Kolo a vlak. Jak dopadli čeští železniční dopravci v porovnání s Evropou?

Publikováno: 12. července. 2021, 2 min. čtení
Autor: Martin Šnobr
Úvodní foto: České dráhy
Publikováno: 12. července. 2021, 2 min. čtení
Autor: Martin Šnobr
Úvodní foto: České dráhy

Cyklisté milují vlaky. Tak se jmenuje analýza Evropské cyklistické federace (ECF), která zkoumala, jak jsou evropští železniční dopravci přátelští vůči lidem s bicykly. Spojení vlaku a kola je totiž efektivní, příjemné a navíc ekologické. Tuzemští dopravci jako České dráhy, RegioJet a LeoExpress nedopadli nejhůře, ale ani nejlépe.

České dráhy kousek za Nizozemci

Nejlépe z českých dopravců dopadly České dráhy, které se v rámci téměř 70 evropských dopravců s 58 procenty umístily na 9. místě, což ECF označuje jako průměrný výsledek. Žebříčku vévodí německo-nizozemský meziměstský dopravce NS-DB Intercity s 82 %. Před ČD dále najdeme dráhy švýcarské, belgické, maďarské, německé, rakouské (Westbahn), irské a nizozemské – které mají překvapivě jen o 2 % lepší hodnocení než České dráhy.

Slovenské železnice mají 52 %, rakouské ÖBB 52 %, kousek za nimi se s 48 % nachází LeoExpress a nejhůře z českých dopravců dopadl RegioJet, který s 34 % skončil na 35. místě.

Bonusové body dostaly České dráhy například za provozování půjčoven kol na nádražích, tratily naopak co se týče ceny přepravy kol. V tomto ohledu kolo podobně draze přepravíme jen u dopravců NS-DB (Intercity Berlin) a NS-SNCB (Intercity Brussel).

Celou studii najdete zde.

U ČD za kolo zaplatíte 30 až 100 korun

České dráhy v roce 2019 přepravu kol provozovaly na 6553 spojích. Na dalších 568 spojích byly dostupné speciální vagony na přepravu kol. Při přepravě kola do vzdálenosti 50 kilometrů zaplatíte 30 korun, do 350 a víc kilometrů 75 Kč, celodenně 90 Kč. Více informací o Českých drahách a přepravě kol naleznete zde. U LeoExpress zde a u RegioJet zde.

Martin Šnobr

Student architektury se zájmem o urbanismus, udržitelnou dopravu a fungování měst. Členem redakce je od roku 2018.

Komentáře k článku7

TiK 12. 07. 2021, 22:42
2
18

Ilustracni fotka: po konzulataci s par sotousi je vysledek, ze pokud se na peron da dostat podchodem, je vstup do kolejiste zakazan. Natoz na koridoru a velkych nadrazich (Kolin).
Takze cyklistka na ilustracni fotce pacha prestupek a vzhledem k vlakum pomerne slusne hazarduje se zivotem (jest leze pred lokomotivu, ktera se muze rozjizdet).
Takze zase blbe... gratulki.

Marek Turnovec 13. 07. 2021, 02:31

TiK: Tak třeba na Hlavním nádraží v Praze jsou tam akorát cedule "Přechod přes koleje zakázán". Ale o případném přejezdu kolejí (například cyklistou) se na těch cedulích nic nepíše... :-)

Ale vážněji - naštěstí tam už brzy naštěstí ten podchod směrem na Žižkov bude, resp. nějaké dočasné řešení je tam myslím dokonce i teď.

Marek Turnovec 13. 07. 2021, 02:39

A ještě k tématu článku - přidám pár zkušeností - s ČD se s kolem cestuje celkem fajn, akorát jednou mě vyhnala průvodčí z vlaku EC, kde byla povinná rezervace místa pro kolo (pro lidi jinak ne), den předem už rezervace udělat nešla (jestli kvůli vyčerpání kapacity či z jiných důvodů ale poznat nešlo - házelo to nějakou nicneříkající chybovou hlášku), navíc se to kolo vešlo - ale stejně smůla. Naštěstí ve stejné trase pak jel nějaký rychlík, tak jsem mohl jet s ním...

U ČD mi ještě trochu vadí, že nejde nějak snadno měnit místenku k Flexi jízdence. Místenka pro kolo jde akorát zrušit a pak případně koupit na jiný vlak - ale to je dalších 30 Kč.

Taky nevím jestli je úplně šťastné, že minimální sazba za kolo je těch 30 Kč. Pak se klidně stane, že za sebe člověk platí třeba 10 Kč, za kolo za stejný úsek třikrát tolik. Možná to je motivace, aby se lidé s koly nevozili na zbytečně krátké úseky - a raději třeba jeli po vlastní ose. Jenže ono se to aplikuje i když třeba chcete jet z Masaryčky do Úval - do Klánovic platí Lítačka (pro kolo také), ale jednu zastávku pak potřebujete dokoupit - a bum ho hned za kolo 30 Kč. To je prostě dost...

Ale pro zajímavost - místa pro kola má třeba i Pendolino. Už jsem také vyzkoušel...

K dalším dopravcům - RegioJet pár let zpátky pozitivně překvapil, když jsem se s kolem vezl do Brna, že za kolo se neplatilo nic. Ale zase mi přišlo škoda, že jsem odkázán jen na low cost vagóny - a při tom já bych si klidně z občerstvení rád něco koupil. Ale dneska už myslím ta přeprava kola také něco stojí - a pokud dál člověk může jet jen v části low cost, tak je to pěkně na houby.

Arriva - s tou jsem zatím ještě nejel, ale docela mi vadí, že stále nebyli schopní dodělat možnost rezervace místa pro kolo nějak přes web nebo přes nějakou aplikaci. Prý jedině telefonicky. A tenhle stav už trvá docela dlouho. Proboha proč? Jsme v 21. století, nebo ne?

TomášM 13. 07. 2021, 09:24

V ČR jsme na tom dobře a ČD až na pár výjimek bez problémů. Hlavně kromě vozů 810 (ty nejmenší vozy na regionálních tratích) a Pendolina lze přepravit více jak tři kola. Třeba Německo tam často ty tři kola jsou max a víc nevezmou. V Rakousku třeba jsou v přepravě kol blíže k nám a taky jim nedělá problém vzít více kol na plošinu, ale zase dbají na upevnění, takže upevnit pásem, který je na plošinách připravený. U ČD bych ještě dodal, že ve většině měst, kde jsou cyklověže BikeTower tak zde cestující s InKartou mají prvních 24 hodin uskladnění zdarma.

Mingan 13. 07. 2021, 13:54

Marek Turnovec: Už dlouho se v té oblasti pravidelně nepohybuju, ale když jsem před 12 (?) lety nastupoval na VŠE, která je vzdušnou čarou 400 m, pěšky přes Sherwood a Bulhara 1 km, tak podchod tím směrem byl "na spadnutí".

Pavel 13. 07. 2021, 22:23

V článku je chyba - 'Slovenske železnice' (SŽ) nejsou ŽSSK, ale Slovinské železnice. Tedy Slovinci jsou na 52%, nikoli Slováci.

Marek Turnovec 14. 07. 2021, 00:35

Mingan: Ano, v Praze (ale ono je to asi problém celé ČR) se o spoustě potřebných věcech často desítky jen mluví a neděje se nic. Ale teď už se na tom prodloužení podchodu opravdu pracuje. No a jak jsem zmiňoval to alespoň provizorní řešení, tak to už tam opravdu je:
https://zdopravy.cz/pruchod-z-nadrazi-na-zizkov-je-realitou-penta-vyuzila-stary-zavazadlovy-tunel-70908/

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Cyklorikša sveze nově i pacienty v Kladrubech
Česko,

Cyklorikša sveze nově i pacienty v Kladrubech

29. července. 2021, 5min. čtení
Praha 12 začala stavět cyklostezku na Točné
Praha,

Praha 12 začala stavět cyklostezku na Točné

27. července. 2021, 1min. čtení