Parkování kol ve vozovce je praktické, šetří místo na chodnících a zvyšuje bezpečnost provozu. Umístění kol před přechod totiž zlepšuje rozhledové poměry a zabraňuje parkování aut v nebezpečných místech.
V neposlední řadě také dává městu řád, zlepšuje podmínky pro cyklodopravu a vytváří místo pro sdílenou mikromobilitu. V zahraničí běžná věc, v Česku se s parkováním kol ve vozovce pomalu hýbou ledy – tedy minimálně v Praze.
Před dvěma lety cyklostojany ve vozovce začala testovat Praha 7, dnes už jich po městě funguje necelých 20. Městskou částí, která jich nyní má nejvíc, je Praha 1. Další tato stání plánuje Praha 6 a příklady podobné praxe nalezneme i jinde. V Praze 2 tato místa fungují, ale pouze imaginárně. Fyzicky bychom jejich značení nenašli, ale v cyklogenerelu této městské části ano.
Na Praze 1 jsou tato stání řešena pomocí barvy a dopravní značky. Výjimkou jsou pouze stojany na Staroměstském náměstí a u Hlavního nádraží. Městské kvalitní stojany typu „U“ na dalších těchto místech nenajdeme. Pro soukromá kola, která potřebujeme zamknout o rám, tak tato stání zatím nejsou. Tedy pokud nepovažujeme za parking značku, která ke stání náleží.
V Praze 7 stojany do vozovky umístit šlo, Praha 6 jej plánuje. První městská část toto řešení většinově zatím neuplatňuje.
V Praze 1 tato nová parkovací stání nalezneme na místech, která jsou jako modré tečky v mapce níže. V Praze 7 na Jankovcově nebo na Veletržní. V Praze 6 se tato stání plánují na Kulaťáku, Puškinově náměstí nebo v ulici Na Valu.
Redakce Městem na kole tato místa zanáší do mapy; jejich aktuální stav najdete zde.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz