V poslední době jsme několikrát psali o vizích západoevropských měst jako jsou Kodaň, Paříž či Londýn, která v posledních letech nastoupila velmi razantní politiku omezování osobní automobilové dopravy a podpory bezmotorové a veřejné dopravy jako prostředku ke zvýšení kvality městského života a snížení emisí CO2. Tato města bez výjimky ruší parkovací místa a přerozdělují prostor na ulici od automobilů pěším, bicyklům a veřejné dopravě. Na Staroměstské radnici ve 4. patře je od úterý otevřena výstava Vize pro dopravu v Praze. Po městě jsou vystaveny poutací plakáty — zobrazují velkou dálniční křižovatku. Pražská ,,vize“ bohužel asi vůbec nic o bezmotorové dopravě neobsahuje a ve středečních Lidových novinách vyšel o této apokalyptické vizi dlouhý článek, z něhož níže citujeme.
,,Stovky aut trčící na křižovatkách při čekání na zelenou — to je dnes téměř pražský folklor. Do budoucna se z této rutiny ale snad stane jen nostalgická vzpomínka. Frekventované silnice a křižovatky ve městě by měly být nahrazeny radiálami a mimoúrovňovými křižovatkami s nájezdovými rampami. Neobejde se bez nich velká část budovaného městského okruhu,“ píše Michaela Poláková v článku ,,Metropole ruší křižovatky“, Lidové noviny 4.3.2008, rubrika Metropole.
„Radiálám a na první pohled složitým mimoúrovňovým křižovatkám patří pražská budoucnost. Klasické křižovatky jsou nepraktické, řidiče zdržují a jsou i méně bezpečné,“ řekl děkan fakulty dopravy Petr Moos.“
Takovou radiálou má podle LN být například Břevnovská radiála. Současná silnice totiž údajně není schopna ,,pobrat“ odhadované množství automobilů (60 — 80 000 aut denně v roce 2030.)
Pražskému deníku zase Petr Moos, vytvětlil, že tzv. magistrála nebyla chybou a že se jedná o velice dobrou a žádoucí radiálu: ,,Nebyla to přímo chyba, ale například prodloužení dálnice D1 na vedení Severojižní magistrály napříč horní částí Václavského náměstí je razantním vstupem do zmíněného kódu města. Nicméně ta radiála jako taková je velice dobrá, plán vést tuto komunikaci do města ve chvíli, kdy budou existovat oba okruhy, je žádoucí. Je dobře, že se uvažuje o uspořádání komunikace za muzeem.“ Tak údajně reportérům Pražského deníku odpověděl děkan dopravní fakulty ČVUT.
Již dříve jsme upozorňovali, že zatunelování magistrály okolo Václavského náměstí není krokem ke zklidnění magistrály, ale krokem k definitivnímu zabetonování současného stavu na řadu dalších let. V dokumentaci, kterou předložil magistrát do řízení EIA a kterou máme k dispozici, se jasně píše, že intenzita dopravy na magistrále a většině okolních komunikací se po zatunelování buď nesníží vůbec, nebo jen naprosto zanedbatelně.
Obyvatelům města doporučujeme, aby se s ,,vizí“ politiků o jejich budoucnosti důkladně seznámili…
Barbora 6. 3. 2009, 11:13
Deprese.... Co s tím?....
Hynek Hanke 6. 3. 2009, 11:52
No tak vyměnit vedení města, jiná reálná alternativa asi není. Třeba se tam časem dostanou politici, kteří se nebudou radit s lidmi jako je Petr Moos. Snažit se tyhle lidi o něčem přesvědčovat je nesmysl.
Do té doby je asi nejdůležitější minimalizovat škody. Nejzásadnější se mi zdá zabránit tomu zatunelování magistrály u Muzea, to by byla katastrofa. Ani ten nejosvícenější politik by si pak netroufl zrušit novostavbu za 10+ miliard. Na magistrále je potřeba chtít snížení rychlosti, přeměnu na městský bulvár *a* snížení počtu projíždějících aut.
Jirka 8. 3. 2009, 16:01
Hynku, obavam se, ze ani zmena vedeni mesta nic nezmeni.
Duvod: nejprve by se museli zmenit sami prazane. Vetsina totiz touzi po leisch silnich, ne po lepsim meste. A nebo si oba pojmy spojuji dohromady.
Hynek Hanke 8. 3. 2009, 20:50
Jirko, odkud to víš, že většina Pražanů si přeje tunely? A jak myslíš, že je to jejich přání objektivně opravdu tím, co chtějí a z čeho se budou radovat, když je v médiích neustále masírují lidé jako Petr Moos? Mimochodem je třeba neustále myslet na to, že stávající primátor byl zvolen na základě slibů jako ,,450 kilometrů cyklotras'', ,,10 nových stanic metra'' a ,,auta pod zem'' (nikoliv ,,auta *i* pod zem''), ,,32 km nových tramvajových tratí''. Téměř nic z toho dnes po dvou letech nesplnil.
Zkušenosti ze zahraničí jednoznačně ukazují, že lidé smysluplné kroky omezující automobilovou dopravu a zároveň vytvářející podmínky pro lepší kvalitu života ve městě vítají.
Vratislav Filler 9. 3. 2009, 15:41
Ještě doplním, že na výstavě o cyklistice není skutečně vůbec nic úmyslného, a jen neúmyslně se tam objevuje pár cyklopruhů a představených stání, které se tam musely domalovat až, když začala řvát cyklokomise a spol.
Zato jsou tam prezentované všechny možné více či méně šílené projekty -- nejšílenější je na nich asi to, že mnohé mají šanci na realizaci. Příklady:
- ,,zklidnění'' magistrály (rozumějme zabetonování stávajícího stavu)
- Rezidenční výstavba na místě Masaryčky (bez zmínění podmínosti výstavbou SJ drážního diametru, prostě jen tak)
- ,,Chalupoida'' na letiště, která se brzo začne stavět, zatímco Dčko se uměle zasekává na planých diskusích o lehkém metru, PPP apod., namísto, aby se upřednosnilo.
- Břevnovská radiála (investice vyvolaná výstavbou Blanky, dalších 15 mld.)
- Vysočanská radiála (náklady tipuju na 20 mld., spolu s Břevnovskou radiálou a Blankou vznikne nádherný přímý dálniční průtah mezi R6 a R10)
- Východní sekce MO s naprosto šílenými křižovatkami (třeba s tou na Jarově - vlastně pod ním). Můj tip: 30 mld.
Měl jsem z toho dojem, že ty vize (i ty zdánlivě MHDčkové) mají všechny společného jmenovatele: Více IAD :-(
Vratislav Filler 9. 3. 2009, 15:42
K prvnímu odstavci: ty cyklopruhy, etc. jsou konkrétně na vizualizacích Blanky.
Slávek Syrový 17. 3. 2009, 19:29
70. léta stále pokračují! Politikové naslouchají synům ZÁKOSu!!! ...a ostatní na to slyší. Zase jako národ potřebujeme přes držku. Čím to bude zítra?