Od Národního muzea na Vinohradskou třídu se lze nyní dostat pěšky pouze podchodem. Mnozí ani neví o jeho existenci, a volí tak povrchovou cestu – přebíhají Legerovu ulici, tedy magistrálu. Podchod je – mírně řečeno – nereprezentativní, vytváří na pěší tepně bariéru a umocňuje dálniční dojem magistrály. Situace by se ale brzy mohla změnit. Praha zde totiž plánuje obnovu semaforů i dopravního značení. Ta přinese nové přechody a „polidštění“ celé křižovatky. Nezapomene se ani na cyklisty.
Křižovatka nad Muzeem by tak mohla vypadat podobně jako její jižní souputnice mezi Muzeem a Václavským náměstím, kde již přechody a cyklopřejezdy přes magistrálu existují.
Ramena přechodů pro chodce nově budou na obou částech křižovatky, kde nyní chybí. To mimo jiné i lépe propojí tramvajovou zastávku Muzeum s centrem města i stanicemi metra. Na přechodu Vinohradské třídy dále přibude ochranný ostrůvek. Na Legerově také vznikne autobusová zastávka, která se bude hodit nejen při výlukách metra C.
Všechny změny budou provedeny bez větších stavebních zásahů, tedy bez potřeby stavebního povolení.
Pro cyklisty by měly úpravy přinést zlepšení ve všech směrech. Lidé jedoucí po Vinohradské do centra budou mít na výběr. Buď pojedou vozovkou, přejedou do levého pruhu a legálně projedou rovně na stezku v Muzejní oáze nájezdem z vozovky jako doposud. Nebo zvolí druhou možnost, najedou u semaforu na chodník, zde počkají na zelenou a po novém sdruženém přechodu pro pěší a cyklisty též přejedou k Muzejní oáze.
Ve směru Václavské náměstí – Vinohrady bude v návaznosti na hladký cyklopás v Muzejní oáze vyznačen cyklopruh přes samotnou Legerovu. Značení ochranného cyklopruhu bude doplněno i v Muzejní oáze, kde byl doposud průjezd cyklistů naznačen pouze neformálně hladkou dlažbou.
Změn se dočkají i lidé, kteří jezdí na kole po magistrále ve směru k Hlavnímu nádraží. V úseku křižovatky bude na Legerově vyznačen 1,5 metru široký ochranný cyklopruh. Ten zjednoduší předjíždění kolon i řazení v křižovatce. V Legerově doposud nebyla (kromě cykloboxů, tj. předsunutých stání) cyklistická opatření žádná.
Na problémy Severojižní magistrály mnozí poukazují již řadu let. Například městské části Praha 2, 4 a 7 ve společném prohlášení požadovaly zahájit humanizaci magistrály již v roce 2012. Dle odborníků ji lze alespoň částečně zlidštit – tedy zklidnit a otevřít také jiným způsobům dopravy – i při současném stavu, kdy není dostavěn vnější okruh města. Většina zdejší dopravy totiž není tranzitní, ale míří do nebo z centra města.
V roce 2016 přizvalo hlavní město v čele s primátorkou Adrianou Krnáčovou (ANO 2011) k diskuzi známého dánského urbanistu Jana Gehla. Ten ve spolupráci s Institutem plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) zpracoval studii, která by zlepšila prostupnost magistrály zejména pro pěší. Dokument prošel přes radu města, ale zaseknul se u zastupitelstva, jehož těsná většina rozhodla o odložení celého plánu na neurčito.
Tehdejší politické vedení města začalo hovořit o odložení humanizace magistrály na dobu po dokončení silničních okruhů s tím, že v blízké budoucnosti budou realizovány pouze dílčí kosmetické změny.
Nynější radní pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) oznámil, že humanizaci magistrály podporuje. V roce 2019 například došlo k rozšíření nechvalně známého „chodníku smrti“, který spojuje pražské Hlavní nádraží s Vinohrady. V částech magistrály, kde platila maximální rychlost 70 km/h, byl zaveden standardní limit 50 km/h. Na I.P. Pavlova byl letos zaveden delší interval zelené na přechodech pro chodce. Pro lidi na kole se situace příliš nezměnila.
Další změnou bude obnova křižovatky na výše popisovaném uzlu Vinohradské třídy a Legerovy. Přesné datum realizace zatím není známo, k přestavbě by mohlo dojít ještě před zimou, nebo až během roku 2022. Mělo by se to však stihnout ještě před vybudováním tramvajové trati na Václavské náměstí.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Marek Turnovec 8. 7. 2021, 09:22
3
2
Jako pěší tam přechod určitě uvítám - i když je fakt, že zrovna tady mi ten podchod vadí trochu méně, než na jiných místech. Jinde, totiž většinou kvůli podchodu musíte slézt někam dolů a potom zase vylézt nahoru. Zde jak je to v kopci, tak třeba od Muzea vlezete do podchodu "úrovňově" a pak musíte vystoupat o nějaký ten metr výše na druhé straně, ale tohle byste museli nastoupat, i kdybyste do podchodu nelezli... A pak má ten podchod přeci jen i nějaké výhody, třeba že nemusíte čekat na zelenou...
Pro kola je tenhle úsek podle mě docela dobře "jezditelný" už teď - a že tam v posledních pár letech jezdím hodně často. Ale je fakt, že ten pás hladké dlažby by si určitě zasloužil nějak více vizuálně zdůraznit. Ono se na něm nějaké piktogramy kol i objevily, ale už jsou zase skoro setřené. Některá auta co tam stojí na ten pruh najedou tak, že se kolem nich zprava projet nedá.
No a je hezké, že to sice zvládnou bez větších stavebních úprav (a stavebního povolení), ale třeba zrovna ta Legerova by v tom místě křížení nějaké stavební úpravy potřebovala, resp. nový povrch - je to tam tak zvlněné od vyjetých kolejí - hlavně tedy když se jede nahoru - že je to také celkem nepříjemné...
Pavel Masek 8. 7. 2021, 11:11
5
1
Snad se stane ta tram zastavka konecne bezbarierovou.
Michael 8. 7. 2021, 16:39
2
1
Akorát moc nerozumím tomu ochrannému cyklopruhu na Legerce; –za mě– je Magistrála no-go komunikací na kole s tím, jak má často tři a víc pruhů, čemuž odpovídá i každodenní automobilový provoz. Optimálním řešením by mělo být něco na způsob oddělené cyklostezky, jak tady bylo navrženo v tom "aprílovém" příspěvku. Co se týká toho úseku od Muzeu po Hlávkův most, tak tam mi to přijde těžko řešitelné bez větších stavebních úprav; problémové jsou tam především ty dlouhé nájezdové rampy a připojovací pruhy...
Jenda 9. 7. 2021, 12:11
5
Michael: Já tam jezdím pravidelně (z Pankráce do Holešovic a zpět). Kvalitní cyklostezka je naprosté sci-fi (a pokud se postaví nekvalitní - nepoužitelná, tak se akorát zvedne sentiment „tady nemáš co dělat, vedle máš cyklostezku“), zatímco tohle se udělat dá a je to lepší než nic (např. už jen v tom, že to lidem řekne, že tam opravdu může být cyklista). Navíc by šly přečáráním opravit ty vyloženě chybné věci, kvůli kterým nelze jet tak, jak je to pro všechny nejpohodlnější a nejméně zdržující. Viz mé magistrálové podněty na cyklistesobe:
https://www.cyklistesobe.cz/issues/1732-uprava-car-aby-slo-jet-po-krajnici
https://www.cyklistesobe.cz/issues/1561-sjezd-ze-stezky
https://www.cyklistesobe.cz/issues/1066-policiste-zastavuji-cyklisty-na-magistrale
https://www.cyklistesobe.cz/issues/1459-pravy-pruh-vyhrazeny-jen-pro-autobusy
Marek Turnovec 11. 7. 2021, 00:36
2
Tak chápu, že někdo se na magistrálu na kole bojí, já k tomu taky dospěl postupně... Ale zrovna ten úsek od Vinohradské k nádraží považuji za nejužitečnější. V létě si občas dělám výlety s kolem tím stylem, že ráno se s kolem naložím do nějakého vlaku a pak se buď po vlastní ose (nebo částečně zase vlakem, když je to hodně daleko) zase vracím. No a když člověk potřebuje být ráno třeba v půl sedmé na Hlaváku, aby stíhal nějaký odjezd... Bydlím na Vinohradech - a sjet to dolů Vinohradskou a pak rovnou do toho vjezdu pro taxíky a odtud ten kousek dojít na patřičné nástupiště... To to mám jako objíždět přes Opletalku? Proč? Tohle jsem začal praktikovat asi nejdříve. Ta auta tam stejně z té Vinohradské moc rychle nejedou, je to z kopce, já jedu tak 30-40 km/hod...
Pak jsem to občas začal jezdit i dál až k Vltavské - pracuji v Motole, po Plzeňské už mě moc jezdit nebaví, tak často jezdím přes Letnou, Pohořelec a Ladronku. No a z Vinohrad obvykle tak, že přes Riegerovy sady, přes Bulhara, přes Petrskou čtvrť a na Hlávkův most. Ale občas jsem vyjížděl nějak později, chtěl jsem pár minut ušetřit - tak jsem to vzal také po magistrále. A opět - je to mírně z kopce, já tam jedu rychle, auta o tolik rychleji ne - takže žádný problém. Jo, u Florence je tam pak nějaký ten přípoják - ale pokud jedu rychleji, tak s tím fakt není problém.
Párkrát jsem to zkoušel i obráceně, od Vltavské k Muzeu - no a to už ale tak příjemné není. Mírně to stoupá, já jsem rád, když jedu 20 km/hod, problém je tam právě přípoják na Těšnově, některá auta tam klidně jezdí 70 km/hod... Takže to už spíš jezdit nebudu. Ale dolů občas ano...
A pak ještě jeden úsek. Když přijedu na Karlov po Nuselském mostě, nebo vyjedu Folimanku, nebo využiji podchodů na Fügnerově náměstí a chci se dostat dál na Vinohrady - tak buď bych musel jet v protisměru, nebo po chodníku, nebo - jediná legální možnost - najet na kousek na magistrálu a jet po ní k Rumunské a tou pak nahoru. Je to krátký úsek, navíc auta tu dost často postávají (protože semafory)... Tak tady s tím taky nemám problém...
Mosquit 12. 7. 2021, 07:11
Ten ostrůvek na přechodu Vinohradské nevypadá úplně kompatibilní s plánovanou tramvajovou tratí...
Bukaj 12. 7. 2021, 15:47
1
Stavební úpravy jsou provizorní (snadno demontovatelné) do doby realizace tram trati nejdříve v roce 2023. Při tramvajové trati se povrchy opraví a obruby budou definitivní (žula, mozaika a pod.). Nyní čekejte barevný i povrchový "cirkus". Světelná křižovatka je na konci cyklu a technologie se musí vyměnit, již to nepočká na tramvajovou trať. Úpravy již začali.
Marek Turnovec 12. 7. 2021, 23:06
Mosquit: A proč by nebyl? Dokonce tam ty koleje v tom plánu jsou už i namalované. Jste nikdy neviděl přechod pro chodce přes tramvajovou trať? Akorát na takových přechodech chodci nemají přednost před tramvají, ale jiný problém s nimi není. Navíc tady celá ta křižovatka bude světelně řízená...
Ondra 28. 11. 2021, 17:04
Když tak na to zpětně koukám, cyklopruh na magistrále ve směru k nádraží zřízen nebyl. A asi už ani nebude že ?