Radní pro dopravu New Yorku o kolech

Publikováno: 10. prosince. 2012, 1 min. čtení
Aktualizováno: 17. ledna. 2021
Publikováno: 10. prosince. 2012, 1 min. čtení
Aktualizováno: 17. ledna. 2021

První část volné série tří článků o New Yorku.

Přesuňme se ze zimy do teplého května, kdy se na festival reSite do Prahy sjely nejuznávanější světové osobnosti z oblasti urbanismu, územního plánování a dopravy. Ve volné sérii tří článků nabízíme část myšlenek, které na konferenci vyslovila aktuální komisařka pro dopravu New Yorku Janette Sadik-Khan. Ze své pozice změnila pohled na město. Jejím nejznámnějším krokem byla přeměna Times Square na pěší zónu. V současném New Yorku se víc než nové silnice teď řeší kvalita veřejného prostoru, pěší, veřejná a cyklistická doprava.

Než se dostaneme k cyklodopravě, ukažme si, odkud radní přišla. Před nástupem do funkce pracovala v neziskovce Tri-State Transportation Campaign, které jde o více vyvážený dopravní systém zaměřený na veřejnou dopravu ve třech státech – Connecticut, New York a New Jersey. Prosazovali lepší příměstskou dopravu, chtěli propojit územní a dopravní plánování. Analyzováním efektivity investic dokázali, že ve státě New York byly sníženy investice do nových silnic z 50% v půli devadesátých let na 1,5% v roce 2008. Organizace pomohla městu New York připravit v roce 2007 plán na zavedení mýtného pro auta, který rada města schválila, ale neumožnila ho státní legislativa.

Cyklodoprava jako prostředek

A teď co říkala o cyklodopravě. Můžete si pustit video v angličtině. (od 12:15)

Největší město Spojených států bere cyklistickou dopravu vážně. V roce 2007 byl pod vedením primátora Michaela Bloomberga přijat plán s cílem do roku 2030 snížit emise CO2 o 30%. Od té doby bylo v ulicích města vyznačeno 400 kilometrů cyklopruhů a cyklostezek. Mezi roky 2000 a 2010 narostly počty jízd na kole o 262% (DOT’s 2010 Sustainable Streets Index).

Jak je síť už hustá je vidět na cyklomapě. Červeně vyhrazené pruhy, zeleně stezky.


Stejně jako v Kodani, i v New Yorku není cyklistická doprava považována za cíl, ale za vysoce efektivní prostředek k dosažení města příjemnějšího pro život. Přes menší emise, hluk a větší bezpečnost.

Cyklodoprava je zde vnímána jako důležitý nástroj k dosažení větší bezpečnosti silničního provozu. Sadik-Khan říká: „Když vyznačíme (chráněný) cyklopruh, vytvoříme naráz o 40% bezpečnější prostředí pro cyklisty, chodce i řidiče“. Bezpečnosti přisuzují klíčovou roli. Více lidí nasedne na kola, když budou dostatečně chránění od aut. Proto nezůstávají jen u cyklopruhů, ale stavějí oddělené cyklostezky, aby byly rychlé, zůstávají ve vozovce.

Sadik-Khan získala mnohé nápady v Kodani, kterou navštívila dva týdny po nástupu do funkce. Provedl jí urbanista Jan Gehl. Na videu z loňské konference o veřejných prostorách, vyprávěl, jak se ho při nástupu do letadla na cestu zpět ptala, kdy že může začít, že chce mít z Velkého jablka město, které právě navštívila. Na přeměně začala pracovat hned první pracovní den.

Jan Gehl se právě diví, proč v Hybernské dovolujeme autům parkovat šikmo.


Oddělené stezky

Kodaňské jednosměrné vyvýšené pásy umístěné mezi zaparkovanými auty a chodníkem, o kterých jsme nedávno psali, hodnotila velmi kladně. Tento model, který považuje za bezpečný, rychle realizovatelný a přitom finančně nenáročný, si nechala poupravit pro místní podmínky. New York křižuje řada tří- až čtyřpruhových jednosměrných ulic. Řešení pro cyklodopravu je snadné: Jeden jízdní pruh se ubere a přesunou se do něj zaparkovaná auta. V původním místě vznikne cyklostezka pro jeden či oba směry. Úpravu doprovázejí nové ostrůvky pro pěší na úrovni zaparkovaných aut. Na nich jsou chodci mnohem lépe vidět a je zřetelnější, že chtějí přejít, což na často přeplněném rohu chodníku nebylo. Zkrácené přechody pro chodce znamenají rychlejší přejití a vyšší bezpečnost.

Inspirace: Jednosměrná stezka vyvýšená obrubníkem, Kodaň.

Realizace: Jednosměrná stezka chráněná zaparkovanými auty. Obal cyklomapy NY.


Tento model stezek se New Yorku osvědčil, realizují je v různých částech města, a zaznamenávají na nich nárůst cyklistů mezi stavem před a po o 50% až 200%. Obousměrná stezka na Deváté Avenue zvýšila množství cyklistů a počet nehod všeho druhu poklesl o 56%. Na Prospect Park West se počty cyklistů ztrojnásobily. Když nechávají lidi o cyklostezkách hlasovat, tak jsou pro dva ze tří, ale není to vždy bez problémů. Za stezku na Columbus Avenue byla radní zažalována. Řidiči se začali ozývat proti cyklostezkám, které jim ubírají parkovací místo ve městě, kde snaha zaparkovat je tak jako tak už notnou dávkou frustrace.

Stránku na webu odboru dopravy o stezce na Prospect Park West (odkaz) jsem si vybral jako příklad informování veřejnosti. Posuďte sami, vysvětlení důvodů realizace, historie projektu, výsledky měření před a po, různé dokumenty. V Praze se oproti tomu realizované cyklostezky vůbec nepropagují, neobhajují ani nehodnoti.

Co dalšího pro kola

Posledních dvacet let se newyorští plánovači více zaměřovali na rekonstrukce mostů, kterých mají celkem 879. Dnes jsou všechny hlavní mosty přístupné i pro cyklisty, avšak dříve to nebylo samozřejmostí. Mosty přes široký Hudson jsou dlouhé a robustní, což svádělo plánovače myslet jen na auta. Předpolí mostu, kde se postavila stezka místo pruhu pro auta jsme se již ukázali v krátkém článku.

Zastřešené stojany na kola. Foto: Wikipedia.


Do ulic nechali namontovat deset tisíc nových stojanů doplněných přístřešky podobnými těm na zastávkách. Díky nové legislativě mohou kola do komerčních budov a používat nákladní výtahy. „To bylo klíčové, jelikož jsme zjistili, že jeden z důvodů, proč nechtějí Newyorčané jezdit na kole, je protože nechtějí nechávat kola na ulici“. Díky všem snahám může Sadik-Khan prohlásit, že za poslední čtyři roky se počet jízd zdvojnásobil. V roce 2011 jezdilo na kole po New Yorku do práce dvakrát více lidí než v roce 2006 (nárůst z 8,300 na 19,000). Stále je to ale velmi málo, potenciál v tak obrovském a hustě zastavěném území je mnohem vyšší.

 V NY jsou příkladem pro ostatní a tak sepsali Návod na cyklostezky ve městě (Urban Bikeway design book), který obsahuje nejlepší zkušenosti realizací také z dalších měst. Je tu k dispozici ostatním městům jako návod pro přestavby svých ulic. Je hrdá kolik změn nejen v cyklodopravě zvládli za čtyři roky, za relativně málo času. Vyzývá, aby je ostatní města následovaly.

Václav Kříž
Od roku 2011 získal postupně praxi jako redaktor magazínu a editor mapy Městem na kole, cyklokoordinátor MČ Praha 14, 4, 11, TSK a jako cargobajker. Ambiciózní cyklistická síť (i stabilizace funkcí klimatu a biodiverzity Země) se může zdát jako neřešitelný ořech. Close your eyes and you will find passage out of the dark. Klíčem je vytrvat. Občané, politici, úřady i firmy, všichni jsou součástí řešení.

Luděk 10. 12. 2012, 09:56

Smutné, tolik toho pro cyklisty v New Yorku udělali a stejně jich tam na kole jezdí tak málo (i na tu obálkovou fotku mohli vybrat ulici s davem cyklistů a ne aut). Když už ta cyklistická infrastruktura je, měli by na ni nahnat cyklisty povinně, zákonem.

Vratislav Filler 10. 12. 2012, 11:35

No já nevím, ale ztrojnásobení počtu cyklistů po realizaci infrastruktury mi jako neúspěch zrovna nepřijde.

wanted 10. 12. 2012, 12:57

Trochu OT ale ne zas tolik, kdyz se divam na ty cisla. Je v planu zase nejake celorocni statisticke shrnuti prip. srovnani s predchozimi roky? Neco se tu publikovalo v zari nebo rijnu ale tusim jenom castecna data plus nejaky odhad.

Vratislav Filler 10. 12. 2012, 13:53

wanted: Po Novém roce určitě :-)

Luděk 13. 12. 2012, 14:54

[2] Tohle x-násobení je v případě menších čísel trochu ošemetné. Například, mám-li ulici, v které mi sčítač nenasčítal ani jednoho cyklistu, a po vybudování cykloinfrastruktury si to tam na kole projede vykoušet 10 lidí, jaký násobek se pak vykáže ve zprávě?

Night Rider 13. 12. 2012, 15:00

Na procenta pozor. Jestli to ztrojnásobení znamená nárůst z jednoho na tři cyklisty denně, tak pořád nic moc ;-).
Ne, to byl jenom blbej fór. Ty cyklostezky mezi parkovištěm a chodníkem jsou výborná věc. Jenom škoda, že v Praze nemáme tolik třípruhových jednosměrek, aby takové pruhy bylo kde brát...

Night Rider 13. 12. 2012, 15:00

Aha, Luděk byl s těmi procenty rychlejší :-).

Václav Řehák 13. 12. 2012, 15:12

Zajímalo by mě, proč spekulujete o nárůstu z nuly nebo jednoho, když v článku se jasně píše o nárůstu z 8,3 na 19 tisíc globálně s tím, že na jednotlivých místech to bylo 50-200%.

Přečtěte si ten odkaz na Prospect Park West. Mě kromě nárůstu cyklistů zaujalo hlavně to, že i v tak policejním státě jako USA před zavedením úprav překračovalo povolenou rychlost 74% řidičů. Pokles na 20% je pak také skvělý výsledek.

Luděk 14. 12. 2012, 12:35

[8] Já třeba nespekuluju, jen jsem chtěl upozornit na nebezpečí malých čísel. Ono totiž strašně záleží na tom, jak se ten nárůst napíše, přejít z 8.3 na 19 tisíc vypadá nádherně (obzvláště někde v malém městě), ale New York je velký, jak ten nárust teda vypadá třeba v modal splitu? To mi v článku chybí, procentuální zastoupení jednotlivých druhů doprav a obzvláště kol (pokud pak bude zlepšení například z 1.01 % na 1.02 %, tak to asi už nevypadá tak dobře, obzvláště vzhledem k vynaložené práci a strouhnutí investic do nových silnici z 50 % na 1.5 %.

Jen upozorňuju, ty čísla jsem si vymyslel jen jako příklad toho, na co je potřeba v seriózním článku si dávat pozor, současná reálná čísla neznám a nechce se mi je hledat ... jen na wikipedii jsem našel nějaká stará čísla z roku 2004:

"Of all people who commute to work in New York City, 41% use the subway, 24% drive alone, 12% take the bus, 10% walk to work, 2% travel by commuter rail, 5% carpool, 1% use a taxi, 0.6% ride their bicycle to work, and 0.2% travel by ferry.[11] 54% of households in New York City do not own a car, and rely on public transportation."

Václav Řehák 14. 12. 2012, 12:51

Promiň, ale nárůst 8,3t -> 19t opravdu nemůže být z 1.01 % na 1.02 %. Samozřejmě, že ta čísla jsou malá, ale argumentovat nesmyslnými přirovnáními a zároveň říkat, že jsem líný si najít skutečná čísla, nemá pro nikoho žádný přínos. Zvlášť, když některá z nich jsou uvedená v odkazu DOT’s 2010 Sustainable Streets Index přímo z článku.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat New York
New York, zapojení veřejnosti
Inspirace ze světa,

New York, zapojení veřejnosti

24. prosince. 2012, 1min. čtení