Jak se jezdí na Rohanském ostrově

Publikováno: 30. května. 2011, 1 min. čtení
Aktualizováno: 09. listopadu. 2016

Tak trochu jsem se inspiroval činností Tomáše Prouska, který rád s foťákem v ruce počítá a dokumentuje cyklistický provoz na důležitých křižovatkách. Vybral jsem si místo, kde páteřní cyklotrasu A2 kříží výjezd z betonárky. Projíždí místem více kol či náklaďáků? Co má rohanský úsek stezky za mouchy? Tento článek nabízí odpovědi.

Den krátkého průzkumu nastal ve čtvrtek 19. května 2011. Stejný den cyklistickou dopravu v Praze poznamenalo několik dalších faktorů. Na náplavce pod Palackého náměstím se konala tisková konference národního cyklokoordinátora o projektu Central MeetBike. Večer se jela květinová cyklojízda na Street for Art na Opatov. Celý květen také probíhá první ročník soutěže Do práce na kole (pořádaný sdružením Auto*Mat). Zvýšila soutěž počet lidí na kolech v pražských ulicích? O tom jsem se přišel přesvědčit v ranní špičce slunečného všedního dne.

Vyrážím na průzkum. Směrem od Libeňského mostu předjíždím několik cyklistů. Zastavuji u betonárky. Beru do ruky svůj notes a přesně v 8:15 začínám dělat čárky. Místem za třicet minut projíždí celkem 78 cyklistů. Tedy přes dva a půl za minutu. Směrem z Libně do centra projíždí 45, opačně 20 cyklistů. Projíždí sportovnější i městštěji vypadající uživatelé na různých druzích kol. Projíždí pohledné mladé ženy i pán v maskáčové bundě s třímetrovou tyčí v ruce. Automatický sčítač na stezce před Hlávkovým mostem hlásí za celý den ve směru do centra 353 a do Karlína 431 cyklistů.

Silničku, která napojuje betonárku na Rohanské nábřeží, lidé na kolech používají především při jízdě z Libně do Karlína či dále na Žižkov. Mezi Libeňským mostem a Negrelliho viaduktem je to totiž jediné silniční propojení stezky A2 s ulicemi Karlína. Za půl hodiny ze stezky na silničku sjelo 6 cyklistů ve směru od Libně (v opačném směru 4). Když jedu z Urxovy na Palmovku, tak se mi také nabízí najet na A2 u betonárky a dojet k Libeňskému mostu. Já ale volím jízdu po Sokolovské ulici. Od najetí na stezku mne odrazuje především dlouhé čekání na křižovatce Šaldova x Rohanské nábřeží – křižovatka totiž dává logicky výraznou prioritu a tedy dlouhou zelenou fázi provozu na Rohanském nábřeží. Musím tedy i přes minutu čekat než se vůbec na silničku k betonárce dostanu. A to už se mi hlavou honí, že jsem mohl z Šaldovy odbočit doprava na Sokolovskou a místo minuty čekání už jsem mohl být skoro na Invalidovně.

Provoz z Karlína na stezku směr centrum byl velmi slabý. V jednom směru 1 v druhém 2 cyklisté za půl hodiny. Přijde mi to logické. Jednodušší spojení obou čtvrtí je přes Florenc. Jet na stezku, kus po ní a zase zpět by bylo zdlouhavé, zvlášť když je její napojení na uliční síť Karlína tak mizerné. Možností jak se dostat ze stezky do Karlína je několik. Směrem na Švábky a na sídliště Invalidovna se můžete dostat teréní vložkou přes pláň. A tím natrefit na Rohanské nábřeží ke křižovatce s ulicí U Rustonky či Za Invalidovnou. Před přechodem pro chodce vás čeká několik metrů mírně povyrostlé izolační zeleně. Další sjezd je výše jmenovaná silnička, kterou však občas projede míchačka do betonárky.

Další možností je pěšinka spojující stezku a ulici vedoucí k Rohanskému nábřeží, na jejímž konci je nová světelná křižovatka s předsunutými stáními pro cyklisty, ale cyklopruh v této části Rohanského nábřeží již nenavazuje. Dále se dá uhnout před Danube house, kousek se vrátit a napojit se na ulici Zábranská a projet tak třeba směrem na Rohanské nábřeží. Ani jedno z těchto propojení cyklostezky s Karlínem není ideální. Další věc, která mi na cyklostezce chybí je veřejné osvětlení. Když jedu večer zpět tak se bojím, aby mě někdo nepřepadl nebo abych nikoho nezajel. Absence osvětlení stejně jako neexistence zimní údržby výrazně snižuje počty uživatel v zimním období. Vězte, že na běžkách jezdím rád, ale když už jsou v zimně nepoužitelné stezky, pojďme alespoň odhrabovat od sněhu cyklopruhy.

Stezka je na Rohanském ostrově třikrát přerušena místními komunikacemi téměř nulového významu. Dvě z nich bych nazval spíše polními cestami. Je před nimi vždy ukončena a betonový blok stezku zavaluje a kolaře tím zpomaluje. Projet na Christiana bike či s vozíkem by mohl být problém. Bohužel jen málokdy se povede vyznačit přednost opačně, ač by to alespoň v tomto případě bylo logické. Nejhorší je situace u betonárky, kde jsou lidé na kolech zpomalováni několika prahy a betonovými bloky. Hned vedle šotoliny jsou vyježděné stopy snažící se vyhnout blokům a zmenšující zpomalení. Cyklista prostě nechce brzdit a někdy na náklaďák stejně pozor nedává. Ono opět by bylo logické přednost vyznačit opačně. Náklaďáky totiž stejně musí při průjezdu vrátnicí zastavit. Chápu, že to však není tak jednoduché. Ale pro změnu poměrů v tomto případě mluví, že za sledovanou půl hodinku tudy projelo 78 cyklistů, ale jen 4 náklaďáky a 4 auta.

Nakonec si dovolím popřát smysluplný rozvoj největšímu rozvojovému území v Praze – tedy Rohanskému ostrovu. Doufám, že tu beton nevyhraje na plné čáře, při jeho lití se bude přemýšlet koncepčně. A hlavně, že všichni Pražané dostanou možnost se na rozhodování o podobě vznikající čtvrti podílet.

Svým vztahem k místu se zabývám i v Zelené mapě.

Václav Kříž
Od roku 2011 získal postupně praxi jako redaktor magazínu a editor mapy Městem na kole, cyklokoordinátor MČ Praha 14, 4, 11, TSK a jako cargobajker. Získat pořádnou síť cyklostezek se může zdát jako neřešitelný ořech. Součástí řešení jsou občané, politici, úřady i firmy. Zkuste to ovlivnit i Vy!

Jiří Bernášek 30. 5. 2011, 21:50

Pěkný článeček. Ohledně té šikany u betonárky - já ji považuji za kontraproduktivní z toho hlediska, že její projetí je technicky poměrně náročné, a vlastně tak odvádí pozornost od dění ve vjezdu betonárky, které by měl cyklista sledovat především. Já jsem už zvyklý, ale vzpomínám že když jsem tam jel poprvé (jako ještě málo zkušený jezdec) tak jsem kolo mezi těmi bloky někdy i vodil, abych si nebrnknul pedálem a nespadl. Vynucené zpomalení pod určitou hranicí v případě cyklisty (na rozdíl od auta) není bezpečnostním přínosem, kolo se stává nestabilním. O průjezdnosti pro rozměrnější kola (nákladní, dětské přívěsy, či dokonce invalidní vozík) ani nemluvě, ale to už se týká i těch zmíněných bloků o kus dál.

jbohac 30. 5. 2011, 22:29

Aha, to jsem nevěděl, že nejde udělat ta přednost na cyklostezce při křížení jiné silnice. Proč?

Musim říct, že ta šikana u betonárky mě tam denně vytáčí, a myslím, že působí kontraproduktivně - kolikrát jsem se přistihl, jak dávám mnohem větší pozor na co nejrychlejší průjezd přes prahy a bloky, než na to, před čím mě měly chránit. Když už tam nemůže mít cyklista přednost (pořád nechápu proč ... to by nešlo vyznačit posledních 20 metrů před křížením třeba jako obyčejnou silnici, se zákazem vjezdu motorových vozidel?), nemohl by tam mít aspoň klid na to se rozhlídnout?

Vratislav Filler 1. 6. 2011, 11:04

jbohac: Vašek nebyl zcela přesný (a redakce to přehlédla - napraveno ;-) ). Jde to (viz nyní vjezd do staveniště v zadní části cks. Rokytka). Ale musí se to vyjednat, přičemž ani intenzity řádově přesahující provoz na křížené komunikací nebývají brány jako závažný argument. Na té Rokytce se to povedlo vyjednat jen proto, že se podle podmínek dotace nesmí na tuto stezku pět let sáhnout.

Václav Kříž 1. 6. 2011, 13:11

Vráťo: díky za upřesnění. Ani mě to nenapadlo. Myslel jsem, že legislativa prostě tupě ukládá přednost "nadřazenému" druhu dopravy. Nedivil bych se tomu.

ad Boháč a Bernášek: ano. Přesně tak to je. Často také řeším, jak se vyhnout blokům místo sledování, jestli náhodou nejede náklaďák.

Vratislav Filler 1. 6. 2011, 13:21

Podobně to mám s řadou konkrétních retardér (Říčany, Spořilov), kde se věnuju víc tomu, jak jí technicky přejet tak, aby netrpělo kolo (dokonce i krokem je na nich nutné se zvedat ze sedla), než nějakému autu z boční ulice nebo chodci na přechodu. :-(

újezďák 2. 6. 2011, 09:37

Trochu se k Rohanskému vracím z jiné diskuse.
Mě na něm nejvíc baví, že je to úsek, kde si odpoledne nemusím dávat pozor na bruslaře :D.
Takhle nějak si představuju páteřní cyklostezku, tedy prostor s nerekreačním povrchem NEVHODNÝM pro kolečka s průměrem několika cm.... ostatní účastníci (chodci, běžci, kočárkáři) se tam pak chovají normálně a nikomu nevadí... :D
Jakmile by se to tam vyasfaltilo tak nazdar odpolední cyklistická dopravo....

Brahma 3. 6. 2011, 15:08

Ještě víc než ony betonové bloky před vjezdem do betonárky vadí ty zvednuté dva pásy přes celou vozovku. Těm se není možné vyhnout a v přítomnosti betonových bloků jsou tam naprosto zbytečné. Na silničním kole to dost hází a přitom úplně zbytečně. Je to zpomalovač, který jako neúčinný byl doplněn těmi bloky. Nyní tam jen prudí.
Dále se letos silně zhoršil povrch vozovky přibližně od místa cirkusů po Libeňský most. Za mokra to tam někdo rozjezdil a teď je tam pěkná roleta. Opět na horáku to možná tolik necítíte, ale v 30km/h na silničním kole to otravuje. Kdyby se to po dešti uválcovalo..... Zkrátka bez údržby se válcovaný povrch kazí.

jbohac 3. 6. 2011, 19:39

Brahma: 100% souhlas. Ten povrch zničili sami cirkusáci svými náklaďáky.

A ty prahy jsou tam vážně v kombinaci s těmi bloky k vzteku - člověka nejdřív rozhodí práh, pak aby se rychle vyhýbal blokům, a ještě koukal na auta :(

Zkusím o tom napsat panu Polákovi z cyklokomise, jestli by se s tím nedalo něco dělat.

Vašek Kříž 3. 6. 2011, 21:52

jbohac: Díky. Držím palce. Snad se s tím pohne. Taky jsem psal nějaké nápady na dopravní odbor Prahy 8. Třeba zprůjezdnění Sokolovské mezi Švábky a Urxovou pro lidi na kolech. Když tam jedu, tak po tramvajovém pásu, přitom vedle jsou čtyři nevyužité pruhy.
Řekl bych, že KCD to bude muset projednávat s odborem dopravy MČ a tam se to asi zasekne. Protože ten na Praze 8 není k zlepšovákům pro cyklisty nakloněn, co jsem slyšel. Zajímá mě, jak se věc bude vyvíjet.

S kvalitou povrchu to také není přímo slavné. Já si všiml, že je štěrk rozměklý kousek za betonárkou, tam jak byla před několika měsíci objížďka.

Štěpán 5. 6. 2011, 23:02

Dobrý článek :) který dobře pojmenovává i moje problémy na tomto úseku. Bydlím na Karlíně a tak sjezd z betonárky často používám. Na rozdíl od většiny cyklistů mám skládačku na 16" kolech a tak většinu popsaných problémů vnímám ještě intenzivněji. Naprosto souhlasím, že zpomalovací prahy a betonové bloky paradoxně snižují bezpečnost.
Otázkou je jak tento stav změnit? Pomohla by nějaká "smršť" dopisů na odbor dopravy? Nebo se spojit s majitelem betonárky zda by nemohl uvolnit pár kubíků přebytečného betonu na nějakou rozumnou úpravu tohoto úseku?
Pro Vašek Kříž: Co se týká nápadů na odbor dopravy PHA 8, rád bych se připojím k tvé snaze a pošlu tam taky dopis. Pokud budeš mít chvilku a mohl bys mě poslat na email stepan4k zavinac centrum.cz nějaký koncept dopisu co jsi posílal. Dost by mě to pomohlo, protože s touhle komunikací nemám moc zkušeností :)

Vratislav Filler 6. 6. 2011, 09:40

V sobotu jsem tam jel výletně s vozíčkem a taky nic moc (navíc jsem odbočoval od Sokolovské doleva, takže jsem ještě zatáčel - mňam!). Ostatně, pro vozík jsou podobně otravné i ty betonové bloky ledabyle pohozené do středu stezky.

Štěpán: Jestli budete s Vaškem něco psát, připojte tam i můj podpis, jako podporu PNK.

Vašek Kříž 7. 6. 2011, 23:17

Štěpán: také nemám příliš zkušeností. Nejlepší je postupovat podle návodu https://mestemnakole.cz/napiste-svym-politikum/
Praha 8 se celkem brání. Když napíšu mailem, tak to těžko vůbec berou na vědomí, pokud nemám elektronický podpis. Lepší je tedy podat to fyzicky na podatelnu s žádostí o elektronickou odpověď.

Na dopravní odbor P8 jsem mailem psal návrhy na řešení 7 problémů.
Zahrazená Sokolovská
Zlegalizovat vjezd do pěších zón
Zlegalizovat průjezd tramvajovou křižovatkou Palmovka
Stojany
Cyklopruhy v různých ulicích
Dlažební kostky vs asfalt
Cykloobousměrky
Detailní verzi s vysvětlováním posílám mailem. Přidejte k tomu ještě ty bloky u betonárky.

Návrhy jsem psal v červnu před rokem. Odkazovali mě na KCD, konkrétně na pana Introviče 257 015 228, mail petr.introvic@tskpraha.cz. Tomu jsem už ale nepsal, protože jsem slyšel, že KCD naráží opakovaně na nepochopení dopravního odboru P8 a o mnou navrhovaných problémech stejně převážně ví. Znovu tedy psát na Prahu 8 a možná i na KCD, Vráťo?

Takže použijte klidně moje podklady. Podáme to vaším jménem. Prahounakole a Auto*Mat slíbily sehnat podpisy, které věc podpoří. Shánět lidi, co to podpoří a podporovat vás jako aktivní je důležité. Prahounakole se tomu chce díky grantu věnovat na podzim.

Vašek Kříž 7. 6. 2011, 23:34

Štěpán: píšu vám na mail stepan4k@centrum.cz a nefunguje. Je ta adresa správně? Moje je krizvasa@gmail.com.

Vratislav Filler 8. 6. 2011, 09:11

Vašek: Nemůžu psát za Petra Introviče, ale spíš mám dojem, že z pozice TSK si (za stávající nejasné situace s KCD) na žádný nátlak na Prahu 8 netroufnou. Navrhuji podložit to podání strategickými dokumenty HMP (jakkoliv se jimi MČ nemusí řídit), více zde: https://mestemnakole.cz/2011/01/dokument-pravni-zakotveni-podpory-cyklisticke-a-pesi-dopravy-v-praze/ , zde: http://doprava.praha-mesto.cz/zdroj.aspx?typ=4&Id=75736&sh=1490358428 a zde: http://www.praha.eu/public/c5/e4/17/737382_43770_Koncepce_rozvoje_cyklisticke_dopravy2.ppt - vytahat z toho nějaké povinnosti řešit problémová místa, apod. (udělal bych sám, ale teď nemám čas, za nalezení vhodných argumentů budu vděčný).
Podle generelu cyklodopravy ( http://doprava.praha-mesto.cz/files/=71457/Praha-cyklo-generel-2010.pdf ) vede po Sokolovské ulici hlavní trasa celoměstského systému cyklotras A252, což městská část musí respektovat (pokud nenavrhuje odstranění této trasy z konceptu územního plánu; kdyby napsali, že s vedením "nesouhlasí", tak to není argument).

Vratislav Filler 8. 6. 2011, 11:05

Vašek, Štěpán: Více v mailu.

Štěpán 8. 6. 2011, 16:40

Ha zrada! email jsem nějak useknul nebo co.

Správná adresa je stepan4karlin zavinac centrum.cz

Raději ještě napíšu na Váš email.

Štěpán

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat