Druhá část volné série tří článků o New Yorku.
Jedním z kroků newyorské dopravní revoluce je spuštění pouliční půjčovny kol Citi Bike, která nabídne další možnost pohybu po městě. Informace jsme čerpali z oficiálního webu systému a řeči newyorské radní pro dopravu Janette Sadik-Khan, která bikesharing Praze doporučila.
10 000 kol na 600 místech
Citi Bike bude mít 10 000 kol a 600 stanic. V březnu 2013 má být spuštěna první fáze (420 stanic a 7000 kol na Manhattanu, v Brooklynu a Queens). Původně měl být systém zprovozněn již letos, ale došlo ke zpoždění kvůli softwarovým problémům. Stanice budou rozmístěny několik bloků od sebe. Mnohé nabídnou přestup na metro, autobusy či přívozy. Stanou se důležitým pomocníkem systému veřejné dopravy, který je na mnoha trasách přeplněn a není jednoduše možné navýšit jeho kapacitu. Terminály přívozů většinou nenabízejí přestup na metro a právě kola je pomohou lépe využít, na kole od terminálu k metru či přímo do cíle. Městská kola zároveň zlepší přístup do oblastí, které jsou od kvalitní MHD příliš vzdálené. Kolům nahrává fakt, že 54% cest v NY je kratších než 2 míle (zdroj). Právě krátké cesty mají hlavně pokrýt.
Radní zmiňuje inspiraci dalšími velkými systémy jako Vélib v Paříži či Barclays Cycle Hire v Londýně, ostatně i zde zajistí financování velká banka. Další zkušenosti pocházejí z USA, kde používají solární panely, tudíž nemají stanice zapojené do rozvodné sítě. Newyorské stanice budou takto napájeny kompletně. Výhodou je, že se nemusí zakládat, je mnohem snazší je vyjednat, je levnější je postavit, a dají se v případě potřeby přesunout.
Navrhni si sám
K plánování bikesharingu byli Newyorčané odborem dopravy přímo vyzvání. Odezva byla hojná. Každý mohl přijít s nápadem, kam umístit stanici. V online mapě se uložilo téměř deset tisíc lokalit, pro které lidé následně hlasovali a udělili více než šedesát tisíc hlasů. Mnohé tedy skončily jako výstřelek s jedním či dvěma hlasy. Jiné obdržely naopak desítky. Na Manhattanu je velmi husto. Lidé upřesňovali polohu stanic novými návrhy a následně hlasovali pro ty, které jim osobně vyhovovaly nejvíc — i když „konkurenční“ návrhy byly třeba jen o pár desítek metrů dál.
V bublinách s návrhy se objevuje nejen zdůvodňování proč chtít stanici zrovna tady, ale i jiná sdělení. Posuďte sami:
„Radši bych jel na kole než se zaseknout v metru či taxíku“
„Dává mi to pružnost cestovat po městě bez starostí při hledání parkovacího místa a strachu z krádeže.“
„V mojí lokalitě máme nedostatečnou MHD, 15 minut na metro. Přineslo by to obrovskou změnu tisícům lidí z okolí.
Počet návrhů přesahuje možnosti, co do počtu i plochy. Lidé navrhovali lokality daleko za obslouženou oblastí. Ve vzdálenějších čtvrtích, parcích na ostrovech i na letišti JFK. Archiv návrhů je stále k dispozici a bude sloužit jako důležitý podklad pro plánování budoucích etap rozvoje systému.
Významnou roli v přípravě hrála i setkání s občany pořádaná odborem dopravy v obsluhovaných čtvrtích. Radní prohlásila, že se projekt diskutoval na 300 setkáních. Konala se na různých místech, ve třech jazycích a různou formou. Vynecháni nebyli místní podnikatelé a sdružení. Na speciálních workshopech s návrhy pracovali. Z návrhů vznesených na webu i setkáních nakonec vznikla mapa se skutečnou polohou stanic. V té je uvedeno, zda se umístí na chodník či vozovku, kolik bude mít kol a zámků. Většina se zřídí ve vozovce, menší část na chodnících a v parcích. Někteří podnikatelé projevili zájem mít stanici před obchodem či restaurací. Je to výhodné, může to přilákat zákazníky. Každá stanice bude navíc vybavena mapou pro pěší.
S ročním předplatným dojedete dále
Použití vyžaduje registraci, což půjde na webu http://citibikenyc.com/ K ročnímu předplatnému dostane nový uživatel jako bonus slevové kupony do různých cykloobchodů a hlavně jednodenní „lítačku“ pro kamarády. Víc lidí si tak systém vyzkouší a rychleji ho začne používat. Předplatné opět nabízí libovolný počet jízd. Roční stojí 95 $ a umožňuje 45 minut jízdy bez příplatků. Týdenní stojí 25 $ a 24hodinové 9,95 $ (v prvních týdnech provozu jen 5$). Na rozdíl od ročního má týdenní a denní bezplatnou dobu jízdy jen 30 minut. Systém tedy zvýhodňuje pravidelné uživatele a přivydělává si na poplatcích od turistů.
Veřejný prospěch ze soukromých prostředků
Systém bude udržovat firma Alta Bicycle Share, která provozuje již jiné systémy kol. Hlavním sponzorem, která zaplatí provoz po dobu pěti let je firma Citigroup s 41 miliony $. MasterCard přispěl 6,5 milionu $ a zajistí platební systém. Nebude potřeba jediný dolar z peněz daňových poplatníků, role města byla výhradně v tom, že ve spolupráci s občany vytvořilo rámec pro vznik funkčního systému. Naopak po přičtení účastnických poplatků se očekává nejen pokrytí všech nákladů na vybudování a provoz ale také zisk, který bude dělen mezi sponzory a město.
Nedávný průzkum podle radní ukázal 72% procentní podporu realizace systému mezi Newyorčany. Sadik-Khan hrdě prohlašuje: „Cítím se jako pyšná matka po čtyřech letech těhotenství s tímto projektem. Myslím, že to vypadá nádherně, že? “ Realizace systému v New Yorku udělá sdílení kol zřejmě velkou reklamu a šíření tohoto fenoménu po světě bude pokračovat ještě rychleji. Expanzi můžete sledovat na kompletní a aktualizované mapě těchto systémů na světě či na tomto blogu o bikesharingu.