Vítkovská drážní stezka nově i se zajištěnou zimní údržbou

Publikováno: 31. března. 2024, 5 min. čtení
Autor: Petr Novák
Úvodní foto: Petr Novák
Publikováno: 31. března. 2024, 5 min. čtení
Autor: Petr Novák
Úvodní foto: Petr Novák

Zima je již dávnou minulostí, přesto se ještě jednou k tématu zimy vracíme. Publikujeme příběh našeho čtenáře nespokojeného s neexistencí zimní údržby na vítkovské drážní stezce, po které je plánována nadřazená cyklotrasa A5. Díky jeho aktivitě z letošní zimy se situace do budoucna změní.

Už si nepamatuji, kdy byla stezka pod Vítkovem na Žižkově – vedoucí po bývalé drážní cestě od křižovatky U Bulhara směrem na Krejcárek – pro veřejnost dobudována a zprovozněna. Musel jsem si to dohledat.

Pokud to začneme počítat od slavnostního otevření tehdy stále nezkolaudované cyklostezky, za účasti tehdejšího primátora Pavla Béma (ODS) v květnu 2010 (kdy byl i po tomto veskrze politickém gestu jeden další rok betonovými bloky nadále zahrazen průjezd a průchod tunelem pod Vítkovem nacházející se na této stezce), tak tomu bude bezmála 14 let. Pokud to budeme počítat od nabytí kolaudačního povolení na jaře 2011, potom 13 let.

Stezka má příjemný asfaltový povrch, několik přístupových bodů, nabízí hezká odpočinková místa, zastávky s herními prvky pro děti, výhledy na jedny z posledních žižkovských pavlačí nebo aktuálně do nové podoby zrekonstruované Tachovské náměstí, po průjezdu tunelem směrem ke Krejcárku jsou fajn výhledy na město přes řeku nebo na pohyby vlaků po té změti železničních tratí v oblasti označované jako Mezitratí.

Celoročně je stezka využívána pěšími, běžci, cyklisty, od jara do podzimu rovněž malými a velkými lidmi na bruslích nebo na koloběžkách. Každý den si po této stezce pěšky nebo na svých a sdílených kolech a sdílených koloběžkách lidé zkracují cestu a zpříjemňují trasy propojující Hlavák, centrum Prahy se spodní částí Žižkova. Možná i do budoucna s Balabenkou a Vysočany.

Všechny pohyby lidí zde probíhají v relaxačním módu, v poklidu, za účelem dopravování se, za sportovním nebo relaxačním užitím, bezpečně. Takto to, nenuceně, probíhá skoro po celý rok. Skoro. Když máme to štěstí a i v Praze napadne větší množství sněhu, všechen ten poklid se změní.

Množství lidí užívající denně stezku čerstvě napadaný sníh v krátké době ušlape do hladké zledovatělé tvrdé vrstvy, která v dalším období špatně odtává. Při odtávání vzniká velké množství rozbředlého sněhu a ledu, který v nočních hodinách opět namrzá. Takovéto nestabilní a proměnlivé typy povrchů jsou pro chůzi velmi nepříjemné, v období zledovatělého sněhového povrchu je stezka prakticky nepoužitelná. Pěšími, cyklisty, lidmi, kteří po stezce sportovně běhají. Každý rok se takové období s takovými podmínkami vyskytovalo i na stezce pod Vítkovem.

Protože mi při každém nasněžení neutěšený stav na stezce začal být podezřelý, opakovaně jsem si kladl otázky, kdo má o stezku pečovat i v zimních měsících, a pokud to má ve své gesci, proč to nedělá. Vycházel jsem z předpokladu, že zimní údržbu i na cyklostezce zajišťuje Technická správa komunikací hl. m. Prahy, a.s. (TSK), pro veřejnost poskytuje mapu s vyznačením cestní sítě (zahrnující chodníky), na kterých TSK provádí zimní údržbu.

S údivem jsem dospěl ke zjištění, že v mapě TSK není zakreslená v pozici v zimě udržovaná cyklostezka pod Vítkovem. Toto zjištění mi TSK během úvodního ověřování správnosti nastavení zakreslení v mapě potvrdilo. Protože jsem měl zájem zjistit gestora nad zimní údržbou a vyvolat „aktivaci“ této služby pro budoucí zimní období, požádal jsem Magistrát hl. m. Prahy (MHMP) o informaci, kdo je pověřeným „zimním“ správcem cyklotrasy, pokud jím není TSK.

Po dvou kolech ověřování na straně MHMP a TSK, od počátku diskuzí v rozsahu odeslaných a obdržených cca 15 e-mailových zpráv v průběhu měsíců prosince 2023 a ledna 2024, došlo ke shodě a k finálnímu potvrzení, že zimní údržbu na cyklotrase má přece jen zajišťovat TSK. Věřím, že tomu tak pro budoucí léta již bude a i na základě obdrženého příslibu od TSK ze dne 24. ledna 2024 bude TSK zimní údržbu na stezce pod Vítkovem zajišťovat.

Děkuji za spolupráci.

Komentáře k článku

újezďák 31. 3. 2024, 12:07
14

co si " cyklista" nevyprudí" to nemá, tak je fajn, že " uklízecí shoda byla po tolika letech nalezena" a nezbývá než poděkovat autorovi " pruzení" za dobrou práci , DÍKY...

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Postřehy z Bernu 
Dopisy čtenářů, Inspirace z Evropy,

Postřehy z Bernu 

10. července. 2020, 1min. čtení2
Dopisy čtenářů,

Když řídí autopilot

13. prosince. 2019, 1min. čtení25