Národní obousměrně a cykloobousměrka Na Perštýně

Publikováno: 28. září. 2020, min. čtení
Aktualizováno: 20. října. 2021
Publikováno: 28. září. 2020, min. čtení
Aktualizováno: 20. října. 2021

Národní třída mezi Jungmannovou a Spálenou je od 28. září 2020 obousměrná – jak pro cyklisty, tak pro automobily. Změny přišly po dohodě Prahy 1 s Magistrátem hl. m. Prahy. Původně mělo k obměně dopravního režimu dojít až po přestavbě ulice, nakonec k nim došlo nestavebně, tedy pouhou úpravou dopravního značení a přeparkováním aut.

Pohled na obousměrnou Národní

Nejen obousměrnost

Kromě samotné obousměrnosti Národní přibyl na křižovatce s Jungmannovou, Perlovou a 28. října malý kruhový objezd. Ulice Na Perštýně je v 60-metrovém úseku od Národní po Martinskou cykloobousměrka s cyklopruhem za zaparkovanými auty. Z ní mohou cyklisté vjet pouze do Martinské, což umožňuje zkratku směrem do Starého Města a objížďku pěších zón.

Křižovatka ulic Národní/Jungmannova/Perlová a 28. října s novým kruhovým objezdem. Foto: Emil Lávka

Cykloobousměrka v ulici Na Perštýně. Foto: Emil Lávka

Průjezd cyklistů ulehčen

Cyklisté a cyklistky tak nyní projedou celé hradební korzo obousměrně. Dříve se musela kvůli jednosměrce při cestě od Václavského nám. dělat dlouhá zajížďka přes ulice Perlová, Skořepka a Na Perštýně. Nové opatření tak lidem na kole ušetřilo 300 metrů objíždění po kostkách a pět křižovatek.

Plánek nového dopravního značení

Jde o letošní největší dopravní změnu v centru Prahy. Byla odstraněna nelogická bariéra v průjezdu na hlavní městské třídě. Mnoho let byla snaha vytvořit z tohoto úseku Národní cykloobousměrku. Přání mnohých se nakonec splnilo, ale i s obousměrností pro auta – pro které byly nové dopravní změny zřejmě zamýšleny primárně.

Nové uspořádání již najdete v naší mapě. Za fotografie z pondělního rána děkujeme našemu čtenáři Emilovi Lávkovi.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018, od roku 2025 šéfredaktor.

Antonio 28. 9. 2020, 11:23

Super, konečně "v protisměru" legálně!

Zuzka 29. 9. 2020, 09:09

Jako pocin dobry, ale odhalilo to docela spatny asfalt, ktery se skryval pod parkovacimi misty.

Martin M 29. 9. 2020, 14:03

jeste otocit Perlovku nebo Martinskou, aby se dal spodek Vaclavaku objet po Rytirske.

Marek Turnovec 29. 9. 2020, 16:04

Martin M: No když se otočí Perlovka, tak bude stejným směrem jako Skořepka... Takhle pokud přijedu od Národního divadla a potřebuji k Náměstí Republiky, tak právě Perlovkou můžu na Rytířskou a Můstku se vyhnout. Pokud pojedu z druhé strany, tzn. přijedu právě Rytířskou, tak už to do Skořepky není taková zajížďka (jako to byla třeba z Jungmannova náměstí, když chtěl člověk k divadlu).

vlákno 29. 9. 2020, 17:45

Marek: Do Rytířské se teď může zahnout novou cykloobousměrkou Na Perštýně a Martinskou.
V opačném směru mi přijde nejlepší zobousměrnit pro kola Martinskou. Ideálně z ní udělat obytnou zónu a zrušit obrubníky, aby se lépe vyhýbalo.

Nightrider 6. 10. 2020, 12:06

Ten malý kruháček mi přijde jako hodně dobrý nápad. Je na první pohled bez koukání na značky poznat, že to je kruhák, takže odpadají starosti s přemýšlením, kde je hlavní, vedlejší nebo zprava. Díky malému poloměru zatáček tam motoristi i bezmotoristi pojedou víceméně stejně rychle a nebudou si navzájem překážet. A bumlíky uprostřed jdou v nouzi přejet, takže se tam vytočí i náklaďák nebo autobus. Win-win pro všechny.

Mickey 3. 11. 2020, 14:26

Nightrider: No a vidite, vy kruháček chválíte, pro IPR to byl největší trn v oku na celém projektu. Nějak jim to nepasuje do koncepce Hradebního korza. Do Prahy se jim miniokružní křižovatky nehodí.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat