Nové realizace: Křesomyslova a Praha 5

Publikováno: 03. ledna. 2013, 1 min. čtení
Aktualizováno: 30. ledna. 2021
Publikováno: 03. ledna. 2013, 1 min. čtení
Aktualizováno: 30. ledna. 2021

Rok 2012 nebyl sice, pokud jde o velké realizace, příliš úspěšný, náš kritický pohled na řešení stezky kolem Kačerova nebo Michelské ulice by ale neměl zcela zastínit některá další zlepšení. Přinášíme proto fotoreportáž ze dvou výraznějších loňských počinů v budování infrastruktury, kterým jsme v době jejich vzniku opomenuli věnovat dostatečný prostor. Dosud neřešený úsek v Nuslích částečně vylepšil piktokoridor, a v Radlicích vznikla nejdelší cykloobousměrka uvnitř zástavby.

Křesomyslova, Nusle

Na sklonku listopadu jsme se od čtenáře Tomáše dozvěděli o realizaci piktokoridoru v Křesomyslově ulici hned ve dnech kdy vznikaly. Je hezkým příkladem spolupráce, když se nám ozvete s informací o nové infrastruktuře, která není v mapě, na adrese redakce@prahounakole.cz. Piktogramy vedou v obou směrech v úseku mezi zastávkou Divadlo na Fidlovačce a podjezdem železniční trati, kde o kus dál začíná stezka podél Botiče. Ve směru na Otakarovu je také krátký piktokoridor v zatáčce za zastávkou. Odstranění několika parkovacích stání zlepšilo rozhled před přechodem pro pěší.

 Než jsem stihl použít tuto fotku z půle září, už neplatila.

Řidičům se zlepšil výhled. Pohled z opačné strany.

V křižovatce Otakarova přibyla možnost jet z pravého pruhu rovně.

Věříme, že jednou pikťák naváže v cyklopruh až ke křižovatce tímto kritickým úzkým hrdlem.


Zmíněný úsek Křesomyslovy ulice byl součástí zadávací karty z roku 2010, a v rámci projektu průzkumu bariér cyklistické dopravy byl identifikován jako pátý nejdůležitější úsek. Průjezd od Vltavy do Vršovic úzkým Nuselským údolím předurčuje intenzity, které se v roce 2010 odhadovaly na 700 průjezdů denně v obou směrech (od té doby intenzita cyklodopravy v centru stoupla o dalších 80%). Pro takové intenzity už není dobrým řešením jízda v koloně nebo nelegálně po tramvajovém pásu. Zadávací karta, která řeší celý úsek od stezky za mostem po Otakarovou, navrhuje ve zúženém místě změnit režim parkování (částečně na chodníku nebo snížení počtu míst). Dá se odhadnout, že realizace záleží na přístupu MČ Praha 4. Jak se ukazuje, opatření mimo kritický úsek se podařilo realizovat. Na důležitější a složitější část zatím stále čekáme.

Praha 5 – Kesnerka

Kesnerka je nevelká vilová čtvrť na kopci nad Smíchovským nádražím. Pokud nejedete přímo tam, nevšimnete si jí, ale donedávna jste to na kole měli složité. Nyní ji s Radlickou ulicí spojuje přes 1300 metrů dlouhá cykloobousměrka překonávající výškový rozdíl zhruba osmdesát metrů. Je to nejdelší souvislá cykloobousměrka v Praze. Pro stoupání cyklistů je využita ulice, kterou auta jezdí směrem dolů, což je pro cykloobousměrky ve svahu optimální řešení. Cyklisté jedoucí dolů mají podobnou rychlost jako auta a mohou tak bez problémů zabrat pruh. Auta navíc jedou dolů na volnoběh, tudíž se při stoupání nenadýcháte zplodinami znečištěného vzduchu.

Obousměrka se vine do kopce, teď ještě údolím prosím.

Horní vilová část s pikťáky ve sjezdu.

Spodní část ústící do Radlické ulice.

Spodní část v ulici Ke Koulce ukazuje, v jak úzkých ulicích lze bez problémů realizovat cykloobousměrku. V Praze je podobnýchz ulic mnoho. Profesor z vídeňské univerzity BOKU Michael Meschik, prohlašuje: „Když se v jednosměrce dá předjet cyklista, může se tam udělat cykloobousměrka.“

Ve Vídni jsou možné i v ulicích o něco užších než je Šeříková na Kampě.


Věříme, že Praha 5 bude v podobných opatřeních dále pokračovat. Na realizaci čekají zejména cykloobousměrky v ulicích Holubova a Na Neklance, které tvoří jedinou možnou klidnou alternativu rušné Radlické. Šlo o jeden z trojice vítězných návrhů v soutěži o nejlepší cykloopatření pro Prahu. Městská část jej sama považuje za „krásný příklad“ (odkaz). V článku jsou zmíněné i další možné obousměrky na Smíchově. Potvrzuje, že existuje „řada jednoduchých opatření, které může v Praze realizovat prakticky každá městská část a za minimum prostředků.“

Povedená opatření v jedné městské části dávají naději, že se podobná či ještě lepší objeví i v jiných čtvrtích.

Václav Kříž
Od roku 2011 získal postupně praxi jako redaktor magazínu a editor mapy Městem na kole, cyklokoordinátor MČ Praha 14, 4, 11, TSK a jako cargobajker. Získat pořádnou síť cyklostezek se může zdát jako neřešitelný ořech. Součástí řešení jsou občané, politici, úřady i firmy. Zkuste to ovlivnit i Vy!

Kuba 3. 1. 2013, 13:58

Kvůli cykloobousměrce v Šeříkový jsem psal na Prahu 1 několikrát, a buď se vymlouvají proč to nejde (údajně se to nelíbí policii), nebo slibují, že snad časem. Je to natvrdlost nebo záměr, každopádně objíždění směr Kampa přes ráno ucpanej Újezd nedává smysl.

Vratislav Filler 4. 1. 2013, 13:23

Kuba: Šeříková je v dluhodobém vnitřním přesvědčovacím procesu, který zatím ještě neskončil. Kdyby to nedopadlo, bude to na větší kampaň, to místo je vážně ostudné.

Neddy 30. 5. 2013, 14:55

"Spodní část ústící do Radlické ulice." - takové řešení se mi zdá velmi nebezpečné, auto parkující v protisměru (na straně kde vede cyklostezka) si dokáže zrcátkem kontrolovat projíždějící auta za sebou, ale cyklistu, který jede proti němu po jeho straně, vidět nemůže. Je to jen o náhodě, kdy tam nějaké auto cyklistovi prostě najede a cyklista skončí na čelním skle...

Vratislav Filler 30. 5. 2013, 15:27

Neddy: Nevidím to jako velké riziko. Řidič snad alespoň občas kouká i tam, kam jede, ne? :-) (a cyklista, který třicet metrů před sebou uvidí parkující auto s rozsvícenými světly a vyhozeným blinkrem, a nepohlídá si jeho výjezd, zase nemá pud sebezáchovy). Čímž netvrdím, že se to nemůže stát. Jen například vídeňské statistiky takové věci v měřitelném počtu poněkud nezaznamenávají...

Václav Řehák 30. 5. 2013, 16:29

Nemluvě o tom, že ten pruh vede do kopce, takže cyklista asi nepojede nějakou závratnou rychlostí.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat