Možná jste si toho všimli, počátkem října byla naše cyklistická heatmapa (alias mapa nahraných tras Do práce na kole) doplněna o výsledky z letošního ročníku soutěže Do práce na kole, prodloužené až do září pod názvem Aby firmy šlapaly. Heatmapa, kterou jsme poprvé představili v září 2015, tak opět potěšitelně zhoustla a my jsme měli další příležitost podívat se, co říkají pravidelní městští cyklisté na naše doporučené trasy.
V mapě jsou zobrazené trasy naklikané předem (modře) a zaznamenané trasy z aplikace (červeně), rozdíly a limity obou vrstev popisuje podrobněji loňský článek. Oproti loňskému roku máme v mapě podstatně více tras v „červené“ vrstvě, tedy nahraných z aplikace – především díky tomu, že soutěž nyní běžela déle. Pokrytí Prahy je tak mnohem víc plošné, zejména v širším centru. Poprvé tak máme dostatečnou zpětnou vazbu na pochybně vedené trasy v naší mapě. S malou pomocí od heatmapy Strava jsme tak mohli zkorigovat některé naše trasy a u dalších se obrátit na vás. Trasy jsme korigovali opatrně: brali jsme ohleda na skutečnost, že slabší jezdci, kteří poptávají klidové trasy, těžko budou své jízdy logovat do soutěže „Do práce na kole“. Při rušení tras jsme se tak snažili zbavit se především balastu, kterému heatmapy poskytly jednoznačně lepší alternativu.
Barrandov
Barrandov je takové proklaté sídliště. Bez kvalitního příjezdu od centra, nástupovka s oklikou přes Klukovice a hlavní pěší zóna nelegalizovaná a dopravně bídně napojená. Dlouhodobě jsme měli doporučené trasy různými chodníky. Pohled do heatmapy a provedení hlavních ulic nás nakonec přesvědčil, že se na chodníčkaření vykašleme a trasy protáhneme běžnou uliční sítí. Dotklo se to trasování výhledové A114 a pomocné X112.
Jihozápadní město
Doporučené trasy na tomto sídlišti jsou v mapě dlouhodobě deformovány cyklostezkou vytvořenou při výstavbě sídliště – tzv. Okruhem za prací a zábavou. Bohužel, tento okruh má tak nešikovné návaznosti a často kličkuje tak zbytečně, že jako dopravní trasa téměř postrádá smysl. Heatmapa tak umožnila najít zde několik praktických alternativ, na které jsme převedli starší spojky, pamatující možná ještě teoretické trasování z roku 2007.
Přidali jsme nástupovku z Prokopského údolí na Velkou Ohradu ulicí K Opatřilce. Průjezd Velkou Ohradou jsme pak prodloužili až do Raichlovy a stočili tak k Jeremiášově.
Druhá významná trasa, alternující rušnou Jeremiášovu, vychází z Řeporyjské a využívá klidnější ulice jižně od Jeremiášovy – opět až po Raichlovu.
Do třetice jsme přidali trasu alternující průjezd pěší zónou na Hůrce, a vedoucí ulicí Petržílkovou až k Nepomuckému rybníku. Je zajímavé, že tuto trasu patrně předpokládali už projektanti sídliště, protože ve vyústění Petržílkovy do ulice Pod Hranicí pokračuje dále do parku zdvojený chodník, přístupný z křižovatky sníženou obrubou. Kdyby se našel místní znalec, který by chtěl nedokončeným cyklotrasám na Jihozápadním městě věnovat zvláštní článek, určitě bych takový historický exkurs uvítal.
Nad doporučenými trasami severně od centrálního parku by také stálo za to se zamyslet. Zatím ale ani heatmapa DPNK a Strava dohromady neposkytují dost vodítek k nalezení ideálního řešení..
Milíčovský les
V okolí Milíčovského lesa byly spíš než heatmapa důvodem pro změny nové stezky, včetně zprovozněné spojky novým obytným kompelxem v Jurkovičově ulici. K tomu jsme jako doporučenou doplnili již několik let starou bezmotorovou cestu od Milíčovského rybníka k silnici mezi Újezdem a Křeslicemi. Drobnou úpravou je částečné překlopení doporučené trasy Milíčovským lesem X21 na jinou cestu, vedoucí k ulici Na Smrčině a dále do ulice Ke Kateřinkám.
Konec Milínské
Na výjezdu ze Záběhlic jsme měli doporučenou trasu X225 ulicí Milínskou na Chodovec. Poté, co byla vloni dokončena stezka na trase A222 směrem horní Spořilov, získala tato blátivá cesta tak silnou konkurenci i pro cesty na Chodovec, že nemělo smysl ji v mapě dále držet. Zprovoznění první etapy stezky podél Košíkovského potoka pak bylo příležitostí k provedení komplexnější úpravy vedení doporučených tras, a trasa X225 byla uhnuta k ulici Daimlerově.
Ostatní změny
Podélný průjezd přes Zahradní Město z Jahodové do Jesenické a dále na Slatiny byl v sídlišti vždycky kostrbatý až hrůza. Přesun do Jabloňové jej učiní srozumitelnějším, a přece jen, frekventovaná ulice V Korytech se na světlech stejně kříží lépe.
S místní nuselskou trasou stoupající klidně od zadního podjezdu vršovického nádraží Svatoslavovou ulicí dál k Vyšehradu byly od Táborské ulice výš vždycky potíže. Heatmapy potvrdily, že ačkoliv jsme měli v mapě pro průjezd volené klidnější ulice, bylo to tak složité, že to stejně asi nikdo nepoužíval. Trasu jsme proto zjednodušili a stáhli do Táborské, Žateckých a obousměrně do ulice Na Vítězné pláni.
Stoupání X233 sídlištěm za nádražím Hostivař do Horních Měcholup, vedené po chodníku protisměrné Bruslařské, nebylo užívané, a po úpravách na místní trase P15 v ulicích Plukovníka Mráze a Hornoměcholupská přestala mít smysl docela. Číslo trasy jsme použili na propojku od ulice Plukovníka Mráze na nové hostivařské nádraží.
Kratičký úsek doporučené trasy A430 na chodníku Českobrodské ulice jsme přesunuli do souběžné ulice Za Horou. Trasa tak nově nepovede přes autobusovou zastávku.
Definitivně jsme vzdali zákres značené trasy A44 areálem letňanského letiště a Letova. Obstrukce majitele, který postupně zlikvidoval značenou cyklotrasu i jiné aktivity kazící mu byznys, vedly postupně k fyzickému zneprůjezdnění a likvidaci trasy. Slib na náhradní cyklostezku (placenou samozřejmě z obecního) se zatím rozplývá. Vedení dvou slepých větví značené trasy praktickým cyklistům pomůže méně, než mezitím alespoň trochu upravený průjezd po hlavní ulici přes staré Letňany.
Na zvážení
Existuje více míst, kde heatmapy naznačují nevhodné vedení tras v cyklomapě. Malešice, Vysočany, Letňany i jiné čtvrti tak čeká v budoucnu jistě přepracování. Stále platí prvotní filosofie mapy, „průjezd musí být nalezen,“ tedy v síti nemohou být zbytečně velká „oka“ a nepokryté čtvrti – někdy i za cenu ne zrovna frekventovaných tras. Proto ani absence využití vycházející z heatmap není a v dohledné době nebude jediným důvodem pro vyřazení trasy z cyklomapy. Budeme-li i nadále přesvědčeni o významu pochybných tras přinejmenším pro místní obsluhu, budou v mapě zůstávat.
Vaše náměty?
Také stále platí, že jsme otevřeni doplňování či upravování sítě doporučených tras v naší cyklomapě. Víte o trase, která v mapě citelně chybí? Napište o ní do komentářů!