Cyklostojany ve vozovce

Publikováno: 27. září. 2019, 1 min. čtení
Aktualizováno: 15. ledna. 2021
Publikováno: 27. září. 2019, 1 min. čtení
Aktualizováno: 15. ledna. 2021

Cyklostojany umisťované ve vozovce. V jiných městech a zemích běžná praxe, v Praze po dlouhou dobu neřešitelný oříšek. Až do letoška. V srpnu se objevily městské stojany ve vozovce na žádost Prahy 7 na rohu ulic U Uranie a Na Maninách.

Cyklostojan je klasického městského typu „obrácené U“. V tomto případě je do vozovky šroubovaný, šrouby jsou kryty nýtovanou konstrukcí. Jedná se o první vlaštovku podobného umístění cyklostojanů, konečně by tak mohly být cyklostojany zřizovány i v rámci klasických parkovacích stání a zvláště ve stísněných místech tak neubírat drahocenné místo na chodníku. Dle vyjádření radního pro dopravu Prahy 7 Ondřeje Mirovského (Zelení) bylo umístění stojanu ve vozovce schváleno i zástupcem Policie ČR.

Nic tak nebrání se tímto příkladem inspirovat i dalších místech, kde by bylo podobné umístění vhodné. Například městská část Praha 2 dlouhodobě volá po umisťování cyklostojanů do vozovky a odmítala jejich instalaci na chodníky právě z důvodů, aby stojany neubíraly místo pěším a nepodporovaly svým umístěním jízdu cyklistů po chodnících.

Cyklostojany ve vozovce: v zahraničí běžný jev. (foto: Município de Braga, Portugalsko)

Ačkoliv se může jednat o na první pohled jednoduché řešení prověřené v mnoha zahraničních městech, v Praze se instalace stojanů ve vozovce dlouhodobě nedařila. Dle zpráv tomu bylo především z důvodů lokální neozkoušenosti tohoto řešení (tudíž obav o bezpečnost) a skutečnosti, že cyklistický stojan nefiguroval mezi oficiálním schváleným dopravním zařízením, tudíž byrokraticky bylo jeho umístění ve vozovce značně problematické, ačkoliv historicky se podobné objekty v Praze vyskytovaly. Známé jsou například staré stojany před hlavním nádražím. Dále se bylo možné setkat s obavami, že by umístění cyklostojanů mohlo omezit alternativní využití vozovky – například při změně dopravního režimu, objízdných trasách, nebo ztížit blokové čistění.

Historické stojany v Opletalově před hlavním nádražím.

První moderní instalace cyklostojanů do vozovky v Praze se povedla díky spolupráci Odboru dopravy Prahy 7, Dopravního inspektorátu Policie ČR a Ing. arch. Tomáše Cacha, který je členem dopravní komise Prahy 7. Společně bylo provedeno zkušební umístění cyklostojanů na celkem 11 lokacích na Praze 7 během léta 2018 a bylo vyhodnoceno, do jaké míry cyklostojany ovlivňují bezpečnost provozu a rozhledové podmínky. Většina testovaných lokací byla v rámci dopravních stínů na Praze 7, bylo tak např. testováno, do jaké míry umístění cyklostojanů před přechody může ovlivnit viditelnost pěších, obzvláště dětí.

Testovací exemplář. Léto 2018. (foto: Tomáš Cach)

Díky úspěšnému testování pak mohlo být povoleno první oficiální umístění cyklostojanů ve vozovce na rohu ulic U Uranie a Na Maninách. Jedná se o nestavební umístění cyklostojanů. Kotvení je (jen) do konstrukce vozovky, stojany tak lze v případě potřeby odmontovat bez nutného stavebního zásahu. Pohyb kola v tomto případě může být lehce omezen příčnou tyčí v úrovni vozovky, alternativně je ale zvažována i možnost ukotvení stojanů do plechové plochy, která by zajišťovala hladší nájezd do stojanového hnízda.

foto: Tomáš Cach

Dle autorů této realizaci nic nebrání oficiálnímu rozšíření i do dalších vhodných lokací v Praze. Očekávají ale, že bude vždy záležet na konkrétní městské části a tamních schvalovacích procesech.

Jiří Motýl
V domovské Praze jezdí na městském kole na vzdálenosti do osmi kilometrů. V redakci od roku 2013, od roku 2015 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

Tomáš 5. 10. 2019, 11:37

To je super, chtělo by to le podle mě teda nějaký jednotný design, ideálně naroubovaný na ten nově vysoutěžený černý městský mobiliář.

Pavel Mašek 28. 10. 2019, 11:32

No hurá, že by konečně? jen by mě zajímalo to kotvení, snad v budoucnu při rekonstrukci silnici už budou moc být úplně zadělané.

testování kvůli výhledu je super, ale zajímavé je, že nikdo netestuje, jak sedmičkové bmw před přechodem kryje i dvoumetrového chlapa. "průhledné" kolo se ale testovat musí.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat