Legerova 2010 – Cyklistická přívětovist na ústupu

Publikováno: 15. června. 2010, 6 min. čtení
Aktualizováno: 08. listopadu. 2016
Autor: redakce

O situaci na Legerově ulici nám napsal čtenář Štěpán Mazánek.

Loni se zde v souvislosti s dočasným zkušebním omezením počtu jízdních pruhů v Legerově ulici (mezi křižovatkami s ulicemi Boženy Němcové a Tyršovou) objevily články Radní pro dopravu: Zkušební Legerova bude pro cyklisty průjezdná, v budoucnu cyklopruh a Legerova – dočasné řešení i pro cyklisty. V nich se jako středně významný počin uvádělo odsazení betonových svodidel asi metr za vodicí proužek a tím umožnění průjezdu cyklistům po takto vzniklé krajnici.

Zúžení 2009 – cyklistům na přilepšenou

Skutečně to tak fungovalo, a z dočasného zkušebního provozu se po několika prodlouženích stal trvalý stav. Cyklisticky průjezdná krajnice byla přerušena jen krátkými parkovacími zálivy – dva před Wenzigovou ulicí (Legerova č. 6 a 12), jeden před Fügnerovým náměstím (Legerova 20 – 22) a jeden před řadicími pruhy do křižovatky s Rumunskou (Legerova 32 – 34).

Přes zimu byla možnost využití této krajnice sice omezena nahrnutým sněhem, ale když konečně roztál a byl odklizen nános toho, co po něm zbylo, byla krajnice zase funkční. V původním provedení bohužel ne na dlouho.

Zúžení 2010 – cyklistům na přihoršenou

Po letošní zimě byla větší část betonových svodidel odstraněna a vodicí proužek částečně vybroušen. Tím se z krajnice stal parkovací pruh, který je pro průjezd cyklistů nepoužitelný. Tedy: fyzicky jej pro jízdu použít lze, ale právně nikoliv. Pokud v něm dojde k jakémukoliv problému (asi nejpravděpodobnější budou náhle otevřené dveře stojícího auta nebo zpoza dodávky se najednou objevivší chodec), tak to bude právě cyklista jedoucí v parkovacím pruhu, kdo bude viníkem.

Současný stav je tedy takový, že skutečná (pro cyklisty použitelná) krajnice je jen na začátku Legerovy ulice (před domy č. 2-4) a potom kousek před křižovatkou s Wenzigovou ulicí (Legerova 14). Ten je stejně skoro nepoužitelný, protože vozidla vyjíždějící z Wenzigovy ulice zastavují až na kraji jízdního pruhu v Legerově (zcela správně). Za Wenzigovou ulicí již pokračuje pouze parkovací pruh (kromě krátkého úseku před domem č. 24, kde je však zábor pro stavbu).

Po roce zkušebního provozu tak nepřekvapivě zvítězila snaha o co největší počet parkovacích stání, než nějaké procyklistické opatření. Jedním z původních argumentů proti vyznačení cyklistického pruhu byla dočasnost toho řešení – na dva měsíce se nějaké vyznačování nevyplatí. Původní dva měsíce jsou už dávno pryč, nyní počítáme druhý rok tohoto zúžení. Paradoxně ale uvedený důvod platí – průjezdná krajnice byla jen dočasná, nyní je z ní regulerní parkoviště.

Cyklisticky jsem tak na tom v podstatě hůře, než před realizací zúžení začátkem roku 2009. Z hlediska provozu je to stejné – jediná možnost je jízda v pravém jízdním pruhu společně s ostatní dopravou. Z hlediska bezpečnosti ale přibyl problémový prvek v podobě jízdy podél zaparkovaných aut, protože před zúžením se projíždělo kolem zeleného dělicího pásu bez aut.

 

Jak je to s kapacitou magistrály?

V roce 2009 byl při sčítání na Legerově ulici zjištěný denní průjezd 47 000 aut. Sčítání i modely prokazují, že limitem pro kapacitu ulice je světelná křižovatka s Rumunskou. Na ní svítí zelená ve směru od Nuselského mostu akorát tak dlouho, aby se v úseku od křižovatky až k Hlavnímu nádraží nevytvářely kolony stojících aut. Ve směru do centra tak Legerova ulice přes křižovatku s Rumunskou ve čtyřech pruzích propustí nejvýš 3300 aut za hodinu.

Dvojpruhová komunikace bez světelných křižovatek má přitom hodinovou kapacitu až 3600 aut. Z toho vyplývá, že kromě nějakých dvou set metrů rozpletu do řadících pruhů stačí pro magistrálu do centra až po Rumunskou jízdní pruhy jen dva. To potvrzuje jak dvojpruhový úsek u vyústění Kongresové, tak podobně zatížený Hlávkův most ve směru z centra, který má také jen dva jízdní pruhy *.

*) Pozn. red.: Projekt tunelů za Muzeem (prezentovaný veřejnosti jako ,,zklidnění“) počítá také se dvěma průběžnými pruhy a zachováním souřasného řazení na světelné křižovatce na I.P. Pavlova. Současná kapacita magistrály se tak nebude snižovat.

Současná třípruhová podoba Nuselského mostu a Legerovy tak slouží jen k tomu, aby se kolony stojících aut před úzkým hrdlem u Rumunské neroztahovaly příliš daleko do Prahy 4. Co se kapacity týče, může se magistrála na Nuselském mostě a v Legerově zúžit na dva pruhy třeba už od zítřka.


Co byste řekli magistrále upravené takhle? (Lucemburk, Foto VF)

redakce

Redakční tým online magazínu Městem na kole

Komentáře k článku×

Petr 16. 06. 2010, 15:22

Přesto jsem dnes ráno viděl jet přímo po Sokolské několik cyklistů. Na Nuselském mostě dokonce jednoho kličkujícího mezi trojicí ucpaných pruhů. Musím uznat, že mezi těmi stojícími auty bylo zcela bezpečno, možná i více jak na chodníku. :-)

Squish 16. 06. 2010, 23:16

Zítra tamtudy pojedu na cyklojízdu, tak jsem zvědav. Ty fotky v článku jsou stav dnes či 2009 ?

TP 17. 06. 2010, 13:06

Fotky jsou stav 2009, dnes tam místo většiny citybloků parkují auta. Cca uprostřed jsou většinou vyšpulené kužely, které se musí objíždět víc než zaparkovaná auta. Nějak se mi tam zatim nechtělo zastavovat a odklízet je (stejně by je za chvíli tam zas někdo vysunul).

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat