Místo cyklopiktokoridoru ochranný cyklopruh. Pražská Koněvova (Hartigova) ulice prošla proměnou

Publikováno: 05. října. 2021, 4 min. čtení
Aktualizováno: 18. října. 2023
Úvodní foto: Vladimír O.
Publikováno: 05. října. 2021, 4 min. čtení
Aktualizováno: 18. října. 2023
Úvodní foto: Vladimír O.

Hlavní město Praha realizovalo nové cykloopatření v Koněvově (Hartigově) ulici. V jejím dvoukilometrovém úseku mezi ulicemi Spojovací a Pod Krejcárkem je nový ochranný cyklopruh. Ten nahradil dřívější piktokoridor, který byl v ulici vyznačen v době, kdy ještě nebylo možné značit ochranné cyklopruhy.

Po realizaci cyklopruhů na Podolském nábřeží jde o jednu z letošních nejdelších procyklistických realizací v Praze. Nekompletní výčet najdete zde.

Ochranný cyklopruh (v zákoně nazvaný jednoduše jako jízdní pruh pro cyklisty) mohou na rozdíl od vyhrazeného jízdního pruhu pro cyklisty pojíždět rozměrnější vozidla, která se do svého jízdního pruhu nevejdou. Musí dát ale přednost cyklistům jedoucím v cyklopruhu. Pro méně rozměrná vozidla se pak ochranný cyklopruh chová stejně jako vyhrazený cyklopruh. Jde o ochranné integrační opatření, které lze používat i ve stísněnějších podmínkách, zároveň ale poskytuje větší ochranu než obyčejný piktokoridor.

Co znamená nové opatření pro lidi na kole? Větší pocit bezpečí, vyhrazený koridor pro jízdu a menší pravděpodobnost vzniku nehody z důvodu přehlédnutí člověka na kole či nevhodného předjíždění ze strany řidičů automobilů.

Náš čtenář Vladimír O. přidal vlastní zkušenost z jízdy po novém cyklopruhu: „Je to celkem dobře použitelné a na rovných úsecích se řidiči v klidu snaží držet mimo pruh. Problém nastává v místech za přechody, kde řidiči jsou nuceni jet nejdříve doleva a pak zpět doprava. Tam si pak zkracují oblouk přes pruh a může dojít k nebezpečným situacím. Zejména zde by se hodilo vyřešit pruh jinak.“ Dále podotknul, že pro lepší napojení na vítkovskou cyklostezku (která vede až do centra města) by bylo vhodné zřídit cykloobousměrku v ulici Na Ohradě.

Cyklopruhy jako náhrada bludiště bočních ulic

V úseku mezi ulicemi Na Jarově a Spojovací se jedná o jediný legální způsob pohybu oblastí, který zajistí kontinuální průjezd ke křižovatce Spojovací a dále k Rokytce, protože všechny vedlejší ulice na Jarově (Pod Lipami a Habrová) jsou vedeny západním směrem. V opačném směru zase chybí podél Koněvovy možnost napojit se z Učňovské do ulice Pod Lipami. „Místo toho je třeba využít přechodu přes Českobrodskou, který funguje v režimu x minut pro auta, 5 vteřin pro chodce,“ podotknul čtenář Vladimír. Dalšímu průjezdu bočními ulicemi zabraňuje protisměrka v ulici Pod Lipami.

Náš čtenář k novým opatřením dále dodává, že při cestě od Rokytky z ulice Učňovská raději pojede přes Koněvovu, ale pouze, když nepojede s dětmi: „Nový cyklopruh mi pomůže, ale stále se nejedná o dostatečně bezpečnou infrastrukturu, abych se tam pustil i s dětmi.“

Koněvova jako nový pražský cyklistický koridor

Na dva kilometry nových ochranných cyklopruhů na Koněvově ulici částečně naváže nově zrekonstruovaná Koněvova (potažmo Husitská), která stoupá směrem z centra města a Žižkova směrem na východ. V rámci nového značení bude ve většině délky ulice doplněn minimálně stoupající ochranný cyklopruh. Stavebně oddělené řešení projekt nepřinese.

Nový úsek cyklopruhu najdete v mapě Městem na kole zde.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Novotný 6. 10. 2021, 14:21
4
11

Z kdysi krásné čtyř proudé silnice konečně nepoužitelná propletačka mezi přechody a jinými nesmyslnými čárami a propadlymi kanály

Martin 6. 10. 2021, 18:09
6
6

Za mě je toto odstrašující příklad jak by se to nemělo dělat. Nová úprava je podle mě horší než to bylo dřív. Nové zúžení šířky silnice v místě přechodů pro chodce zbytečně vytváří kolizní situace s auty a ani tlustší "jakobypruh" to nevyřeší. Tohle řešení rozhodně nepřispěje k rozvoji cyklistiky a zase vzbudí v řídicích dojem že jsou všude prázdné cyklopruhy.

Petr J. 7. 10. 2021, 06:48
2
1

Nešvar , který nemá opodstatnění . Žádný inteligentní cyklista nepojede po rušné silnici. Sám jsem cyklista a vybírám si raději volně lokality. Navíc pruhy co po celé Praze zbytečně vznikají jsou mnohdy duplicitni za již vedoucí cyklostezky . Rozhodně je to celé nesmysl a nikde po Evropě se to nevidí.

Petr 7. 10. 2021, 08:50
10
4

Krásná čtyřproudová silnice? To už naštěstí hooodně dlouho ne. Není to žádná dálnice, navíc díky tomu vznikla parkovací místa. Místním by měli radost, kdybyste jim je zrušil. Nehledě na to, že by se špatně přecházelo. Ostrůvky jsou bohužel potřeba. Překonat bezpečně 2 jízdní pruhy pro auta a 2 pro tramvaje není pro všechny úplně jednoduché. Bez ostrůvků jezdilo rozhodně více aut větší než maximální povolenou rychlosti. Navíc si spousta řidičů vykládá "chodec nemá na přechodu absolutní přednost" tak, že vás prostě pustí třeba až 15. vozidlo.

Petr 7. 10. 2021, 09:10
7
2

Taky si nemyslím, že by nová úprava byla zhoršením. Ano, hodně se na to nadává, ale tak je to ze začátku se vším. Většina vozidel projíždějících Koněvovou se do svého jízdního pruhu vejde. Jen teda vedení pruhu před přechodem s ostrůvkem není úplně ideální, vedení není plynulé, takže pokud nechcete vjet do cyklopruhu, dost "to cukne". Většina řidičů si proto trajektorii napřímí částečně skrz cyklopruh. Myslím si, že pokud nejede cyklista, ničemu to nevadí, pokud by jel, určitě by to neudělali. Za ostrůvkem je už vedení plynulejší. Nemyslím, že by to vytvořilo kolizní situace. Pokud by k nějaké takové situaci došlo, rozhodně by k ní došlo i bez této úpravy. Teď je to podle mě méně pravděpodobné, s cyklopruhem řidič víc počítá s přítomností cyklisty a do svého jízdního pruhu se vejde i kolem ostrůvku (mám vyzkoušeno).

josuk 7. 10. 2021, 10:15
6
5

Ty prázdné cyklopruhy jsou čím dál méně respektované.. navíc kde je pruh není "bezpečný" odstup.. za mě je to kreslení na vozovce zhusta zbytečné, nebezpečné i konfliktní.

David 7. 10. 2021, 13:41

A mohli by tu řidiči vůbec cyklistu předjet, pokud by měli dodržet bezpečný boční odstup 1,5 m?

PetrKv 7. 10. 2021, 14:13

Z pohledu českých cykloopatření asi standard, ale naprosto souhlasím s tvrzením výše, že to rozvoji cyklistiky nepřispěje, pruh bude působit jako věčně prázdný a řidiči akorát budou pindat. Přitom kdyby to nebylo jen o patlání barvy tak tenhle úsek má opravdu potenciál, vždyť je tam dost místa na oddělenou cyklostezku podél silnice.

Honza 7. 10. 2021, 19:05
3
5

Jezdím tam poměrně často, cyklistu opravdu občas potkám, třeba i 2x za měsíc! Zrovna dnes ráno mi cyklistka jedoucí po chodníku rovnou na přechod málem narazila do auta, přestože dva metry vedle ní je ta skvělá nová cykloúprava... Hele něž to tam necháte namalovat aby se jako něco dělalo, máte nějakou statistiku kolik tam projede za den cyklistů? Podle mě ne, jen škoda barvy...

Zdenek 11. 10. 2021, 08:47
1
1

PetrKv: co clovek (co cyklista), to nazor: ja napriklad povazuji oddelene cyklostezky ve meste za naprostou zoufalost (viz napr. cca 2 tydny stare dva clanky o necem podobnem v Plzni). Pruhy v silnici funguji celkem dobre, zachovaji rychlost kola a asi pridaji nejakou ochranu, oddelene cyklostezky jsou casto pomale a hrozi kolizni situace s chodci. Navic cyklistu je naprosto mizive procento (dnes teplota sladla pod nulu a potkal jsem presne 0 kolegu-cyklistu), asi jako Piratu v parlamentu, skutecne je nerozum tlacit majorite reseni usite pro minoritu (ktera navic maji i negativni dopady -- napriklad dostatek parkovacich mist pali v Praze skoro kazdeho).

(Hmm, komentare tady vubec nefunguji, komentoval jsem jiz pred tydnem a neni tu nic.)

Tonda 11. 10. 2021, 13:18

Zdenek, oddělené stezky jsou zoufalost v provedení v jakém se budují tady, tedy 2m široké a smíšené s chodci. Pokud by byla skutečně samostatná infrastruktura jako v Nizozemsku, některých Německých, Rakouských, Finských městech, tak je to samozřejmě lepší řešení, než cyklopruhy, zejména pokud jsou někde stísněné poměry a není dost místa aby cyklista měl dost prostoru od zaparkovaných aut a zároveň od aut jedoucích v pruhu pro auta.

Zdenek 12. 10. 2021, 13:04

Tonda: ano, paralelni silnicni sit pro kola je urcite z hlediska cyklistiky lepsi reseni. Ale hovorime o situaci v Praze, nikoli nekde na Marsu, ktery jeste ceka na osidleni. Takze kdyz vezmu moje cesty na kole po Praze za posledni dva dny: jak byste chtel tuto infrastrukturu nacpat na Namesti Miru, Zitnou, Myslikovu, Jiraskuv most, Plzenskou (dole u Smichova), Na porici, Revolucni, ... ? Jiste, muzeme vyhnat auta uplne, ale to je reseni pro cyklo-hujery, moje cela rodina od deti po rodice (a 95% obyvatel mesta) by me za takovy napad poslala k sipku, protoze na kole jezdit nemohou z mnoha dalsich duvodu nez je chybejici cyklo-infrastruktura. Takze pruhy jsou rozumny kompromis. Fakt se probudte a udelejte si inventuru u sebe, kolik potencialnich cyklistu v rodine mate. Nebo jim navrhnete, at to zkusi 14 dni na kole, rijen-listopad, idealni doba, v zime to bude jeste horsi. A dejte na konci listopadu vedet ... .

David 12. 10. 2021, 15:00

Zdeněk: Jo, ta inventura je skvělý nápad :) Ale třeba u Vráti Fillera bych s ní nezačínal. Myslím, že tam už nikdo nový na kole začít jezdit nemůže :)

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat