

Já mám jednu známou, co pracuje u záchranky a zrovna na nábřeží Kapitána Jaroše mají dole stanoviště, ale chodili tam i shora od té Skalecké. Sama také zkoušela párkrát do práce jet na kole, i když myslím k pravidelnému dojíždění se neodhodlala, ale říkala, že má u záchranky pár kolegů, co na kole do práce jezdí. Tak třeba to pomůže jim... :-)

Jinak pokud někdo kolo Kostelní po chodníku tlačí, tak to ho klidně mohl po chodníku tlačit tou Skaleckou už i dřív, ten chodník snad není jednosměrný. Jen tedy bude muset po tom levém chodníku, ten pravý i při podélném stání aut asi moc průchozí nebude.

Ta návaznost na park je fajn, přes ten taky občas jezdím a jsem rád za ty výhledy. Ale je to zase další úsek po dlažbě (i když jemnější). Takže já občas řeším dilema - užít si výhledy na Prahu a jet po kostkách, nebo jet po asfaltu Kostelní až nahoru ke GENNETu...

Kuba 27. 5. 2024, 13:45
9
1

MaT: jj, přesně proto by IMO měly být cykloobousměrky všude, kde je to reálně možné. Zjednosměrňování ulic se dělá v podstatě vždycky kvůli autům, nevidím nejmenší důvod, proč by taková opatření měla zbytečně odrazovat lidi od cesty na kole. I když je to třeba "pár" lidí z každé jednotlivé té ulice, pro dálkovější cestu to smysl nedává.

Zdenek X 27. 5. 2024, 16:39
2
4

Docela by me zajimalo, zdali obyvatele ulice Skalecka ocenuji, ze mohou prijet domu na kole za cenu toho, ze ted stoji auta po obou stranach ulice (takze ulice vypada vice "zasekana" auty nez pred tim) a kdyz privezou neco objemnejsiho doufaji, ze pred jejich domem bude misto na parkovani (a zdali se jich nekdo na nazor ptal). Myslim, ze couvani do rady vozidel do kopce bude mnohe ridice zneklidnovat a tukancu a odrenin pribude. Nakonec se domnivam se, ze jestlize nekdo z obytel ulice Skalecka jezdil domu na kole, tak to jezdil pomalu zespodu po tom liduprazdnem chodniku, protoze se mu nechtelo drkotat po kostkach. Ale obecne a v teoreticke rovine lze s principem plosne prostupnosti souhlasit.

Podle fotek bych tam na kole do kopce nejel ani nahodou (a priznavam, ze si nepamatuji, ze bych tam nekdy v zivote jel). Kdyz uz preziju vypadle plomby, tak vlastne ani netouzim potkavat pri tehle sirce (a pravdepodobne pri jizde ve stoje, mam nejlehci prevod 39x24) protijedouci auto. V mem pripade je zustava Kostelni jasna volba.

Martin Šnobr 31. 5. 2024, 08:49

@Zdenek X – tak ono se dříve ilegálně parkovalo na chodníku, což nyní není možné. Takže prakticky zasekaná auty méně skutečně je.

Zdenek X 31. 5. 2024, 10:39

@M.Snobr: nejsem si jist, co je a co neni legalni. Parkovani na chodniku muze byt znackou povoleno a fakt je, ze na zacatku ulice byla (je) znacka vyznacujici parkovani a na silnici byly nakresleny cary (modra zona), ktere odpovidaly sikmemu parkovani (tj. castecne na chodniku). Ted je to vlastne stejne, auta stoji na chodniku take a parkovani je opet vyznaceno modrymi carami, ktere tentokrat odpovidaji podelnemu parkovani. S Vasim tvrzenim o ilegalnim parkovani lze tedy jiste polemizovat, ale nejsem soud ani policista.

Ale to je celkem jedno. Zmeny se delaji pro obyvatele, pro obyvatele, kteri jezdi na kole, autem, chodi pesky, bydli v ulici Skalecka a nebo bydli jinde a ulici Skalecka projizdi (a nebo alespon ulice ma potencial, ze by touto ulici mohli projizdet). A ja mam pocit, ze tahle zmena jednoznacne obyvatelum ulice Skalecka neprospela, mozna dokonce nastvala (i tem, kteri mozna kolo pouzivaji, ale treba take vlastni vuz), pricemz prospech pro cyklisty je diskutabilni. Myslite, ze tahle zmena vygeneruje volice, kteri to priste hodi pro-cyklisticke strane? Plosna prostupnost v realite mesta postaveneho v dobe, kdy nikdo neocekaval, kam se spolecnosti za 100 let posune, je teorie. V realite Prahy je treba hledat kompromisy a ja si kladu otazku, zdali prehazeni aut v ulici Skalecka za to stalo, kdyz ulice je z jinych duvodu cyklisticky "unfriendly" (subjektivne spatruji maly potencial) a o 70 metru dal vede paralelni ulice s lepsimi podminkami.

MaT 31. 5. 2024, 10:58

Já do toho tedy po pár dnech ještě také znovu vstoupím. Vyzkoušel jsem si stoupání Skaleckou a ač nechci zpochybňovat význam pro místní - tzn. pokud bych tam bydlel, tak by mě to asi opravdu objíždět horem moc nebavilo, ale to bych možná ten kousek na horu to kolo k domu fakt třeba raději tlačil.

Každopádně pro moje tranzitní využití je ta Kostelní prostě lepší. I když jezdím na horáku, tak ta dlažba je ve stoupání dost nepříjemná. A jak jsem předpokládal, to stoupání je tady o dost prudší - mám na Garminu i barometrický výškoměr a ukazuje mi to tak i stoupání v procentech a to tady bylo myslím až 9 %, oproti tomu v té Kostelní je myslím v tom souběžném úseku tak 5 %, maximálně 6 %.

Další věc je to odbočení. Když bych jel od Strossmayeráku, tak pohoda, je to prosté odbočení vpravo. Ale já většinou jedu z Hlávkova mostu a od nábřeží kapitána Jaroše. No a tam to odbočení doleva přes ty koleje je takové ne úplně příjemné. Člověk si najede v tom levém pruhu doleva a čeká, jestli nejede tramvaj - když jede, tak tam moc místa kde čekat, aby zároveň neblokoval auta za sebou fakt není. A ta auta tam hlavně nečekají, že tam někdo vůbec bude (do z jejich pohledu jednosměrky) odbočovat. To na té křižovatce z Kostelní je to mnohem lepší, protože dost aut tam doleva odbočuje taky a je to i v tom pruhu šipkami vyznačené.

No a ještě jak jsem psal na začátku - chápu, že to je sice taky dost subjektivní a že různí cyklisté to mají různě, ale pro mě je ta Kostelní co se týče provozu (a třeba i rychlosti mě předjíždějících aut) v pohodě. Trochu se ale bojím, že pokud někdo nedá v provozu ani tu Kostelní, tak v Praze nedojede skoro nikam - nebo jedině pokud by měl začátek a konec cesty někde u jedné souvislé cyklostezky mimo provoz. Ale takové štěstí má asi málokdo. Nebo to dotyčný bere někde nelegálně po chodnících...

Vždyť ono třeba projet Staré Město od jihu na sever po pravém břehu úplně mimo provoz nejde. Chápu třeba, že na magistrálu se chce málokterému cyklistovi (a v očích ostatních je to sebevrah), i bych pochopil, že na spoustu z nich bude už moc třeba Vinohradská, ale co pak právě nechápu, když vidím u nás na Vinohradech jezdit lidi po chodnících v takových klidných ulicích jako je třeba Lužická, Moravská či Mánesova. Na jednu stranu jsem asi rád za každého cyklistu (čím víc nás bude, tím spíš politici uvidí, že by pro nás měli něco dělat), ale v případech těchto chodníkářů v takto klidných ulicích nám asi dělají spíš medvědí službu a říkám si, že jestli nezvádnou na tom kole jet ani v takhle klidných ulicích, tak ať raději v Praze na tom kole nejezdí vůbec...

Ještě jedna alternativa ke Kostelní je takový ten chodník právě za stanovištěm záchranky, je sice klikatý a taky dost prudký, ale aspoň tam není dlažba.

Kuba 2. 6. 2024, 11:12

MaT: Proč od Hlávkova mostu tudy? To je IMO zbytečná zajížďka kolem bývalé radnice P7, kratší a příjemnější je to mezi tou bývalou radnicí a sídlem EUSPA. Je tam relativně široký legalizovaný chodník, kde chodí málo lidí (a je to po něm pár desítek metrů), tím se vyjede do Na Ovčinách a pak je to do Kostelní rovně a netřeba řešit odbočování doleva z Dukelských Hrdinů.

Kuba 2. 6. 2024, 18:14

Jinak teď jsem to tudy zkusil z cyklojízdy ze Štvanice. Kostky tam sice jsou, ale malé žulové, žádné kočičí hlavy. Not great, ale taky not terrible. Je to o chlup strmější než Kostelní, ale nulovej provoz je velkej bonus. Navíc tam narozdíl od Kostelní nejsou zpomalovací prahy. Proti gustu samozřejmě žádnej dišputát, nutit vám to nebudu, ale pro mě to teď nejspíš bude stoupací trasa na Letnou č. 2. Ć. 1 je stoupání Stromovkou od Výstaviště do Ovenecké. Dolů budu asi dál jezdit Kostelní, ale nahoru je to pro mě citelně příjemnější tudy. Díky na P7 za to.

MaT 2. 6. 2024, 19:58

Kuba: Tuhle variantu znám také, ale využívám tuhle trasu spíš v opačném směru.

Ty plochy kolem EUSPA jsou takové kvalitativně nic moc (a to jezdím na MTB). Je to taková divná kombinace pásů nějaké hladké dlažby (která by za mokra mohla i klouzat) s pásy asi klasické (ale celkem hrbolaté a drncavé) dlažby. A nelíbí se mi právě ani ty časté přechody mezi těmito dvěma typy povrchů, to už bych snad byl raději, kdyby tam byla všude pražská mozaika. Taky v jednom místě je to tam docela úzké a není vidět za roh, chodci si občas chodí dost nepředvídatelně (i když to je zrovna problém spíš když jede člověk dolů, jede vpravo a nějaký chodec si jde zdola od přechodu a jde podél zdi a za rohem není vidět).

No a další věc je světelná signalizace na křížení Na Ovčinách × Dukelských hrdinů × Kostelní. Souhlasím, že přímé projetí (a tím pádem i kolmé přejetí přes koleje) má své výhody, ale zase z té vedlejší (Na Ovčinách) se na tu zelenou obvykle čeká déle. Když jedu po Dukelských hrdinů (a vlastně po hlavní), tak tam je zelená většinu času. A výhoda je, že i když na křížení Dukelských hrdinů a nábřeží Kaptiána Jaroše je taky světelná signalizace, tak zrovna v tomhle směru tam není a když nic nejede člověk může jet rovnou (a i když by tam třeba byla kolona, člověk se tam vpravo po těch piktogramech většinou nacpe). Takže i když je to kolem bývalé radnice o nějaké možná nízké desítky metrů delší, tak komfortnější povrch a ve výsledku pro mě většinou i rychlejší průjezd vedou k tomu, že jezdím raději takhle...

Kuba 2. 6. 2024, 20:36

MaT: OK, jak jsem psal, proti gustu... Pro me je to tam jednoznacny. Ale i o tom je plosna prostupnost, ze si muzem volit trasu podle svych preferenci i kdyz jedem stejnou cast.

Kuba 30. 6. 2024, 18:57

Jeste se vratim k te Skalecke. Dneska jsem tudy zas po delsi dobe jel. Kolem poledne. A teda stoupani Skaleckou je treba pretrpet, ale ta platanova alej v parku nad ni je naprosto super, to je nadhera. Doporucuju to tam aspon zkusit i kdyz ten spodni usek jedete Kostelni...

MaT 7. 7. 2024, 11:31

Kuba: Ale tou alejí já právě docela často jezdil už před tou cykloobousměrkou ve Skalecké. :-) Nejdříve jsem tedy jezdil Kostelní až nahoru, ale pak jsem právě objevil i tuhle více vyhlídkovou variantu, jede se Kostelní jen kousek, na křižovatce zahnu ke škole doleva (v poslední době tam navíc ráno před osmou bývají dva dopravní kužely, protože školní ulice), kousek po rovině podél školy a pak doprava a nahoru už hezky parkem... Sice tam jsou taky kostky, ale už jen ty malé, „chodecké“ (pražská mozaika), ale po těch se nejede zase tak špatně, víc to znepříjemňují pak výše strouhy na odvod vodu, ale ty víc vnímám, když tudy jedu dolů.

Ale jak píšete, nějak jsem zatím pro sebe neobjevil důvod, proč se snažit „přetrpět“ tu Skaleckou. :-) Velké blbé dlažební kostky, větší sklon... To není z mé strany nic proti cykloobousměrkám, ať jich je fakt co nejvíc, vždycky to může pomoci někomu, kdo třeba zrovna v dané ulici bydlí, aby když jede domů to nemusel kdo ví jak nesmyslně objíždět (taky bydlím v jednosměrce). Ale v této oblasti jsem většinou ten tranzitující a spíš zůstanu u své dosavadní již mnoho let vypiplávané a optimalizované trasy. :-)

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Praha 6: Nová cykloobousměrka v Lotyšské
Praha,

Praha 6: Nová cykloobousměrka v Lotyšské

10. července. 2024, 1min. čtení3