Cyklostojany ve vozovce

Publikováno: 27. září. 2019, 1 min. čtení
Aktualizováno: 15. ledna. 2021
Publikováno: 27. září. 2019, 1 min. čtení
Aktualizováno: 15. ledna. 2021

Cyklostojany umisťované ve vozovce. V jiných městech a zemích běžná praxe, v Praze po dlouhou dobu neřešitelný oříšek. Až do letoška. V srpnu se objevily městské stojany ve vozovce na žádost Prahy 7 na rohu ulic U Uranie a Na Maninách.

Cyklostojan je klasického městského typu „obrácené U“. V tomto případě je do vozovky šroubovaný, šrouby jsou kryty nýtovanou konstrukcí. Jedná se o první vlaštovku podobného umístění cyklostojanů, konečně by tak mohly být cyklostojany zřizovány i v rámci klasických parkovacích stání a zvláště ve stísněných místech tak neubírat drahocenné místo na chodníku. Dle vyjádření radního pro dopravu Prahy 7 Ondřeje Mirovského (Zelení) bylo umístění stojanu ve vozovce schváleno i zástupcem Policie ČR.

Nic tak nebrání se tímto příkladem inspirovat i dalších místech, kde by bylo podobné umístění vhodné. Například městská část Praha 2 dlouhodobě volá po umisťování cyklostojanů do vozovky a odmítala jejich instalaci na chodníky právě z důvodů, aby stojany neubíraly místo pěším a nepodporovaly svým umístěním jízdu cyklistů po chodnících.

Cyklostojany ve vozovce: v zahraničí běžný jev. (foto: Município de Braga, Portugalsko)

Ačkoliv se může jednat o na první pohled jednoduché řešení prověřené v mnoha zahraničních městech, v Praze se instalace stojanů ve vozovce dlouhodobě nedařila. Dle zpráv tomu bylo především z důvodů lokální neozkoušenosti tohoto řešení (tudíž obav o bezpečnost) a skutečnosti, že cyklistický stojan nefiguroval mezi oficiálním schváleným dopravním zařízením, tudíž byrokraticky bylo jeho umístění ve vozovce značně problematické, ačkoliv historicky se podobné objekty v Praze vyskytovaly. Známé jsou například staré stojany před hlavním nádražím. Dále se bylo možné setkat s obavami, že by umístění cyklostojanů mohlo omezit alternativní využití vozovky – například při změně dopravního režimu, objízdných trasách, nebo ztížit blokové čistění.

Historické stojany v Opletalově před hlavním nádražím.

První moderní instalace cyklostojanů do vozovky v Praze se povedla díky spolupráci Odboru dopravy Prahy 7, Dopravního inspektorátu Policie ČR a Ing. arch. Tomáše Cacha, který je členem dopravní komise Prahy 7. Společně bylo provedeno zkušební umístění cyklostojanů na celkem 11 lokacích na Praze 7 během léta 2018 a bylo vyhodnoceno, do jaké míry cyklostojany ovlivňují bezpečnost provozu a rozhledové podmínky. Většina testovaných lokací byla v rámci dopravních stínů na Praze 7, bylo tak např. testováno, do jaké míry umístění cyklostojanů před přechody může ovlivnit viditelnost pěších, obzvláště dětí.

Testovací exemplář. Léto 2018. (foto: Tomáš Cach)

Díky úspěšnému testování pak mohlo být povoleno první oficiální umístění cyklostojanů ve vozovce na rohu ulic U Uranie a Na Maninách. Jedná se o nestavební umístění cyklostojanů. Kotvení je (jen) do konstrukce vozovky, stojany tak lze v případě potřeby odmontovat bez nutného stavebního zásahu. Pohyb kola v tomto případě může být lehce omezen příčnou tyčí v úrovni vozovky, alternativně je ale zvažována i možnost ukotvení stojanů do plechové plochy, která by zajišťovala hladší nájezd do stojanového hnízda.

foto: Tomáš Cach

Dle autorů této realizaci nic nebrání oficiálnímu rozšíření i do dalších vhodných lokací v Praze. Očekávají ale, že bude vždy záležet na konkrétní městské části a tamních schvalovacích procesech.

Jiří Motýl
V domovské Praze jezdí na městském kole na vzdálenosti do osmi kilometrů. V redakci od roku 2013, od roku 2015 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

Tomáš 5. 10. 2019, 11:37

To je super, chtělo by to le podle mě teda nějaký jednotný design, ideálně naroubovaný na ten nově vysoutěžený černý městský mobiliář.

Pavel Mašek 28. 10. 2019, 11:32

No hurá, že by konečně? jen by mě zajímalo to kotvení, snad v budoucnu při rekonstrukci silnici už budou moc být úplně zadělané.

testování kvůli výhledu je super, ale zajímavé je, že nikdo netestuje, jak sedmičkové bmw před přechodem kryje i dvoumetrového chlapa. "průhledné" kolo se ale testovat musí.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Kolik cyklostezek přinese Praze rok 2024?
Praha,

Kolik cyklostezek přinese Praze rok 2024?

03. dubna. 2024, 4min. čtení6