Novinky v mapě: Listopad

Publikováno: 04. prosince. 2008, min. čtení
Aktualizováno: 30. ledna. 2021

Listopadových změn nebylo oproti předchozím měsícům tolik; přesto se pár drobností v mapě opět vylepšilo. Nechybějí novinky v infrastruktuře (cyklopruh Na Vrstvách, legalizaci Anděla a rekonstrukci Vyšehradského tunelu). V ovládání přibyl rychlý skok na centrum v libovolném měřítku. A v mapě nyní najdete aktivní odkazy na další zastávky veřejné dopravy: Jednak jsou to stanice vlaků na linkách, kde je běžná zjednodušená přeprava jízdních kol (vlezete do vlaku a platíte na místě průvodčímu), za druhé jsme vyznačili všechny zastávky mimošpičkových tramvajových výtahů.

Zakreslené stavby

V běžném obsahu mapy se tentokrát mnoho nedělo. Přibylo již zmíněné vyznačení několika nových úprav.

Zobousměrnění ulice Na Vrstvách.

Legalizace průjezdu Andělem.

Vyšehradský tunel byl pouze doplněn o odkaz na články a fotografie.

K těmto úpravám v mapě najdete i odkazy na články na našem serveru i Praze cyklistické – odkazy v podobě bílého nebo zeleného „i“ se nacházejí v blízkosti úpravy.

Tramvajové výtahy

S vydáním nových přepravních podmínek Dopravního podniku (v polovině prosince) se stabilizuje provoz tramvajových výtahů, tedy možnosti vozit kolo v určených časech a na vybraných tratích směrem do kopce ven z centra. K pětici tras v testovacím provozu (Dejvická -> Šárka, Nádraží Holešovice / Palmovka -> Vozovna Kobylisy / Sídliště Ďáblice, Smíchovské nádraží -> Sídliště Barrandov a Nádraží Modřany -> Sídliště Modřany ) přibude trasa Palmovka -> Ohrada (pozor, jen linky na Ohradu, ne linky na Biskupcovou!). Také se prodlužuje čas, kdy je možno kolo vozit, a to ráno všedního dne do šesti hodin.

V mapě jsou nyní zakreslené všechny zastávky výtahů, včetně výstupních, s uvedením, kam se lze daným výtahem dostat.

,,Esko“ se zjednodušenou přepravou kol

Do mapy přibylo vyznačení stanic, na kterých staví vlaky pražského „Eska“, alias vznikajícího systému předměstské nízkointervalové dopravy. Prozatím jsou vyznačeny zastávky jen na těch tratích, kde převažují spoje se zjednodušenou přepravou jízdních kol (dáte do vlaku a platíte na místě), tedy klasické ,,panťáky“.

Jedná se o linky S1 (Praha-Masarykovo – Libeň – Kyje – Dolní Počernice – … – Český Brod – Kolín), S2 (Praha-Masarykovo – Vysočany – Horní Počernice – … – Nymburk – Kolín ), S4 (Praha Masarykovo – Holešovice zast. – Bubeneč – Sedlec – … – Kralupy n.Vlt.), S7 (Praha-Hlavní – Smíchov – Velká Chuchle – Radotín – … – Beroun) a S9 (Praha-Hlavní – Vršovice – Strašnice – Hostivař – Horní Měcholupy – Uhříněves – Kolovraty – … – Benešov).

Seznam tramvajových výtahů a zastávek „Eska“ najdete v menu pod položkou Metro a MHD. Původní seznam cyklistické přístupnosti stanic metra teď obsahuje i odkazy na zastávky tramvají a vlaků

Centrum zoom

V úvodní obrazovce přibylo malé menu pod klikací mapou, sloužící k rychlému otevření mapy v požadovaném měřítku. Je to prozatímní řešení, než vznikne lepší možnost výběru libovolného výřezu mapy.

Rozdíly mezi měřítky a nedostatky v mapě

Tento měsíc je vhodná příležitost vrátit se jisté nejasnosti, kterou jste možná zaznamenali: Proč jsou mezi základním (zoom 2) a podrobným měřítkem (zoom 3) občas rozdíly?

Původní výrazná odlišnost obou měřítek byla daná historicky. Poslední přepracování (v říjnu) mělo podstatnou část rozdílů vymýtit. Přesto se může objevit pár odlišností, které jsem úmyslně (v podstatě z lenosti) ponechal:

  1. Některé trasy v podrobném měřítku chybí. Mělo by se to týkat výhradně tras ve frekventovaných ulicích (červených). Pokud v některém měřítku chybí trasa vedlejší ulicí, je to bug a prosím o oznámení.
  2. V podrobném měřítku chybí číslování doporučených místních tras, začínajících písmenem X. V mapě by měly být zakreslené všechny trasy městského systému (A1A999), včetně navazujících systémů městských částí (zatím A1000A9999 na Praze 11 a G na Praze 5). Tyhle trasy jsou zatím často pouze navržené a nejsou vyznačené. V mapě se objevují ty, které jsou v terénu průjezdné, bez ohledu na stav vyznačení.
  3. V podrobném měřítku nejsou vyznačené všechny jednosměrky. Že je ulice jednosměrná, poznáte v podrobném měřítku z modré šipky v ulici. Proto na trasách doporučených jen jedním směrem ohraničení jednosměrky značkami záměrně chybí.
  4. V podrobném měřítku chybějí některé značky. Nerozlišují se zde přechody s vysokými obrubníky, chybějí vyznačené zpomalovací prahy, nerozlišuje se, zda má schodiště vodící lištu. Tyhle informace jsou ostatně značně nekompletní i v základním měřítku — při stávajícím objemu tras, doplňování a tempa změn jsem nebyl schopný úplnost takhle podrobných značek udržet a používám je už jen výběrově. Zde se tedy (takt trochu bohužel) přibližuje spíš základní měřítko podrobnému.

Nedostatky k vymýcení

I po úpravách, které měly vést ke sjednocení obou základních měřítek předpokládám, že v mapě zůstala řada nedostatků (,,bugů“).

Hlavní chyby, které bych rád z mapy vymýtil, jsou následující:

  • Když se liší vedení trasy v základním a podrobném měřítku,
  • když není v mapě číslování trasy městského systému (Axyz) v místě, kde už jsou v terénu cedule,
  • když v mapě chybí nebo přebývá značka ,,cyklisto sesedni z kola“
  • když v mapě chybí přerušení cyklostezky přechodem pro chodce nebo přejezdem pro cyklisty
  • když v mapě na doporučené trase chybí značka světelné křižovatky
  • když není vyznačené zvlášť problematické nebo přímo nebezpečné místo

Když takový nedostatek zaregistrujete, hned pište do formuláře pod mapou. V rozumné době (většinou do týdne) zareaguji a s velkou pravděpodobností chybu v mapě opravím.

Samozřejmě i nadále rád doplním všechny nové trasy, které v Praze používáte.

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat