Westfield Chodov má modernější cykloboxy, chce podpořit bikesharing

Publikováno: 24. února. 2025, 2 min. čtení
Aktualizováno: 20. února. 2025
Úvodní foto: Pavel M.
Publikováno: 24. února. 2025, 2 min. čtení
Aktualizováno: 20. února. 2025
Úvodní foto: Pavel M.

Obchodní centrum Westfield Chodov na Praze 11 vyměnilo staré cykloboxy za modernější variantu s vylepšenými funkcemi.

Nové boxy, umístěné u vstupu do metra i při ulici U Kunratického lesa, mají kapacitu 5 a 4 kol a kromě kol mají sloužit i pro zavazadla. Oproti původní variantě boxů se dveře nemusí těžce vysouvat nahoru, ale stačí je otevřít do strany. Další novinkou je platební terminál, se kterým se změnil také cenový tarif. Úschova na 24 hodin nyní vyjde na 20 Kč, s následujícím příplatkem 10 Kč za každou další hodinu.

Původně bylo možné kolo uložit za 5 Kč na prvních 12 hodin, pro kratší úschovu tedy cena dvojnásobně zdražila. Na druhou stranu je možné pohodlné delší uložení.

Vyšší bezpečnost a lepší monitoring využití

Dle zástupců obchodního centra byla výměna cykloboxů motivována snahou o maximální bezpečnost a komfort pro uživatele, nový provozovatel zároveň zajišťuje jejich spolehlivý servis.

Nové boxy jsou vybaveny technologiemi pro měření návštěvnosti, což obchodnímu centru umožňuje lépe sledovat jejich využívání. Jak ale připomíná redakce Městem na kole, již původní boxy měly data o aktuálním využití dostupné veřejně online.

Plán podpořit bikesharing

Kromě nových cykloboxů a stávajících stojanů plánuje Westfield Chodov rozšířit možnosti cyklodopravy spoluprací s bikesharingovými společnostmi. V současnosti zde již funguje stanice Rekol. Ta mají v oblasti Jižního Města jen několik málo kol, pokrytí tak zatím není dostatečné a často se stává, že kola nejsou k dispozici.

Rekola v této lokalitě využívají hlavně studenti, kteří na kolech míří ke kolejím v Praze-Kunraticích nebo k blízkému Bazénu Jedenáctka. Spolupráce s bikesharingem by mohla pomoci zajistit lepší dostupnost sdílených kol pro všechny návštěvníky obchodního centra i místní obyvatele.

Za informaci o nových cykloboxech děkujeme Pavlu Maškovi. Pokud máte podobnou novinku, neváhejte nám ji poslat na sociální sítě či email redakce@mestemnakole.cz

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018, od roku 2025 šéfredaktor.

Komentáře k článku

Ondra 24. 2. 2025, 09:08

Už se na ně taky chystám, že je vyzkouším. Nejvíc jsem zvědavý, jestli se mi do něj vejde longtail, u něj mi to dává smysl, svoji druhou starou plečku můžu nechávat venku. Kéž by se boxy objevovaly na více místech, blíže centru. Třeba na Andělu

Petr 24. 2. 2025, 09:31

Použití sdílených kol na Jižním městě je k ničemu. Kolo jde zaparkovat pouze u stanic metra a pak někde na Hájích. Nedává mi smysl jezdit na kole z Opatova na Chodov. Potřebuji dojet na kole od metra k domu a obráceně. Je zvláštní, že když jezdím kolem Prahy, potkávám zaparkovaná sdílená kola na podivných místech, např. u altánů podél cyklostezek. Ale jižní město pokryté není. Proč?

Zdenek X 24. 2. 2025, 11:08
2
4

Tedy nevim, ale (odhadovane) naklady vs. vykon mi pripadaji az absurdni, ale protoze to postavil soukromnik, necht si dela, co chce. Ale desi me predstava, ze mesto/stat by platil "krabice" pro kazde jednotlive kolo a tim efektivne resil parkovani kol. Kdyz postavi "strechu" pro 100 kol na Zlicine (nahrad to jinym vhodnym mistem majicim potencial presednuti z vlastniho bicyklu na MHD), bude to za uplne jine penize, na jine plose, s jinou kapacitou, urcite uzitecne. Nakonec nedaleko Chodova je kolarna Opatov s 30 misty, to dava nejaky smysl (vi redakce, jake je vyuziti?).

A jaky je "use case" techto boxu na Chodove? To rano prijede 9 cyklistu, zaplati dvacku, zaplni kapacitu, a odpoledne/vecer si kolo zase vyzvednou? A nebo prijede cyklista, zaplati dvacku, za 20 minut ma vyrizeny nakup a odjizdi? A tuhle dvacku plati pokazde, kdyz si prijede nakoupit? Asi jsem drzgresle, ale to bych radeji tech par (nizsich) stovek mesicne projedl.

Ondra 24. 2. 2025, 11:17
5
1

Zdenek X - pro mě je use case přijedu s drahým elektrokolem, kolo si bezpečně uložím, nakoupím a za hodinku odjíždím.

Piskvor 24. 2. 2025, 12:21

@Petr: Rekola před lety (2017 tuším?) JM pokrývaly, a to v poměrně rozlehlé zóně: od zast.Volha po Háje, od Kateřinek po Roztyly. Prý to bylo minimálně využívané a hromadili se horníci u stanic metra, a tak to po roce (?) provozu zrušili.

Piskvor 24. 2. 2025, 12:22
7
3

@Zdenek X: Zajímavé je, že vedlejší parkoviště o kapacitě 600+ vozidel (a ještě vedlejší P+R) tenhle problém jakoby nemá, ale 10 boxů na kola je ŠKANDÁL.

Zdenek X 24. 2. 2025, 13:23
4
5

Piskvor: o vedlejsim parkovisti pro auta nic nepisi, protoze pouze tusim, ze tam nejake P+R je, nemam o jeho velikosti a mire vyuziti ani potuchy, a predevsim o nem neni tento clanek. Ale jestlize je toto auto-parkoviste vyuzito neefektivne, nesetri pocet aut v centru mesta, ..., neni jiste duvod stejny neefektivni pristup aplikovat u jinych dopravnich prostredku.

Jak rikam, za ŠKANDÁL bych povazoval az to, kdyby se takove boxy budovaly casteji za verejne penize (jak je napr. pozadovano v prvnim prispevku), protoze za stejne penize lze ulozit vice kol. V tuto chvili se pouze zamyslim nad timto minoritnim zpusobem ukladani kol.

Zdenek X 25. 2. 2025, 10:43
3
3

Vlastne zjistuji, ze je tu jeste jiny clanek, a ten se tyka cykloboxu za dotacni penize v Cernosicich. Google pomuze: 8x cyklobox pro 2 kola za 1.5 milionu (1 mil dotace, 0.5 mil z penez obce, tj. z RUD).

Skutecne tomu nerozumim. Ondra (prominte, pouziji jako vzoroveho uzivatele) vyrazi na drahem elektrokole k OC Chodov nebo na nadrazi v Cernosicich s tim, ze si kolo umisti do boxu, protoze tak drahe kolo nelze nechat "u klandru" (a pujde nakoupit nebo dokonce odjede na cely den do Prahy). Nicmene na miste je uzasnych 9 resp. 16 mist, coz dle meho nazoru zadnou zaruku toho, ze budou volne, neposkytuje (predpokladame-li, ze je o jizdu na kole zajem a lide na kole skutecne jezdi). A co takovy uzivatel udela, je-li misto plne? A co kdyz se chce s timhle kolem jeste zastavit jinde? A co udela dlouhodobe -- pujde na verejne zasedani zastupitelstva obce a bude lobovat za dalsi parkovaci mista v cene 100 tis/misto? Nebo bude lobovat o to, aby cena za ulozeni byla vyssi, tj. to profiltruje zajemce a nebo dokonce umozni, ze si boxy na sebe (a dalsi rozvoj) vydelaji?

Jezdim na kole v Praze (furt), jezdil jsem pres pul roku v Kanade (mesto s universitou), cas od casu jezdim ve Svycarsku (pracovni cesty). A v obou zahranicnich mistech jsem se nepotkal s tim, ze by byl neco lepsiho nez "tyc a strecha" a myslim, ze to nikdo neocekava. V Kanade jsme si (studenti) kupovali starsi kola a zamek, ve Svycarsku vidim v kolarne (trubkova konstrukce pokryta trapezovym plechem u zdi naseho podniku) bezna kola (a par mopedu). Nikdo neocekaval/neocekava, ze mu nekdo pripravi misto pro "oře" za 100+ tisic. Jezdit na kole lze uplne nez potizi "za svoje" (a doposud jsem si myslel, ze to jedna z velkych vyhod kola (pritom sleduji, ze mistni nazory jsou opacne, jezdeni na kole se stava komplexnim ukolem vyzadujicim komplexni infra).

Ja rozumim tomu, ze parkovaci misto pro auto je jeste vetsi (uz si nejsem tak jist, zdali i drazsi -- dlouhodobe, vcetne provozu a udrzby) a je dobre a potrebne udelat parkovani pro kola (predevsim P+R na nadrazich nekde v Polabi). Ale proc to delat zpusobem, ze ktereho mam pocit, ze si vubec penez nevazime (a tenhle pocit se nam skutecne dotacni politikou za 20 podarilo silne zakorenit)? Naprosto bych to chapal tehdy, kdyby clanek uvadel "... z duvodu vysokeho zajmu uzivatelu a > 90% obsazenosti se mesto rozhodlo rozsirit kapacitu cykloboxu ....". Ale ono je to jinak: stredocesky kraj nabidl dotaci, a ted shani nekoho, kdo se prihlasi. Vysledek (viz clanek https://mestemnakole.cz/2025/02/kraj-prispeje-na-cyklostezky-v-nymburce-zelenci-a-na-cyklobox-v-cernosicich/) je okruzni cesta kolem datoveho centra ... .

(U OC Chodov jsou podle clanku stejne cykloboxy pouze pro jedno kolo. Odhaduji, ze realita je takova, ze do jednoho boxu ulozit dve kola dvou ruznych majitelu, neni uplne jednoduche nebo vhodne. Otazkou tedy je, jaka bude prakticka kapacita v Cernosicich.)

Martin Šnobr 25. 2. 2025, 14:56

Zdeňku, narážíte na dobrý point v tom, že dotace na cyklodopravu se v některých případech nepoužívají ideálně. Podobnou věcí k diskuzi jsou i cyklověže, jejichž cena výstavby se pohybuje kolem 15 milionů.

Za oběma záměry je podle mě dobrá myšlenka a to pokusit se cyklodopravu zpřístupnit nové skupině lidí. U nás jsou pro horší podmínky často potřeba odolnější kola a tak se hodí je mít kam uložit. Druhá věc je, že ano, z veřejných rozpočtů by měla mít přednost výstavba klasických cyklostojanů.

Když to ale vše porovnáte s tím jak česká města dotují parkovací domy (1 místo=1 mio) a parkovací místa v ulicích (1 místo=500 tis), tak to vlastně působí směšně a za mě tu snahu zatraktivnit dopravu na kole cením, i když není ideální. Zvlášť ze strany soukromníka (Westfield Chodov/Černý Most) je to fajn alternativa k tomu, že v okolí centra mají taky spoustu stojanů. ;)

Pokud mluvíte o zahraničí, třeba v NL najdeme tyto cykloboxy při menších železničních stanicích (tam kde nemají hlídané kolárny) mnohdy také.

MartinP 25. 2. 2025, 20:14

Ondra: takže protože máš na kolo ale už nemáš na pojištění, tak proto by se mělo zohyzdnit město takovými bednami? Hele to asi ne, to už je lepší, když bude město plné aut, protože ty jsou alespoň pěkné a ne takové krabice které budou za pár let ochcané a posprejované ze všech stran..

Zdenek X 26. 2. 2025, 10:05

M.Snobr: v Nizozemi dokonce postavili podvodni cyklo-parking (nemam osobni zkusenost, bylo o tom zde clanek, dokonce mozna z vaseho pera) a to muselo stat neuveritelny balik. Ale presto tomu naprosto rozumim -- v miste byla neoddiskutovatelna potreba parkovacich mist (a lidmi, nikoli urady vyjadrena), neporovnatelne vyssi nez s libovolnym mistem v CR (mozna stejna, jako potreba v cele CR dohromady), nebyla to revoluce, ale evoluce (k tomuhle "super" reseni se dopracovali pres skromnejsi reseni, ktera prestala stacit) (alespon doufam, ze to je ted skutecne vyuzivane, nemam informace, ale verim tomu; doufam, ze nejaky "Dutch taxpayer" nenamita podobne jako ja:-)).

Malo si neuvedomujeme, jakou spiralu tahle dotacni politika roztaci. Dostava-li investor penize z dotaci, tlak na cenu klesa (nase obec napriklad ted doslova vyhodila do vzduchu 30 mil z dotace na skolu, fakt vyhodila, dusledek rozvazani smlouvy s firmou, ktera to mela postavit a nedopadlo to; krome 30 mil v haji se realizace opozdi o rok, a proto se buduje prechodne kontejnerova skola). Realizacni firmy to citi a take se nesnazi jit s marzi dolu. A tak ceny bobtnaji a bobtnaji ...

Cena 1 mil za misto v parkovacim dome je totez. Developeri rezidencnich projektu udavaji naklady na vybudovani parkovacich mist vyrazne nizsi. Natozpak, aby tolik stalo vybudovani parkovani v technicky jednodussim parkovacim dome. Ano, stoji to tolik v kritiky hodnych statnich/mestkych projektech (podobne, jako ted kritizuji parkovani za 100 tis/kolo). Myslite, ze napr. Hornnbach vysypal nekolik stovek milionu za patrove parkovani u marketu na Zlicine (jestli pocitate i prizemni patro, je tam 200+ mist)? Silne pochybuji. A pritom je to parkovani, ktere ma parametry P+R parkoviste.

Cena 0.5 mil za misto na ulici je diskutabilni. OK, mozna nekde na Vaclavaku, ale ja hovorim o boxech na Chodove a v Cernosicich. Tudiz se podivejme na neco srovnatelneho. Napr. nove parkoviste na sidlisti v Moste, 220 mist za 22 mil s DPH. Tj. 0.1 mil/misto (https://www.mesto-most.cz/50132022-vystavba-parkoviste-v-ul-okruzni-v-moste/ds-6932, smluv s podobnymi cenami lze najit vicero). Mimochodem: pronajem cini 650/mesic, nic moc, ale navratnost neni nekonecno.

Takze ja jsem proti takovemu chovani uz na urovni boxu pro kola za par milionu. A v druhem sledu nerozumim "nenasytnosti" uzivatelu (cyklistu): proc by stat mel resit bezpecne ulozeni nadstandarniho kola? Mame jako stat doslova "holou prdel" (nevim, jak jinak popsat stav, kdyz je rozpocet opakovane v minusu) a obcane si mysli, ze budou mit veskery komfort (a to se netyka jenom cyklistu). A tohle neni nic jineho nez komfort -- cyklobox neni investice, ktera by se vratila (a pritom pripoustim, ze bezna/rozumna uschova kol investice je, v dlouhodobem horizontu se muze vratit ruznymi cestami a je tak hodna urcite podpory i za cenu zadluzeni).

Ondra 27. 2. 2025, 08:07

MartinP: pojištěné kolo mám ale to neznamená, že jsem ok s tím, že mi ho ukradnou a co je větší pravděpodobnost, někdo schválně poškodí, nebo mi z něj něco očesá. Proč by mělo být zohyzděné město ? I tady byly boxy dřív v parkingu. V centru to může být přesně také tak.

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat