Praha vypsala tendr za 972 milionů Kč na stavbu Dvoreckého mostu, nebude chybět vyvýšený cyklopás

Publikováno: 20. října. 2021, 4 min. čtení
Aktualizováno: 21. října. 2021
Úvodní foto: MHMP
Publikováno: 20. října. 2021, 4 min. čtení
Aktualizováno: 21. října. 2021
Úvodní foto: MHMP

Pražský magistrát vypsal tendr za 972 milionů korun na stavbu Dvoreckého most, který spojí Prahu 4 a 5. Novinářům to tento týden po jednání městské rady řekl primátorův náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě). Se stavbou by se podle něj mělo začít nejpozději v polovině příštího roku a potrvá dva až tři roky. Most bude sloužit tramvajím, autobusům, cyklistům a pěším a má zlepšit dopravní propojení zlíchovského a podolského břehu Vltavy.

„Soutěž je vypsaná tak, že nás nezajímá jenom cena, ale hodnoticími kritérii je kvalita, která je měřena délkou zhotovení díla, délkou záruční doby a v neposlední řadě též kvalifikací týmu,“ řekl náměstek. Dodal, že dodavatele by město chtělo vybrat do konce roku.

Východní vyústění mostu bude u Žlutých lázní severně od Jeremenkovy ulice, západní povede poblíž tramvajové zastávky Lihovar. Projekt pro stavbu mají na starosti ateliéry Tubes a Atelier6 na základě výsledků architektonické soutěže. Cena projektu byla v soutěži stanovena za 132,7 milionu korun. Návrh s kubistickými prvky podle vedení města přinese zlepšení dopravy, a to zejména MHD, kdy některé linky nebudou muset jezdit Podskalím a přes Palackého most. Prostor pod mostem má být využit pro volnočasové aktivity a kavárnu. Součástí projektu je návrh nové tramvajové zastávky Dvorecký most.

Zatím poslední pražský most přes Vltavu, Trojský most, byl zprovozněn v říjnu 2014. Nahradil Trojský tramvajový most z roku 1981, přezdívaný „rámusák“, jehož provoz byl ukončen 7. října 2013. Loni město zprovoznilo novou lávku přes Vltavu v Troji na místě té, která se zřítila v roce 2017. Magistrát také nedávno v tendru vybral firmu Skanska, která postaví lávku mezi Holešovicemi a Karlínem přes ostrov Štvanice. Karlín a Holešovice by měl v budoucnu spojit i nový Rohanský most, o jeho stavbě nicméně magistrát zatím nerozhodl. Mnohé mosty přes Vltavu jsou ve špatném stavu a město je postupně opravuje, aktuálně například Barrandovský.

Cyklistické propojení

Most by měl zajistit významné cyklistické propojení mezi páteřními cyklotrasami A1 a A2 vedoucích po obou březích Vltavy. Propojí se tak oblast mezi Jeremenkovou na Praze 4 a Lihovarem na Praze 5. V oblasti Lihovaru již při nedávné rekonstrukci Nádražní ulice vznikla pro budoucí most příprava, tamní nové cyklopřejezdy přes Strakonickou svůj užitek po vybudování mostu znásobí. Bude se jednat o propojení stezky přes most na cyklostezku podél levého břehu Vltavy.

Pražský cyklogenerel plánuje trasu po mostě značit jako spojku A221. Trasa po mostě má být vedena v režimu samostatných cyklistických vyvýšených pásů. V každém směru jeden. V oblasti nových tramvajových zastávek Dvorecký most bude cyklotrasa vedena bypassem za tramvajovými zastávkami. Na obou stranách pak bude navázáno na současnou infrastrukturu, pravděpodobně v podobě společné stezky pro pěší a cyklisty.

Ondra 20. 10. 2021, 18:36

Velký krok pro MHD ale i pro cyklisty, konečně spojnice mezi A1-A2 místo smradlavého Baranďáku

Jenda 20. 10. 2021, 22:01

Na vizualizaci mi moc vyvýšený (proti chodníku) nepřijde a navíc jsou v něm žlábky ve směru jízdy?!

Martin Šnobr 21. 10. 2021, 01:22

@Jenda ta vizualizace je architektonická studie, reálný projekt už má standardní řešení a cyklopás by měl být o něco širší.

Ujezdak 21. 10. 2021, 06:42
3
18

Za mě je to sice vizuálně pěkný projekt, ale i elektroauta v budoucnu budou potřebovat mosty a tak mi projekt jen pro tramvaje nedává vůbec žádný smysl, Praha je spíše " podmostovaná" a stavět mosty , zejména v této lokaci ,ve smyslu jen pro MHD mi přijde neekonomické , navíc je to záloha pro barandak ...

Ondra 21. 10. 2021, 09:25
9
2

@Ujezdak - já jsem rád že je jen pro MHD (a to auto taky používám a bydlím v Braníku).

újezďák 21. 10. 2021, 12:21
2
16

Ondra - já tedy rád nejsem a to to auto v Praze prakticky vůbec nepoužívám :) . Na druhé straně města bych pro to měl větší pochopení, ale v prostoru kde v úseku cca 12km úseku od Palackého po Zbraslav je jen jeden použitelný most ( Barandovský) a to při situaci, kdy tento most bude, dle zkušeností s kvalitou prací a navzdory údajně pětileté rekonstrukci, jednou za pár let částečně nebo prakticky úplně mimo provoz , mi přijde stavba v účelovosti kdysi nouzového mostu pro tramvaje u ZOO tedy jen pro MHD a pro sanitky. Celé mi to trošku připomíná plánování " po nás potopa "( na potopy nehledíc :) ) a myslím si, že takhle krátkozrakost se Praze jako městu rozděleném řekou může dlouhodobě vymstít. Navíc si oprávněně můžeme říci, že cena do miliardy je už teď, vzhledem k drakonickému růstu cen materiálů ( dar přítele Grýndýla) prakticky jen sen...

Kuba 21. 10. 2021, 15:08
17
2

I kdyby se na ten Dvorečák přidaly pruhy pro auta, aby přímo na něm nepřekážely MHD (což by samozřejmě patřičně navýšilo cenu), zůstane problém v jeho napojení. Barranďák je napojenej spoustou masivních mimoúrovňových ramp z různých směrů, což výrazně zvyšuje jeho kapacitu pro auta. Dvoreckej má být pokud vím napojenej úrovňově, jako kolmá odbočka z nábřežních ulic. To je zlomek kapacity napojení Barranďáku - takže kdyby byl pro auta přístupnej, jakákoli zácpa na Barranďáku by okamžitě ucpala napojení Dvoreckýho a tím zablokovala tramvaje, autobusy a do jistý míry i sanitky na Dvorečáku...

Krátkozraký by tedy bylo naopak pustit na Dvorečák auta, protože by to do značný míry vymazalo jeho přínos pro MHD a tedy potenciál přesvědčit někoho, aby z auta do MHD aspoň někdy přesedl...

Vratislav Filler 21. 10. 2021, 16:16
12
2

újezďák: Ty návaznosti jsou na obou stranách takové, že provoz aut v podstatě vylučují. Na Praze 4 by to znamenalo o 10 tisíc aut víc denně v Jeremenkově, za což by místní asi moc nepoděkovali (stačí, že tam blokují tramvaj, která by těch 10 tisíc lidí přepravila s mnohem menšími dopady na okolí). A na Praze 5 to ústí na Zlíchov, odkud se lze na Strakonickou a Dobříšskou dostat jen velmi těžko, takže by si to odnesl hlavně starý Zlíchov a Křížová, ze kterých by se staly zkratky namísto Dobříšské a Strakonické.

A to ani nemluvím o tom, že by Praha časem měla zavést uvnitř městského okruhu zpoplatnění vjezdu, po kterém zde intenzita dopravy klesne o čtvrtinu až třetinu, a tak nějaká nová kapacita v tomhle místě naprosto nebude potřeba.

Jenda 21. 10. 2021, 20:23

Kuba: „I kdyby se na ten Dvorečák přidaly pruhy pro auta, aby přímo na něm nepřekážely MHD (což by samozřejmě patřičně navýšilo cenu)“ -- neblokování MHD lze řešit i bez speciálních pruhů, například senzorem, který tam nepustí další auta, pokud by se tvořila zácpa. Už to takhle funguje se semaforem u Podolské vodárny, který nepustí další auta, pokud by blokovala tunel. (bohužel tam to navrhoval někdo, kdo neví, že po silnici jezdí i cyklisté, takže ten semafor nepouští i cyklisty, i když ti by se za tunelem vešli)

Zdenek 22. 10. 2021, 08:56
1
1

Asi nelze pocitat s tim, ze most muze odvest vyznamny podil automobilove dopravy, ale kdybych stavel novy most primarne pro MHD, zamyslel bych se nad tim, zdali nema smysl udelat treba 3 koleje za tim ucelem (nebo alespon most o pruh sirsi), ze v pripade budouci rekonstrukce mostu muze most vzdy fungovat alespon v nejakem provizornim rezimu. Ale to je ciste laicky pohled vychazejici pouze z toho, ze kdyz doma zjistim, ze bych v nejakem miste potreboval novou zasuvku, udelam tam tam alespon dve (dve osazene krabice) :-).

újezďák 22. 10. 2021, 15:32
1
3

Vratislav, ale to není úvaha postavit tam nový Barandovský most, to je úvaha, že v případě jakéhokoliv technického problému Zbraslavského ( nemá složité rampy) , Barandovského nebo ¨dvoumostí Palackého, Jiráskuv most ( žádný z těch dvou nemá extra složité rampy) , tam už není žádná praktická alternativa na mnoho kilometrů na obě strany. Jestliže Jiráskův most momentálně zvládá kolem 46-50 tisíc aut denně bez ramp Palackého 14K a zbraslavský 20 K a Jeremenkova má momentálně kolem 12-13000 průjezdu včetne MHD , tak si myslím, že zas takový skok by to nebyl... ostatne Jeremenkovu křižující ulici Na strži má intenzitu 20 000 za den ... a já si skutečne nemyslím, že až přijdou elektrosamohyby, že jich bude méně a budou mít zákaz do centra :)

Pavel Mašek 9. 11. 2021, 20:46

@článek
- nejsem architekt, nerozumím ničemu ze staveb, proto prosím o názor někoho, kdo je aspoň trochu v tomto znalý - náš most má stát miliardu, nový most v Janově stál 5 miliard, když si je porovnám, porovnávám neporovnatelné. Pořád mi to přijde moc. Může mi to někdo obhájit? Děkuji

- když se most probíral v CAMPu, sledoval jsem online a suprově mi odpověděli na dotaz, navíc pak dodali spoustu info k cyklu a součástí stavby mostu je navazující úprava stezky v Podolí, mají vzniknout dva Pruhy, jeden už je a to teď v silnici a ještě jeden, jeden pán označil pro ty super rychlé cyklisty jedoucí na švih, jeden označil jako na jízdu do práce a třetí asi jako třeba pro dítě na odrážedle, už fakt nevím, ale vypadá to, že se to konečně u lázní dost zlepší.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat