Dvě miliardy na cyklostezky? Nakonec nepadne ani koruna

Publikováno: 03. února. 2021, 5 min. čtení
Aktualizováno: 08. února. 2021
Autor: Martin Šnobr
Úvodní foto: Květoslav Syrový
Publikováno: 03. února. 2021, 5 min. čtení
Aktualizováno: 08. února. 2021
Autor: Martin Šnobr
Úvodní foto: Květoslav Syrový

V červenci roku 2020 přišla zpráva, že česká vláda dá z balíku React-EU dvě miliardy Kč (tedy 4 % z celkové sumy 49 miliard) na rozvoj infrastruktury pro kola. Rozvoj cyklostezek měl tak v postkoronavirové době rozvíjet bezpečnou, zdravou a udržitelnou dopravu i pomoci sektorům zasažených koronavirem, jako je například cestovní ruch.

Cyklodoprava vyškrtnuta

Už v říjnu jsme informovali o tom, že hrozí přesměrování peněz na výstavbu sportovních kabin. Přes protesty, dopisy a výzvy mnoha občanů a institucí, včetně Evropské komise, nakonec kapitola cyklostezek z fondu obnovy zmizela – stejně jako sportovní infrastruktura.

Členové monitorovacího výboru IROP 14. ledna nakonec peníze z nástroje React-EU určili na covidem přímo zasažená místa. Celkem 21 miliard Kč se tak nakonec rozdělilo do zdravotnictví (70 %), integrovaného záchranného systému (19 %) a sociální infrastruktury – domy pro seniory apod. (10 %). Zbytek poputuje do technické infrastruktury (administrativa, propagace).

A co dál?

Z nástroje React-EU se tak už peníze na cyklodopravu nezískají. Další „šancí“ ale mohou být další evropské fondy na období 2021–2027, též určené pro obnovu a rozvoj po koronavirové krizi.

Do konce února 2021 chce ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (ANO) předložit vládě ke schválení Národní plán obnovy. Ten bude podkladem pro získání 182 miliard Kč z EU, která chce pomoci ekonomikám zasaženým pandemií. Evropská komise požaduje, aby země ve svých plánech obnovy měly více než třetinu peněz směřovaných do ekologických projektů (tedy i udržitelné dopravy) a jen o něco menší podíl do digitalizace.

Havlíčkem předložený Národní plán obnovy si již vysloužil kritiku například od ČSSD, Pirátů a řady spolků či organizací. Podporuje sice veřejnou dopravu nebo železniční síť, téma cyklodopravy a měst krátkých vzdálenost ale zatím opomíjí. Spolek organizací se zaměřením na udržitelnou dopravu a rozvoj proto navrhuje přidat několik bodů „pro moderní mobilitu“. Jde o:

  1. Investice do infrastuktury pro cyklodopravu (stezky + parkování),
  2. Zvýšení dostupnosti elektrokol
  3. Investice do bikesharingu
  4. Program na používání elektrických cargokol
  5. Vytváření strategií, konceptů a vzorů
  6. Rozvoj cykloturismu
  7. Zvyšování vzdělání ohledně aktivní mobility

Spolek partnerství pro městskou mobilitu připravil také výzvu k akci, do které každý může připojit svůj podpis i vzkaz vládě.

Jak jsou na tom jinde v Evropě?

Zatímco v Česku se do moderní mobility (tedy i cyklodopravy) z fondů obnovy neinvestovala zatím ani koruna, vlády ostatních evropských států od jara 2020 alokovaly do této oblasti již přes jednu miliardu Eur. A další peníze jsou připraveny na rok 2021 a dál. Ambiciózní plány představilo Spojené království, Itálie či Irsko, které v příštích letech bude směřovat 10 % všech peněz na dopravu přímo na budování cyklostezek.

I sousední Slovensko svým Národním plánem obnovy plánuje podpořit propojení železnice s dopravou „na poslední míli“, tedy cyklo, chůze či MHD.

Česko strategie má

Česká republika má mnoho koncepcí, vizí i dokumentů, které právě k rozvoji moderní udržitelné a zdravé mobility směřují.

Namátkou jde o Národní koncepci realizace politiky soudržnosti v ČR po roce 2020, Česká republika 2030 nebo o nově schválenou Koncepci městské a aktivní mobilityZ hlediska evropských vizí jde o například Zelenou dohodu pro Evropu, nebo Obnovenou Lipskou chartu.

V nejbližších dnech a měsících se tedy bude jednat o tom, zda se budou koncepce a vize naplňovat. A bez peněz to nepůjde. Například Praha měla ve své koncepci rozvoji cyklistické dopravy do roku 2020 vytyčen cíl zvýšit podíl kol z celkové přepravní kapacity na 5-7 %, což se zdaleka – také kvůli nízkým investicím do cyklodopravy – nepodařilo.

Martin Šnobr

Student architektury se zájmem o urbanismus, udržitelnou dopravu a fungování měst. Členem redakce je od roku 2018.

Přidej komentář

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat