V Estonské ulici v Praze 10 vznikla nová cykloobousměrka. Díky nově vyznačenému protisměrnému cyklopruhu se lidé na kolech mohou snadněji pohybovat vedlejšími ulicemi směrem na Vinohrady, a to mimo hlavní dopravní tah, kterým je zde ulice Moskevská.
Estonská ulice je v úseku nové cykloobousměrky zhruba 100 metrů dlouhá, dlážděná a nově díky cykloobousměrce plynule navazuje na obdobné opatření v ulici Heroldovy sady, které vzniklo již v roce 2020. Toto řešení ulehčuje cestu v rámci plánované cyklotrasy A416. Lidé na kolech nyní mohou projet Estonskou ulicí v obou směrech bez nutnosti objíždět přes frekventovanější Norskou ulici.
Estonská ulice má vozovku širokou 10 metrů, což je více než v mnoha jiných obousměrných ulicích v Praze. Díky této šířce bylo možné bez problémů vyznačit protisměrný cyklopruh.
Podnět na zřízení cykloobousměrky podal občan (autor tohoto článku, pozn. red.) již v roce 2021. Po čtyřech letech došlo k jeho realizaci.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Wakinki 27. 4. 2025, 18:52
Jestli se nepletu, tak by v Estonské měla vést cyklotrasa A416 a ne A421, ta tam vede jen pouze jednosměrnosti Norské.
Jiří Motýl 27. 4. 2025, 23:40
2
Wakiniki: Opraveno, děkujeme za upozornění.
Clovek 28. 4. 2025, 10:16
3
Pro nejakou uzitecnost by byla potreba cela Estonska, taky Hradesinska, Ricanska.. Nechapu ze vubec resi takovyhle maly kousicky misto nejakych smyslplnych useku, je to az vysmech
David 28. 4. 2025, 14:22
1
Člověk:
Tak je o to požádejte. Jestli správně chápu to co se píše v článku, stanovili to na žádost autora článku. Když budete úřad kritizovat za to, že vyšli vstříc "cyklo-friendly" žádosti, příště se takové žádosti s radostí vysmějí...
David 28. 4. 2025, 14:29
1
P.S.: Zjevně se tady jde salámovou metodou. Nejdřív se povolila CKO v Estonské kolem školy, kde se stejně jezdilo. Pak nahoře v Hradešínské, kde se taky jezdilo, ale už to nebylo tak na očích. Pak i návaznost mezi Kodaňskou a Ruskou, kde je do očí bijící, že tam šířka je. Jen to historicky bylo jednosměrné. To že má úřad problém povolit cyklisty z kopce mezi Hradešínskou a Ruskou, kde to cyklista rozpálí klidně na povolenou max. rychlost, ale z motoristů s ním nikdo nebude počítat bez značky ani s ní, a není to tam až tak široké (protože parkování), tomu se osobně až příliš nedivím. Obávám se, že tak daleko, aby se kvůli pár desítkám cyklistů zrušilo pár desítek parkovacích míst, bohužel ještě Praha není. Ale jestli si myslíte opak, zkuste to silničnímu správnímu úřadu vysvětlit. Schválně pak napište, co Vám na to pan Čech řekne.
Ondra 28. 4. 2025, 15:13
4
@Clovek - jop, já na jejich místě bych si vzal seznam všech jednosměrek a plošně je povolil. Vynechal bych jen ty, kde by to bylo OPRAVDU nebezpečné. A byl by klid :-)
MaT 28. 4. 2025, 21:38
Tak je fakt, že když byl zjednosměrněný ten kousek Estonské u školy a pak dál z Ruské do Hradešínské se dá taky jet právě nahoru, tak zcykloobousměrnění právě tohohle úseku dost pomohlo tomu, abych měl další alternativu k tomu, jak vyjet nahoru na Vinohrady (jinak jsem celkem bez problémů jezdil Moskevskou a Francouzskou). Tou Slovenskou je to docela příjemné stoupání, v jednu fázi trošku prudší, ale zase je tam minimální provoz. A člověk se vyhne křižovatce Francouzská × Ruská × Moskevská a hlavně čekání na světlech na ní.
Dolů to až tak neřeším, tam taky celkem nemám problém jet po Francouzské, dolů to docela sviští (auta nejsou o moc rychlejší), nebo se dá jet Hradešínskou a pak Chorvatskou dolů. V Chorvatské je ta nic moc dlažba, ale dolů to nevadí tak moc, jako ve stoupání...
Clovek 28. 4. 2025, 22:17
David: Psal jsem jim v lednu na zmente.to,ID 202501102, bohuzel bez reakce. Imo by ta Hradesinska na vychod sla stejne jako sla ta na zapad, i kdyz CKO ve smeru z kopce je trochu horsi, pravda. V ruseni parkovacich mist bych si samozrejme doufat nedovolil, i kdyz jsem je zde nikdy nevidel 100% vyuzita (vilova oblast).
Clovek 29. 4. 2025, 14:39
Update, odpoved od P10, kdyz jsem se jim pripomnel:
„Dobrý den, komunikace Hradešínská je v nejširším místě široká pouze 3,1m a komunikace Říčanská pouze 3,0m což Policie ČR neschválí ( požaduje dle TP minimální šířku vozovky 4-4,5m ). “
😢
Martin Šnobr 29. 4. 2025, 15:00
2
Člověk – ano, to je přesně důvod, proč se to dělá takto „salámovitě". Ale zkuste jim poslat ulice, kde je šířka vozovky větší a cykloobousměrka má větší šanci na schválení. A snad to bude hotovo dříve než do 4 let. :-)
Clovek 29. 4. 2025, 21:29
1
To jsem zkousel zatim jen na P2, Rimska zamitnuta bez komentare. Na P10 by se mi jeste hodila Nad Vodovodem, ta je sice resena uz od roku 2008, ale asi nema 4 metry..
A pry i ty 4 metry by mely byt resitelne, kdyz je tricitka? Treba v te Hradesinske muze pres 30 jet jen magor, bohuzel ale nemuzu cekat, ze MC bude resit zonu 30 jen kvuli CKO. Zvlast chimericka MC jako P10, ktera se stara na jednu stranu o cast Vinohrad, a na druhou o sidliste na kraji Prahy.
David 30. 4. 2025, 09:59
V Praze jsou i cykloobousměrky, které 4,0 m ani zdaleka nedosahují, nejsou v zóně 30 a ještě k tomu se v nich vesele parkuje. Asi je to vždy skutečně na tom, jak to silniční správní úřad posoudí a zda je ochoten.
https://mapy.cz/s/pujujoveno
Někde umí cykloobousměrně skoro všechno, někde nejde vůbec nic.
Nicméně s kritikou nově legalizovaných cykloobousměrek bych byl opatrný. Předpokládal bych, že silniční správní úřad při své činnosti přemýšlí i o návaznostech. Jen jeho pohnutky a limity budou jinde, než u návštěvníků této stránky.
Zuzana Poláková 30. 4. 2025, 11:13
Tak já doufám, že je to počátek nějaký celkový transformace týhle ulice... ta vozovka je nesmyslně široká na úkor chodníku a to značení na těch kostkách imho stejně moc dlouho nevydrží
TomášM 2. 5. 2025, 00:00
Cykloobousměrka vznikla také v ulici Za Strašnickou vozovnou od křižovatky s ulicí Krátká, po křižovatku s ulicí Nad Primaskou. Odpadá tak objíždění parku Františka Suchého.
komentář