Krymská: vídeňská cyklozastávka

Publikováno: 27. listopadu. 2014, 1 min. čtení
Aktualizováno: 05. února. 2024
Úvodní foto: Tomáš Cach
Publikováno: 27. listopadu. 2014, 1 min. čtení
Aktualizováno: 05. února. 2024
Úvodní foto: Tomáš Cach

Před několika málo týdny byla ve Francouzské ulici vybudována první vídeňská cyklozastávka v Česku. Je součástí nového vyhrazeného cyklopruhu, který přímo navazuje na Moskevskou ulici a pokračuje celým stoupáním až na křižovatku se Slovenskou.

Spolu s rekonstruovanou Moskevskou tak vzniká pohodlné cyklistické propojení od Vršovické až na Vinohrady. To vše v táhlém stoupání, kde je pohodlná infrastruktura obzvláště důležitá.

Zastávky všeobecně

Klasická vídeňská zastávka je typem  zastávky umožňujícím bezbariérový nástup z chodníku do tramvaje v celé své délce při zachování možnosti pojezdu automobilů a další dopravy.

Klasická vídeňská zastávka – Heinestraße, Wien (Foto: Pavel Skládaný, CDV)

Vozovka je v místě zastávky vedena po vyvýšeném mysu na úrovni chodníku a zůstává pro dopravu průjezdná v případech, kdy v zastávce nestojí tramvaj (nebo autobus). Při příjezdu tramvaje pak přes vozovkou nastupují a vystupují chodci, aniž by museli překonávat nerovnosti. Takové zastávky již v Praze známe. Klasicky například zastávka Albertov směrem z centra nebo nyní nové zastávky v dolních Holešovicích. O něco méně klasicky (s omezením vjezdu motorových vozidel) zastávky Letenské náměstí nebo Václavské náměstí.

Dalšími běžnými typy zastávek jsou klasické ostrůvkové zastávky, bariérové zastávky bez mysu s výstupem přímo do vozovky nebo zastávky typu mys, kdy je zastávka v podstatě prodloužením chodníku a auta ji celou objíždějí po kolejích. Zastávky typu mys jsou nejpříjemnější pro pěší a například ve Vídni jsou nejpreferovanějším typem. Zároveň však nejdou umisťovat v místech, kde se tvoří časté kolony. Ty by pak mohly v zastávce blokovat průjezd tramvaje. V takových případech přichází na řadu ostrůvek nebo prostorově úspornější pojížděná vídeňská zastávka.

Zastávkový mys v Brně: veškerá doprava zastávku objíždí. (foto: Pavel Skládaný, CDV)

Vídeňská cyklozastávka

Vídeňská cyklozastávka je speciálním typem zastávky typu mys. Pro motorovou dopravu se chová jako neprůjezdný zastávkový mys, ale pro cyklisty zůstává průjezdná. V místech, kde to je vhodné, tak přináší chodcům komfort zastávkového mysu, ale zároveň zvyšuje bezpečí cyklistů.

Vídeňská cyklozastávka Frauengasse: auta objíždí, cyklisté nemusí mezi koleje. (foto: Pavel Skládaný, CDV)

U klasických zastávkových mysů musí cyklisté objíždět zastávku kolejemi společně s ostatní dopravou. To přináší nebezpečné manévrování kola v blízkosti kolejnice, případně i její přejíždění. To zvyšuje riziko pádu cyklisty, které tak vídeňská cyklozastávka omezuje. V případě stoupání by cyklista objíždějící zastávkový mys navíc brzdil dopravu za sebou. Díky vídeňské cyklozastávce jsou tyto problémy vyřešeny. Samozřejmě při příjezdu tramvaje do zastávky musí cyklista přerušit jízdu a nechat cestující vystoupit a nastoupit.

Pozor na kolejnici. Klasický mys je nejlepší řešení pro chodce, ale pro cyklisty není zcela ideální. (foto: Pavel Skládaný, CDV)

Řešení na Krymské

V případě Francouzské ulice vzniklo zmiňované inovativní řešení na zastávce Krymská směrem do centra. Jedná se o zastávku v táhlém stoupání, kde by se vyskytly oba zmiňované cykloproblémy neprůjezdné zastávky typu mys. Vídeňská cyklozastávka je tak jediným řešením, jak v tomto místě zajistit lidem na kole pohodlný průjezd.

Před rekonstrukcí byla zastávka směrem do centra o něco níže a obě zastávky byly tvořeny samostatnými ostrůvky oddělenými vozovkou od úzkého chodníku. Díky zrušení samostatných ostrůvků mohla být zastávka do centra posunuta o pár desítek metrů výše na úroveň zastávky pro směr z centra. V řešení se samostatnými ostrůvky toto nebylo šířkově možné. Zároveň byly rozšířeny chodníky v místě zastávek. V této lokalitě není provoz natolik hustý, aby jeho svedení do kolejiště dopravu komplikovalo. Díky takovému řešení tak chodci nemusí překonávat vozovku při příchodu k tramvaji, cyklisté nebrzdí v úzkém hrdle nebo při objíždění mysu motorovou dopravu a navíc nemusí balancovat blízko kolejnice, do které kolo lehko zapadne a hrozí tak nepříjemný pád.

Původní stav (foto: Google Street View)

Vídeňská cyklozastávka Krymská v Praze. (foto: Tomáš Cach)

Ve směru z centra cyklisté mys klasicky objíždějí. Zde není ani vyhrazený cyklopruh, který při jízdě směrem dolů není tolik potřebný, protože cyklisté mají dostatečnou rychlost. Objíždění mysu naopak chrání chodce před případnými kolizemi s rychle jedoucími bicykly.

Kromě vídeňské cyklozastávky bylo pro směr do kopce zvažováno i protažení cyklopruhu za zastávkou podél parkové zdi. To by však vytvořilo kolizní místa u schodišť z parku a vyžádalo si stavbu zábradlí oddělujícího cyklopruh od zastávky. Zvolené řešení je tak mnohem čistší a elegantnější. Z našeho pohledu jednoznačně lepší.

Šlo by argumentovat, že průjezd za zastávkou by umožnil kontinuální jízdu cyklistů i při výstupu a nástupu cestujících z/do tramvaje. Lze však předpokládat, že by i tak lidé cyklopruh křížili, případně na něm i čekali na příjezd tramvaje. Zvolené řešení je tak mnohem ohleduplnější k chodcům a předchází možným kolizím mezi cyklisty a pěšími.

Závěr

V redakci si skutečně ceníme tohoto inovativního řešení, které zajistilo kvalitní a bezpečný průjezd táhlým stoupáním ve Francouzské ulici. Díky tomu tak vzniká kvalitní propojení Vinohrad s Vršovicemi. Podobná řešení by si zasloužilo mnoho dalších zastávek, které se nacházejí ve stoupáních na důležitých cyklistických propojkách. Určitě by stálo za zvážení při možném vzniku bezbariérové zastávky Kamenická na Praze 7 a zajisté i v mnoha dalších případech. Pokud ale víme, tak u připravované rekonstrukce tramvajové trati v Bělehradské ulici se se zřízením „stoupacího“ cyklopruhu ani vídeňských zastávek nepočítá.

Cyklopruh kontinuálně pokračuje. (foto: Tomáš Cach)


Za svolení k použití snímků pro tento článek děkujeme Pavlovi Skládanému a Tomáši Cachovi.

Jiří Motýl
V domovské Praze jezdí na městském kole na vzdálenosti do osmi kilometrů. V redakci od roku 2013, od roku 2015 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

vlákno 27. 11. 2014, 10:08

Dobrá věc, budu si to muset projet. Jen doufám že se tam nebude nadivoko parkovat, jak bylo zvykem před úpravou...

Mosquit 27. 11. 2014, 10:28

Nedávno jsem byl (na kole) v asijském obchodě naproti, a parkuje se tam stále stejně nadivoko, bych řekl :-) Všechna auta na blikačkách, klasika.

Bylo to večer, směrem do centra (do kopce) jsem tam nepotkal ani jednoho cyklistu (kromě mě).

Mingan 27. 11. 2014, 10:39

Před chvílí jsem prošel přes Arbes, kde dokončují práce po rekonstrukci Štefánikovy a koukal jsem, k čemu je ten vysoký obrubník přímo u kolejí tramvaje a přitom jen metr a půl od okraje chodníku. Skoro bych řekl, že to směřuje k podobnému řešení.

Mosquit 27. 11. 2014, 10:47

Doplním fotku:
http://www.prazsketramvaje.cz/kratasy/obrazky/20141126170725-dl-007.jpg

Skoro bych řekl, že tam bude spíš klasický zastávkový mys a cyklisti budou jezdit mezi kolejema (tam je to po rovině, rychlost celkem nízká, tam to asi vadit nebude) ?

Mingan 27. 11. 2014, 10:57

Uvidíme po víkendu, kdy to mají (dva týdny v předstihu!) opět zprovoznit. Jak se píše i v článku, při objíždění je tam ten nepříjemný přejezd pravé koleje. Jinak je to rovina, jediná škoda je ten znovu vydlážený úsek před Andělem, kde mohli udělat proužek asfaltu. Stále je to ale lepší než Nádražní na Smíchov.
U křižovatky s Kartouzskou a V Botanice byly nainstalovány hrboly omezující vjezd aut do kolejí. Jsem zvědavý, zda bude nějak změněn i režim provozu aut, nebo ne. Na mysli mám hlavně odpočení do Kartouzské, kde by chodcům prospělo pár vteřin zelené před auty. Před rekonstrukcí se vždy první auto buď prodralo nevybíravě skrze chodce, nebo se zaseklo a stejně muselo čekat, zatímco auta jedoucí rovně k Portheimce to objížděla po kolejích.

s 27. 11. 2014, 10:58

jazdim hore Francouzskou roky takmer denne, hlavne vecer. riesenie mi pride dobre, v praxi ale chvilu potrva, nez si chodci cakajuci na elektricku uvedomia, ze ten pruh nie je urceny na postavanie. vcera vecer som taktiez narazil na auto zaparkovane na vjazde na tento zvyseny pruh, vodic zjavne nepochopil jeho vyznam.

mozno by pomohlo nejake vodorovne znacenie, ktore by jednoznacne indikovalo jeho ucel (vid napr. ta tofka z Frauengasse).

prt 27. 11. 2014, 11:27

Zastávky Arbesovo náměstí budou standardní mysy.
S ohledem na žádoucí celkové zklidnění Štefánikovy ulice bych na definitivní řešení zastávek nahlížel jako na situaci zastávek Vodičkova či Lazarská (či zde blízko pro některé směry Anděl).

Vratislav Filler 27. 11. 2014, 11:31

prt: Arbesák jako mys klidně, ale doufám, že se to obejte bez anticycklistických kočičáků...

Vratislav Filler 27. 11. 2014, 11:33

Jinak to mám také už projeto, zkušenost výborná, až na jednoho borce, co se tam vešel do druhé brázdy. Tímto apeluji na lidi, co tam projíždějí pravidelně, aby, pokud mají chvilku času, ta špatně zaparkovaná auta hlásili měšťákům - klidně ať s tím nic neudělají, ale ať mají aspoň povědomí, že to někoho štve. Jinak tam brzo skončíme jako v Karlíně...

prt 27. 11. 2014, 11:39

Ad VF - 8: ve Štefánikově je asfalt všude, s výjimkou úseku v pěší zóně (tedy od náměstí 14. října k Andělu).

Melebius 29. 11. 2014, 16:48

Párkrát jsem tudy jel a musím říct, že mi to přijde celkem povedené. Je tam ovšem pár (spíše drobných) problémů: Je to další hup nahoru v táhlém stoupání (to ve Vídni asi nebylo…) a navíc i vybočení z původního směru, zatímco na fotce z Vídně se jede přímo. A taky si musí cestující na zastávce zvyknout, že se na tom cyklopruhu nemá stát.

vlákno 10. 12. 2014, 13:46

V praxi to tam vypadá jak jsem čekal, parkování v cyklopruhu není trestáno, takže se parkuje dál. http://youtu.be/_qhJo58hp7Y

Vratislav Filler 10. 12. 2014, 15:20

vlákno: S parkováním jsem tam včera zažil pěknou situačku, popíšu někdy formou motivační části článku k parkování v cyklopruzích. Jinak dobrá volba hudební kulisy :-)

vlákno 10. 12. 2014, 18:38

Dík, podklad jsem měl delší dobu v hlavě, čekal jsem jen na vhodný použití, možná se ještě bude hodit :). To video je taky ze včerejška, něco po 12tý jsem tamtudy štrádoval.

Vratislav Filler 10. 12. 2014, 20:08

Hmm, tak to je vtipný, protože já tam jel v devět ráno, a to tam ta auta takhle byla jen 3. A dvě z těch na videu byla zjevně ta, která jsem donutil přeparkovat někam jinam a v poledne tam už byla zpátky. Hm, asi to bude chtít s tou osvětou pokračovat, ale prosinec není na rozehrání nějaké větší partie zrovna nejvhodnější měsíc...

vlákno 10. 12. 2014, 22:01

:) Jsi dobrej, že se ti podařilo je donutit. Ten strejda, vedle kterýho jsem zastavil, se tvářil nešťastně, nic neříkal a krčil rameny, tak jsem jel dál. Až tam pojedu zas a budou tam takhle stát, tak asi nahoře zastavím a tu MP zavolám. Tyhle lidi to asi pochopěj až dostanou tři pokuty za tejden.

Vratislav Filler 10. 12. 2014, 22:31

No, já tam zastavil u 3 aut na jednom místě, a protože už jsem byl dožraný z tech popelnic dole v Moskevské (jednu jsem stěhoval na chodník), tak jsem rovnou volal měšťáky Pak jsem tam asi 5 minut postával s telefonem v ruce (měl jsem čas a chtěl si ověřit, kdy ta MP dorazí, měl jsem asi hodinu času a docela náladu počkat si, co se bude dít), a zabralo to lépe, než by kdo čekal... Ale pak jsem to dekonflitizoval, když odparkovali, tak jsem se jim ve vrátnici omluvil a MP zavolal, že řidiči si to přeparkovali, takže tam už nic nenajdou, že ať to raději zruší.

josuk 11. 12. 2014, 08:11

podle mých zkušeností je to indukce. Jedno neodtažené auto naindukuje deset dalších.. a přitom by stačilo možná jen jednou denně jedno z aut odtáhnout.. Je to pro mě otázka, proč městské části nebo stát na postihování některých nešvarů a bodový systém snad úplně rezignovaly..

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat Moskevská