Dva nové cyklistické tunely v Bergenu

Publikováno: 23. března. 2023, 6 min. čtení
Úvodní foto: Iver Daaland Åse / Bybanen Utbygging
Publikováno: 23. března. 2023, 6 min. čtení
Úvodní foto: Iver Daaland Åse / Bybanen Utbygging

Bergen, druhé největší město Norska, nedávno zaujalo přední místo v novinových titulcích svým novým tři kilometry dlouhým tunelem pro pěší a cyklisty pod horou Løvstakken (477 m.n.m.). Nutno ale podotknout, že Bergen nestaví pouze jeden cyklistický tunel, otevírat se budou tunely dva.

Samotná výška hory Løvstakken dává tušit, jak obtížné topografii z hlediska cyklistické dopravy toto přímořské město čelí. Lze v něm najít sice relativně rovinaté úseky, ale i v rámci širšího centra zástavba šplhá do okolních kopců, často nad hranici 200 výškových metrů. Pohyb po městě je pak přímo ovlivněn několika kopci, které jsou sice populárním cílem sportovních a turistických aktivit, ale běžná doprava se musí realizovat jejich objezdem. Nebo podjezdem, jak ukazuje příběh současně budovaných tunelů.

V tomto ohledu je o to překvapivější všudypřítomnost jízdních kol ve městě, včetně výše položených čtvrtí. V roce 2019 Bergen reportoval 4% podíl jízdních kol na celkovém modal splitu (53 % připadalo na automobily, 18 % na MHD a 25 % pěším).

Tunely jsou součástí výstavby tramvajové trati

Bergen v posledních letech stav své dopravy aktivně řeší formou podpory veřejné a bezmotorové dopravy. Cílem je nezvyšovat podíl aut ve městě. Po masivních investicích do silniční infrastruktury v 80. a 90. letech, které s přetrvávajícími dopravními zácpami nepomáhaly, se město rozhodlo pro změnu a za podpory státu zahájilo výstavbu lehké městské železnice (Bybanen).

Spolu s tím dále investuje do dalších alternativních ekologických dopravních módů, včetně cyklistické dopravy. Stavba lehké železnice byla schválena na začátku tisíciletí a první úsek byl otevřen v roce 2010. Společně s rozvojem lehké železnice je aktivně stavěna i nová infrastruktura pro pěší a cyklisty.

Nové tunely

V současnosti jsou budovány dva nové tunely pro cyklistickou a pěší dopravu, které jsou součástí výstavby druhé linky lehké městské železnice. Oba by měly být slavnostně otevřeny 15. dubna a měly by zpřístupnit zcela novou kontinuální cyklotrasu vedoucí z centra města až do čtvrti Fyllingsdalen na jihozápadě města. Trasa z Fyllingsdalen do centra města by měla mít přibližně 8 kilometrů a doba jízdy na kole je odhadována na zhruba 25 minut.

Kronstadtunnelen (470 metrů)

Tunel Kronstad je kratším z obou tunelů, lokalizovaný blíže centru města. Na délku měří 470 metrů a využívá tunel staré železniční vlečky, rozšířený například o nový doplňkový tunelový portál sloužící pro přístup pěších. Hlavním portálem pak bude do tunelu vstupovat cyklostezka. Tunel spojí centrum města se čtvrtí Kronstad (kde se nachází například jedna z místních univerzit), a dále se sítí cyklotras dále na jih a jihozápad. Cyklostezka v tunelu bude 4,25 metru široká, pěší pás bude mít na šířku 3 metry. Tunale by měl být otevřen 24 hodin denně.

Fyllingsdalstunnelen (3000 metrů)

O něco dále od centra navazuje tříkilometrový tunel Fyllingsdal. Ten je tak druhým nejdelším cyklistickým tunelem na světě po tunelu Snoqualmie u Seattlu ve státě Washington. Zároveň je ale americký tunel původně železničním tunelem. Tunel v Bergenu je tak nejdelším tunelem postaveným přímo pro cyklisty. Pro srovnání: Starý Vítkovský tunel v Praze, kterým od roku 2010 vede cyklostezka, má na délku 304 metrů, tedy je zhruba desetkrát kratší.

Tunel s cyklostezkou je zároveň postaven jako nouzový únikový tunel sousedního souběžného tunelu druhé linky lehké městské železnice, která byla zprovozněna minulý rok. Rozměrově je o něco méně ambiciózní než tunel Kronstad. Cyklostezka bude mít 3,5 metru na šířku, pás pro pěší pak 2,25 metru. Otevřen bude pouze přes den od 5:30 do 23:30. Samozřejmostí je pokrytí mobilním signálem a další bezpečnostní prvky. Sklon bude nepatrný, na třech kilometrech je převýšení pouhých 20 metrů. V tunelu je předpokládána po celý rok stálá teplota kolem 7 stupňů.

Jízda na kole skrz tunel by měla zabrat přibližně 8 až 10 minut. Do Kronstadu tak zkrátí cestu na kole zhruba o polovinu. Ze současných 40 minut na minut 20. Nebude již nutné objíždět masiv Løvstakkenu.

Budou cyklistické tunely i v Praze?

Kromě již existujícího 300metrového tunelu na vítkovské cyklostezce, která je součástí nadřazené cyklotrasy A5, není bez zajímavosti, že pražský systém cyklotras obsahuje plány i na další velmi zajímavý cyklistický tunel.

Město ve svých koncepcích zvažuje přibližně kilometr dlouhý cyklotunel pod pražskými Vinohrady, který by v podstatě kopíroval současné železniční tunely z hlavního nádraží do Vršovic. Tunel by měl být součástí nadřazené cyklotrasy A5 a v rovině tak propojit Vršovice a tamní připravovanou drážní promenádu s vítkovskou cyklostezkou vedoucí na Žižkov a na Balabenku. Ve vizích je zmiňován i možný východ z tunelu formou výtahu do oblasti náměstí Míru.

Idea tohoto tunelu ale nikdy nepokročila dále k realizaci a je tak stále spíše koncepční vizí než jakkoliv konkrétním plánem připravovaným k realizaci v blízké budoucnosti.

Jiří Motýl
V domovské Praze jezdí na městském kole na vzdálenosti do osmi kilometrů. V redakci od roku 2013, od roku 2015 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

Ondra 24. 3. 2023, 08:55

Ten tunel pod Vinohrady vypadá zajímavě. Ale dovede si představit, že by se začal razit tunel pro pěší a cyklisty a ne pro auta ? To je v Praze zatím sci-fi

Pavel Mašek 24. 3. 2023, 10:01

@Ondra
- tunel a sci-fi? Jste nějak moc v jiném století, musí se začít tím, že cyklista v Praze je sci-fi. V Praze žádní cyklisté nejsou!!!
- a ten tunel pod Vítkovem mi úplně unikl :-O, znám jen Díru (aka Neboj se!)

Jiří Motýl 24. 3. 2023, 10:16

Ondra: tak tunel jen pro pěší už se razil ze Žižkova do Karlína :)
A to tam byla plánovaná druhá souběžná roura pro auta, ale nějak na ní nedošlo.

Pavel Mašek 24. 3. 2023, 10:47

@Jiří Motýl
- jako fakt taký sklon by pro auta prošel v našich podmínkách? Takových úhlů není ani moc v Itálii nebo Španělsku.

Jiří Motýl 24. 3. 2023, 11:38

Pavel Mašek: V rámci svého projektu (https://mestemnakole.cz/historie/) jsem před dvěma lety byl v Archivu hl. m. Prahy a je tam k tomu složka s archiváliemi, kterou jsem stručně procházel, jestli tam nebude něco zajímavého k cyklistické dopravě té doby (nebylo).
Neručím, že jsem viděl přímo projekt, kde by byly nakresleny roury dvě, ale minimálně textově jsem četl, že se staví roura č. 1 pro pěší a cyklisty a že v druhé etapě vznikne roura č. 2 pro auta. Ale moc jsem to nezkoumal detailně. Těch materiálů pro můj projekt je tolik, že bych už nedělal nic jiného, kdybych každé takové drobnosti věnoval zvýšenou pozornost.

Pavel Mašek 24. 3. 2023, 12:00

@Jiří Motýl
- děkuji moc za info

Vratislav Filler 24. 3. 2023, 13:47

Pavel Mašek: Žižkovský tunel má asi 8%, to by auta dala taky. Z Kollárovy do Prokopovy by to bylo (212-188)/320 m = 7,5 %, z Šaldovy do Rokycanovy by to bylo (225-188)/499 m = 7,4 % . Obojí je sice hodně, ale ne nesjízdné.

Zdeněk Novák 7 21. 4. 2023, 21:28

@Ondra - Přes Štvanici se staví most jen pro pěší a cyklisty. Na Lihovar povede most jen pro tramvaje, pěší a cyklisty. Nový železniční most bude mít extra řešení pro pěší a cyklisty.
Tak smutné to není.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat