Praha vyznačila cykloobousměrku skrz autobusové stanoviště Želivského

Publikováno: 18. června. 2024, 2 min. čtení
Úvodní foto: Jiří Motýl
Publikováno: 18. června. 2024, 2 min. čtení
Úvodní foto: Jiří Motýl

Hlavní město vyznačilo cykloobousměrku v Izraelské ulici vedoucí skrz autobusové stanoviště Želivského. Legalizace průjezdu proběhla pomocí vyznačení protisměrného cyklopruhu.

Lidem nové opatření zkracuje cestu na kole o téměř 200 metrů. Již není potřeba autobusové stanoviště objíždět po rušné Vinohradské ulici, která ve stoupání neposkytuje žádné cyklistické opatření. Zároveň se tak otevírá nový méně rušný průjezd na Vinohrady z oblasti rozhraní Strašnic a Malešic. Místem je do budoucna plánováno vedení páteřní cyklotrasy A24.

Samotná cykloobousměrka je 200 metrů dlouhá. Končí plastovým šikmým nájezdem na nově legalizovaný chodník před vstupem do obřadní síně hřbitova. Před ni byly umístěny zelené balisety tak, aby lidé na kole nejezdili přímo podél hřbitovní zdi. Po legalizovaném chodníku lidé přijedou na kole po úroveň ulice Jana Želivského. Odsud lze přes přechod pokračovat na Vinohradskou ulici, nebo ulicí Jana Želivského. Do budoucna je zde plánován cyklopřejezd.

Na portálu Cyklisté sobě visel podnět na legalizaci průjezdu více než 10 let. Ve druhém směru byl cyklo-průjezd nádražím povolený značkou „zákaz vjezdu motorových vozidel“ již v roce 2020.

Cykloobousměrka byla vyznačena pomocí přechodného opatření obecné povahy, které platí pouze rok a nelze k němu podávat připomínky. Lze tak předpokládat, že nyní jde o testovací režim a finální řešení může doznat změny.

Nová cyklistická infrastruktura v Praze

Tento článek vyšel za finanční podpory hlavního města Prahy v rámci projektu „Cyklisté sobě pro Prahu“. Projekt zajišťuje soustavné informování o nové cyklistické infrastruktuře v Praze.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018, od roku 2025 šéfredaktor.

Komentáře k článku

Tik 18. 6. 2024, 15:54

Neprujezdnost uan florenc ci depa kacerov vnimam jako misto, kam by se melo naprit dalsi usili!

Martin Šnobr 18. 6. 2024, 16:01

Stačí mrknout do mapy a zjistíte, že to narozdíl od tohoto autobusáku nedává smysl. :) Ale dalo by se uvažovat třeba o autobusáku na Opatově, kde by výměna značky ušetřila 150 metrů zajížďky.

MaT 18. 6. 2024, 17:54

No já vím, že Tikové a jiné bytosti od „t“ se nemají krmit, ale ona by třeba zkratka z Trocnovské nějak rovnou na křižovatku Křižíkovy a Ke Štvanici a možnost vyhnout se tak třeba i té křižovatce Prvního pluku × Křižíkova a teď aktuálně ještě té rozkopané části Křižíkovy by někomu smysl dávat mohla. To samé i v opačném směru... :-)

No a průjezd přes kačerovské depo mi sice aktuálně moc nechybí, tam je hlavně problém, jak je ta oblast ještě obehnána Jižní spojkou a ulicí 5. května, to jsou ty hlavní bariéry v krajině, ale třeba průjezd kolem stanice metra Kačerov pro cyklisty zatím tedy zrovna ideálně vyřešen fakt není a tím spíš, že až tam je nyní dotažená docela pěkná oddělená cyklostezka (dobře, chodník s povolenými cyklisty) od Labutě (tedy úplně od Labutě taky ne, její začátek přes tu autobusovou zastávku tam je taky ne úplně ideální).

Tomas 18. 6. 2024, 21:44
4
1

Tak takhle teda ne. Tohle je šílený. Tohle je fakt jenom čmáraní na silnici. Tady se mohl rozšířit chodník a udělat to hezké a funkční. Vrchol je nacpat do veřejného prostoru plastový nájezd a hlavně ty hnusné zelené balisety, za to bych jim ruce přerazil. Navíc se zase zneužívá dočasné řešení, stejně jako udělal magistrát hnus se zastávkou Biskupcova o kus dále, kde se rekonstruovala komunikace a všechno aby tam nějaký umělec pak rozšířil nástupiště s plastovými obrubníky. Proč se ty věci nedělají pořádně když to dává sakra smysl? Tohle tam teď bude strašnou dobu strašit, protože si stejný umělec odškrtne, že je to tam vyřešené a zůstane tam taková zrůdnost.

Martin Šnobr 19. 6. 2024, 01:13

Tomáš – jasně, jen rozšíření chodníku by v pražských podmínkách požadovalo třeba 2-3 roky navíc a k tomu x milionů. Ve finále by funkce byla stejná. Jinak souhlas, balisety před bránou do hřbitova jsou moc. Mohly tam být antracitové sloupky nebo jen vodorovné značení.

MaT 19. 6. 2024, 10:06

Souhlasím, že ty plastové balisety nejsou zrovna vrchol elegance, ale v článku se píše, že to má být dočasné řešení - proto se to asi aspoň zatím udělalo takhle, tzn. bez nutnosti nějakých stavebních úprav, které by potřebovaly daleko víc času a peněz a možná bychom na ně čekali dalších 10 let. Za mě asi lepší aspoň takhle něco, než nic a nechat tam dál cyklisty projíždět nelegálně.

A ono jaký je rozdíl v tom, že bych na kole jel po chodníku oproti tomuhle pruhu? Čím mě ten pruh omezuje? Spíš na chodníku bych byl ještě omezen tím, že bych tam nesměl jet rychleji než 20 km/hod (to je režim co platí na chodnících s povoleným vjezdem cyklistů).

To co pro někoho vypadá "jen jako blbé rozšíření chodníku o metr" může na těch 200 metrech délky znamenat fakt částky v řádu stovek tisíc, ne-li víc. Takhle je to jen nějaká barva, nějaké značky a nějaké sloupky a ten nájezd. Takže budu doufat, že maximálně to stálo desítky tisíc...

Taky mě ale štve, že ta dočasná řešení nám v Praze hnijí až příliš dlouho. Biskupcova je myslím celkem čerstvá, ale co ty dočasné tramvajové zastávky na Vinohradské? To je snad ještě z dob Krnáčové, ta tehdy ze strach ze zpovykaných Pražanů stopla rekonstrukci Vinohradské, ale DPP už trať opravit potřeboval. A tak se udělaly zastávky tak, jak se udělaly - vypadá to strašně humpolácky a už je to kolik - 6 nebo 8 let?

Nebo přechod nad Muzeem. Tam jsou ty ostrůvky kolem přechodu také z nějakého toho "lega" nebo jak tomu říkají a už je to pár let. Pak později přechody na Jiřáku. A už to taky bude nějaký rok. Kolik let se ještě bude čekat na definitivní řešení? Nebo schválně nechávají to dočasné, kdyby třeba příští volby vyhrály Motoristé sobě a ODS, aby se to dalo ještě snadno odstranit?

Kuba 19. 6. 2024, 10:56

MaT: Bohužel Praha je tak zkostnatělá a v háji, že to, že ty dočasný řešení zůstávaj dlouho, je ten menší problém. Ten řádově větší je, že těchto dočasnejch řešení není ani zdaleka dost na to, aby ten systém mohl začít fungovat jinak (a líp) jako celek...

Tomas 19. 6. 2024, 12:25
2
2

Jenže třeba ta Biskupcova se dělala jako dočasné řešení, protože trvalé nebylo schváleno a pak mi to přijde jako podvod. Stejně jako prohlášení, že se to udělá na jedné straně a pokud se to osvědčí tak se to udělá na druhé a bum prásk měsíc po tom se to začalo dělat na druhé straně.

> A ono jaký je rozdíl v tom, že bych na kole jel po chodníku oproti tomuhle pruhu? Čím mě ten pruh omezuje? Spíš na chodníku bych byl ještě omezen tím, že bych tam nesměl jet rychleji než 20 km/hod (to je režim co platí na chodnících s povoleným vjezdem cyklistů).

To je přesně co tu omílám stále dokola. Pro vás to rozdíl není, ale jsou lidi (hlavně děti) pro které už to rozdíl fakt je. Proč by tam muselo být 20 km/h? Za mě by to mělo být výškově oddělené už jenom kvůli těm autobusům.

Stejně by mě zajímalo, jak dlouho se tohle plánovalo. Klidně se vsadím, že tady se na to minimálně 15 let už nesáhne. Raději bych 2 roky počkal a udělal to pořádně, než to takhle zprasit. Stejně na to pořádně nic směrem do centra nenavazuje. Dočasně se mohla povolit jízda po chodníku, po kterém zde skoro nikdo nechodí a mohlo se ušetřit za barvu. Tohle nikomu žádné body nepřinese.

MaT 19. 6. 2024, 13:47

No dál do centra nic nenavazuje... Ten vyhrazený pruh mezi metrem Želivského a Flora co tak vídám docela využívaný je. Ale dovedu si představit dost lidí, co po tom pruhu pojedou, ale na ten kousek Vinohradské ještě přes Želivské, kde jsou dva pruhy, je to do kopce, pro cyklisty vůbec nic, si netroufnou. A pro ty tohle bude zlepšení, protože ten z jejich pohledu nejvíc nebezpečný úsek budou moci objet. Budou moci i delší část trasy jet celkem klidnou Izraelskou.

Pro mě tohle zlepšení je a jsem rád i za něj. Přiznám se tedy, že byť jinak jezdím podle předpisů, tak tady jsem někdy jezdil už i před tím (a taky zdaleka ne sám) - takže já to beru aspoň jako legalizaci už nějakého delší dobu fungujícího stavu bez (zatím) nutnosti stavebních úprav. A nechtělo by se mi čekat další dva roky, navíc s dost velkou mírou nejistoty, že za ty dva roky by stejně žádné lepší řešení nebylo...

Pokud byste chtěl po Praze souvislou síť plně oddělených cyklostezek, na které se nikdo nebude bát pustit děti, tak to sice souhlasím že by bylo fajn, ale asi to bude dost na dlouho a hlavně je zvláště v centru spousta míst, kde na to prostě dost prostoru nebude. Ale je tu dost lidí, co jezdí hodně po Praze už teď (třeba já) a kteří nechtějí čekat další roky, jestli náhodou za 2-5-10 let nebude nějaké ještě lepší řešení. Tohle nejen že ušetří průjezd rušným úsekem, kam si spousta lidí netroufne, ale i nějaký ztracený spád - jestli si dobře pamatuji když člověk přijíždí po Izraelské a zahne ještě před tím kýčovitým hotelem, tak trochu klesá...

Tomas 19. 6. 2024, 14:08

A proto jsem psal, že stejnou parádu by dočasně udělala legalizace nevyužívaného chodníku a ušetřilo by se za barvu.

Zrovna v tomhle místě to místo na to to udělat pořádně je, tak nechápu proč se spokojit s čmáráním po silnici. Pokud někdo zaručí, že je to dočasné řešení a zároveň se bude pracovat na finálním, tak je to za mě ok, ale takhle v Praze, kde je jednotka dočasnosti jeden furt, to takhle nefunguje a tohle dočasné řešení tam bude strašit minimálně 10 let. Tím, že bude oddělená pěkná (i vizuálně bez zrůdných balisetů) infrastruktura, tak bude tlak na to aby ta souvislá síť vznikala. Protože lidi si budou stěžovat, tady máme takový pěkný kus oddělené cyklostezky a pak to pokračuje jenom něčím načmáraným, pojďme to změnit a ty čmáranice taky oddělit.

Motorista 23. 6. 2024, 17:58
1
1

To vypadá, že tam bude super průjezd pro autobusy mezi těmi zaparkovanými a těmi v zastávce...

MaT 23. 6. 2024, 20:52

Motorista: Co si pamatuji, tak místa tam bylo dost, ty autobusy by tam mohly možná parkovat i ve dvou řadách... Teď s tím novým protisměrným cyklopruhem jsem tam ještě nejel, tak nevím, jak moc se to zúžilo, ale snad se tam někdy brzy dostanu, tak se schválně podívám, jestli ty autobusy nyní mají o tolik méně místa, že by to činilo nějaký problém...

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat