Nadřazená trasa A1 mezi Trojským mostem a Stromovkou bude opět dlážděná

Publikováno: 25. listopadu. 2024, 4 min. čtení
Úvodní foto: Z. Poláková
Publikováno: 25. listopadu. 2024, 4 min. čtení
Úvodní foto: Z. Poláková

Úsek nadřazené cyklotrasy A1 mezi Trojským mostem a Stromovkou dostává staronový povrch v podobě hrubé kamenné dlažby, která je pro cyklodopravu nevhodná. Magistrát hlavního města Prahy nezvládl koordinaci s Povodím Vltavy, které tuto akci realizovalo po obnově plynovodu. Situace zachovává zhoršený průjezd na klíčové cyklotrase, kde navíc neexistuje legální alternativa.

Nevhodný povrch na jedné z nadřazených tras

Na 400 metrů dlouhém úseku podél Vltavy byla dříve nezpevněná štěrková pěšina v kombinaci s dlažbou. Povodí Vltavy, vlastník pozemku, se však po opravě plynovodu rozhodlo dláždění obnovit, protože je podle něj odolné vůči povodním. Pro cyklodopravu je ale tento povrch nevyhovující – lidé na kolech bez odpružení budou mít problémy úsekem projet a budou nuceni kolo vést.

Podle Pavla Zelenky, radního pro dopravu Prahy 7 za Praha sobě, by bylo možné dlažbu zakrýt vhodnějším materiálem, například asfaltem, což by usnadnilo jízdu. Tento krok by však vyžadoval dohodu mezi Magistrátem hlavního města Prahy a Povodím Vltavy, která ale nevznikla.

Legální alternativa chybí

Problém se komplikuje absencí legální a sjízdné alternativy. Horní cesta, která by mohla sloužit jako náhradní trasa, je od roku 2015 pro jízdu na kole i pro pěší zcela zakázána. Lidé na kolech tak nemají jinou možnost než projet nebo projít po hrubé dlažbě.

Promarněná příležitost v návaznosti

Tento problém je zvláště paradoxní ve světle nedávno dokončené modernizace navazující cyklostezky mezi Trojským mostem a mostem Barikádníků. V tomto úseku vznikla téměř kilometr dlouhá asfaltová stezka, která poskytuje komfortní průjezd. Místo plynulé návaznosti však cesta za Trojským mostem pokračuje hrubou dlažbou, která pohodlnou jízdu znemožňuje.

Zásadní část cyklotrasy A1 je tak po obnově povrchu ve stejném stavu, nebo dokonce horším, než předtím. Překvapením je, že o akci nevěděl ani neinformoval pražský magistrát, informace o změně neměla ani předsedkyně pražské cyklokomise Bára Soukupová (Piráti).

Radní Zelenka: bude svoláno jednání

Pavel Zelenka, radní pro dopravu Prahy 7, uvedl, že k úpravám proběhlo místní šetření: „S plymaři a TSK jsme svolali místní šetření, zda výkop nelze zakončit třeba mlatem. Hrubá dlažba byla podmínka vlastníka pozemku, kterým je Povodí Vltavy, a ani město a ani plynaři s tím nemohli nic dělat.“ Doplnil, že s Povodím Vltavy je problematická dohoda: „Za Prahu 7 na zprovoznění trváme a nevzdáváme to. Jsme v kontaktu s magistrátem, který by měl svolat jednání s Povodím na nejvyšší úrovni.“

Stav před předlážděním

Přechozí stav stezky je shodou náhod poměrně dobře zdokumentován na historických fotografiích z roku 2015, kdy zde probíhal komunitní úklid stezky v rámci akcí Cyklisté sobě. „Od Trojského mostu podél řeky směr Stromovka chybí cyklostezka. Existuje plán jí tam postavit, který jsme úklidem trochu urychlili. Nemáme zdroje ani techniku na to, abychom si asfaltovou stezku postavili sami, ale vyhrabat asfalt z pod nánosů bahna umíme,“ napsal k tehdejší úklidové akci Václav Kříž.

25.11.2024, 22:55: Doplněno vyjádření radního Zelenky k plánovanému místnímu šetření a dalším krokům v jednání s dotčenými aktéry. 

Komentáře k článku

Ondra 25. 11. 2024, 09:56
15
1

Nebudu komentovat tyto dvě organizace (povodí a magistrát), o jejich přístupu k cyklodopravě zde už bylo napsáno dost. Otázka je, jak tu oblast řešit, přivézt hlínu a udusat ji aby se vrátil aspoň stav co tam byl předtím ?

Zdenek X 25. 11. 2024, 10:06
15

Pravda, nejezdim tam moc a na mistech, ktere jsem jiz projel, znacky moc nesleduji: na te horni ceste je skutecne zakaz vjezdu kol? Tak to jsem silnicni pirat.

David 25. 11. 2024, 11:40
17

Podpora cyklodopravy v praxi.

A jestli to správně chápu, tak Povodí to stejně muselo nějak obnovit a platili to nejspíš z velké části i plynaři - takže při troše snahy to vlastně nemuselo stát skoro nic. Rozkopané to už bylo.

Rudys 25. 11. 2024, 12:20

Zdenku: ten zákaz je tam dlouho, ale ono v podstatě je problém, že i v tom zákazu je silnice šílená (pro silniční kolo) a nechápu, že tohle místo není už dávno vyřešeno, stejně jako úsek na pravém břehu Vltavy (U Českých loděnic k mostu Barikádníků), kde se o asfaltu mluví už roky, ale zatím ani ťuk a přitom by to jednoduše vyřešilo situaci na ulici Povltavská

Zdenek X 25. 11. 2024, 12:50
4
1

Rudys: diky. Odbocuji: vidite, zminovanym pravobreznim usekem jezdim casteji a vidim to jinak: ta pobrezni stezka by mela by zcivilizovana pro chodce (deti, duchodci, bezci, prochazky, ...), ale cykliste by meli byt motivovani ne-asfaltovym povrchem u vody zustat nahore na asfaltu u Povltavske. Pricemz cykloopatreni podel Povltavske by melo byt udelano lepe.

Mikulik 25. 11. 2024, 15:30

Stačilo údelat,podobný způsob řešení ,jako je na náplavkach,tedy hladké dlaždice ve dvou řadách ,když uz někdo vymysli takové nápady . Ostatne,je to uložené do štěrku jak vidím ,takže tráva to zaroste a za další ,řekněme si po povodních ,zase to budou muset opravit .

Kuba 25. 11. 2024, 17:52
4
1

Mikulik: ty hladký pásy na náplavkách jsou taky pěkně nanic. Člověku na kole trochu pomůžou jen když je tam úplně volno, pro lidi s kočárky nebo lidi na vozíku jsou jen o trochu lepší než zbytek náplavky (a jen proto, že mezi těmi hladkými pásy jsou drobnější kostky).

Jiří Motýl 25. 11. 2024, 20:38

Rudys: Na severu podél Povltavské bude u řeky mlat a lámaný kámen, připravuje se zlepšení stezky podél Povltavké (cyklisté by měli zůstat nahoře a stezka se snad dočasně rozšíří, aby pojmula oba směry). Plus po výstavbě tunelu městského okruhu má být nahoře stezka zcela nová.

Viz druhá část článku zde: https://mestemnakole.cz/2023/06/obrazem-cyklotrasa-a2-u-ceskych-lodenic-s-novym-povrchem/

pekas 25. 11. 2024, 22:26
12

Ta silnice nahoře je roztomile značená. Z jedné strany je zákaz vjezdu motorových vozidel a o kus dál zákaz vjezdu cyklistů. Z druhé strany je na jednoum sloupku jednosměrka, zákaz vstupu chodců a zákaz vjezdu všech vozidel.
Cestou k normálnosti by bylo prostě ty plechy všechny sundat.

Kuba 25. 11. 2024, 23:11
12

Jiří Motýl: "po výstavbě tunelu městského okruhu" v praxi znamená nikdy. To jsou sny s tak šílenou cenovkou a nejistým přínosem, že na nějaký stav po nemá smysl koukat.

Petr K. 26. 11. 2024, 04:28
10
1

Celá ta oblast je klasická šaškárna od lidí co za svou práci nenesou žádnou zodpovědnost. A důvod proč do práce už na kole nejezdím...
Je vůbec nějaký aktuální důvod pro ty horní zákazy? Nebylo to tam hlavně kvůli stavbě která už proběhla? Ještě pořád tam mají zašívárnu šikanující měšťáci? Možná by tam někdo měl zrealizovat guerrilla asfalt...

PetrN. 26. 11. 2024, 08:52
1
11

Tak cyklisté budou mít trochu naklepané kuličky,no????????

Zdenek X 26. 11. 2024, 09:23
3
1

Skutecnost je trochu jina, nez uvadi clanek, prave jsem to projel: po proudu reky zadny zakaz jizdy po horni panelce neni. Nova kamenna dlazba je nesjizdna (pro me na 23 mm gumach), ale o co hur, myslim, ze nebude pohodlna ani pro chuzi a beh.

Proti proudu zakaz skutecne je, ani jsem netusil, ze je hned za viaduktem. No, kaslal jsem na to leta (i kdyz jsem nahodou jel spodem, proc bych na tu hrbolatou pesinu sjizdel drive, ze? natozpak, kdyz vetsinou jedu horem), budu klidne i nadale.

Senzitivita k naproste legalnosti v pripade jizdy na kole me prekvapuje, skutecne (napriklad) nikdy na silnici I.tridy nejedete autem rychlosti pres 90 km/h (zamerne, vite to, mnoho kilometru)? Nebo takove ty "tricitky" (napr. docasne omezeni pri oprave propustku, vetsinu casu tam nekdo nepracuje), kdy navic nekdo zapomnel umistit "konec omezeni rychlosti" a muzete/musite tak pokracovat tricet az k dalsi vesnici/krizovatce? Vzdyt tady je to asi stejne, relikt po stavbe mostu, to neni zadne systemove potlacovani cyklistu.

Jiří Motýl 26. 11. 2024, 10:00

Zdenek X: Jen bych dodal, že svého času tam ten zákaz i kontrolovala policie (alespoň dle četných reportů na sociálních sítích, sám jsem nezažil). To že je to zase klasicky vyznačené blbě a z jedné ze tří stran tam zákaz chybí, to je druhá věc.

Když pominu variantu, že je fajn dělat věci pokud možno co nejlépe a bez zbytečných chyb, tak mi přijde, že je docela rozdíl, pokud je někde na polňačce B1 namísto B11, to si asi v místní realitě dokáži uživatelsky vyhodnotit, že hold zase na kola nikdo nemyslel a asi tam nikomu nepřekáží a moc to nehrotit.

Naopak B8 (zákaz vjezdu kol) mi spíš přijde, že někdo tedy na kola pomyslel velmi konkrétně a prostě je tam nechce mít.

Jakože chápu, že porušení předpisů je to stejné, ale v jednom případě někdo na kola akorát asi totálně dlabal, v druhém se jim naopak cíleně věnoval. Pak mi ten druhý případ nepřipadá jen jako zbytečná sensitivita k naprosté legálnosti.

David 26. 11. 2024, 10:26

Jestli oni tu jednou za ... (týden?) nevyváží čistírenské kaly. Případně jestli tu není evakuační výjezd z Výstaviště. A pro případ, že by se tu cyklista potkal s náklaďákem, cyklisty preventivně nezakázali... :)
Schválně, zkuste to někdo zjistit :)

Zdenek X 26. 11. 2024, 10:32
1
1

J.Motyl: jestlize si chcete delat zivot tezsi a kazdou takovou znacku timto zpusobem chapat, dokonce prestoze jste si misto sam projel a zjistil, ze ve skutecnosti zadne nebezpeci (pro vas i okoli) nehrozi (nebo vite, ze tam plno lidi jezdi) a nikdo si nestezuje, delejte tak. Ja povazuji rozum a slusne chovani za nadrazene a zatim prezivam bez kolize se systemem a (predevsim!) se spoluobcany.

Tam to vzniklo pochopitelnym zpusobem: nechteli tam zadny provoz, protoze probihala stavba. Nicmene v honbe za naprostou legalnosti znacku zakaz vjezdu kol posunuli o cca 20 metru dal za znacku zakaz vjezdu motorovych vozidel, aby cykliste prijizdejici proti proudu mohli najet pesinou dolu na cestu po brehu (cykliste mohou jet jeste o 20 metru dal nez auta az k te pesine). Takze honba za legalnosti vedla k vasim soucasnym uvaham o tom, ze na cyklisty nekdo myslel velmi konkretne (ano, vlastne to tak bylo). Diskutujeme pitomou znacku, na kterou se lze v realnem zivote zcela vykaslat. Jak snahou o naprostou legalnost rozlozit system, pripadne ho utvorit silene drahy, protoze je treba myslet na kazdy prd (ukazka z jineho clanku: https://mestemnakole.cz/2024/10/stavba-dvoreckeho-mostu-uzavrela-cyklostezku-a2-mesto-vyznacilo-vzorovou-objizdku/#MNK_2024_A2_Podoli_P4_uzavirka_objizdka_objizdna_legalizovany_chodnik_4-1300x0-c-default.jpeg)

K tomu, ze to tam sbirali policiste, mohu napsal jedine: mozna to bylo v dobe, kdy to davalo smysl, protoze se cykliste motali v mistech, kde jezdila tezka technika.

Abych byl konstruktivni: P. Zelenkovi z P7 jsem napsal. Skoro s odporem, protoze takovymi prkotinami se normalne nezabyvam.

David 26. 11. 2024, 10:59
3
1

Zdenek X: "...Ja povazuji rozum a slusne chovani za nadrazene a zatim prezivam bez kolize se systemem a (predevsim!) se spoluobcany...."

A kdo jste, že si dovolujete ignorovat platné dopravní značení, a tedy platný zákon? :)

Zdenek X 26. 11. 2024, 11:36
6
1

David: ... jsem pirat, ale alespon konzistentni: obcas neco porusim na kole, obcas v aute, dokonce i pesky, i mimo souvislost s dopravou. V sobotu jsem v lese sebral klacek vetsi nez povolene klesti. A kdyz jsem jezdil na detske tabory jako vedouci, obavam se, ze jsme takovou kradez nekdy udelali i jako organizovana skupina, k tomu jsme se dopousteli ohrozeni vychovy deti. Jeste ze me nechytli, brucel bych jeste dnes.

David 26. 11. 2024, 12:06

Ohrožování mravní výchovy mládeže! A ještě se k tomu přizná... :o)

Petr Rumpertesz 26. 11. 2024, 18:35

Řešení je jednoduché. Dát do zákona povinnost, že během kolaudace musí projektant, statutární zástupce investora a majitel firmy, která zakázku realizuje projet úsek na inline bruslích a jejich průměrná rychlost nesmí být pod 20km/h. Ono se to pak zreguluje samo.

Mikulik 30. 11. 2024, 07:41

Skutečné zákony neznají ani právnici a jen je otázka jejich vymahatelnosti. O jednom blbovi, řeknete ať chcípne a o druhém to stejné a bouchají vám cajti na dveře. Kdyby nikdo neřešil kraviny, byl by tak krásny klid. To stejné s tou značkou na zákaz cyklistů. Nemáte někdo nějaké staré triko, třeba je té značce zima. Pamatuju si, jak nás soudruh vedoucí (oberkomunista) na táboře posílal rozkrádat socialistické vlastnictví do lesa , prd se stalo. Dneska se bojí jeden občas jít do lesa a popadané dřevo tam hnije.

DK 10. 12. 2024, 11:06

Jezdím tam skoro denně už mnoho let, téměř výhradně horem, ani předtím to nebyla dole žádná sláva, většinu roku rozbahněné, dost chodců a pejskařů, občas se uprostřed hezky usídlil nějaký ten rybář.

Po proudu není na horní panelce žádný zákaz. Proti proudu je sice B8, ale před ní můžete sjet na pěšinu po břehu a kousek dál se zase vrátit na silnici tím asfaltovým chodníčkem naopak nahoru na panelku. Jestli je to legální sám nevím.

To že značka tam měla být dočasně v době stavby čističky která dávno skončila, a silnici hojně využívá mama taxi do sportovišť k císařskému mlýnu, nemluvě o zašívárně pro PČR která si tam pravidelně svačí mekáč je už je koruna celé té absurdity. Pozemek panelky navíc patří DPP.

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat