,,Odmítnout prospěšnou věc, která je úplně zadarmo a nestojí žádnou práci navíc? To by asi udělal málokdo. Jenže přesně tak postupuje pražský magistrát při rekonstrukcích ulic (1). Zapomíná integrovat prvky pro cyklistickou dopravu, přestože to nevyžaduje vyšší investice, a porušuje tak vlastní program,“ tvrdí Auto*mat i Oživení v pondělní tiskové zprávě.
Seznam promarněných šancí sestavila iniciativa Auto*Mat loni v srpnu. Většina chyb není dodnes napravena (2). Přibyly naopak další nemoderní stavby za miliardy, ignorující kola i chodce (3). Symbolem selhání je nejdražší investice Prahy – Městský okruh. Nevydařily se ani nové stanice metra C, úprava Pankrácké pláně nebo plánované přeložení magistrály. Pražané jezdící na kole na žádném z těchto míst neuspějí.
„Z naší analýzy vyplývá, že úřednický aparát magistrátu trpí obrovskou setrvačností. Stále se budují nemoderně řešené komunikace, které byly naplánovány už před léty a slouží pouze automobilům. Úředníci zatím nejsou schopni reagovat na novou situaci a projekty zlepšit. Jde to zcela proti moderním trendům, které sledují progresivní města západní Evropy, Spojených států i jinde ve světě,“ říká Michal Křivohlávek z iniciativy Auto*Mat.
Auto*Mat poprvé upozornil na porušování usnesení zastupitelstva hlavního města i programového prohlášení pražské rady loni na podzim. Oba dokumenty říkají, že prvky pro cyklistickou dopravu mají být povinně součástí projektů na rekonstrukce a novostavby ulic. To se ale neděje. Většina staveb z loňského seznamu nebyla dodnes upravena. Za uplynulý půlrok přibyly další promeškané šance. V okolí severozápadní části Městského okruhu se s jízdními koly nepočítá, stejně tak na nově upravené Pankrácké pláni. Velkým zklamáním jsou nové stanice metra C na severní terase, Radlická v Praze 5 i připravený projekt rekonstrukce Kaprovy ulice v centru města, kde by prvky pro cyklistickou dopravu nestály doslova ani korunu. Jde přitom o klíčové komunikace.
Podle Křivohlávka se situace zvolna mění k lepšímu u nově projektovaných staveb, za úspěch to ale označit nelze. „Chápeme, že Praha nemůže najednou vytvořit celou síť cyklistických tras. Nejlepší chvílí pro zřizování stezek a pruhů jsou proto právě rekonstrukce nebo výstavba nových ulic. Šetří se tím náklady na projektanty i stavbu, neboť prodražení vyvolané prvky pro jízdu na kole je minimální. Dokud magistrát nezačne tento princip zohledňovat při veškerých stavbách, budou slova o podpoře cyklistické dopravy stále prázdnými frázemi a město promarní další šance,“ dodává Křivohlávek.
Negativní pohled na celkovou situaci sdílí také mluvčí Oživení Magdalena Kýnová Učíková, která ale přiznává, že za posledního půl roku se v Praze několik staveb povedlo (1) a další se připravují (4). „Magistrát nechal předláždit nevhodný povrch na náplavce, čímž vznikla důležitá část páteřní cyklotrasy. Vznikly také dvě nové cyklostezky – v Jelení ulici na Pohořelci a na Rohanském ostrově na území Karlína. Na poslední chvíli se podařilo domalovat cyklistické pruhy do Pobřežní ulice a po kritice občanských sdružení i na Štefánkův most. Tím bohužel výčet opatření v centru Prahy končí a nad cyklistickou infrastrukturou tedy rozhodně nelze jásat,“ řekla Kýnová Učíková.
Jaké špatné zprávy nás ještě čekají? V současné době zpracovává společnost Orco studii na zástavbu desítek hektarů železničních pozemků v Bubnech (3). „Celý proces probíhá tajně za zády veřejnosti, což je u lukrativních pozemků téměř v centru města zarážející. Dopravní řešení vůbec nepočítá s integrací cyklistické dopravy. Bubny přitom leží na dvou páteřních cyklotrasách a jejich otevření jízdním kolům by proto mělo být jednou z priorit vedení města,“ uvádí jeden z dalších hrozících průšvihů Michal Křivohlávek z Auto*Matu. Podobný je i projekt na přeložení severojižní magistrály u Muzea. „Magistrátní řešení počítá jen s auty, člověk jedoucí na kole se na novou důležitou komunikaci nejspíš vůbec nedostane,“ doplňuje Křivohlávek.
Auto*Mat a Oživení dnes předali dopis primátorovi Prahy Pavlu Bémovi a členům Rady hlavního města, v němž je vyzývají k nápravě neuspokojivé situace (5). Přílohou dopisu je i nová analýza občanských sdružení se seznamem nezvládnutých dopravních staveb.
Plnou verzi tiskové zprávy včetně příloh naleznete na stránkách iniciativy Auto*mat
Dynybil Ondřej 18. 4. 2008, 00:10
Jsem moc rád,že tady máme Automat a Oživení a umějí se za cyklistiku a zdravý život ve městech tak statečně postavit.Napsali to p.primátorovi a členům Rady krásně! Přeju hodně úspěchů a co nejméně takovýchto dopisů s pozdravem Dynybil Ondřej.