Montréal, téměř dvoumilionová metropole rozkládající se na stejnojmenném ostrově, druhé největší město v Kanadě a po Paříži druhé největší frankofonní město na světě. Také mnohdy považováno za nejvyspělejší cyklistickou metropoli v Severní Americe. Jak si stojí? A dostojí své pověsti? Je to skutečně „Kodaň Ameriky“? Několika díly o Montréalu pokračujeme v našich reportážích z prázdninových cest.
Do Montréalu jsem dorazil spolujízdou z Newfoundlandu, což byl přeci jen kraj protkaný „Share the Road“ značkami v duchu vehicular cycling od Johna Forestera. Těšil jsme se tak na chráněnou severoamerickou cykloinfrastrukturu, se kterou jsem zatím neměl osobní zkušenost.
Můj quebecký společník v autě byl pesimičtější než já, jezdil po Montrealu denně 20 km do práce a 20 km zpět a varoval mě, že cyklostezky sice přibývají a situace se zlepšuje, ale že to je pořád nic moc a najde se spousta míst, kde budu muset jet v provozu. S pražskou zkušeností jsem z toho ale obavy příliš neměl.
Poznávací znamení Montréalu
Na úvod to bude trochu netradiční, ale rád bych v prvním díle začal něčím ryze specifickým, co v Montréalu podle mě definuje cyklistickou infrastrukturu nejvíce, a co je na první pohled možná jen obtížně odhalitelné. Nebojte, k různým typům tamních stezek a dalším zajímavým detailům se dostanu v příštích dílech, dnes se ale budeme věnovat čistě orientaci ve městě.
Montréal zvolil zajímavý přístup k výstavbě cyklistické infrastruktury. Dopravní cyklistická opatření (v případě Montréalu cyklostezky a cyklopruhy) zde neplní pouze účel oddělení od hustějšího provozu, ochrany cyklistů apod., ale zároveň tvoří i navigační síť. To zní docela logicky a bývá tomu tak na mnoha místech, zde jde však o zcela záměrný cíl a dle mého názoru rovněž nejvýznačnější odlišnost tamní cyklistické infrastruktury od jiných měst, třeba rovněž kanadského Toronta.
Cyklopruhy tak najdeme například i ve velmi klidných ulicích, kde stěží potkáte auto. Jsou v místech, kde by kdokoliv včetně dětí mohl jet běžně v provozu. Montréal buduje síť zkrátka tak, že když na nějaké cyklopruhy nebo stezky najedete, můžete se jich navigačně držet a nezmizí vám ani v klidných ulicích.
Některé ulice jsou tak trochu podobné mnohým cykloobousměrkám v Praze, kde snahu o umístění protisměrného cyklopruhu naprosto všude tak často kritizujeme. Z mého pohledu se ale v Montréalu nejedná ani tak o snahu dodržovat nějaké přehnané normy jako v Praze, jako spíše o snahu vytvořit takto navigační síť cyklistických komunikací. Jednoduše řečeno: běžná čtvercová uliční síť je doplňována méně hustou čtvercovou sítí ulic s kontinuálními cyklistickými opatřeními.
Tomu je přizpůsobeno i značení. V Montréalu nenarazíte na směrové cykloznačky jako v Praze ani na žádná čísla cyklotras. Orientaci zajišťuje čtvercová síť stezek a cyklopruhů. Před každou křižovatkou, kde se kříží nějaká cyklistická infrastruktura, pak naleznete značku, která vám ukazuje, jakými ulicemi lze po stezkách nebo cyklopruzích pokračovat. Z klasických cyklotras jsou vyznačeny pouze státní dálkové trasy a něco na způsob pražských žlutých směrovek najdeme jen ve zcela výjimečných případech: u extra zásadních a ne úplně lehko odhalitelných bodů.
To vše funguje hlavně díky čtvercové síti. Potřebujete na východ a jste zrovna na severojižní stezce? Pak prostě jedete po cyklopruzích na sever, dokud nezkřížíte ulici s cyklopruhy východním směrem. Může se to ale zkomplikovat, protože síť není vždy tak přímá. Občas cykloinfrastruktura uhne z prostorových důvodů o blok do vedlejší ulice a pokud neznáte trasu a po několika kilometrech přímé jízdy přestanete dávat pozor, tak se vám lehko stane, že proud cyklistů někam náhle uhne a vy se ocitnete sami mezi auty. Mně se proto ve špičce vždy vyplácelo jet prostě s davem, který mi ukázal, kudy vedou ty nejpohodlnější trasy.
Pokračování příště
Cyklopruh i v těch nejklidnějších ulicích, to je myslím poznávací znamení Montréalu. V dalších článcích se podíváme na různé typy infrastruktury ve městě, na výhody a nevýhody jejich řešení, na systém bikesharingu a další drobné poznatky.
Vratislav Filler 28. 9. 2016, 09:35
Bídná navigace obtížně srozumitelnými, byť jinak již teď v pohodě průjezdnými a klidnými cestami, je v Praze věc, kterou bychom mohli řešit i gerilově. Šablona na asfalt s piktogramem kola a šipky, sprej, a jedeme. Teď, na konci sezóny, to nemá cenu, ale můžeme si to připravit na jaro.