Bikesharing, neboli sdílení jízdních kol, čekají v roce 2018 v Praze velké změny. Magistrát stanovil pravidla provozu bikesharingu ve městě, Rekola odstartovala ve středu novou sezónu a Ofo si již na jarní Prahu také brousí zuby. Pozadu ale nechtějí zůstat ani další společnosti: Velonet a Obike, které by se v Praze rády také uchytily. Jaký bude vývoj bikesharingu v konkurencí zaplněné Praze roku 2018?
Bikesharing v Praze
V Praze jsme si již vyzkoušeli všechny typu bikesharingových systémů, i když nikdy ve velkém měřítku. Stanicový systém třetí generace společnosti Homeport je již několik let v pražském Karlíně. V letech 2013 a 2014 fungoval v Suchdole nízkonákladový bikesharing druhé generace Kola narůžovo. Tím se inspirovala Rekola při tvorbě svého bezstanicového systému čtvrté generace. Dále se v Praze představili na různých předváděcích akcích i další zájemci o provoz bikesharingu v Praze: ať už to byl Velonet, dceřiná firma reklamního gigantu BigBoard, JCDecaux, singapurský Obike, nebo třeba čínské Ofo, které si mohl kdokoliv vyzkoušet na podzim 2017 právě na sedmičce.
S jistotou lze sdělit, že minimálně Rekola a Ofo se do Prahy vrátí i v sezóně 2018. Rekola sezónu zahájila včera, Ofo se plánuje přidat v průběhu jara. Praha je jedním z hlavních center rozvoje společnosti ve střední Evropě. Je možné, že i další bikesharingy budou následovat, zájem otevřeně projevuje Obike, který právě hledá lokální partnery a svá kola by chtěl v Praze vypustit v průběhu dubna. „Nechceme ulice zaplavit, chceme pomoci, ne přitížit. Se současným počasím bych viděla naše stříbrno žlutá kola v ulicích nejdřív kolem dubna,“ říká Klára Schwarzová za Obike. Zájem o Prahu ale projevuje i Velonet a v zákulisí bikesharingových společností se šíří zvěsti i o možném vstupu společnosti Mobike.
Teprve během roku uvidíme, co jednotlivé společnosti přesně připraví. Například Velonet spíše naznačuje, že by především rád ovlivnil to, jak bude bikesharing v Praze ve výsledku vypadat: „Naše společnost by ráda oživila debatu nad současnou podobou bikesharingu na území velkých českých měst a ráda by se stala iniciátorem změny. Nechceme, aby se kola volně povalovala na ulicích a v místech, kde jejich parkování není vhodné. Dále nechceme, aby kola byla zamykána k městskému mobiliáři, který k tomu není určený. Naše kola chceme mít umístěna v stojanech, které jsou k tomu určené a za které budeme jednotlivým městským částem a organizacím odvádět předepsané poplatky,“ říká Martin Sulík z Velonetu.
Jaká je tedy pražská zkušenost se vzpomínaným povalováním kol, kterou reprezentují především Rekola a Ofo? Rekola se vždy vyznačovala pomalým navyšováním počtu svých kol a pokračovat v tom hodlají i v nové sezóně. U dravé asijské konkurence to může být jiné. Samotné Ofo jen na Prahu 7 na podzim nasadilo v testovacím režimu kolem 300 kol, což představuje na pražské poměry nebývalé množství. Na druhou stranu je ale nutné srovnání, kdy je jen v Praze provozováno přes jeden milion motorových vozidel, několik stovek až tisíců kol tak může znenadání působit nezvykle a až rušivě, ale oproti množství aut v každé ulici to je jen kapka v moři. A i Ofo slibuje, že se bude o svá kola ve městě starat: „V ulicích se budou pohybovat týmy inspektorů, kteří se o systém budou starat. Budou sledovat ulice a dohlížet na to, zda jsou kola zaparkovaná na správném místě,“ říká Kacper Winiarczyk, šéf Ofo pro střední a východní Evropu.
Nová magistrátní pravidla
To samozřejmě klade nároky i na město a jeho úřady – především na nastavení pravidel, která by měly společnosti splňovat, aby byl bikesharing pro město skutečně přínosem. Magistrát připravil pravidla, která by měl provozovatel bikesharingového systému a jeho jízdní kola dodržovat. Zatím se jedná spíš o seznam doporučení, filozofií města je snaha dané odvětví do začátku příliš nezadusit regulacemi a silou zareagovat teprve v momentě, kdy by se situace zvrtla a bikesharingové společnosti se nechovaly odpovědně podle předem zveřejněných doporučení.
Standardem by podle schválených magistrátních pravidel měla být údržba kol, úklid špatně odstavených kol, provoz non-stop servisní linky v českém i anglickém jazyce, nebo třeba dohoda s městkou částí na tom, kde by kola měla být správně parkována. Samozřejmostí je povinná výbava kola, jednoznačné označení provozovatele kol na bicyklech a dodržování platných technických norem. Také by město rádo připravilo systém, jak bikesharing efektivně propojit s městskou hromadnou dopravou. Radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) by měl v blízké době přijít s plánem, jak toho docílit.
Nejde však jen o pravidla, město by mělo reagovat i vytvořením potřebných podmínek pro cyklistickou dopravu. Minimem by mělo být stanovení dostatku oficiálních míst, kde smí uživatelé kola legálně parkovat. V Praze je budování cyklistických stojanů v kompetenci městských částí a podmínky se tak značně liší obvod od obvodu. Magistrát apeluje, aby stání kol vzniklo alespoň v místech, kde před zrušením tendru byly plánovány stanice městského bikesharingového systému.
Nina Adamcová z Rekol ke spolupráci s městskými částmi dodává: „Jednání jsou pro nás velmi důležitou součástí plánování další sezóny. Městským částem nabízíme anonymizovaná data z našeho provozu, která jim mohou sloužit jako návrhy kam instalovat cyklostojany, případně s nimi konzultujeme možnosti instalace stojanů přímo od nás. (…) Například Praha 7 od začátku letošního roku nainstalovala už několik cyklostojanů podle našich tipů. Za každou takovou spolupráci jsme moc rádi a moc nám pomáhá.“
Zkušenosti z městské části
Praha 7 byla tak jednou z prvních městských částí, která na bikesharing aktivně zareagovala a ve spolupráci s TSK, která výstavbu cyklistických stojanů financuje, nainstalovala po celé městské části několik desítek nových stojanů, které slouží jak občanům s vlastními koly, tak bezstanicovým bikesharingovým bicyklům.
Praha 7 je totiž jedinou městskou částí, která vloni v plné míře okusila jak Rekola, tak Ofo. Váš redaktor se tak na odboru dopravy zeptal na zkušenosti. Městská část má k bikesharingu kladný přístup, pokud bikesharingové společnosti dodrží domluvená pravidla a neobchází při svých aktivitách platné zákony. Vedoucí odboru dopravy Ing. Jan Kovařík k tomu dodává, že požaduje, aby v případě vzniku problémů – jako třeba nevhodně odložených kol – byly tyto problémy okamžitě řešeny: „V případě, že provozovatel nebude na výzvu ÚMČ Praha 7 reagovat, jsme připraveni zjednat pořádek sami, například i odstraněním nepovoleného bikesharingového stanoviště a spuštěním správního řízení. Dílčí problémy s odstavenými koly jsou pořád, proto ÚMČ Praha 7 požaduje aby provozovatel své slušné klienty odměňoval a naopak aby problémové klienty sankcionoval,“ říká vedoucí odboru dopravy Ing. Jan Kovařík. Práci úřadu již okusil třeba zmiňovaný bikesharing Velonet, který u zavřeného Libeňského mostu umístil své stojany bez potřebného projednání a následně je musel na výzvu přemístit. Podobně musela v minulosti své nepovolené stojany řešit i Rekola.
Reakce z Vídně
Jak mohou případná přísnější pravidla vypadat, pokud by se neosvědčil současný pražský otevřený přístup, ukazuje Vídeň. Rakouské hlavní město po loňských stížnostech na bezstanicové systémy přišlo s novými pravidly. Ta určují, že poškozené bikesharingové bicykly stejně jako ty nevhodně zaparkované musí být v pracovních dnech mezi šestou a osmnáctou hodinou odstraněny do čtyř hodin po upozornění. O večerech a o víkendech platí lhůta dvanáctihodinová. Při nesplnění budou kola odstraněna na náklady provozovatele, kterému navíc bude hrozit pokuta až do výše 700 eur. Vypůjčená kola nesmějí být ve Vídni zaparkována například na chodnících užších než 2,5 metru či ve veřejné zeleni, s výjimkou k tomu určených stojanů. Ty jsou ale ve Vídni na 3400 místech a poskytují kapcitu pro 42 tisíc kol.
Každá z bikesharingových firem smí navíc ve Vídni nabízet maximálně 1500 kol. Každé z nich musí být akreditováno a zřetelně označeno nálepkou, číslem a servisním telefonním číslem. Společnosti také musí splňovat několik dalších podmínek, kupříkladu zajistit sídlo firmy ve Vídni či provozovat servisní hotlinku. Jakými konkrétními způsoby bude nařízení kontrolováno, o tom město rozhodne v nadcházejících týdnech. Nová pravidla vstoupí v platnost za dva měsíce.
Vídeňská místostarostka a radní pro dopravu Maria Vassilakou vysvětluje: „Tato kola, pokud budou správně užívána, mohou být pro naše město obohacením. Nové nařízení stanovuje poskytovatelům takové povinnosti, aby se v nadcházející cyklistické sezoně již neopakovaly problémy uplynulého roku. Čtyřhodinovou reakční lhůtou zajišťujeme, že kola odstavená v rozporu s předpisy nebo rozbitá kola budou rychle odstraněna.“
Novinky v roce 2018
Co tedy jednotlivé společnosti plánují? Rekola již odstartovala a představila ty nejzásadnější změny. Růžové bicykly získaly lepší osvětlení a lze si nyní půjčit až čtyři kola najednou. Zóna se příliš neměnila, zmizela možnost kolo vrátit na Chodově a Černém mostě u obchodních center. Další novinkou je pak možnost půjčit si kolo přes chatbot v aplikaci Messenger. Cenové podmínky zůstávají obdobné.
Uvidíme s čím přijde konkurence. Ofo slibuje, že by postupně mohla přibýt kola přizpůsobená vyšší postavě a časem by mohla být testována i elektrokola. „Zpětnou vazbu na nízké sedlo jsme také zaznamenali a rozumíme jí. Zareagujeme na ni a do ulic rozmístíme kola, která lépe odpovídají evropským standardům,“ říká Kacper Winiarczyk, šéf Ofo pro střední a východní Evropu.
Nová sezóna je tady
V podstatě všechny oslovené společnosti veřejně deklarují zájem s městem spolupracovat a případné problémy aktivně řešit. Teprve uvidíme, kolik kol a jakých barev se v Praze nakonec objeví. Rozhodně jich bude ale více než vloni. Bude zajímavé sledovat, kolik uživatelů si nakonec získají. Zatím se zdá, že místní trh bikesharingu zažije nebývalý růst, souboj několika titánů i zcela nových malých startupů. Zůstanou tu na podzim všichni, nebo se někdo stáhne? Ohrozí někdo doposud dominantní Rekola s 52 tisíci uživateli z celého Česka? A půjde vše hladce nebo bude město nuceno regulaci zpřísnit?
Prahou na kole se bude tématu nadále věnovat.
újezďák 23. 3. 2018, 10:20
Na druhou stranu je ale nutné srovnání, kdy je jen v Praze provozováno přes jeden milion motorových vozidel.... hm
To by mě zajímalo co je tím míněno.... kdyby se napsalo místo slova provozováno slovo evidováno, tak bych si řekl nu dobrá, to je asi možný, protože jsou zde evidovány celé leasingové flotily nebo firemní vozidla za celou republiku, ale se slovem provozováno to zní dost divně ... když je v celé republice evidováno cca 5,5milionů vozidel....
Jiří Motýl 23. 3. 2018, 11:54
Ujezdak: Pardon, cerpal jsem z této tabulky, která nese název "počet provozovanych vozidel", tak jsem to bezmyslenkovite prevzal do své vety, aniž bych nějak vic resil možné vyznamove nuance. Dobra připomínka.
http://www.praha.eu/jnp/cz/doprava/automobilova/statistiky_ridicu_a_vozidel/statistika_registru_silnicnich_vozidel/index.xhtml
josuk 23. 3. 2018, 12:45
pozn. mimo Prahu evidovaná auta a kamiony tu "řádí" nesrovnatelně se bicykly.. a těmi mimopražskými bicykly obzvlášť.. ;-)
David 23. 3. 2018, 15:00
Josuk: Souhlas. Mimopražských RZ tu jezdí mraky. I já měl roky na autě moravskou a jezdil po Praze. Teď mám pražskou RZ, bydlím ve středních Čechách a auto jezdí po Praze... S autem řádí manželka, s kolem (taktéž již středočeským) řádím po Praze já :o)