Několik slov končícího šéfredaktora

Publikováno: 01. ledna. 2025, 8 min. čtení
Úvodní foto: Jakub Hrab
Publikováno: 01. ledna. 2025, 8 min. čtení
Úvodní foto: Jakub Hrab

Od 1. 1. 2025 přebírá vedení redakce magazínu Městem na kole kolega Martin Šnobr. Dovolte mi proto, abych se s vámi z pozice šéfredaktora rozloučil. V redakčním týmu Městem na kole budu působit i nadále. Uvidí se, v jaké intenzitě a na jakých projektech.

Redakci jsem vedl od 1. ledna 2015 až do dneška, tedy dlouhých deset let. O svém odchodu z pozice vedení redakce jsem uvažoval již delší dobu. Asi není žádná konkrétní událost, která by změnu zapříčinila, i když se můj osobní i pracovní život za oněch deset let velmi proměnil. Podstatnější je, že se domnívám, že si Městem na kole zaslouží novou energii, myšlenky a způsoby práce, které budou magazín posouvat dále.

Městem na kole se za oněch deset let výrazně proměnilo. Ostatně, z čistě pražského webu Prahou na kole se po rebrandingu přeměnilo na Městem na kole a získalo zcela nové stránky. Ze stránky blogově glosující infrastrukturní novinky, a sarkasticky komentující mnohé nedokonalosti, se stal obecnější informačně-zpravodajský portál. Původní obsah návodů se dočkal knižního zpracování. A tak by se dalo pokračovat.

Nutno dodat, neměnilo se jen Městem na kole, ale i podmínky pro cyklistickou dopravu, politická situace v Česku i ve světě, a v neposlední řadě i mediální scéna.

Vratislav Filler před deseti lety, při svém loučení s pozicí šéfredaktora, psal, že web je konsolidovaný a že díky 39 darům v celkovém objemu 14 tisíc Kč ročně dokáže i mírně vyplácet svého vývojáře a platit za doménu a hosting. Mnohé se změnilo, z tehdejších zhruba 70-80 tisíc návštěvníků webu ročně jsme vyrostli až na 280 tisíc návštěvníků za rok 2024, tedy více než trojnásobek. Roční příjmy z darů nejsou 14 tisíc, ale přibližně 80 až 100 tisíc.

Díky tomu má Městem na kole v posledních třech letech i placenou redakční pozici a může si dovolit i další drobné investice s cílem zlepšování redakční práce. Pozice Městem na kole se zcela konsolidovala v rámci struktury spolku AutoMat, který nám poskytuje nezbytné zázemí a zároveň nijak nezasahuje do chodu nezávislé redakce.

Jistě, stále bych si dokázal představit mnoho věcí jinak a lépe. Většina naší práce stále stojí na dobrovolném angažmá mnoha lidi, od členů a členek redakce, až po naše čtenáře a čtenářky, kteří posílají mnoho tipů a fotek. Díky za to! Ideálem by byla samozřejmě taková situace, kdy by spolek AutoMat nemusel náš provoz dotovat z jiných aktivit, kdy by náš chod byl financován zcela nezávisle, tedy čistě čtenáři a čtenářkami. A zároveň by rozpočet umožňoval nějaký cílenější dlouhodobý rozvoj a přiměřenou odměnu za práci všem, kteří se na chodu Městem na kole podílejí. Tak daleko bohužel stále nejsme, i když ta cesta nastoupena je.

Rád bych všem za veškerou podporu na této cestě poděkoval! Je to týmový úspěch.

Městem na kole je otevřený projekt

Nebudu teď vzpomínat na věci, které se nedaří a mohly by jít lépe, protože tím jsem se zabýval právě posledních deset let. Rád bych spíše zdůraznil, že Městem na kole je magazín široce otevřený různým tématům a pohledům. Nikdy to nebyl projekt pár lidí z redakce, ale platforma široce prezentující témata dotýkající se cyklistické dopravy ve městech, z různých pohledů.

Jsem tak rád, za řadu různorodých kontaktů a možností spolupráce, které jsme zde postupně realizovali a i nadále realizovat budeme. Často je to tak, že zde vzniká to, s čím někdo přijde, že by vznikat mělo a chce tomu věnovat svou energii. Tato slova lze tak brát i jako výzvu, abyste se neváhali ozvat, pokud byste měli chuť obsah posouvat dále. Redakční řady jsou vždy otevřené.

Za těch deset let se kolem Městem na kole mihlo tolik lidí, že nemám ambice všechny zde jmenovat. Nakonec bych stejně někoho vynechal, aniž bych chtěl. A to bych někoho vynechal nerad. Tak dávám jen takto široce na vědomí, že si práce všech nesmírně vážím. A to i v případech, kdy jsem třeba musel z vedoucí pozice nějakou práci odmítnout, nebo něčí spolupráci ukončit. Vzhledem k tomu, že většina práce zde byla vždy na dobrovolné bázi, tak v případech, kdy nakonec nedošlo k publikaci (tedy jisté odměně), jsem si té práce vážil i o to více.

Osobní vzpomínka

Toto je v podstatě poslední text, který mám pravomoc si vydat zcela sám. Podobně jako před deseti lety poslední šéfredaktor, opět si dovolím být osobnější. Vratislav Filler zde tehdy vzpomínal, jaká byla jeho cesta ke kolu, cyklistické dopravě a jak se formoval jeho pohled na dopravu osobně.

To si tentokrát nechám na případné osobní rozhovory, až mě někdy někde potkáte, klidně se zeptejte. Rád bych především zavzpomínal na cenné momenty, kdy naše texty nebo aktivity někomu pomohly. Vždy mě těšilo, když mi někdo řekl, že díky našim návodům a článkům si troufnul sednout ve městě na kolo. Často to přicházelo i od lidí ze zcela jiných prostředí, se kterými jsem nepřicházel do kontaktu skrze Městem na kole. Věřím, že takových lidí bylo více, jen málokdy ale člověk podobnou zpětnou vazbu obdrží.

Stejně tak mě vždy těší, když naše texty jsou jistým katalyzátorem změn. Takovou asi nejinstantnější satisfakcí byl možná text o chybném pokutování pražskou městskou policií, který vznikl čistě na základě několik příspěvků ze sociálních sítí. Bylo hezké po vydání článku slyšet, že městská policie jednomu z našich zdrojů pokutu s omluvou vrátila.

Poděkování

Na závěr bych tak rád z pozice končícího šéfredaktora poděkoval vám, čtenářům a čtenářkám, že jste mě motivovali k práci na tomto online magazínu. Zároveň je hezké vidět, jak se na různých místech Česka situace pro cyklistickou dopravu zlepšuje. I když někdy pomaleji, než bych si přál. V mé domovské Praze pak rád sleduji, jak tu jezdí mnohem více lidí, než když jsem po městě někdy kolem let 2010 – 2012 jezdit začínal.

Práce pro Městem na kole pro mě ale tímto nekončí. Například doufám, že nyní budu mít o něco více času na zpracovávání výstupů z mých bádání v archivních materiálech.

Jiří Motýl
V domovské Praze jezdí na městském kole na vzdálenosti do osmi kilometrů. V redakci od roku 2013, 2015-2025 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

Komentáře k článku

Martin Šnobr 11. 1. 2025, 21:30
7
7

Díky za tvojí práci, Jirko. Přerod PNK v MNK byl velký krok a s odstupem času musím říct že správný.

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat