Z magistrály by mohl být městský bulvár — když budeme chtít

Publikováno: 18. května. 2009, 1 min. čtení
Aktualizováno: 09. listopadu. 2016

zklidneni_logo Studie Zklidnění severojižní magistrály – Praha nepotřebuje více tunelů, ale méně aut, kterou předkládá sdružení Auto*Mat tvrdí, že omezení stávajícího počtu projíždějících automobilů na dvě pětiny je možné. Namísto autostrády by měl prostor být využit pro klidný městský bulvár, kde přirozeně vznikne místo pro všechny: auta, chodce i cyklisty. Umožnilo by to přetvořit ta nejhorší místa (křižovatka Vltavská, prostor před Hlavním nádražím, před Muzeem, Legerova a Sokolská, ulice 5. Května a Pankrácké náměstí) a zlidštit ulice, které teď slouží magistrále jako ,,dálniční přivaděče“.

Citujeme z tiskové zprávy a úvodního slova studie, kterou rozhodně stojí za to přečíst si celou:

Dopravu je nutné řešit komplexně

,,Zklidnění severojižní magistrály“ se stalo politickým hitem podobně jako předvolební heslo ,,auta pod zem“. Představa klidného města s volnými a bezpečnými ulicemi je lákavá pro každého obyvatele Prahy, který zažívá každodenní realitu silnic ucpaných dopravní zácpou, chodníků obsazených parkujícími auty a typického pražského smogového ovzduší. Většina obyvatel věří politikům, že to se ,,zklidňováním“ a ,,auty pod zemí“ myslí vážně, a nezkoumají detailně navrhovaná technická řešení. Jenže právě zde může být kámen úrazu.

[…] Když město nabídne lepší cestu veřejnou dopravou, použije ji více lidí. Postaví-li ale širší silnice pro auta, více lidí použije raději svůj vůz. Rozdíl je zásadní: město s lepší veřejnou dopravou je lepší pro život všech obyvatel, město s větším počtem aut je městem pro přežívání.

Pro vyřešení dopravní situace v Praze rozhodně není potřeba vybudovat 40 kilometrů tunelů. Řešení spočívá v promyšlené dopravní koncepci, která umožní rovnoměrný rozvoj všem druhům dopravy. V metropoli má mnohem větší význam veřejná doprava než individuální automobilismus. Nezbytné je dát dostatečný prostor také chodcům a cyklistům.

[…] Kam nás vize někdejších plánovačů Prahy, kteří vyprojektovali severojižní magistrálu, dovedly? Opravdu máme důvod se domnívat, že výstavbou tunelů na této dálnici v srdci Prahy se dopravní problémy města vyřeší?


Obyvatelné město, město zahlcené automobily a automobily nad i pod zemí (z prezentace ke studii Auto*Matu)

Srovnání intenzity provozu na magistrále a na jiných komunikacích

  • Severojižní magistrála
    • v centru: 100 000 vozidel denně
    • na Hlávkově mostě: přes 80 000 vozidel denně
    • na mostě Barikádníků: přes 70 000 vozidel denně
  • Jižní spojka a Barrandovský most: až 135 000 aut denně
  • Strahovský tunel: 45 000 aut denně
  • Západní část Pražského okruhu: v průměru 50 000 vozidel denně
  • Dálnice D11 do Hradce Králové: asi 41 000 vozidel denně

Zdroj: Útvar dopravního inženýrství TSK hl. m. Prahy

10 kroků

Auto*Mat doporučuje: 10 kroků ke skutečnému zklidnění magistrály

1. Řešit celé území uvnitř Městského okruhu jako provázaný organismus
2. Uzavřít centrum Prahy pro tranzitní meziměstskou a mezistátní dopravu
3. Stanovit maximální únosnou kapacitu magistrály, optimálně do 40 tisíc aut denně
4. Posílit kapacitu veřejné dopravy, zejména železnice, tramvají a metra
5. Rozdělit magistrálu na úseky a pro každý stanovit specifická opatření
6. Zpracovat různé alternativy a posoudit jejich dopady na život města
7. Projednat návrhy s občany postižených čtvrtí a zohlednit jejich představy
8. V centru upravit magistrálu do podoby bulváru nebo městské třídy
9. Zbourat mimoúrovňové křižovatky v centru, přidat přechody pro chodce
10. Zkvalitnit okolí magistrály a vytvořit atraktivní veřejný prostor

a-m_sjm-prezentace_view_18_540
Takový výhled intenzit po dostavbě městského okruhu bude možné naplnit pouze, pokud město změní svůj přístup ke zklidňování magistrály ze zabetonování stávajícího stavu pod zem na snižování kapacity. [celá prezentace ke studii Auto*Matu].

Budoucnost

Po přečtení studie je zřejmé, že návrh není žádná chiméra, i když se obejde bez desítek miliard korun na inženýrské stavby. Naopak zakopat byť jen kousíček magistrály pod zem v úseku u Muzea by bylo velkou chybou, která by nastartovala konzervaci magistrály a všech z ní plynoucích problémů (prostředí ulic Žitná, Ječná i mnohých dalších, které slouží de-facto jako dálniční přivaděče). Pokud by došlo k úpravám, které Auto*Mat předkládá k diskusi, výrazně by se zlepšilo životní prostředí ve vnitřním městě.

Také cyklisté by nepřišli nazmar. Náhrada mimoúrovňových křižovatek světelnými by odstranila řadu současných bariér (např. Vltavská). Po úpravách magistrály na Praze 2 a 4 na městský bulvár by vznikla skvělá příležitost začlenit do prostoru ulice stezky pro cyklisty nebo cyklopruhy zcela přirozeně, příjemně a s prostorovou rezervou. Magistrála má pro cyklistiku v Praze potenciálně zásadní význam, neboť má na své trase velmi málo stoupání — právě Nuselský most úrovňově spojuje dva velké pražské kopce.

Tato studie není ale pro každého pohodlná. Nabourává vizi magistrátu i vnímání jednostranně zaměřených dopravních odborníků, jejichž úhel pohledu je v současnosti omezen pouze na politické zadání ,,ani jedno auto z města“. Studie ukazuje, že město tím, jak přistupuje k dopravnímu plánování, nedovoluje o jiné vizi ani uvažovat. Veřejnosti je soustavně nabízen sen o zklidnění dopravy pomocí tunelů. Ten sen je však nereálný.

Je otázkou, jaký osud tuto studii čeká. Uvědomme si, že dvacetistránkový materiál nemůže nahradit léta práce desítek odborníků, kteří měli takovéto věci rozpracovávat v rámci alternativního řešení možností vývoje města. Město ovšem odborné a realtivně nezávislé instituce, které mohly takovou službu plnit, v nedávné době zlikvidovalo. O rozvoji dopravy v Praze rozhoduje dle zásady ,,rozděl a panuj“ dopravní výbor Rady města, který o realizaci staveb nerozhoduje na základě nezávislých expertiz, ale v zásadě svévolně.

Studie bude předmětem červnového jednání tohoto všemocného výboru. Uvidíme, jak si s ní tamní ostřílení kofři poradí.

Zdroje

Studie ,,Zklidnění severojižní magistrály — Praha nepotřebuje více tunelů, ale méně aut“
Fotografie ke studii
Tisková zpráva Auto*Matu k vydání studie
Informace o hodnocení vlivů tunelů u Muzea na životní prostředí
Problém jménem severojižní magistrála

Ohlasy v médiích

Pražský deník: Šance pro magistrálu: O 60 tisíc aut méně po dokončení okruhů
Idnes: Aut je proti roku 1990 třikrát víc. Zakopání magistrály pod zem nic neřeší, tvrdí odborníci
Finanční noviny: AutoMat: Zklidnění magistrály je nutné před dokončením okruhu
Ekolist: Auto*Mat: Optimální počet aut na magistrále je o 70 tisíc denně méně

Poznámky

Citace z pogramového prohlášení Rady hlavního města Prahy 2006 – 2010

Bod 1. 4.: Zajistí zpracování projektové dokumentace ke zklidnění Severojižní magistrály a její proměnu na městský bulvár a zahájí realizaci tohoto projektu. Termín: 31. 12. 2010
Tristní analýza stavu (2009) Radou HMP: Řešeno i v rámci aktivit dotčených MČ.


a-m_sjm-prezentace_view_22
Všimněte si lidí na chodníku…

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

Komanche 18. 5. 2009, 09:59

Prijde mi zbytecne tohle resit, spousta veci se vyresi sama az bude hotovy jizni obchvat Prahy...

Vratislav Filler 18. 5. 2009, 10:09

V tomhle městě se nikdy nic takového samo nevyřešilo. Právě teď se rozhoduje o tom, zda se kolem Muzea vybudují tunely s kapacitou 100 000 aut denně. Když tam vzniknou, bude tendence nechat stejné množství i na ostatních úsecích. Děkan dopravní fakulty Moos už předem tvrdí, že kapacitní radiály budeme potřebovat i po dostavbě okruhů. O podobě města po dostavbě Blanky a Pražského okruhu se rozhoduje tento rok.

Komanche 18. 5. 2009, 10:14

Taky v tomhle meste nikdy nevznikla tak velka stavba, ktera resi dopravu, jako je obchvat........

ladia 18. 5. 2009, 10:47

Bohuzel nevyresi sama o sobe nic. Bez vyraznych opatreni na komunikacich jez ma "nahradit" jen privede dalsi tisice aut do centra.
Libi se vam podbaba? Mate radi klid ulice jugoslavskych partyzanu? Jak vnimate cestu dolnimi chabry? Co pohodova troja?
Kazda ctyrpruha silnice ve meste je jen dalnicni privadec, neviditelny dokud neni plny aut.
Propojte ho s dalnici a bude stejne plny jako Wilsonova u Hlavniho nadrazi nebo Argentinska v Holesovickach.

Bohuzel: Kdo seje silnice sklizi auta.

Ze vsechnu prazskou dopravu tvori transit a kdyz dokoncime okruh tak z mesta zmizi, je oblibena iluze. Vetsina aut v praze konci. Zahlti ji rano cestou do prace a vecer znovu cestou domu.

Komanche 18. 5. 2009, 10:54

Pokud jezdite denne do prace na kole, tak chapu Vase zkreslene nazory. Ja jezdim vetsinou do prace autem (z CHodova do Branika) a nebyt zaspuntovane jizni spojky, je vse mnohem rychlejsi. Nerikam ze jizni obchvat vyresi magistralu uplne, ale je spousta ridicu, kteri jedou transit a protoze se jim nechce stat na ucpane jizni spojce, voli radeji cestu pres centrum, kde to vetsinou jde rychleji.

Vratislav Filler 18. 5. 2009, 11:11

To je pravda, po dostavbě jižní části Pražského okruhu se Jižní Spojka uvolní od kamionů. Po dostavbě Blanky vznikne možnost objíždět centrum ze západu. V ten okamžik je třeba rychle omezit na magistrále kapacitu a rychlost průjezdu. Můj odhad je, že na to město bude mít tak dva roky, než se doprava stabilizuje. Pak s tím už zase nebude možné hýbat, do pěti let se doprava opět zahustí (Jižní Spojka i bez kamionů nebude nafukovací), a budeme tam, kde jsme teď, jen těch aut bude 100 000 ve Strahovském tunelu a 100 000 na magistrále.
K tomuto finálnímu stavu to ale bohužel nyní směřuje. Postaví se tunýlek za muzeem, na 5. května budou místo městského bulváru protihlukové bariéry, Legerova a Sokolská se možná do roku 2020 dočkají tunelů, stejně to ale bude poskakovat od Muzea přes Vltavskou a přilehlé ulice (žitná, Ječná) budou vypadat pořád stejně. Nelidské zvěrstvo na Vltavské zůstane, vedle Argentinské přibude průtah novou zástavbou na nový Trojský most.
Pak se prohlásí, že magistrálu zklidní jedině výstavba východní větve městského okruhu (Lanový most - Malešice - Jarov - Balabenka - Troja). To se bude stavět do roku 2050 a jestli se udělá stejná blbost, tak bude mít Praha magistrálu i potom co já po dlouhém životě umřu.

ladia 18. 5. 2009, 11:54

Na soucasne jizni spojce panuje rovnovazny stav - zacpa - s nakladaky. Z dalky to vypada ze problemem jsou ty nakladaky.
Kdyz se nam je podari odstranit - poslat jinudy, vznikne prostor pro ty co ted nejezdi kvuli nakladakum. No a ten se bryskne vyplni a vznikne novy rovnovazny stav - zacpa - tentokrat bez nakladaku.
Problem neni nakladak, ten je jen nejvic videt.
Skutecny problem je, ze silnice proste z jednoduchych prostorovych duvodu nemohou mit kapacitu pro to abychom jezdili auty vsichni a kazdy sam tim svym.
Je tedy treba co nejvic podporovat jine kapacitnejsi zpusoby prepravy tj. vlak, MHD, kolo.

Hynek 19. 5. 2009, 08:23

Komanche: Tohle si ale kromě Tebe moc lidí nemyslí. V podkladům ke studii EIA předpokládají projektanti zahloubení magistrály u Muzea poté na magistrále vpodstatě stejné intenzity jako dnes -- a to je samozřejmě už s jižním obchvatem. Neřekl bych, že jsou to ,,jejich zkreslené názory''.

vilem 20. 5. 2009, 16:14

Rýsuje se řešení:

http://aktualne.centrum.cz/ekonomika/doprava/clanek.phtml?id=637834

Pokud ekonomická krize zastaví všechno to developerské a silničářské třeštění, zaplaťpánbůh za ní.

A spousta dnešních řidičů automobilů bude po propuštění z práce u těchto firem ještě ráda, že budou moci využít magistrálu pro svoji cestu do práce na svém novém kole.

mech1 21. 5. 2009, 13:33

Tak to je super, že krize může i pomáhat :-)

vilem 22. 5. 2009, 08:58

Každá krize je dobrá k tomu, aby si člověk přehodnotil své priority a poučil se z chyb.

Tomas P. 24. 5. 2009, 10:08

Mestske bulvary je cil.Lide potrebuji zpomalit a vice si vychutnavat prostredi kolem sebe.Vsichni obcane by se meli zapojit s lopatou do hloubeni nove podzemky

Tomas P. 24. 5. 2009, 10:24

Jeste bych dodal,ze stojim pro zakaz pouzivat auto ve meste pro osobni dopravu.500 000 aut v Praze znamena cca 3.5km2 tj.10 000 zahradek po 300m2 s letnim bydlenim nebo 1 milion zahradek o 3m2,ktere dokazi vyprodukovat odhadem 70% jidla

Komanche 26. 5. 2009, 15:27

Kdo ma cas na zahradku? Tohle je fakt blabol, Tomasi P. ... :D

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat