Dva nové cyklopruhy v Praze 3: Koněvova a Siwiecova

Publikováno: 04. prosince. 2021, 2 min. čtení
Úvodní foto: TSK Praha
Publikováno: 04. prosince. 2021, 2 min. čtení
Úvodní foto: TSK Praha

V Praze 3 začaly fungovat dva nové úseky stoupacích ochranných cyklopruhů. Jde o ulice Koněvova a Siwiecova, nové cyklopruhy mají v součtu 600 metrů.

Koněvova

Ochranný cyklopruh v Koněvově vznikl v rámci komplexní rekonstrukce ulice, která probíhala od minulého roku. Lidé na kole zde mohou cyklopruh využít směrem do kopce. Stavebně oddělené řešení cyklistické dopravy se na Koněvovu dle informací redakce MNK nepodařilo dostat kvůli tomu, že se na něj nemyslelo od začátku projekčních prací. Do budoucna je v plánu rekonstrukce úseku Černínova–Pražačka (370 m), kde taktéž povede cyklopruh ve stoupání.

Cyklopruhy letos vznikly i na dvoukilometrové východní části Koněvovy. Směrem do centra naopak na Koněvovu navazují cykloopatření v zrekonstruované Husitské, která původně žádné cyklopruhy neměla. Během několika let se tak podmínky v tomto koridoru zásadně zlepšily, i když stále na mnoha místech, například na křižovatce s ulicí Jana Želivského, nejsou ideální.

Siwiecova

V Siwiecově mezi domem Radost a stadionem FC Viktoria Žižkov vznikl cyklopruh v rámci prodloužení autobusové linky 101 na Prahu 3. Ulice na délce 200 metrů překonává směrem na Riegrovy sady dvanáct výškových metrů. Po cyklopruhu následuje v ulici U Rajské zahrady krátký cyklopiktokoridor, dále se zatím pokračuje bez cykloopatření.

Obě novinky v mapě Městem na kole naleznete zde.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Pavel Mašek 5. 12. 2021, 12:16

tu Husineckou tam rušit ale nemuseli :-(

Tomas 5. 12. 2021, 21:21
2
9

Cyklopruh v Koněvově mi přijde jako totální nesmysl když je souběžně s ní krásná cyklostezka místo staré železniční trati. Z které navíc vede každou chvíli na Koněvovu sjezd. Naprosto vyhozené peníze, úsilí a řekl bych, že i naschvál automobilové dopravě. Jestli tam někdo chce čuchat výfukové plyny ve všední dny kdy jsou tam kolony, místo toho aby jel po oddělené cyklostezce, tak podle mě není normální. Mnohem raději bych byl, kdyby právě ta Žižkovská cyklostezka měla pokračování na obou koncích tj. z Hlavního nádraží do Vršovic reps. Nuslí a na druhém konci z Krejcárku na Balabenku a taky z Krejcárku na Spojovací/Třešňovku lesíkem za Odlehlou. A tím nemyslím abych musel vyjížďět na Vítkov nebo z Krejcárku na Pražačku.

Pavel Mašek 5. 12. 2021, 21:35
7
2

@Tomáš
- takže když budu chtít jet třeba jen ze Strážní na Na Chmelnici, tak si musím zajet půl kiláku přes stezku, kde běhají psi, děti a je to zpravidla na celou šířku ucpané vodítkem nebo kočárky?

Tomas 5. 12. 2021, 21:50
1
1

@Pavel Mašek
Píšete o úplně jiné části Koněvově na úplně opačné straně. To o čem píšete je ten první odkaz. Já tedy osobně kdybych chtěl jet z Chmelnice na Strážní, tak bych jel Biskupcovou. Konkrétně v tomhle místě je těch variant, a troufám si říct, že i lepších a pohodlnějších, jak se vyhnout Koněvově mnoho. A mimochodem z Chmelnice na Strážní bych šel pěšky.

Jenda 5. 12. 2021, 22:28

Tomas: Já to tam nemám úplně projeté, ale přijde mi, že ta stezka nemá nájezdy a sjezdy jak tvrdíte. Nejčastěji jezdím tunelem z Karlína, kus Koněvovou a zahnu do Ostromečské a pak jedu Jeseniovou a pak na Želivského. U tunelu nájezd je, ale pak je jenom podivný sjezd s rampou v Lukášově na půl cesty a pak už nic. Pokračování té stezky taky nic moc, už tam žádný další sjezd není takže dostat se třeba na Ohradu nejde.

Spodní část taky špatná. Když přijedu od Florence Trocnovskou, tak mám taky smůlu, a i na začátku ze Seifertovy jsou ty nájezdy úplně absurdní (schody/chodníky/zákazy, nebo otáčení na rampu do Příběnické).

Tomas 6. 12. 2021, 10:44
6
4

@Jenda
A tohle je ten problém místo toho aby se bojovalo za to aby se z cyklostezky dalo pohodlně sjet před tunelem a o smysluplné pokračovaní cyklostezky. Což by cyklodopravě v Praze pomohlo asi tak 100x víc než nakreslený jeden cyklopruh na silnici, tak se tu vede válka pár zaslepených cyklistů za cykloopatření na každé silnici ať už to smysl dává nebo nedává. Kolik lidí asi tak projede po Koněvově na kole a kolik na cyklostezce? Tipnul bych si, že ten poměr bude velmi v nepoměru s Koněvovou. Rád bych aby moje děti mohli jezdit na kole třeba do školy, ale opravdu je nemůžu pustit do provozu např. s ochrannými cyklopruhy a např. díky jejich vzniku na Novovysočanské se nyní může každý na pokračování té cyklostezky z Krejcárku z vysoka vybodnout, protože tam přece již cykloopatření je, tak se může zaměřit na něco jiného. Možná by bylo dobré si uvědomit, že není důležitá kvantita (kterou v posledních letech vidím) ale kvalita, která může právě více lidí k městské cyklistice přitáhnout.

Pavel Mašek 7. 12. 2021, 11:24

@Tomas
- ja mrknul v rychlosti na mapu, abych mohl uvést příklad. Člověk nemusí využívat pruh nebo jakoukoliv jinou infrastrukturu v celé délce, dálnici taky člověk nevyužívá zpravidla celou, ale klidně i jen kilometr. Já si tam našel místo, kde jsem jel na návštěvu, pak předat balík ob jednu ulici atd. Člověk může mít různé pochůzky a poposkakuje po kouskách... I kdybych třeba já ob tu jednu ulici šel nakoupit, tak si vezmu kolo s košíkem, pač neunesu veliký nákup

MaT 7. 12. 2021, 21:07

Tomas: No cyklostezka "Staré spojení" je sice pěkná, ale jak už tu padlo, nájezd na ní směrem z centra stojí dost za prd - buď pojedete od Bulhara nelegálně po chodníku (a tam už je to asi Praha 2, tak nevím, jak průchodná by byla legalizace), nebo si nastoupáte zbytečných pár metrů navíc nad křižovatku s Italskou, tam budete vymýšlet, jak se otočit a najet nějak do Příběnické. Nebo máte lepší řešení?

No a z Krejcárku to nikam moc nepokračuje, abych tudy sjel dolů na Palmovku, to je pro mě většinou pitomost, to bych už rovnou jel přes Karlín. Pak jedině ta Novovysočanská. Ten cyklopruh tam znamená "aspoň něco". Kdo nechce v provozu, dá se jet po pěšinách pod lesem, co jsou souběžné s tou Novovysočanskou. Ale zase asi docela záleží, kam člověk potřebuje. Sjet dolů kolem Sazky? Asi blbost, to bych jel raději spodem po rovině (přes Karlín a Balabenku) a nejezdil zbytečně do kopce. Pokud bych jel na Jarov, tak bych jel asi také raději po té Koněnově - je to nejmírnější stoupání. Dál do Hrdlořez? Zase z kopce a tudíž asi zbytečné stoupání. Tou Novovysočanskou to asi má smysl pro ty, co třeba mají cíl či start cesty někde v okolí Vysočanského náměstí.

No a teď k těm sjezdům, jak píšete "každou chvíli". Já tedy si vybavuji akorát dva - jeden u tunelu (Tachovské náměstí) a pak až takový chodník (takže možná po něm kola ani nesmí) u Lukášovy ulice. Já třeba docela často jezdím do jednoho bistra na úrovni Černínovy ulice - no a tam se mám dostat jak? Docela kus musím ještě po té Koněnově a tam sem za ty cyklopruhy rád. Ale vzhledem k tomu, jak pitomý je ten nájezd ve směru od Bulhara, tak budu asi častěji jezdit po Husitské...

Tomas 8. 12. 2021, 00:11
1
2

@Jenda
Z Florence lze jet přes Vítkov. Nemyslím přímo k památníku ale tou souběžnou cestou.
@MaT
Z centra se tam dá dostat dvěma způsoby, nevím jak jsou legální nebo ne ale normálně se tam jezdí. Odbočit tam kde se najíždí autem do vlaku tj. ještě odbočka před Italskou a tam asi 50m po chodníku na rampu k mostu (nestálo by za to pokud ten chodník legalizovaný není se o to pokusit) a nebo a to není zcela košéř projet kolem té zásobovací budovi ČD nebo co to je.

Na té Novovysočanské je ten ochranný cyklopruh jenom v místě, kde lze krásně jet podél Novovysočanské Odlehlou a končí i začíná nikde. Z Krejcárku by ta cyklostezka měla pokračovat na Balabenku. Ale to dá víc práce než nakreslit ochranný cyklopruh, který je tam mimochodem jenom kvůli tomu, že to pokračování trvá dlouho. A jet lesíkem nenechte se vysmát, ale tam se kvůli bahnu nedá jít půl roku pěšky na tož pak na kole. Bohužel o vybudování nějaké zpevněné cesty není zájem. Kdyby tyhle dvě spojnice existovali vyřešilo by to obě velká stoupání (jak na Balabenku, tak i směrem na Spojovací) a ty ochranné cyklopruhy (nechápu proč se jim říká ochranné když nic nechrání a vlastně jsou víc nebezpečné než když tam nejsou).

MaT 8. 12. 2021, 17:25

Tomas: Ad nájezd ze Seifertovy: Ano, takhle od té odbočky od autovlaku by to byla jedna možnost - ale aktuálně je to chodník. Takže je to asi stejné, jako když někdo najede na ten chodník rovnou od křižovatky Bulhar a jede se takhle po chodníku i pod tím železničním viaduktem - což by tedy asi přišlo většině lidí pohodlnější. Dost lidí se bojí pod tím mostem vedle aut. A ten chodník tam je podle mě i celkem široký, chodců tam snad nechodí davy (teď od té doby, co je prodloužený podchod z nádraží, mohlo by být i o trošku méně). No asi by stálo kvůli tomu zase zkusit na pár míst napsat, že je to fakt poněkud trapné, že tam je taková pěkná cyklostezka, ale není na ní odkud najet, že začíná "z ničeho" - resp. z chodníku, po kterém se jezdit nesmí. A legalizace by snad nic moc nestála, to je bez stavebních úprav, jen nějaké dodatkové cedulky na nějaké stávající sloupky, nebo případně nějaký piktogram nastříkaný na chodník. Podle mě by se tam i vešlo řešení oddělené části pro pěší a pro cyklisty...

Každopádně "nevím jestli je to legální nebo ne ale normálně se tam jezdí" asi není úplně ten ideální stav, který bychom si představovali. :-)

Ad ten výjezd a pokračování - já jel pod tím lesem jen párkrát a ještě to asi bylo v létě měl jsem zrovna štěstí, bylo sucho, co si pamatuji, byla to taková udusaná hlína, uznávám, po dešti to asi bude nic moc. Kus tam myslím zpevněný byl, i to bylo celkem nové - asi na úrovni té uličky "Za Krejcárkem", nad nějakým tím novým domem tam. Tohle kdyby se protáhlo, tak by to bylo moc fajn, ale asi tam zase bude hafo dalších problémů - stavební povolení, vlastníci těch pozemků (nebo i okolních, ti se k tomu možná musí vyjadřovat také) a asi by to spolklo dost peněz... Ale tak psát na MČ a magistrát by to určitě chtělo...

Vícekrát jsem jel přímo po té Novovysočanské, já sám s tím problém většinou nemám, když na to přijde, tak jedu i po některých úsecích magistrály, nebo docela často jezdím po Plzeňské a tam také žádná opatření nejsou. Ale když už někde ty ochranné cyklopruhy jsou, tak to beru tak, že to aspoň upozorní řidiče na to, že tam cyklisté mohou být. Což myslím, že je spíš pozitivní změna. Protože někteří řidiči asi mají pocit, že cyklisté na silnicích vůbec nemají co dělat a že mají jezdit po chodnících...

Hlavně se ale pořád setkávám s tím, že dost řidičů vůbec neví, že když se do svého pruhu nevejde, tak pokud neohrozí cyklistu (což by ale neměli ani normálně), tak klidně po tomhle pruhu mohou jet taky. Spousta z nich také tvrdí, že na daném místě "cyklistu nikdy neviděli". Fajn, tím lépe pro ně - pokud tam podle nich žádní nejezdí, tak v momentě, kdy tam žádný cyklista není, tak je takový pruh vlastně vůbec nijak neomezuje, takže pro ně žádná změna... :-)

Tomas 10. 12. 2021, 09:34

@MaT
Právě to mě štve, že tam vznikl nový asfalt a dál není skoro žádné pokračování. Ale nám to třeba hrozně usnadnilo život, protože v místech toho nového asfaltu bylo fakt bláto a v zimě se tam nedalo chodit. Již jsem psal na zmente.to a dostal jsem negativní odpověď. Přitom ty pozemky patří Praze nebo městské části a až ke Spojovací. Je to tam celkem nešťastné místo, protože je to vklíněné mezi Prahu 3 a Prahu 8.

Já už jsem to tu psal víckrát ochranný cyklopruh nemá být od toho aby upozornil řidiče, že tam někdo může jet, od toho je piktogram. Navíc s piktogramem musí cyklistu předjet ve vzdálenosti 1,5 nebo 1 m což je tedy rozhodně bezpečnější, než těch pár desítek cm. Jediná jeho výhoda je, že lze předjet kolonu (pokud v ní zrovna nestojí autobus nebo auto co se tam nevejde).

Ono na té Novovysočanské opravdu moc cyklistů nejezdí, člověk tam v těch pruzích spíš potká moped nebo elektro koloběžku. Protože jak jste již napsal jet tam dává smysl jenom pro místní a ty to tam znají a jezdí jinudy, třeba Odlehlou.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat