Nové cyklopruhy na Podolském nábřeží v Praze mají 3 kilometry

Publikováno: 04. srpna. 2021, 5 min. čtení
Autor: Martin Šnobr, Jiří Motýl
Úvodní foto: Martin Šnobr
Publikováno: 04. srpna. 2021, 5 min. čtení
Autor: Martin Šnobr, Jiří Motýl
Úvodní foto: Martin Šnobr

Praha v těchto dnech realizuje cyklopruhy na Podolském nábřeží od Vyšehradského tunelu až po Branickou ulici. Zde navazuje nové opatření na loni zřízené cyklopruhy v Modřanské. Zalidněná stezka, kterou lidé na kole mnohdy stejně objížděli ve vozovce, tak získala pohodlnou alternativu. Je tak naděje, že se sníží počet konfliktů mezi uživateli stezky, zejména v úseku kolem Žlutých lázní.

Podoba opatření

Ve směru z centra cyklopruhy začínají krátce za Vyšehradským tunelem. Zde využívají okraje vozovky podél tramvajové trati. Okraje podél trati nebyly dostatečně široké pro klasický jízdní pruh již dříve, auta proto i před současnou změnou musela částečně pojíždět po tramvajové trati. Cyklopruhy zde každopádně nyní dosahují až velkorysé šířky 2,3 metru. Pro ty, kteří Vyšehradským tunelem po vozovce projíždí jen kvůli tomu, že nechtějí projíždět úzkým legalizovaným chodníkem, je zde nájezd zpět na cyklostezku. Pro pěší zde vzniklo také bezpečné místo pro přecházení.

Slabší částí projektu jsou křižovatky, kde cyklopruhy doplněny nebyly. To je ale pochopitelné – u nich se totiž čeká na jednotlivé rekonstrukce, které budou probíhat na rozdíl od této akce i se stavebními úpravami.

Cyklopruhy byly zřízeny mezi zaparkovanými auty a vozovkou. Místo zde zbylo, protože dříve šlo o čtyřproudou komunikaci, která byla zúžena při vzniku parkovacích míst.

Jeden z nejdelších pražských cyklokoridorů

Vyhrazené cyklopruhy končí před křižovatkou s Jeremenkovou. Dál už se bez rušení pruhů pro auta vešly jen cyklopruhy ochranné. Ty míří až ke křižovatce s Branickou, kde se napojují na loni zřízené cyklopruhy na Modřanské. S nimi má nový cyklokoridor délku téměř 5 kilometrů. Nejdelší takový koridor v Praze funguje na Novodvorské (7 km) – i když také často není řešen v křižovatkách.

Nejfrekventovanější pražská cyklostezka si oddechne

Nové cyklopruhy vytváří potenciál pro přechod významné části městských cyklistů z kapacitně nevyhovující cyklostezky a přináší tak zásadní zlepšení podmínek pro koexistenci chodců a cyklistů na jedné z nejfrekventovanějších pražských cyklotras.

Projekt přitom nezlepšuje podmínky jen pro lidi na kole. Na řadě míst zlepšuje drobnými úpravami podmínky pro přecházení, především zkracuje délku nutnou pro překonání vozovky. V některých místech by bylo možné zřídit rovnou plnohodnotné přechody pro chodce. To by ale znamenalo rušení většího počtu parkovacích míst, kvůli čemuž by se zřejmě ostře ohradila čtvrtá městská část.

Celé opatření si dopodrobna můžete prohlédnout v mapě Městem na kole.

Chyby při realizaci

Realizaci ochranných cyklopruhů na Modřanské se nevyhnula v minulých týdnech kontroverze, která by se dala shrnout hodnocením: na všech stranách vše několikrát špatně. Kontroverze se týkala skutečnosti, že firma realizující ochranné cyklopruhy svou práci na několik týdnů údajně z technických důvodů přerušila. Místo nebylo ani řádně označeno jako stavba a značení bylo pro řidiče na Modřanské velmi matoucí.

Na nevyhovující stav upozornila reportáž České televize. Celý zmatek dovršilo nedorozumění mezi tiskovým mluvčím magistrátu a reportéry. Ve výsledku se tak reportáž místo na téma špatně označené a zdržené stavby soustředila na „nenormovou“ šířku dočasně vzniklého pruhu.

Nehodláme hodnotit, kde nastala prvotní chyba, zda na straně magistrátu nebo realizační firmy. Pravda je, že místo stavby bylo špatně označené a tiskový mluvčí v době rozhovoru evidentně neměl informaci, jaký je na místě problém. Zároveň se ale nelze ubránit pocitu, že kdyby si reportéři otevřeli projekt nového značení, tak udeří hřebík na hlavičku problému přesněji, než když si dělají rešerši šířek Škody Felicia a měří metrem šířku nedodělaných pruhů v terénu.

Nepřinesly by cyklopruhy jinde více užitku?

Na závěr zbývá zamyšlení: Přitáhnou tyto cyklopruhy na kolo někoho nového? Nemělo by se město prioritně zaměřovat na úseky, kde žádná cyklistická infrastruktura není? Nezasloužila by si takové cyklopruhy spíš některá z desítek městských tříd, na kterých není ani metr cyklopruhu nebo podél vedoucí cyklostezka?

Na druhou stranu, magistrát tento úsek realizoval i proto, aby navázal na loni zřízené cyklopruhy na Modřanské a letos dokončenou integraci na Rašínově nábřeží. Z toho pohledu vznikl celkem dlouhý cyklokoridor, který by se jinde, zvlášť bez kontroverzního omezování pruhů či parkovacích míst zřejmě jednoduše realizovat nedal. Město zároveň doufá, že díky zvýšení komfortu pro jízdu ve vozovce v místě omezí konflikty na přetížené stezce sdílené s pěšími. Nutno také dodat, že i úplně nové cyklokoridory v Praze vznikají, letos například na Patočkově, Plzeňské či na Prosecké.

Budete používat nové cyklopruhy na Podolském nábřeží?

Výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

Martin Šnobr

Student architektury se zájmem o urbanismus, udržitelnou dopravu a fungování měst. Členem redakce je od roku 2018.

Jiří Motýl

V domovské Praze jezdí na starém trekkingovém kole předělaném na měšťáka. V redakci od roku 2013, od roku 2015 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

Komentáře k článku11

Pavel Masek 04. 08. 2021, 19:00

@autor
- nejsem si jisty tim zkracenim prekonani vozovky, to je silne zavadejici, pruhy nijak vozovku nezuzuji... spis vidim absenci prechodu a stale povolenou padesatku. Viz foto, to misto je urcene k otaceni aut, ne přecházení chodcu.

Opatreni vzbudila velikou diskuzi i na Twitteru, bohuzel nekteri veri, ze se tim zhorsi plynulost dopravy a vzniknou nebezpecne situace :( (https://twitter.com/StepanEtrych/status/1422485207173713920?s=19)

mirek 04. 08. 2021, 19:38
7
5

Trochu smíšené pocity. Na jednu stranu je to dobře, závodníci a silničkáři můžou jet po silnici v daném prostoru a bezpečněji než dřív, o víkendu při slabším provozu a přelidnění stezky pruhy třeba využije i část ostatních.

Na druhou stranu tím cyklisté fakticky přicházejí o další chráněnou stezku. Což je pravý opak toho, co by mělo být cílem. Část cyklistů se přesune na silnici, chodců tam přibude a časem se stezka v tichosti zruší nebo se z ní udělá "cyklistům vjezd povolen". Takových případů už je spousta - jen na trase A2 náplavka, Radotín nebo Troja. Už z principu tak radši budu jezdit po stezce, pokud to půjde.

Pavel Masek 04. 08. 2021, 19:59
1
5

@mirek
- je to v podstate fuk,stezka je smisena,ne delena, takze chodnik s povolenim vyjde nastejno...

@snobr
- ja nehledal na dpp ani webu mesta, z clanku mi vyplynulo,ze mesto slo cilene za rekoly, nikym jinym... otazka je,jak rychle muzou ted reagovat, okud treba mesto nejednalo jeste pred zverejnenim uzavery.... ale rekola zase sama rychle reagovala u Libenaku...

Ondra 05. 08. 2021, 11:59
7
5

Pro některé je to jak červený hadr na oči, zvlášť když vedle přece vede "cyklostezka". Ale jako skoro každý nový cyklopruh, všichni si na to zvyknou a časem už se nad tím nikdo nepozastaví. Stejné to bylo s cyklopruhy u Baranďáku.

Martin P. 05. 08. 2021, 13:52

Uvítal bych mapu a hlavně dokumentaci opatření v opačném směru, tj. od Přístaviště k tunelu. Hlavně by mne zajímalo, jak jsou vyřešeny a proznačeny přístupové nájezdy například ze stezky od Krčského nádraží. Doufám, že to není jen jednosměrné opatření,

@mirek Já naopak budu rád jezdit v pruhu minimálně kolem ŽL. Jízda v pruhu je trochu znepříjemněná semafory, ale jinak je i rychlejší, lepší povrch, méně zpomalování kvůli objíždění chdoců. Špatná je ta dvěřní zóna, ale lepší, než nic.

@ Ondra Vidím to stejně. Na Baranďáku, mostě, jsou nějaké cyklopruhy? Nemyslíte až tu estakádu podél tramvaje nahoru od mostu na Barandov?

Ještě by to chtělo věnovat se stejně intenzivně a velkoryse i parkování. Se stojany je to zatím bída s nouzí. Hlavně tam, kde jsou potřeba. Kolo nebudete dobrovolně parkovat 200 metrů od cíle.

MaT 06. 08. 2021, 17:42
4
1

Tak si říkám, jestli by se někdo na magistrátu nechtěl zamyslet nad tím, jak se mají cyklisté takhle třeba u Výtoně na tyhle trasy podél Vltavy nějak rozumně dostat. Konkrétně myslím když člověk jede třeba po Vršovické (což je také docela pěkná a relativně souvislá trasa), nebo sjede přes Folimanku z Vinohrady. Docela fajn je z ulice Na Slupi přejet do Vnislavovy, tam je taky pruh - jenže pak na křižovatce s Libušinou se může jen rovně nebo vpravo. Doleva do Libušiny se odbočit nesmí - při tom by to bylo úplně ideální. Buď musíte doprava, nebo rovně a doprava hned potom a na Svobodovu a tím pádem přes nějaké křižovatky navíc, křižovatky, kde je ten provoz větší a pro cyklisty vyjíždění také komplikovanější.

S ÚMČ Praha 2 jsem o tom již komunikoval, ty to ale samozřejmě jako asi cokoliv související s cyklodopravou moc nezajímá, tak je otázka, jestli by se tím nemohl zabývat magistrát...

Pražský cyklista 11. 08. 2021, 01:21
3
9

Ta šipka do obruby na titulku. BRAVO.
Horší cykloopatření na světě nikde není. Ani dražší už.
Už aby stávající tým Bělor a Scheinerr , Cach byli odstaveni od moci.

David 12. 08. 2021, 02:38

Ahoj Stando, a vzpomeneš si nekdy ještě, jaké to bylo s podporou cyklo za Dolínka? Co všechno se (ne)postavilo? Není proti tomu jedna šipka, umístěná o metr dal než měla být, celkem zanedbatelná?

MaT 12. 08. 2021, 09:03
5
1

Taky nechápu, o co "Pražskému cyklistovi" jde. Jako že by ta šipka měla být o pár decimetrů dřív? Tak snad ví, jak na ten snížený obrubník najet a nerozbít si při tom ústa, jinak by se asi nemohl titulovat tak, jak se tituluje... Tohle je drobnost, navíc by se mohla časem i opravit...

Za aktuální konstelace na magistrátu se toho pro cyklisty dělá víc, než kdy dřív. Nebo fakt má pocit, že to za předchozího obsazení bylo lepší? Mně osobně víc pomohou takováhle celkem finančně nenáročná opatření na spoustě míst, než nějaká extra drahá cyklostezka odnikud nikam, ze které se ani nedalo na dalších místech dostat jinak, než snášet kolo po schodech (narážím na asi dosud nejdražší cyklostezku za 150 milionů ještě za dob psychiatra).

TomášM 13. 08. 2021, 10:51

Cykloopatření vypadá dobře, škoda že k tomu nepřibyl sdružený přechod pro chodce a přejezd pro cyklisty u Podolské vodárny. Ten nájezd na fotografii jsem používal i pro sjezd z cyklostezky a pak jízdu tunelem.

Pavel Marek: Chodník s povolením nevyjde nastejno, protože například chodec venčící psa má povinnost mít psa na vodítku.

David 13. 08. 2021, 18:00

TomášM: Povinnost vést psa je stejná jak pro stezko pro chodce a cyklisty, tak pro stezku pro chodce s povoleným vjezdem kol (tedy pro chodník s povolením).

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat