Z Libně na Žižkov na kole

Publikováno: 11. dubna. 2011, 1 min. čtení
Aktualizováno: 21. prosince. 2020
Autor: redakce

V ježdění na kole do školy mi brání nejen velmi výhodné spojení MHD, ale především absence parkování uvnitř areálu školy. Kolo tedy rád použiji v jiných případech. Z Libně je díky metru a tramvajím rychlé spojení MHD do velké části města. Můj problém je, že na kole neumím jezdit pomalu. Vyšší rychlostí se snažím ty jízdní doby MHD dohnat. V případě tramvají a autobusů se to daří. Krátkým intervalům metra nemůže ve špičce kolo konkurovat v žádném případě.

Na Žižkov jezdím do příležitostné práce a do dílny Bicykl. Večerní návraty tramvají totiž zase příliš atraktivní nejsou. Především kvůli delšímu intervalu a nutnosti přestupovat. Na lince 9 také jezdí tramvaje lidově zvané Porsche s nevhodným uspořádáním sedaček, kvůli kterému je i při středním počtu cestujících tramvaj přeplněná. Cesta MHD mi večer trvá dvojnásobek toho, co jízda na kole. I do kopce z na Žižkov je kolo o něco málo rychlejší.

K rychlé jízdě mě tlačí provoz. Nechci se schovávat na chodnících či jezdit až moc při kraji, takže volím odvážnější pozice. Někdy mě tudíž nemohou předjet a já proto musím 30 km/h jet, jinak by mnozí řidiči neměli trpělivost. S čím jsem se zatím setkal, tak řidiči až na výjimky nejsou agresivní. Spíše jsou překvapení a netrpěliví. Nejsou zvyklí na případ, že cyklistu chvíli nepředjedou. V ulicích, které jsou charakterem vhodné na rychlosti pod 30 km/h, se také příliš nenechávám předjíždět.

Edit 28. 7. 2015: je zajímavé se po více než čtyřech letech podívat, jak se situace a mé vnímání věcí posunulo. Na strach rodičů, že kolo při pravidelném parkování na ulici bude ukradeno, mohly stačit kvalitní zámky. Dnes bych mohl jezdit na Rekolech. Svou rychlost jsem výrazně uklidnil, je pohoda jezdit 20 km/h, když mi to absence aut funících mi na záda umožní. Dobu jízdy nejvíce prodlužuje nutnost zastavit, které se dá vhodným výběrem trasy a stylem jízdy vyhýbat.

Při spojení z Libně na Žižkov nepoužívám až na krátký úsek Sokolovské frekventované ulice. Někdy se stane, že mě za celou dobu nepředjede jediné auto. V tomto případě nevnímám jako problém množství aut, ale spíše nepřizpůsobení ulic jízdě na kole.

Po prvním úseku jízdy přejíždím po Sokolovské křižovatku, kde se větví tramvaje do Karlína a na Ohradu. Zkouší se zde provoz s vypnutými semafory a pozitivní vliv to má jak na auta, tak i tramvaje. Řidiči jsou slušní a tramvaj brzy pustí. Dále pokračuji z kopce po Sokolovské k Švábkům. Provoz je zde silný, ale není problém udržet si rychlost okolo 40 km/h.

Na křižovatce Švábky však nastává problém. Po dostavbě Rohanského nábřeží před několika lety byl autům zahrazen průjezd Sokolovskou mezi Invalidovnou a Urxovou. Tyto jízdní pásy Sokolovské se tak vůbec nevyužívají a bylo by možné zde legalizovat jízdu na kole.

Křižovatka Švábky z pohledu od Invalidovny.

Pokud mám štěstí, tak na Švábkách potkám tramvaj, která si volnou fázi ve směru, který potřebuji, vyžádá, a já mám šanci projet. V horším případě zahnu doprava směrem k Rohanskému nábřeží, ale rychle uhnu na přechod, počkám si a poté pokračuji dále po Sokolovské. Když se na Sokolovskou konečně dostanu, tak mě mezi Invalidovnou a Urxovou čeká vyhýbání se zahrazené silnici. Po chodníku je jízda možná, ale vyžaduje brzdění před přechody a sjezd zpět do vozovky. Jako lepší se mi osvědčil tramvajový pás tvořený z panelů. Při jízdě po něm je však potřeba si dát velký pozor při křížení ulice Za Invalidovnou. Tramvaj má před auty přednost, ale řidiči tam cyklistu logicky neočekávají. Čekají jen něco většího a hlučnějšího. Může se navíc zdát, že vás vidí a pouští, ale ve skutečnosti jen před kolejemi brzdí, aby si moc neposkočili.

Křížení zahrazené Sokolovské s ulicí Za Invalidovnou. V tomto úseku Sokolovské nejezdí auta.

Cyklista tu má čtyři možnosti: 1) zabrat dva volné jízdní pruhy a několikrát přeskakovat obrubník 2) jet ilegálně po chodníku 3) rovněž ilegálně po tramvajové trati 4) zajet si a místu se vyhnout

Dostanu se k pěšímu Žižkovskému tunelu. Bez něj by bylo toto spojení stěží realizovatelné tak rychle. Je to skutečně skvělá zkratka. Karlínský portál by si zasloužil vyrovnat obrubník k ulici (edit 2012: už se stalo) a ta by si zasloužila asfaltový povrch. Bylo by pěkné, kdyby se postupovalo tak, že ulice s větší intenzitou cyklistů by byly cíleně přebudovávané na asfaltový povrch.

Uvažoval jsem i o tom, že bych místo přes Karlín jezdil z Tachovského náměstí novým tunelem na Krejcárek. Je to pro mě naštěstí delší. Stezka stále není oficiálně otevřená. Zajímavé je jet po ní v noci. Zkuste uprostřed tunelu vypnout všechna světla, je to zážitek. Edit 2012: stezka je už otevřená.


Často si cestu zkracuji jízdou druhým směrem v jednosměrkách. Nepovažuji to za nic špatného a v mnohých ulicích by tato možnost byla v leckterém městě naprosto legální. Přirozeně jedu pomaleji a víc u kraje. Rozhodně je to lepší než chodník. Při jízdě bočními uličkami na kole jsem přišel na výhodu kola, o které se moc nemluví. Z auta má člověk doopravdy špatný výhled. Když má dávat přednost, tak přes zaparkovaná auta a auta před sebou skoro nic nevidí a musí jet velmi opatrně. Za to na kole má oči mnohem výš a má mnohem lepší přehled o situaci.

A jedna historka ze sedla nakonec. V boční ulici jsem chtěl zabočit doprava. Spoléhal jsem na to, že blížícího auta si všimnu. Žádné nejelo tak jsem do zatáčky vjel rychleji, než by bylo zdrávo. A co se nestalo. Málem jsem se srazil s cyklistou na městské skládačce.

Takže pozor na to! Nějací lidé na kole po Praze přece jenom jezdí…

Edit 28. 7. 2015: toto se také výrazně posunulo. Při stejné cestě potkávám obvykle 5-15 lidí s koly.

redakce
Redakční tým online magazínu Městem na kole

Vratislav Filler 11. 4. 2011, 13:17

Ten závěr se mi líbí... :-) Mně se to přihodilo o víkendu, když jsme jeli do centra po A22 a A2 (namísto přes svou tradiční Pankrác). Úplně jsem si přes zimu odvykl, že můžu potkat cyklistu v protisměru cyklostezky... ;-)

Jinak dneska z Jižního Města na Uhříněves asi 7 setkání a to prosím na té hlavní... (v Uhří tedy všichni kromě mne po chodníku - holt ta "venkovská" cyklistika nějakou komunikací 1. třídy prostě nepovažuje za sjízdnou).

lei 11. 4. 2011, 14:35

O víkendu mě napadlo udělat přesně to samé - popsat svoji pravidelnou cestu!

Pokud jde o cyklisty, opravdu neuvěřitelné, kolik se jich vyrojilo, též jsem byl po zimě až konsternován. A přitom na té zimě nic není, když není problém se sněhem, jen se člověk líp obleče, ale to i když jde pěšky, ne?

újezďák 11. 4. 2011, 21:37

Vratislav : a v kolik jsi to jel ?
Já tam většinou jedu kolem 7,40-7,50 ráno a 17,20-17,40 odpoledne

Jirka 11. 4. 2011, 23:16

Lei: já v zimě nejezdím protože mne nebaví jezdit za tmy. Zima taková problém není, pokud to moc neklouže. Ale to dojíždění domů na čelovku je na hlavu.

Vratislav Filler 12. 4. 2011, 00:02

újezďák: Jak kdy. Dneska jsem špatně spal, takže JM 6:30 -> Ondřejov 8:30, ale obvykle jezdím +- o hodinu později. Přes Uhříněves cca v 7 hodin.

lei: Cyklistů je hodně, ale po zimě se s loňským rokem blbě srovnává, každé jaro vypadá jako znovudobytí města ;-)

Jirka: Mě strašně nebaví za tmy vyjíždět. Večer snesu (to nábové dynamo na zimáku má něco do sebě :-) )

wtsh 12. 4. 2011, 00:55

Když je sníh, je v zimě vidět za tmy líp než v létě. Ani samotnej sníh není až tak velkej problém. Jen párkrát se mi minulou zimu stalo, že se mi čerstvej sníh nabaloval na brzdy a převody a zledovatěl. Stačilo ale ob pár kilometrů sesednout a vyškrabat ho.

lei 12. 4. 2011, 11:35

Uznávám, že tma mi taky dost vadí, naštěstí ale nejezdím mimo město a ten jeden kilometr zahrádkami se dá - už jsem si zvykl.

Sníh mi vadí ze dvou důvodů - jednak mám velice kluzké pláště (no jasně, měl bych si pořídit na zimu jiné, třeba se k tomu příště dokopu) a jednak se mi dostává břečka mezi dlouhé a těsně přiléhající blatníky a kola, takže to brzdí jak sviňa. No a navíc objíždět zahrádkářskou kolonii, i kdybych stál o to jezdit po Evropské, je nepříjmená zajížďka, a ta cesta tam nebývá v dobrém stavu, než se to rozdupe napadrť, trvá to.

Roman 12. 4. 2011, 13:59

Hezky clanek, diky... Jezdim Hrdlorezy - Florenc a Vaclav presne popsal uskali Palmovky a Sokolovske... Pisu 1*

újezďák 12. 4. 2011, 21:16

Add tma : tam je můj limit, s dojížděním do práce prostě končím v okamžiku kdy musím jet za tmy.
Vlastně jsem letos začal zhruba 2 týdny před změnou času, kdy se dalo dojíždět po 18té za šera.
Navíc ty časy kolem západu slunce , i z mé řidičské zkušenosti, taky nejsou nic moc. Když slunce svítí do očí nebo do zrcátek a kdesi před vámi se ve stínu lesíka valí nenápadný cyklista..
I proto vlastně celosezóně a celodenně mám na kole blikačky, včetně vyjížděk na silničce, nosím kanárkovou vestu a za blbého počasí mám i malou blikačku ( štěnici) do přilby......

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat