Křížení ulic Bulovka a Povltavská v Praze 8 bylo léta slabým místem cyklistické i pěší infrastruktury. Auty velmi frekventovaná křižovatka byla velmi nepříjemná pro ty, kteří šli po svých či jeli na kole (třeba po městské cyklotrase A27). Směrem na Bulovku vedl bariérový přechod, za kterým byl chodec odkázán na párcentimetrový chodníček pod železniční tratí a následně musel přebíhat vozovku, aby se dostal na stranu, kde chodník byl.
To se nyní změnilo. Praha 8 ve spolupráci s magistrátem přechod přesunula, udělala ho bezbariérový a navázala na něj nový chodník, po kterém se lze vydat směrem Bulovka. Nezapomnělo se ani na lidi na kole, kteří nechtějí jet v hustém provozu. Chodník podél Povltavské byl v délce zhruba 800 metrů od cyklostezky A2 a po Libeň pro kola legalizován.
Místo klasického přechodu zde byl vyznačen sdružený přechod pro chodce a cyklisty. Lidé na kole tak mohou po asfaltovém chodníku podjet železniční trať a za křižovatkou se napojit na již méně rušnou ulici Bulovka.
Na webu Cyklisté sobě byl podnět na zvýšení bezpečnosti této křižovatky už od roku 2013, tedy 8 let. Původně měla realizace bezbariérového přechodu proběhnout už v roce 2014. Kritické místo si „zahrálo“ i v komentáři Martina Fendrycha na Aktuálně.cz. Nazval ho: „Autočesko: Hlavní roli hrají řidiči. Skoro neexistuje myšlení typu: Nejedu autem zbytečně?„.
V mapě Městem na kole jsme už místo aktualizovali.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Tomas 7. 10. 2021, 22:19
Hezké, ale jak se dostat na kole z Bulovky na chodník na Povltavské ? Doteď jsem sjel z kola a použil přechod ,který tam již není... Nebo koukám špatně ?
Martin Šnobr 7. 10. 2021, 22:57
4
@Tomas řekl bych, že ještě před železničním podjezdem dáte přednost protijedoucím, najedete na nový chodník a Povltavskou překonáte po novém sdruženém přechodu.
PetrKv 8. 10. 2021, 01:18
1
No aspoň něco se v téhle oblasti děje, ne jako ta z mého pohledu nejzásadnější úprava, od mostu Barikádníků směrem k Libni, která poněkud hibernuje...
TiK 8. 10. 2021, 02:15
1
4
@Martin Šnobr - coz vzhledem k (chybejicimu) znaceni neni legalni.
Tomas 8. 10. 2021, 06:19
@TiK pokud od Bulovky není pro cyklisty žádné značení že mají přejet na druhou stranu vozovky aby mohli využít sdružený přechod nebo pokud dokonce chodník za přechodem není od Bulovky legalizovany, tak většina cyklistů skončí imho za podjezdem v rušné křižovatce bez možnosti úniku.
Vratislav Filler 8. 10. 2021, 08:04
3
Značení v podjezdu je buďto nesouvislé, nebo nedodělané. Od Povltavské chodník povolený je, od Bulovky to z fotky vypadá, že není. Což je imho spíš ještě nedodělek.
Martin Šnobr 8. 10. 2021, 09:17
5
@TiK ta fotka byla pořízena ještě před dokončením realizace. Pořídila se dřív, než ta úvodní. Chodník je jinak legalizován z obou stran.
Honza 8. 10. 2021, 10:03
6
Tuhle křižovatku občas jezdím. S ohledem na velikost provozu bych tam byl velmi uvítal světla na tlačítko, tohle pokládám za poměrně marginální zlepšení.
Roman 8. 10. 2021, 13:04
4
5
Tohle je velice frekventovaná silnice kde každé menší zpomalení způsobí kolonu až na Spojovací. Spíš by měli udělat podchod k Vltavě kde je cyklostezka a chodce a cyklisty vůbec nesměrovat do silnice.
LukášMěkota 9. 10. 2021, 08:46
1
@Roman moc dobrý nápad, až na to že se mýlíte. Musí tam být cyklopodjezd! :-)
Radek Ondra 9. 10. 2021, 20:45
3
Další věc je chodník od podjezdu směrem k Bulovce, kde parkují neustále v rozporu s předpisy auta, takže chodci i běžci musí stejně na silnici...
Zdeněk 9. 10. 2021, 20:46
1
@Honza: tlačítko ne. Vzhledem k tomu, že tlačítka jsou většinou dělaná tak, že se na ně musí čekat, tak přechod bez tlačítka má potenciál být rychlejší. Navíc je zde jen jeden pruh v každém směru, takže je to relativně bezpečné takto.
Vratislav Filler 10. 10. 2021, 10:56
1
Zdeněk: Na tlačítko se zpravidla čeká kvůli návaznosti na jiné signalizace nebo na jiná ramena křižovatky, to ale tady není. Tady by bylo jediným omezením nastavení minimální doby průjezdu, což může být třeba 20-30 vteřin, když tam ale člověk přijde/přijede po delší době, tak by mu to mělo padnout hned. Signalizace by tam rozhodně byla vhodná, intenzity a rychlost tam jsou na nechráněný přechod příliš vysoké.
TiK 11. 10. 2021, 02:13
2
2
@filler: tlacitko, co by pri vhodne frekvenci cyklistu a dopravni spicce generovalu vlnu kolony na jednu stranu do Blanky/Argentinske a na druhou kamsi k Prosecke a s trochou stesti k Sokolovske jednoznacne podporuju!
Je treba iad ukazat, kde je jejich misto!
Vratislav Filler 11. 10. 2021, 08:49
2
Tik: Tak jako těžce zraněného cyklistu tam v té křižovatce máme od roku 2016 jen jednoho, to je určitě not good not terrible, takže tam lze pokračovat ve stejném duchu. (ironie).
josuk 11. 10. 2021, 10:46
2
2
je to křižovatka „T“ a samostatný semafor pro chodce by těžko prošel bez signalizace z ulice Bulovka… Řidiči ten přechod respektují, i když ne všichni samozřejmě, ale pokud tam někdo neskočí do vozovky je to docela bezpečné, a těžko to nějaký semafor učiní bezpečnější… Zpomalování dopravy = více emisí. Jejich dopad na zdraví přece nelze donekonečna přehlížet?
Tonda 11. 10. 2021, 13:20
3
2
TiK, aha, tak komfort těch, co jedou autem, je přednější než bezpečí a zdraví chodců a cyklistů. Moc pěkně si předvedl co si zač.
TiK 11. 10. 2021, 14:54
1
@filler a @tonda: ja tady napisu, ze to podporuju a vy hned hatespeech a nalepkovani ? Specialne Tonda: co mi to podsouvas ?
Zdeněk 11. 10. 2021, 16:21
@Tik: chtělo by to značku (NEironie)
Václav Řehák 11. 10. 2021, 19:33
5
Semafor by tady pomohl i řidičům. Jezdí tam rychle a vůbec nečekají, že by někdo přecházel. Sám jsem zažil, že mě jedno auto pustilo a druhé to za ním nedobrzdilo.
Jinak pro mě se průjezd trochu zhorší, cestou dolů budu muset předjíždět k přechodu, zatímco teď jsem rovnou slezl z kola a pěšky přešel. Nahoru to ale bude komfortnější, takže celkově mírné zlepšení.
Místo by se mohlo radikálně zlepšit, pokud dojde na zahloubení Povltavské při výstavbě Blanky 2.