Praha vybuduje cyklostezku v Žitné ulici

Publikováno: 01. dubna. 2025, 3 min. čtení
Publikováno: 01. dubna. 2025, 3 min. čtení

Po letech debat se Pražané dočkají dalšího výrazného zlepšení cyklistické infrastruktury. V ulici Žitná vznikne nová oddělená cyklostezka, která propojí Nové Město s Prahou 2 – povede od Karlova náměstí až na hranici Vinohrad, v celkové délce 1,2 kilometru. Na realizaci se shodly městské části Praha 1 a 2 společně s magistrátem.

Půjde o oddělenou cyklostezku v obou směrech, a to jak od automobilového provozu, tak od chodců. Oproti původním návrhům, které počítaly v jednom směru pouze s cyklopruhem, došlo k výraznému zlepšení – celá trasa bude bezpečně a komfortně průjezdná pro všechny cyklisty a cyklistky. Díky realizaci formou nestavební úpravy nebude potřeba stavební povolení. Dokončení se očekává ještě během letošního léta.

Silniční dieta, bezpečnější chodníky i přechody

Součástí úprav bude zklidnění Žitné ulice – sníží se počet jízdních pruhů, vznikne podélné parkování a rozšíří se chodníky. Zkrátí a zabezpečí se také přechody pro chodce, které jsou dnes dlouhé a rizikové. Podél stezky přibude i zeleň v mobilních květnících, což přispěje k lepšímu mikroklimatu a příjemnějšímu prostředí. Žitná ulice dnes spíše než městský bulvár připomíná spíše automobilovou stoku.

„Osobně se tudy rád projedu na koloběžce. Těší mě, že se nám podařilo dotáhnout první skutečnou cyklostezku v centru města za toto volební období. Věřím, že ji ocení nejen cyklisté, ale i místní obyvatelé.“ uvedl k projektu Zdeněk Chřib (PirOti), náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy.

Realizace do léta

Tomáš Havla (TOP 0,7%), radní pro dopravu Prahy 2 doplnil: „Usiloval jsem o vznik cyklostezky na Ječné, která je v našem cyklogenerelu preferovanou trasou. Nakonec se ukázala jako složitě řešitelná, a tak jsem rád, že se podařilo najít alternativní trasu v Žitné. Přestože nejde o ideální variantu, znamená to zásadní krok vpřed pro cyklodopravu v naší městské části.“ Pochválil si, že úpravy lze realizovat téměř hned: „Jsem rád, že to může proběhnout téměř hned jako tzv. taktický urbanismus.“

Záměr ukazuje, že i v historickém jádru města lze hledat funkční řešení, která zvyšují bezpečnost, komfort i kvalitu veřejného prostoru. Nová cyklostezka v Žitné ulici má potenciál stát se klíčovou trasou pro každodenní dopravu mezi centrem a širším centrem města – nejen pro zkušené cyklisty, ale i pro běžné obyvatele.

Konečně vzniká ambiciózní řešení, které nabídne důstojné propojení mezi Prahou 1 a 2. Jsem rád, že jsme našli shodu a posouváme se směrem k bezpečnější a udržitelnější dopravě i v centru města,“ doplnil Vojtěch Kyvola (GEN-Z), radní pro dopravu Prahy 1.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018, od roku 2025 šéfredaktor.

Komentáře k článku

Wakinki 1. 4. 2025, 09:32

Tak třeba za 4 roky budeme mít i vizualizaci od TSK :)

Ondra 1. 4. 2025, 09:37
36
2

Smutné je, že to co tu považujeme za žertík, ostatní moderní města jsou schopné během pár měsíců v pohodě doopravdy realializovat.

Marek Blomsky 1. 4. 2025, 10:50
5
8

Ulici Žitná říkám "Olověná" Tam je taková koncentrace dopravy a tudíž imisí, že cyklista padne po 100 m jízdy.

Marek Blomsky 1. 4. 2025, 10:51

Ulici Žitná říkám "Olověná" Tam je taková koncentrace dopravy a tudíž imisí, že cyklista padne po 100 m jízdy z kola.

Clovek 1. 4. 2025, 11:17
7
6

:( Jestli chceme aby to nebyl jen vtip, mozna by neuskodilo v tom useku vytvorit nejakou poptavku, aby to radnice musely resit. Momentalne dle Stravy 229 total efforts, most Legii petkrat tolik. Dolu se Zitna da jet celkem v pohode. Jezdim tudy do prace a jen vyjimecne potkam dalsiho cyklistu, narozdil od mnoha jinych mist. Ano chapu ze to neni pro novacky na Rekole, ale urcite se najdou odvazlivci co by to pomohli tahnout, misto zdrzovani se na Vaclavaku

Ondra 1. 4. 2025, 11:47
2
2

Clovek - doluje to celkem v pohodě ale chtělo by to pikto, které by navádělo, kterým pruhem dolu jet. Nahoře totiž jednoduše skončí člověk na kole co se drží vpravo v pruhu v odbočení na magistrálu. Chtělo by to ještě dořešit.

Alexandra Juráčková 1. 4. 2025, 12:38
3
17

To je báječný nápad, tak Anglická byla ucpaná vždycky, ucpeme ještě Mírák. Nebo je vymyšlená nějaká náhradní trasa pro auta?

Zdenek X 1. 4. 2025, 12:57
2
4

Ted, kdyz to vidim nakreslene, premyslim: jaka je vhodna sirka obousmerneho cyklopruhu v ulici s klesanim podobnem Zitne (pri provozu, kde je obcas treba i predjizdet)? Jak by se z toho odbocovalo vlevo smer Vaclavak (a treba opet pri podobnem provozu)?

Hafan 1. 4. 2025, 14:39

Až u pana CHouby mi došlo, kolikátého zase je... Aneb jediný den, kdy si na (nejen na interfernetu) ověřujeme informace! :-D
Na ten rádobytaktický urbanismus s hromadou flexisloupků na hraní kuželek říkám fuj, ale stavebně by to v obdobném uspořádání bylo celkem fajn. Bumlík mezi JP a CS by to technicky pořešil docela obstojně.

Mart 1. 4. 2025, 15:02

Upřímně, vy se tomu smějete ale v Ječný by to určité šlo zrealizovat, vlevo vedle kolejí by se s trochou přemýšlení dva oddělené pruhy vešly .....chodníky jsou široké dost a nikdo tam stejně nechodí ... a navaznosti jsou těž řešitelné, jen by se muselo chtít

Jan Fiala 1. 4. 2025, 16:20

Kdysi bývala Žitná obousměrná. A dnes je problém i jen kolo?

Jiří Motýl 1. 4. 2025, 16:35

Zdenek X: Složitě, jednosměrné stezky po každé straně ulice jsou za mě určitě ve většině případů intuitivnější. Odbočovalo by se nepřímo, ale přináší to u těch obousměrných stezek řadu ne úplně komfortních situací (jak pro cyklo, tak pro motorovou dopravu).
Asi v podobné kvalitě jako na vizualizacích v tomto článku lze taková řešení v praxi vidět v Montrealu: https://mestemnakole.cz/2016/10/montreal-jak-se-jezdi-2/
Ale v Žitné se asi primárně uvažovalo o pruhu pro stoupání nahoru.

Zdenek X 1. 4. 2025, 17:28
3
2

J.Motyl: jasne, je to jenom aprilovy clanek, ale jenom jsem si na tom opet uvedomil, jak nektera reseni, ktera se na rovine nabizeji, v kopcovitem prostredi jiz vhodna nejsou (nebo jsou primo nevhodna). Vzdyt v Zitne dolu pojete 30+ km/h skoro kazdy (uplne vidim bezohledne kuryry od Bolt) a naopak nahoru by mohlo byt vicero jezdcu, kteri maji s kopcem to delat a "sneruji" pres vyznamnou cast sveho pruhu (a vznika potreba predjizdeni).

Vlady 1. 4. 2025, 19:35
2
11

Jako aprílový fór fakt dobrý. Jenom doufám, že se toho nechytí občan Hřib a nebude to chtít realizovat.

čecháček 1. 4. 2025, 20:10

Než mi došlo, že je prvního dubna...

David 1. 4. 2025, 22:14

David přidal k článku emotikon pro líbí.
Ad Marek Blomsky a emise. V Žitné je myslim o poznání méně emisí než v Ječné, kudy dnes legálně jezdím. Proč? Protože je z kopce.

Marie 2. 4. 2025, 10:46

Super😁 ! Kéž by nebylo 1.4. :)

Karel 2. 4. 2025, 22:32

Místní budou mít určitě radost když místo parkování bude nesmysl.

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Praha 6: Paradoxní legalizace na Malovance
Praha,

Praha 6: Paradoxní legalizace na Malovance

10. června. 2025, 3min. čtení12