Současná fáze rekonstrukce proběhla na 380 metrů dlouhém úseku mezi ulicemi Černínova a Pražačka. Celková obnova uličního profilu navázala na rekonstrukce dolní části Hartigovy (dříve Koněvova) z minulých let.
Z hlediska cyklodopravy byl nově ve stoupání vyznačen ochranný cyklopruh o šířce 1,5 až 1,75 metru. Ten vede ulicí ve stoupání souvisle v celkové délce 1,5 kilometru již od Husitské ulice. V klesání se předpokládá vyšší rychlost cyklistů a žádné oddělené řešení zde tak nevzniklo. Vybudování oddělené cyklostezky údajně nebylo možné kvůli stáří projektu. Pro obousměrné vyznačení cyklopruhů by bylo potřeba vozovku rozšířit o půl metru, což by zúžilo chodníky. To při projektování zavrhla radnice Prahy 3, která požadovala zachovat počet parkovacích míst. Ulicí je dle pražského cyklogenerelu plánováno vedení hlavní cyklotrasy A240, tedy nejnižší kategorie pražských cyklotras.
Jak již bylo řečeno, cyklopruh je pouze ve stoupání. V klesání byly před ostrůvky vyznačeny cyklo-piktokoridory. Ty řidičům dávají najevo, že v úzkých místech lidi na kole předjíždět nemají.
V rámci rekonstrukce bylo na ulici doplněno celkem 7 cyklostojanových hnízd pro parkování až 22 kol. Ty se nacházejí na chodníku v místech před přechody či u parkovacích stání. V Praze zatím doplňování stojanů v rámci rekonstrukcí ulic není běžnou součástí mobiliáře, zde je požadoval po magistrátu radní pro dopravu Ondřej Rut (Zelení).
Návrh značení do jisté míry proměnily připomínky spolku AutoMat (Městem na kole je jeho nezávislým projektem spolku, pozn. red.), jímž pražský magistrát částečně vyhověl. AutoMat požadoval ve stoupání vyznačit cyklopruh vyhrazený, který poskytuje z hlediska předpisů o něco vyšší ochranu. Magistrát připomínce nevyhověl, jelikož při ostrůvcích do cyklopruhu budou muset zajíždět autobusy a při zajíždění do pruhu vyhrazeného by pak porušovaly pravidla.
Magistrát naopak zapracoval připomínku týkající se souvislého cyklopruhu před zastávkami MHD a v klesání doplnil piktokoridory alespoň v místech, kde cyklisty předjíždět nelze – tedy při nových ostrůvcích pro chodce.
Praha 3 do projektu prosadila celkem čtyři nové stromy, které jsou na severní části Hartigovy při ulici Černínova. Do zbytku ulice se vzhledem ke starému projektu již zeleň či místa pro vsakování nezakomponovala. Kromě toho byly zlepšeny podmínky pro pěší chůzi, na ulici přibylo několik přechodů a byla zvýšená bezpečnost nároží při bočních ulicích.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Tomáš M. 6. 9. 2024, 08:28
20
2
Stále stejný příběh, jiné místo. Město prostě nevěří v cyklodopravu. Bydlím na Ohradě a Hartigovu používám velmi často. Vyhrazený pruh právě směrem do centra byla jedna z věcí, ve kterou jsem doufal. V klesání, jak píšete, se předpokládá vyšší rychlost a tak oddělené řešení nevzniklo. Už to samo o sobě zní strašidelně. V realitě to tedy vypadá tak, že cyklisté jsou hozeni do mlýnku spolu s auty a předpokládá se, že se budou chovat jako auta. Přesto, že jedu, co mě síly a odvaha stačí, auta mě stále předjíždějí, jsem pro ně stále brzda. Jedu rychlostí, kterou bych normálně nejel a riskuji. To se očekává třeba od starších lidí na kole, rodičů s dětmi v cargokole? Asi těžko. O přejíždění stojící kolony aut a autobusů, když nemáte ani 10cm prostoru podél chodníku a musíte do protisměru, nebudu ani začínat. Možná jsem sněhová vločka, ale o tom to je, cyklodoprava nebude masivnější záležitost, pokud to bude stále boj o zdraví. V kontrastu s tím, je nový vyhrazený pruh z centra oáza bezpečnosti, a díky za něj.
David 6. 9. 2024, 10:23
3
1
A je lepší cyklopruh ve stoupání, nebo v klesání? Já jen že se zdá, že je tam stavebně místo jen na jedno (Tedy pokud počítáme, že tam jezdí bus a tím pádem je lepší mít vyšší šířku JP vedle OCP/VJP.
A jestli si správně vzpomínám na dobu projednávání DUR a DSP a články z té doby, tak tam MČ ani DPP cyklisty skutečně vůbec, ale vůbec nechtěli (vždyť je vedle taková krásná, chráněná cyklotrasa!), takže co tam vzniklo je vlastně víc, než bylo možné čekat.
Tím nijak nerozporuji, že to co v Hartigově vzniklo NENÍ komfortní oboustranný "dánský - pražský - vyvýšený" cyklopás šířky 3,0 m v každém směru... :o) Ani nerozporuji, že kdo co kde chtěl vlastně běžného cyklistu nemusí ani nijak trápit - on chce prostě své zvýšené pásy, bezpečná oddělená řešení, a sebevrazi k tomu chtějí i sem tam cyklopruh...
Szombat 6. 9. 2024, 12:54
1
3
Za mně tragédie a promarněná příležitost. Kromě ostrůvků na přechodech se nic pro chodce a cyklisty nezlepšilo a jen se na dlouhou dobu zabetonoval stav z 90tých let. Malůvky na ceste neberu jako zlepšení, které by stálo za řeč. :( Velký špatný. :(
Kuba 6. 9. 2024, 13:29
9
Klasická pražská písnička. Rekonstrukce, jaká se dělá jednou za 20-30 let a jsme rádi, když se při tom ulice posune kupředu o 2 roky, při 5 letech máme jásat (to očekávám od probíhající rekonstrukce Dukelských Hrdinů)...
Zdenek X 6. 9. 2024, 13:38
3
4
@Tomas M.: Hartigovo nejezdim a tak se ptam: jak by to v ulici Hartigova melo vypadat v pripade, ze mesto cyklodoprave veri? Vyhrazene pruhy v obou smerech a omezeni jizdnich pruhu (parkovacich zalivu, ...)? Nebo jeste vetsi omezeni, tj. danske pasy? A co kdyz ta duvera v cyklodopravu (= vetsi investice, redukce jinde) by se ukazala jako prehnana? Nebo by nekde neco zkolabovalo kvuli mensi kapacite pro auta? Mate k tomu nejaka cisla (dopravni vyzkum)?
Ano, v placatem meste by jiste vedla jina silnice paralelni s dopravni tepnou Hartigova, kterou by bylo mozno upravami ucinit pro cyklisty atraktivni. Tady za stoleti vznikla prirozenym procesem jedina rozumna komunikace na udolnici (bohuzel nevratne uzka), je tam pretlak, vsichni tam chteji jet, i cykliste (i vy), prestoze po jedne strane je park. To je ten rozdil mezi rovinatym a kopcovitym mestem, neni to jenom v namaze pri slapani.
prt 6. 9. 2024, 15:27
8
@ Zdenek X: ona tam ta souběžná ulice je - Roháčova. Je o dost klidnější než Hartigova, jen je jednosměrná (pro potřeby cyklistů nevhodně do centra), s maximalizovaným parkováním (na cykloobousměrnost tím nezbývá místo) a leckde s dost mizerným povrchem.
To vše by šlo časem změnit, kdyby se chtělo.
Zdenek X 6. 9. 2024, 17:53
1
@prt:
Nechci to shazovat, jenom konstatuji, ze i kdyz bude Rohacova paradni, stejne konci v dolni casti v uzkem hrdle, kde je z duvodu topografie slozita sit ulic a dalsi navaznost je problematicka. Takze mohu verit tomu (predstavuji si, ze jsem v pozici odpovedne osoby, ktera by mela upravu Rohacovy pro potreby cyklistu prosadit), ze soucasna podoba Rohacovy je duvodem proc Tomas (a dalsi) ulici dolu nejezdi uz nyni (Tomas uvadi, ze jezdi Hartigovou, a ze mu tam chybi pruhy smerem dolu a jede v hustem provozu), investice a venovane usili se vyplati a cykliste budou Rohacovu vyuzivat. Ale take se mohu obavat, ze to udelame a cykliste budou nadale "magicky" pritahovani na Hartigovu vedouci logicky po udolnici, i proto, ze budou pokracovat z/do Husitske. Dokazu si predstavit, ze dotycna osoba z toho muze mit zamotanou hlavu.
Ulice bez "maximalizovaneho parkovani" je krasnejsi v kazdem pripade (bez ohledu na cyklo), tudiz omezeni parkovani by prece melo byt obyvateli Rohacovy a okolnich ulic vitano (zvlaste, kdyby v ramci uprav byla provedena nejake revitalizace ulice). Je to myslite tak?
(Nicmene vam davam za pravdu, kdyz se to nezkusi, nikdy to nebude. Cyklopruh v Hartigove je mozne chapat jako neprilis ambiciozni pokus.)
(Pri prohlizeni panorama z teto ulice jsem nasel toto: https://en.mapy.cz/s/gobafamaju Bud je to nejaky dum pro osoby s omezenou hybnosti, nebo si obyvatele lamou nohy jenom proto, aby dostali misto na parkovani :-)).
Lukáš 6. 9. 2024, 18:34
1
@ Zdeněk X
Je tam domov důchodců.
komentář