Praha zveřejnila mapu cykloakcí k realizaci v roce 2017

Publikováno: 18. dubna. 2017, min. čtení
Aktualizováno: 30. ledna. 2021
Publikováno: 18. dubna. 2017, min. čtení
Aktualizováno: 30. ledna. 2021

Na tiskové konferenci 29. 3. představilo hlavní město kromě cyklistické aplikace Na kole Prahou také mapku realizací předpokládaných na tento rok (ke stažení zde). Pojďme se trochu podívat na některé připravované infrastrukturní akce.

A1 Radotín, Šárovo kolo

Frekventovaná stezka podél Berounky se v délce asi jednoho kilometru dočká rozšíření a částečně dokonce segregace chodců a cyklistů. Kdo tam jezdíte v létě, víte, že je to potřeba.

Lahovice – Strnady

Levý vltavský břeh od hranice Prahy až po Lahovický most čeká výstavba cyklostezky po pobřežní navigaci. Celá akce je rozdělena na etapy projekt rozhodně nebude dokončen v tomto roce.

Košíkovský potok

Loňská realizace pouze jedné etapy ze tří nepřinesla dostatečný přínos, letos se to ale dotáhne a vznikne tak souvislá stezka z Chodovce až k horní retenčce na Košíkovském potoce.

Meandry Botiče

Cyklostezka podél Botiče od Kozinova náměstí bude směrem k OC Hostivař doplněna lávkou sjízdnou i na kole. Vznikne tak příjemný bypass frekventovaného úseku ulice Pražské a pro kola nesjízdné lávky přes Botič na Kozinově náměstí.

Vestec – Kunratice, Cholupice – Dolní Břežany

Letos by se také konečně mohly dostavět dlouho odkládané stezky na hranici Prahy, a to konkrétně z Kunratic (směr Vestec) a z Cholupice (směr Dolní Břežany). Středočeské protějšky na ně čekají už několik let.

Průmyslová

Praha 14 připravila akci legalizace chodníků podél Průmyslové ulice mezi Českobrodskou a Černokosteleckou. Stavebně se pouze zalátají nejhorší nerovnosti.

Běchovice – Horní Počernice

Stezka pomůže cyklistům vyhnout se rušné ulici Ve Žlíbku (autor článku se po ní v minulosti dost najezdil, to zde byl ovšem provoz mnohem slabší). Stezka zatím povede od Běchovic po Svépravický potok. Další pokračování směrem na sever se připravuje a chráněná trasa by měla postupně dojít až na úroveň ulice K Berance. V souvislosti s tím se přečísluje a doznačí další trasy na katastru Horních Počernic.

Klánovice – Koloděje

Úprava staré vozové cesty by měla zajistit pohodlný průjezd mezi ulicemi K Blatovu a Oplanskou, tedy mimo frekventovanou ulici Staroújezdskou. Ta je známá zákazem jízdy na kole a vyhnáním cyklistů na panelový chodníček, který navíc leží na soukromém pozemku a tak jej ani nejde opravovat. Místní znalci vědí, že touto proticyklistickou akcí zahájil kdysi své tažení za suburban bez jízdních kol policejní dopravní inženýr Hovorka, který aktuálně hází klacky pod nohy cyklistickému rozvoji na nedaleké Praze 14. To sem ale zrovna nepatří. :-) Ostatně, samotná Staroújezdská bude nejspíš rehabilitována, protože ji čeká proznačení pod číslem A500, se čímž se panelový chodníček asi snese dost těžko.

Integrace

V souvislosti s různými rekonstrukcemi a obnovami povrchů se „ví“ o uvažovaném zřízení integračních opatření v některých ulicích. Zajímavý bude výsledek integrace v Plzeňské, kde v rámci nedávné rekonstrukce vznikly ve stoupání prostorové podmínky na ochranný cyklopruh (byť ne zcela souvislý).

Směrové dopravní značení (SDZ)

Alias značení orientační. To se zpravidla doplňuje legalizací průjezdu a zřízením cyklopruhů či piktokoridorů tam, kde to snadno umožňuje šířka stávajících jízdních pruhů. Na letošní rok se připravují následující akce:

  • Hlavní značkovací akcí bude nepochybně revitalizace značení A2 mezi Braníkem a Rudolfinem. Akce v sobě schovává několik překvapení, protože se ale teprve projektuje, nechme se překvapit. Jen naznačím, že by konečně mohlo dojít na zřízení nějakých cyklopruhů na Podolském nábřeží, čímž by se legitimizovala ‚chrtí‘ jízda mimo přelidněnou cyklostezku. Kromě náplavky bude orientačním značením doplněno i Rašínovo nábřeží, aby bylo řidičům nahoře zřejmé, že cyklisté nemají z nábřeží vysmahnout na náplavku, zvlášť když tam půlku sezóny nebývá k hnutí. Možná dojde i na proměnné značky, které se aktivují v případě úplného uzavření náplavky pro cyklisty.
  • Historická trasa ‚1‘ bude mezi Bulharem a Kyjským rybníkem přeznačena na celoměstskou trasu A25. S tím dojde k drobným změnám trasování. Jestli jste se ale těšili, že se trasa vyhne čtrnáctiprocentnímu trháku z Hrdlořez a povede namísto toho do ulice Pod Šancemi mírně stoupajícím Zeleným údolím, tak zbytečně. Trháček bude bohužel zafixován na další roky.
  • Několik tras bude proznačeno v Horních Počernicích, Klánovicích a Újezdě nad Lesy, zčásti v návaznosti na nové stezky.
  • Dále se připravuje proznačení delších úseků tras A15 (Vypich – Zličín) a větší části A16 (Libeňský most – Divoká Šárka). Půjde ale jen o směrové značení s minimem úprav. To by ostatně mělo přibýt také v ulicích Jeremenkově a v Křižíkově.

Několik podotknutí

Stále ještě dokonale nefunguje začleňování cykloopatření do záměrů s projekty starými, či jdoucími mimo pozornost (a dosah) cyklooddělení na TSK. I v letošním roce tak nejspíš vzniknou obnovy povrchů či rekonstrukce, které budou vhodná cykloopatření postrádat.

25 milionů na investiční akce cyklo vypadá jako velmi nízká částka. K tomu je třeba říct, že není konečná. Pravděpodobná výše investic závisející na tom, jak vyjdou nejisté akce, může být asi o polovinu vyšší. Není to také jediná částka, která jde do cyklostezek. Některé akce v Praze se platí z jiných kapitol (například z technické infrastruktury). I tak je ale zřejmé, že ne všechno, co jsem výše vyjmenoval, se postaví zrovna letos. Stále ještě neseme následky období, kdy TSK šéfoval Ladislav Pivec, který nechal v letech 2011–2013 zaříznout přípravu nových akcí, a v roce 2015 „nastavil procesy“ jejich projektování tak, že se za celý rok neudělalo vůbec nic, přestože na to byly přidělené peníze přímo od Dolínka. Tak mu snad konečně budeme moci zamávat a těšit se na lepší budoucnost.

Po letech mám nad tímto seznamem důvody k optimismu a jsem ochotný věřit tomu, že většina dnes představených záměrů, spolu s několika dalšími, které se teprve začínají připravovat, bude v nejbližších letech skutečně realizována.

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

újezďák 18. 4. 2017, 13:16

Tak ulice Oplanská via polňačka vede v prostoru Koloděj spíš do Ponrepovi nebo Václava Chocholy :), ale sjízdné je to už asi dva roky zhruba stejně jako ten betonový chodníček.,.... zhruba na půlku je tam navezeno něco podobného povrchu na Rohanáku - nebo spojce Újezd nad lesy -Běchovice kolem čističky +- jílomakadam :)
Na realizaci Ve Žlíbku jsem docela zvědavý, místa je tam všude mrak tak snad vznikne něco normálního ve smyslu vzor Netluky, než nějaká nítě doprovozená mrakem značek a barviček

Vratislav Filler 18. 4. 2017, 15:18

Újezďák: Projekt na cks. Ve Žlíbku je dost historický, takže to bude klasická třímetrová stezka s ne zrovna dokonale vyřešeným překřížením toho
jednoho rozlehlého vjezdu do areálů.

Lukáš M 18. 4. 2017, 19:13

Já osobně se těším na výsledek integračních opatření na Plzeňské, ohledně A 15 je sjízdná již nyní, protože je to vpodstatě cyklotrasa 201. Nejzajímavější na ní bude, jestli se zřídí cykloobousměrka Na Břevnovské pláni.

Martin 19. 4. 2017, 12:11

V centru bohužel zase nic moc...
"A2 až k Rudolfinu" - od Mánesa k ND to bude zase značený po chodníku? Nějaký změny na Smetanovu Náb?

Vratislav Filler 19. 4. 2017, 13:23

Martin: A2 v centru určitě nebude žádná legalizace, jen orientační a výstražné značení.

Jan Fiala - Kalimero 19. 4. 2017, 14:31

Italové také představili plány:
http://cestovani.idnes.cz/nova-cyklostezka-kolem-jezera-garda-db6-/na-kolo.aspx?c=A170411_160825_na-kolo_ptp
Asi to stihnou dřív všechny tunely kolem celého jezera, než my Vyšehradský tunel.

újezďák 19. 4. 2017, 20:05

Kalimero, to mě nepřijde úsměvné, spíš mi to přijde jako naprostá totální podpásovka.
O cyklostezce kolem Gardy rozhodují památkáři ?
Je tam nějaké místo kde již před 114 lety bojovala italská kulturní a pokroková veřejnost aby se tam nekoplo do země ? Jako v Praze po Vyšehradem ?????????????????????????????????

prdlajs že ?

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Podzimní cyklokomise
Praha,

Podzimní cyklokomise

05. ledna. 2025, 23min. čtení