Už v říjnu jsme informovali o tom, že hrozí přesměrování peněz na výstavbu sportovních kabin. Přes protesty, dopisy a výzvy mnoha občanů a institucí, včetně Evropské komise, nakonec kapitola cyklostezek z fondu obnovy zmizela – stejně jako sportovní infrastruktura.
Členové monitorovacího výboru IROP 14. ledna nakonec peníze z nástroje React-EU určili na covidem přímo zasažená místa. Celkem 21 miliard Kč se tak nakonec rozdělilo do zdravotnictví (70 %), integrovaného záchranného systému (19 %) a sociální infrastruktury – domy pro seniory apod. (10 %). Zbytek poputuje do technické infrastruktury (administrativa, propagace).
Z nástroje React-EU se tak už peníze na cyklodopravu nezískají. Další „šancí“ ale mohou být další evropské fondy na období 2021–2027, též určené pro obnovu a rozvoj po koronavirové krizi.
Do konce února 2021 chce ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (ANO) předložit vládě ke schválení Národní plán obnovy. Ten bude podkladem pro získání 182 miliard Kč z EU, která chce pomoci ekonomikám zasaženým pandemií. Evropská komise požaduje, aby země ve svých plánech obnovy měly více než třetinu peněz směřovaných do ekologických projektů (tedy i udržitelné dopravy) a jen o něco menší podíl do digitalizace.
Havlíčkem předložený Národní plán obnovy si již vysloužil kritiku například od ČSSD, Pirátů a řady spolků či organizací. Podporuje sice veřejnou dopravu nebo železniční síť, téma cyklodopravy a měst krátkých vzdálenost ale zatím opomíjí. Spolek organizací se zaměřením na udržitelnou dopravu a rozvoj proto navrhuje přidat několik bodů „pro moderní mobilitu“. Jde o:
Spolek partnerství pro městskou mobilitu připravil také výzvu k akci, do které každý může připojit svůj podpis i vzkaz vládě.
Zatímco v Česku se do moderní mobility (tedy i cyklodopravy) z fondů obnovy neinvestovala zatím ani koruna, vlády ostatních evropských států od jara 2020 alokovaly do této oblasti již přes jednu miliardu Eur. A další peníze jsou připraveny na rok 2021 a dál. Ambiciózní plány představilo Spojené království, Itálie či Irsko, které v příštích letech bude směřovat 10 % všech peněz na dopravu přímo na budování cyklostezek.
I sousední Slovensko svým Národním plánem obnovy plánuje podpořit propojení železnice s dopravou „na poslední míli“, tedy cyklo, chůze či MHD.
Česká republika má mnoho koncepcí, vizí i dokumentů, které právě k rozvoji moderní udržitelné a zdravé mobility směřují.
Namátkou jde o Národní koncepci realizace politiky soudržnosti v ČR po roce 2020, Česká republika 2030 nebo o nově schválenou Koncepci městské a aktivní mobility. Z hlediska evropských vizí jde o například Zelenou dohodu pro Evropu, nebo Obnovenou Lipskou chartu.
V nejbližších dnech a měsících se tedy bude jednat o tom, zda se budou koncepce a vize naplňovat. A bez peněz to nepůjde. Například Praha měla ve své koncepci rozvoji cyklistické dopravy do roku 2020 vytyčen cíl zvýšit podíl kol z celkové přepravní kapacity na 5-7 %, což se zdaleka – také kvůli nízkým investicím do cyklodopravy – nepodařilo.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz