Otázky na politické strany

Publikováno: 05. září. 2014, 1 min. čtení
Publikováno: 05. září. 2014, 1 min. čtení

Ve čtvrtek 4. září jsme zaslali jedenácti politickým stranám a koalicím (těm, které v orientačním červencovém průzkumu volebních preferencí získaly potenciál větší než 1%) sadu otázek na konkrétní způsob, jakým chtějí podporovat v Praze rozvoj cyklistické dopravy. Otázky zveřejňujeme v předstihu, také jako inspiraci pro ty z vás, kdo se chtějí zeptat na podporu cyklodopravy konkrétních kandidátů.

Jmenovitě jsme oslovili těchto jedenáct stran (řazeno podle preferencí v červencovém průzkumu): TOP 09, Trojkoalice (SZ, STAN, KDU-ČSL), ANO 2011, ČSSD, ODS, KSČM, Svobodní, Česká pirátská strana, Úsvit přímé demokracie, Restart 2014, PRO PRAHU a 65 demokratů Jana Kasla. (Politické strany, které nebyly za strany Prahou na kole přímo osloveny, mohou odpovědi na otázky posílat mailem na adresu redakce@prahounakole.cz do 15. září.)

V Praze se na kole pravidelně (tj. nejméně jednou týdně) pohybuje cca 200 000 Pražanů starších 15 let. Cyklistická doprava není pro většinu elektorátu prioritou, o to spíš je ale jasné vyjádření před volbami potřeba. Otázky jsou (až na poslední) zformulované tak, aby na ně bylo možné odpovědět ano/ne.

1.
Jste ochotni usilovat o dosažení cíle stávající městské koncepce rozvoje cyklistické dopravy, podle kterého má podíl jízdního kola na vykonaných cestách v roce 2020 dosáhnout 5-7 % v sezóně?

Koncepce byla schválena v roce 2010. Současný podíl cyklistické dopravy cca 2 %.

2.
Jste ochotni zvýšit investice věnované na rozvoj cyklistické dopravy v Praze na úroveň z let 2007-2011, tedy nejméně na zhruba 50 mil. Kč ročně?

V letech 2012-2014 se výše investic pohybovala kolem 25 mil. Kč za rok.

3.
Jste ochotni zvýšit investice věnované na rozvoj cyklistické dopravy na úroveň odpovídající současnému podílu cyklodopravy na vykonaných cestách, tedy zhruba na 100 mil. Kč ročně?

Podíl cyklodopravy v sezóně je cca 2,0 %, celoroční průměr může být kolem 1,5 %, celkové dopravní investice jsou dlouhodobě kolem 6-8 mld. Kč.

4.
Jste ochotni zřídit každý rok 1000 nových městských stojanů na kola ve veřejném prostoru?

V rámci existující celoměstské akce “stojany” vzniká každý rok několik desítek stojanových hnízd, celkem jde o cca 100 – 200 samostatných stojanů s kapacitou 2 kola.

5.
Jste ochotni spustit v sezóně 2015 funkční městský bikesharing?

Tj. bikesharing zahrnující historické centrum a s plošným rozmístěním stanic ve vzdálenosti 300 – 400 metrů.

6.
Jste ochotni dohlížet důsledně na TSK a jiné městské organizace, aby do jimi investovaných akcí vždy začleňovali kvalitní a bezpečná řešení pro jízdu na kole ve vozovce?

Jmenovitě jde o souvislé vedení cyklistů skrz křižovatky formou nepřerušeného vyhrazeného pruhu (případně piktokoridoru), nepřímých odbočení a předsunutých stání pro kola.

7.
Jste ochotni zlepšit údržbu stávajících cyklostezek a městských cyklotras (úklid listí, prořezávání zeleně) a provést nutné opravy úseků, které jsou ve špatnémstavu, všude, kde jsou ve správě městských institucí?

8.
Jste ochotni úseky celoměstských cyklotras, které jsou ve správě městské části nebo soukromníka, převést do správy magistrátu, případně je vykoupit, aby bylo možné je udržovat případně opravit?

9.
Jste ochotni podpořit na městských částech zřizování cykloobousměrek na trasách celoměstského systému tak, že zaplatíte z celoměstských zdrojů jejich realizaci, a současně budete jejich zřízení po městských částech důsledně vyžadovat?

10.
Jste ochotni realizovat se zprovozněním tunelu Blanka omezení tranzitu přes Malou Stranu a Křižovnické náměstí a zahájit humanizaci Severojižní magistrály?

Úpravy rušných komunikací procházejících centrem budou mít jako vedlejší efekt výrazné zvýšení atraktivity cyklistické dopravy v centru Prahy.

11. Jaké jsou vaše obecné postoje k rozvoji cyklistické dopravy v Praze?
(Limit pro odpověď na tuto otázku je 200 slov)

Odpovědi politických stran budou zveřejněny na těchto stránkách ve druhé polovině září.

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

Lei 5. 9. 2014, 08:46

Předjímám Svobodné:

ne, ne, ne, ne, ne, ne, ne, ne ... ... ... ..., zrušení dopravního značení i policie (regulace!) do vyřeší - "svobodná doprava".

Nejsvobodnější ovšem je nalít z našich peněz další miliardy do tunelů a okruhů - to je samozřejmě volný trh i individuální volba nás všech jak vyšité.

Brahma 5. 9. 2014, 12:27

Skvělý počin tahle dotazovací akce. Už dlouho jsem po něčem takovém před volbami toužil. Bohužel předvolební sliby jsou z kategorie, kterou nikdo nebere moc vážně.
Moc se těším na odpověď TOP 09, jak budou řešit své cyklistické rozdvojení.

David 5. 9. 2014, 22:13

Nikdo Vám nedá tolik, kolik Vám my můžeme slíbit! Mě by stačilo, kdyby se podařilo sundat tu praštěnou ceduli z kampy. Tedy ona už praštěná není, už je tam klasický zákaz vjezdu kol. Co ale nechápu je důvod jejího umístění. Proč místo zákazu vjezdu např. nepřeznačili cyklostezku na chodník podél Čertovky (na druhé straně Kampy), který chodci téměř nevyužívají. Nechápu, jak si mohli dovolit přetnout nejdůležitější cyklotrasu. Všechny cyklotrasy přivedou cyklisty z ostatních městských části do centra, aby je v Karmelitské provoz zaválcoval do dlažby. Tomu říkám koncepční řečení problému městské cyklistiky. Hladit a hladit - až do úplného vyhlazení...

Vratislav Filler 6. 9. 2014, 09:29

David: Likvidace té cedule je otázka na kandidáty do zastupitelstva Prahy 1. Sice bych rád takhle obsalal i některé městské části, ale neměl bych čas to dohlídat. Možná si přidám Prahu 11, kde bydlím, ale nejsem indickým božstvem s osmi páry rukou a šesti hlavami. Jinde to tedy bude na vás.

Bubulák 8. 9. 2014, 14:48

Co tahle dotaz na městské mýto? Ono je to totiž jediné rozumné opatření, které by přetlak automobilové dopravy v centru města spravedlivě vyřešilo...

Vratislav Filler 8. 9. 2014, 15:36

Bubulák: Kdo chce, může klidně odpovědět, že chce mýto místo zklidnění Smetaňáku a Malé Strany. Ne, vážně, to už bychom se měli ptát na NEZ a ZPS, nakonec to by těch otázek muselo být 20... Na tyhle věci se navíc určitě bude ptát předvolební kalkulačka.

Václav Kříž 9. 9. 2014, 14:01

Zvažte účast a kladení otázek na setkáních s politiky jako:
https://www.facebook.com/events/1461967714069117/?fref=ts
A hledejte další takové a informujte o nich.
Konají se veřejné debaty pořádané Auto-Matem či jinými: http://www.auto-mat.cz/2014/09/automat-chysta-serii-predvolebnich-debat/

josuk 9. 9. 2014, 14:03

mýto nepomohlo dostatečně, nízkoemisní zóny v německu nepřinesly očekávaný pokles znečistění, plíce pražanů a brňanů zanáší jemný prach http://zpravy.idnes.cz/ultrajemny-prach-v-ceskych-mestech-duf-/domaci.aspx?c=A140908_152715_domaci_zt „nasedněme na kola!“, je to přece tak jasné!
Obávám se, že nikdo, natož naši politici, nic nového v tomhle směru nevymyslí i kdyby bylo otázek milion. ;-)!

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat Volby 2014
Zkušenost s pražskými politiky
Praha,

Zkušenost s pražskými politiky

06. října. 2014, 1min. čtení21
Politické strany k rozvoji cyklodopravy
Kampaně,

Politické strany k rozvoji cyklodopravy

22. září. 2014, 1min. čtení13