Rekonstrukce křižovatky U Plynárny a Chodovská odstranila cyklistický „špunt“

Publikováno: 23. listopadu. 2020, 2 min. čtení
Aktualizováno: 15. února. 2021
Autor: Martin Šnobr
Publikováno: 23. listopadu. 2020, 2 min. čtení
Aktualizováno: 15. února. 2021
Autor: Martin Šnobr

Na Bohdalci v Praze 10 došlo k rekonstrukci křižovatky ulic U Plynárny a Chodovská. Složitá a velmi frekventovaná křižovatka, kudy projíždějí i tramvaje, neměla dosud bezbariérové řešení. Křižovatka tak byla překážkou na budoucí trase A23, oddělovala totiž dva bezpečné úseky cyklostezek.

Přechod a přejezd z rekonstruované křižovatky směrem k Baumaxu – doprava cyklostezka k Baumaxu, doleva cyklostezka směrme na Záběhlice

Nyní vznikly na jižní větvi křižovatky na trase A23 signalizované přejezdy pro cyklisty. Na straně do Záběhlic navazují na asfaltovou cyklostezku kolem Baumaxu. Na druhé straně byla doplněna na chodníku značka stezky pro chodce a cyklisty. Ta tak vytvořila návaznost na stezku pro pěší a cyklisty podél areálu plynárny Michle (psali jsme zde).

Nově zrekonstruovaná cyklostezka, pohled směrem plynárna Michle, Kaufland. Foto: Marek Bělor

Severní část křižovatky získala z hlediska cyklistické infrastruktury pouze předsunutá stání pro cyklisty (tzv. cykloboxy), chráněné řešení v podobě přejezdů zde vytvořeno nebylo. V rámci rekonstrukce byly též zřízeny tři nové ostrůvky pro pěší.

Křižovatka před rekonstrukcí. Zdroj: Mapy.cz

Cyklostezka zde dřív končila vysokým obrubníkem a přechodem

Kilometr dlouhý chráněný úsek

Na trase A23 tak došlo k „odstranění špuntu“ a vznikl souvislý, kilometr dlouhý úsek cyklostezky oddělený od aut a částečně i od pěších. Na rekonstrukci brzy naváže rekonstrukce Chodovské ulice, kde budou pro cyklistickou dopravu legalizovány chodníky. V úseku blízkém této křižovatce vzniknou ochranné cyklopruhy.

Je škoda, že na severní části křižovatky směrem na Bohdalec nevznikl alespoň přechodopřejezd, na který by v budoucnu navázalo chráněné řešení pro cyklisty mimo silný automobilový provoz v Bohdalecké.

Nové řešení křižovatky naleznete detailně zakreslené v naší mapě.

Martin Šnobr

Student architektury se zájmem o urbanismus, udržitelnou dopravu a fungování měst. Členem redakce je od roku 2018.

Komentáře k článku7

Zbyněk 23. 11. 2020, 20:52

Na navazující akci Chodovská je vydáno stanovení. https://deska.praha.eu/files/0p3pbxpl4kNPkTOGhL7lOkP8LUPw==/1Uhere3R3pbxpl42di13Sbmlq7W51MXXfPapwk1pbxsh2X5GSqhF9GU=/P%C5%99echodn%C3%A1%20%C3%BAprava.pdf
Proč na obou stranách chybí jakákoli ochrana chodců a cyklo používající chodník u zastávky Teplárna Michle? Jedná se o vjezdy do depa ČD (+ JLV a Burger King), do Kare a do ulice Podle náhonu.

zangief 23. 11. 2020, 23:21

Super! Ještě ten úsek od Baumaxu přes most do Záběhlic. To by možná stačilo udělat jen bariérama nebo balisetama a udělat z jednoho super širokého cyklopruhu obousměrnou stezku.

Vratislav Filler 24. 11. 2020, 10:23

Zbyněk: linky na OOP na magistrátní desce obecně nefungují. Je to OOP č. "PKD-75594/2020", podle toho se to dá najít.

Co mám zkušenost z dlouhodobého pravidelného ježdění, tak do Kare a na skládku skoro nikdo neodbočuje. A je to za čárou V4, tedy se zjevně jedná o místa ležící mimo komunikaci. Možná by tam mohly být piktogramy chodců a cyklistů, ale přiznejme si, on po tomhle chodníku také prakticky nikdo nechodí (odkud taky, žejo).

Vjezd do odstavného nádraží ČD je jiný problém, tam by to chtělo řešení aspoň ve formě malůvek a budu se ještě ptát, proč tam není. Předpokládám ale, že nevyšly obalovky na nadrozměrná vozidla, protože tohle je vjezd, kterým se v případě potřeby tahají po silnici i železniční vagony.

Zanigef: Jo, ten jižní pruh si o to vyloženě říká, potom tam stačí před zastávkou shodit obrubu a poslat cyklisty rovnou pod most k Botiči. Zkusím pro to něco udělat.

Zbyněk 24. 11. 2020, 13:44

Nadrozměry sice vypadají velkolepě, ale projedou ledacos, podívej se na videa, jak projedou obyčejný kulaťák. Díky zatáčecím běhounům na podvalu.
Mimochodem se tam často otáčí kamiony jedoucí od D1, co přejedou odbočení na Jižní spojku a tady se vrátí zpátky. Ale ani v tomto případě si nepotřebují nadjíždět přes ulici k depu.

Místa je dost, tam to chce dopravní ostrůvky jako sůl.

Michael 24. 11. 2020, 14:40

Co mi připadá, co se týče cyklodopravy v této oblasti, nedořešené, je napojení Chodovské na Spořilov. To znamená proto, aby se člověk napojil na Chodovskou směrem do centra (z ul. Na Chodovci), musí překonat odbočovací pruh na Jižní spojku, což mi přijde jako velmi nebezpečný manévr i pro člověka, co nemá problém s jízdou v provozu. Stejně tak špatný je i směr z centra, kde se naopak auta z Jižní spojky připojují.

Řešení směrem do centra by mohlo být řešeno legalizací pojíždění tramvajového pásu (směrem dolu) z konečné tram Spořilov až na křížení s Chodovskou, tak by se úplně obešlo to konfliktní místo. Směrem z centra by bylo v současné situaci, že by cyklista přejížděl připojovací pruh z Jižní spojky, vhodné zřízení světelné signalizace...

Zbyněk 24. 11. 2020, 18:20

Michael:
Směrem na Spořilov by stačilo shodit obruby a u přechodu zúžit vozovku, tam je šíře snad na dva pruhy, ač je tam jen jeden pruh. Je to místo dost nepříjemné, kde řidiči přechod vůbec nečekají a vidět je až na poslední chvíli.

Jízda od Spořilova po kolejích od smyčky je dobrá, kdysi jsem tam jezdil pravidelně. Jak ale postavili rampu Jižní spojky od východu k Bohdalci, tak se obávám, že tramvaj a rampa má "volno" zároveň, takže pokud jede cyklista s tramvají v zádech, dostane sice na čočkách volno, ale rovnou pod auta od Hostivaře. Tam je to zralé na stavební úpravu, vytvoření vyčkávacího prostoru pro cyklisty aby se bezkolizně dostal na východní chodník Chodovské zároveň s auty jedoucími od D1.

josuk 25. 11. 2020, 09:55

Asi přijde co nevidět na řadu i rekonstrukce tramvajového tělesa, tak škoda, že se to nějak nespojilo, protože mohlo vzniknout něco mnohem lidštějšího. Je dobře, že budou na Chodovské legalizované chodníky, konečně, ovšem je otázka zda jejich momentální liduprázdnost není je důsledek tristního pěšího napojení Chodovské na Spořilov (na jedné straně - do centra - zcela nemožné, na opačnou stranu jen pro fyzicky zdatnější, schopné na přechodu popoběhnout.. :-( ), což nemusí trvat věčně.
Co jsem si jinak všiml, tak nově vzniklý ostrůvek brání řazení aut při odbočení z Chodovské do U plynárny, dřív se do křižovatky vešla i tři odbočující auta a směr rovně zůstal funkční, teď si to ˇ“říká“ při směru autem na Bohdalec o myšku do pravého a za křižovatkou do levého, což klidu a bezpečnosti nepřispívá.. (každý ťukanec přitom ucpe celé okolí..) To místo asi bude frekventované stále stejně (40 tis. aut denně?), tak si myslím, že pokud už se ta auta někam pustí, tak je lépe je nechat proudit co nejplynuleji (jako ve fyzice) = více klidu, méně emisí. Tedy proto nejsem z podobných ostrůvků nadšený..

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat